Permalänk
Medlem

Dator för utveckling

Var ett tag sedan jag byggde, så jag skulle vilja ha lite tips. Har en HP Spectre 360 som jobb-dator och tycker inte riktigt den räcker till.

Utvecklar i virtuella maskiner, men har inte tillräckligt med minne för att ha igång mer än 1 åt gången (och knappt de). Jobbar till och från i ganska stora projekt som kan vara tunga att kompilera.

Mina 3 främsta prioriteter; RAM, CPU och liten:

  • Har 8 GB Ram nu och skulle helst ha 32 (tänker mig att jag skulle kunna börja med ett kort på 16 och köpa ett till om jag känner att det behövs.

  • Tänkte att jag kunde bygga i ett imITX för att hålla nere storleken (byter ibland plats på jobbet beroende på projekt).

Övriga önskemål:

  • Vill kunna köra 2 skärmar.

  • Bra om den är någorlunda tyst

Plockade ihop en lista lite på känsla. Har inte satt någon definitiv budget, men skulle gärna komma undan billigare än det jag plockat ihop egentligen (har redan skärm, OS, mus, tangentbord och liknande):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9258482/2016-03-11

Tacksam för alla tips!:)

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | ASUS Z87-PRO ATX | Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär

Permalänk

@moozebay:

För dina ändamål har du satt ihop en kompetent dator. Jag undrar om du har användning av fler processor kärnor i ditt arbete?
Om du inte tänkte överklocka processorn kan du spara lite pengar på en låst dito.

Säg att du ändrade din inköpskorg medan jag skrev. Sen glömde jag fråga vilka skärmar du använder och anslutningar till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glennborg:

@moozebay:

För dina ändamål har du satt ihop en kompetent dator. Jag undrar om du har användning av fler processor kärnor i ditt arbete?
Om du inte tänkte överklocka processorn kan du spara lite pengar på en låst dito.

Säg att du ändrade din inköpskorg medan jag skrev. Sen glömde jag fråga vilka skärmar du använder och anslutningar till dom.

Kan inget om överklockning, så jag kommer nog inte överklocka. Är det något i stil med Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB som gäller då?

Vet inte vad det är för modeller på skärmarna på jobbet, men en går på VGA och en som går på hdmi... men det finns ganska mycket skärmar på jobbet så går nog att leta fram någon annan om det skulle göra saken enklare.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | ASUS Z87-PRO ATX | Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär

Permalänk
Skrivet av moozebay:

Kan inget om överklockning, så jag kommer nog inte överklocka. Är det något i stil med Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB som gäller då?

Vet inte vad det är för modeller på skärmarna på jobbet, men en går på VGA och en som går på hdmi... men det finns ganska mycket skärmar på jobbet så går nog att leta fram någon annan om det skulle göra saken enklare.

Tänkte mer på Intel Core i7-6700 men det kanske var den du menade. Se till att du har tillräckligt med ingångar för skärmar på moderkortet bara.
Frågar igen om du har tänkt på Intels X99 plattform typ Intel Core i7-5930k eller Intel Core i7-5820k tillsammans med AsRock X99-ITX/AC den var visst rätt dyr men går ju alltid att beställa från utlandet.

Permalänk
Inaktiv

Får man inte dålig minnesprestanda genom att köpa ett ramminne? Så det bästa är att köpa 2st 16GB redan nu eller köpa 2st 8or som man sedan byter.
Förutom detta är 250GB ssd lite snålt, men detta går att köpa till när man vill.

Angående cpuvalet så har den enbart 4 kärnor men snabba, för den stora skaran skulle jag dock säga att det är det bästa valet.

Överklokning ska enbart folk som vet vad de sysslar med eller folk som enbart har datorn som en leksak syssla med. Där majoritet idag enbart har datorn som leksak och säger att om en eller två pixlar i ett spel skulle bli fel vad gör det? Där vi som jobbar kanske inte har samma nästan obefintliga krav på vår utrustning.

Angående moderkort så skulle ja gå upp till ett med 4st minnesmoduler och som gärna hade usb 3.1, även om det sista tar lite tid innan man får såna usbhårddiskar.
-Ett exempel på moderkort jag plockade fram, jag har inte granskat om det finns någon bättre för marginell högre kostnad etc.
http://www.inet.se/produkt/1900053/asus-e3-pro-gaming-v5#/spe...

Och man kan skippa usb 3.1 och spara in någon hundralapp om man så vill, det dröjer nog ett år till innan man börjar utnyttja porten. -Behovet finns, men bra hårddiskar och usb minnen saknas.

Permalänk
Medlem

Jag hade själv kört på en processor med 12 kärnor, 32 GB ram. Sen anser jag att samtliga maskiner skall ligga på SSD.

Är lite förvånad över din budget, man snålar inte på arbetsredskapen framförallt inte då man kan sätta det på företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glennborg:

Tänkte mer på Intel Core i7-6700 men det kanske var den du menade.

Det är väl den jag föreslog från början?:S

Skrivet av glennborg:

Se till att du har tillräckligt med ingångar för skärmar på moderkortet bara.
Frågar igen om du har tänkt på Intels X99 plattform typ Intel Core i7-5930k eller Intel Core i7-5820k tillsammans med AsRock X99-ITX/AC den var visst rätt dyr men går ju alltid att beställa från utlandet.

Ja de va ganska dyrt... vilka features är det som gör den intressant?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | ASUS Z87-PRO ATX | Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Får man inte dålig minnesprestanda genom att köpa ett ramminne? Så det bästa är att köpa 2st 16GB redan nu eller köpa 2st 8or som man sedan byter.
Förutom detta är 250GB ssd lite snålt, men detta går att köpa till när man vill.

Bra tips:)

Skrivet av anon159643:

Angående moderkort så skulle ja gå upp till ett med 4st minnesmoduler och som gärna hade usb 3.1, även om det sista tar lite tid innan man får såna usbhårddiskar.
-Ett exempel på moderkort jag plockade fram, jag har inte granskat om det finns någon bättre för marginell högre kostnad etc.
http://www.inet.se/produkt/1900053/asus-e3-pro-gaming-v5#/spe...

Problemet är att jag vill ha ett litet chassi, så hade tänkt mig mini-ITX...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | ASUS Z87-PRO ATX | Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär

Permalänk
Medlem

Satte ihop ett nytt förslag utifrån tips och förslag:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9262021/2016-03-12

Känns som att det kanske blev lite väl dyrt mot vad jag tänkte mig....

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | ASUS Z87-PRO ATX | Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | be quiet! Power Zone 750W Bronze Modulär

Permalänk
Medlem

Hur många VMs har du tänkt köra?

Jag byggde nyligen ihop en som vi använder för våra utvecklignsmaskiner.

Vårat bygge blev en 5820K (3,6 GHz har vi ställt in alla kärnor på, vi har också lärt oss att man bör ställa in servers power plan till high performance då de virtuella maskinerna har svårt att trigga turbon i CPU:n) med 8*8 GB minnne. Och 3 Stycken SSDs.

En SSD för OS och två-tre maskiner per SSD på de andra

Fördelen med X99 är att den har quad channel minne, vilket vi trodde var en fördel när man kör många maskiner.

Idag sitter vi 5 personer och kör på burken samtidigt (5 maskiner) och det rullar på väldigt bra.

Om du bara skall köra en eller två maskiner så fugerar säkert en 6700K bra.

Tycker dock absolut att du skall sikta på minst 32 GB minne och köra alla maskiner på SSDs redan från start, så liten kostnad.