Framtidssäker dator med förhållandevis liten formfaktor?

Permalänk

Framtidssäker dator med förhållandevis liten formfaktor?

Hej på er!

Jag har den senaste tiden börjat överväga att köpa en stationär dator då jag i dagsläget sitter på en snart ett och ett halvt år gammal bärbar från Lenovo. Jag är (tror jag?) någorlunda införstådd med vilka komponenter som behövs men upplever att det är svårt att veta vilka som passar till vilken typ av maskin. Så, efter tips från min bror vänder jag mig nu till er här på SweClockers. Värt att nämna är att jag bor med min sambo i en lägenhet på 55 kvadrat, vi har ett gemensamt skrivbord vi sitter vid så det är nog mest troligt att datorn kommer stå under min sida av skrivbordet.

Mina behov:

Liten formfaktor (typ mini Itx?)

Framtidssäkrad. (Jag studerar på universitet just nu och vill gärna kunna klara mig på den ursprungliga konfigurationen så länge jag kan.)

Spelar allt möjligt, både nytt som gammalt när jag inte sitter med näsan i böckerna, prestanda är viktigt.

Sparar gärna mycket film och musik och övriga filer. Ideal vore att ha OS på en SSD och allt annat på en "vanlig" HDD (2-3 TB).

Tystgående

CD/DVD/BR-läsare då jag fortfarande köper mycket fysiskt media som jag gärna tittar på via datorn.

Goda anslutningsmöjligheter (Usb etc.)

Pris: mellan 14-15 tusen.

Hoppas informationen räcker och att någon har lust att hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterRotkiv:

Hej på er!

Jag har den senaste tiden börjat överväga att köpa en stationär dator då jag i dagsläget sitter på en snart ett och ett halvt år gammal bärbar från Lenovo. Jag är (tror jag?) någorlunda införstådd med vilka komponenter som behövs men upplever att det är svårt att veta vilka som passar till vilken typ av maskin. Så, efter tips från min bror vänder jag mig nu till er här på SweClockers. Värt att nämna är att jag bor med min sambo i en lägenhet på 55 kvadrat, vi har ett gemensamt skrivbord vi sitter vid så det är nog mest troligt att datorn kommer stå under min sida av skrivbordet.

Mina behov:

Liten formfaktor (typ mini Itx?)

Framtidssäkrad. (Jag studerar på universitet just nu och vill gärna kunna klara mig på den ursprungliga konfigurationen så länge jag kan.)

Spelar allt möjligt, både nytt som gammalt när jag inte sitter med näsan i böckerna, prestanda är viktigt.

Sparar gärna mycket film och musik och övriga filer. Ideal vore att ha OS på en SSD och allt annat på en "vanlig" HDD (2-3 TB).

Tystgående

CD/DVD/BR-läsare då jag fortfarande köper mycket fysiskt media som jag gärna tittar på via datorn.

Goda anslutningsmöjligheter (Usb etc.)

Pris: mellan 14-15 tusen.

Hoppas informationen räcker och att någon har lust att hjälpa mig

Om du vill ha ett tips så vill jag rekommendera dig att gå in på komplett och kollar deras "komplett pc" samling, där har dom en hel del olika system, ur alla olika prisklasser och många av dom är rätt så bra. Du bör hitta något som faller dig i smaken hos dom. Dom har även speloptimerade Mini system. Du kan även konfigurera egna datorer hos Komplett. En annan hemsida värd att nämna är webhallen om man vill köpa en färdig dator.

Permalänk
Medlem

Tänk en gång till angående formfaktorn, du kan absolut köpa en bra dator i litet format, men det låter som att datorn kommer stå under skrivbordet, då behöver du nog inte ha liten formfaktor :-).

Permalänk
Medlem

Det här är ett paket på 13.900 kr.
Det är ett något mindre chassi = mATX.
Det ingår Windows och montering av datorn. Du får alltså hem den ihopsatt.
Om du vill ha 2TB HDD, så är det lätt ändra.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9269691/2016-03-14-matx-13940

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Tyst-liten-kraftfull
Välj två

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@halojoy: Tackar! Det där var inte långt från vad jag själv satte ihop på Inet lite på måfå:)