Hjälp med uppgradering av stationär

Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering av stationär

Hej!

Jag byggde en dator för 6 år sedan och nu när jag blivit intresserad av några nya spel som dykt upp (The Division, Black Desert Online, mm) så inser jag att nya delar är ett måste.

Min nuvarande lösning:
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
RAM-minnen: Corsair 8GB (2x4GB) 1333MHz XMS3
Processor: i7-930 2.80GHz
Grafikkort: Gigabyte GF GTX 460 1GB (har köpt ett GTX770 av svågern som jag tänkte använda)
Nätagg: Corsair TX 785W 80+

(Hårddisk: SSD (tillkom i efterhand))

I och med att jag inte längre är speciellt bevandrad i datorbygge så hoppades jag att få lite hjälp härifrån!
Initialt tänkte jag bara ta Inets i5-kit (länk), men tänkte att man kanske borde tala med någon kunnig först.

Alla tips uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrigge:

Hej!

Jag byggde en dator för 6 år sedan och nu när jag blivit intresserad av några nya spel som dykt upp (The Division, Black Desert Online, mm) så inser jag att nya delar är ett måste.

Min nuvarande lösning:
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
RAM-minnen: Corsair 8GB (2x4GB) 1333MHz XMS3
Processor: i7-930 2.80GHz
Grafikkort: Gigabyte GF GTX 460 1GB (har köpt ett GTX770 av svågern som jag tänkte använda)
Nätagg: Corsair TX 785W 80+

(Hårddisk: SSD (tillkom i efterhand))

I och med att jag inte längre är speciellt bevandrad i datorbygge så hoppades jag att få lite hjälp härifrån!
Initialt tänkte jag bara ta Inets i5-kit (länk), men tänkte att man kanske borde tala med någon kunnig först.

Alla tips uppskattas!

En fråga till att börja med, vilken prisklass hade du tänkt att lägga dig i för nya systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohba:

En fråga till att börja med, vilken prisklass hade du tänkt att lägga dig i för nya systemet?

Jag hade ju som sagt tänkt köpa mig i5-kittet från inet för ca. 3600kr, men kan stretcha det med nån tusenlapp eventuellt.

Jag siktar inte på att bygga ett monster (delvis med tanke på att jag kommer sitta med ett GTX770), men om det rekommenderas lite dyrare för att klara sig längre så kan jag stå ut med det. Man vill ju gärna ha en dator som håller några år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrigge:

Jag hade ju som sagt tänkt köpa mig i5-kittet från inet för ca. 3600kr, men kan stretcha det med nån tusenlapp eventuellt.

Jag siktar inte på att bygga ett monster (delvis med tanke på att jag kommer sitta med ett GTX770), men om det rekommenderas lite dyrare för att klara sig längre så kan jag stå ut med det. Man vill ju gärna ha en dator som håller några år till.

I mina ögon så ser Inet paketet helt rimligt ut till det priset, det är en relativt bra CPU. Dock om du har en dator som är 6 år gammal så skulle jag nog mer eller mindre rekommendera att bygga ett helt nytt system. Men sen är det också helt beroende på vad man vill med datorn, hur länge man vill kunna leva på det systemet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohba:

I mina ögon så ser Inet paketet helt rimligt ut till det priset, det är en relativt bra CPU. Dock om du har en dator som är 6 år gammal så skulle jag nog mer eller mindre rekommendera att bygga ett helt nytt system. Men sen är det också helt beroende på vad man vill med datorn, hur länge man vill kunna leva på det systemet osv.

Något specifikt du tänkte på? Är det viktigt att byta chassi och nätagg också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrigge:

Något specifikt du tänkte på? Är det viktigt att byta chassi och nätagg också?

Skulle rekommendera att du även uppgraderar nätagg, beror på vilket grafikkort du ska ha dock. Chassi behöver du inte byta så länge du vet att allt får plats och att det är tillräckligt bra luftflöde igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohba:

Skulle rekommendera att du även uppgraderar nätagg, beror på vilket grafikkort du ska ha dock. Chassi behöver du inte byta så länge du vet att allt får plats och att det är tillräckligt bra luftflöde igenom det.

Kommer som sagt köra ett GTX 770, men vill gärna bygga för att eventuellt kunna byta ut det utan att skapa flaskhals för nytt kort nästa år eller så (om behovet finns).

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrigge:

Kommer som sagt köra ett GTX 770, men vill gärna bygga för att eventuellt kunna byta ut det utan att skapa flaskhals för nytt kort nästa år eller så (om behovet finns).

Nätagget som du hade in din "nuvarande lösning" räcker gott och väl, 750W kommer du långt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohba:

Nätagget som du hade in din "nuvarande lösning" räcker gott och väl, 750W kommer du långt på.

Ja, jag misstänkte det. Därför som jag inte inkluderade det i uppgraderingsplanen.

Upplever du att i5-kittet kommer räcka ett år eller två iaf, tillsammans med GTX770?

Permalänk
Skrivet av afrigge:

Hej!

Jag byggde en dator för 6 år sedan och nu när jag blivit intresserad av några nya spel som dykt upp (The Division, Black Desert Online, mm) så inser jag att nya delar är ett måste.

Min nuvarande lösning:
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
RAM-minnen: Corsair 8GB (2x4GB) 1333MHz XMS3
Processor: i7-930 2.80GHz
Grafikkort: Gigabyte GF GTX 460 1GB (har köpt ett GTX770 av svågern som jag tänkte använda)
Nätagg: Corsair TX 785W 80+

(Hårddisk: SSD (tillkom i efterhand))

I och med att jag inte längre är speciellt bevandrad i datorbygge så hoppades jag att få lite hjälp härifrån!
Initialt tänkte jag bara ta Inets i5-kit (länk), men tänkte att man kanske borde tala med någon kunnig först.

Alla tips uppskattas!

Har du tänkt att överklocka? Om inte så behöver du inget moderkort med kretsuppsättning Z97, utan ett B85, H81, H87 eller H97 duger lika bra. Lika så med processorn. Då behöver du ingen K-variant. En i5 4460 duger lika gott. Och hela kalaset blir inte lika dyrt.

Tips! Kolla varje komponent med prisjakt.nu och köp där det är billgast.

Lycka till.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrigge:

Ja, jag misstänkte det. Därför som jag inte inkluderade det i uppgraderingsplanen.

Upplever du att i5-kittet kommer räcka ett år eller två iaf, tillsammans med GTX770?

För att spela på max settings på nuvarande och kommande spel med att bra flow, kanske inte men den kommer garanterat att ta dig 1-2 år med en helt ok spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Har du tänkt att överklocka? Om inte så behöver du inget moderkort med kretsuppsättning Z97, utan ett B85, H81, H87 eller H97 duger lika bra. Lika så med processorn. Då behöver du ingen K-variant. En i5 4460 duger lika gott. Och hela kalaset blir inte lika dyrt.

Tips! Kolla varje komponent med prisjakt.nu och köp där det är billgast.

Lycka till.

Hur svårt är det att överklocka? Om jag vill överklocka denna lösning (som inet plockat ihop), bör jag köpa något extra i kylningsväg? Min plan var att överklocka till viss del iaf.

Skrivet av Ohba:

För att spela på max settings på nuvarande och kommande spel med att bra flow, kanske inte men den kommer garanterat att ta dig 1-2 år med en helt ok spelupplevelse.

Ok. Tack!

Permalänk
Skrivet av afrigge:

Hur svårt är det att överklocka? Om jag vill överklocka denna lösning (som inet plockat ihop), bör jag köpa något extra i kylningsväg? Min plan var att överklocka till viss del iaf.

Ok. Tack!

Huruvida svårt det är att överklocka överlåter jag till någon annan mer kunnig inom detta område att besvara. Använder mig inte själv utav någon större form utav överklockning med de komponenterna som jag har. Om du köper Inets uppgraderingspaket, och bestämmer dig för överklockning, så kanske du behöver en sådan här processorkylare? : http://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#/specs Den är både tystare och gör jobbet bättre än stockkylaren som oftast följer med vid processorköp.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Huruvida svårt det är att överklocka överlåter jag till någon annan mer kunnig inom detta område att besvara. Använder mig inte själv utav någon större form utav överklockning med de komponenterna som jag har. Om du köper Inets uppgraderingspaket, och bestämmer dig för överklockning, så kanske du behöver en sådan här processorkylare? : http://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#/specs Den är både tystare och gör jobbet bättre än stockkylaren som oftast följer med vid processorköp.

Det kan vara smart. Jag såg den fläkten i en annan bundle. Får det plats i ett Cooler Master Dominator 690? Det vore tråkigt om man köpte och så får den inte plats!

Permalänk
Medlem

@afrigge:

Svårighet för överklockning beror på vad man har för BIOS men i vanliga fall så är det riktigt lätt att överclocka. Om du ska överklocka så rekomenderar jag även vattenkylning då det oftast är lite tystare, ger oftast mer kylning och är bättre vid överklockning.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Du har ju en rätt ok cpu idag?
Lägg lite tid på att överklocka!

Se denna länk för lite jämförelser av cuper.
https://m.youtube.com/watch?v=mSD40aoNRIc

Idag är det ditt grafikkort som begränsar dig i spel.
Bara att sätta i det gtx 770 du köpt och köra vidare ett tag till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Du har ju en rätt ok cpu idag?
Lägg lite tid på att överklocka!

Se denna länk för lite jämförelser av cuper.
https://m.youtube.com/watch?v=mSD40aoNRIc

Idag är det ditt grafikkort som begränsar dig i spel.
Bara att sätta i det gtx 770 du köpt och köra vidare ett tag till!

Jag har intels standardfläkt. Bör jag investera i en be quiet! Pure rock för att kyla lite extra om jag klockar CPUn?

Jag kopplade in GTX770-kortet, men då började datorn blåskärma. Kan det vara så att jag behöver byta moderkort för att det inte ska krascha eller ska jag be någon kolla på det?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@afrigge:
En bättre kylare måste du ha om du överklockar.

Tog du bort drivrutinen för det gamla kortet innan du bytte?
Blåskärm låter helt klart som att det kan vara drivrutinen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@afrigge:
En bättre kylare måste du ha om du överklockar.

Tog du bort drivrutinen för det gamla kortet innan du bytte?
Blåskärm låter helt klart som att det kan vara drivrutinen!

Beror inte det lite på hur "hårt" jag vill överklocka? Vad rekommenderar du för kylning då? Några exempel alltså.

Jag installerade om drivrutiner, men det finns ju självklart en risk att jag gjorde fel på något sätt. Får göra ett nytt försök.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av afrigge:

Beror inte det lite på hur "hårt" jag vill överklocka? Vad rekommenderar du för kylning då? Några exempel alltså.

Jag installerade om drivrutiner, men det finns ju självklart en risk att jag gjorde fel på något sätt. Får göra ett nytt försök.

Jo visst spear det roll. Intels standardkylare låter ju en hel del vid belastning av cpu så bara av det skälet hade jag bytt.
Jag är svag för noctuas kylare men de är kanske onödigt dyra..

Anväder dessa i ungarnas datorer med gott resultat
https://www.inet.se/produkt/5322364/cooler-master-hyper-103#/...
Borde funka bra med en lättare överklockning också!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av afrigge:

Det kan vara smart. Jag såg den fläkten i en annan bundle. Får det plats i ett Cooler Master Dominator 690? Det vore tråkigt om man köpte och så får den inte plats!

Det tror jag absolut. Det är ju ett ATX chassi du har. Höjden över moderkort är 155 mm. Borde inte vara något som helst problem.

@afrigge:

Angående överklockning. Om du ämnat köpa det moderkortet som är med i Inets uppgraderingspaket använder du EasyTune som ingår i BIOS för att enklast möjligt överklocka.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4958#o...

Använder du dig utav en annan moderkortstillverkare använder du dig utav deras UEFI BIOS.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jo visst spear det roll. Intels standardkylare låter ju en hel del vid belastning av cpu så bara av det skälet hade jag bytt.
Jag är svag för noctuas kylare men de är kanske onödigt dyra..

Anväder dessa i ungarnas datorer med gott resultat
https://www.inet.se/produkt/5322364/cooler-master-hyper-103#/...
Borde funka bra med en lättare överklockning också!

Tack! Den var billigare än be quiet! Pure rock också. Värt att undersöka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Det tror jag absolut. Det är ju ett ATX chassi du har. Höjden över moderkort är 155 mm. Borde inte vara något som helst problem.

@afrigge:

Angående överklockning. Om du ämnat köpa det moderkortet som är med i Inets uppgraderingspaket använder du EasyTune som ingår i BIOS för att enklast möjligt överklocka.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4958#o...

Använder du dig utav en annan moderkortstillverkare använder du dig utav deras UEFI BIOS.

Tycker du att det är värt att köpa nytt moderkort hursomhelst eller? Tänkte om det moderkortet jag har inte passade så bra för klockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrigge:

Hej!

Jag byggde en dator för 6 år sedan och nu när jag blivit intresserad av några nya spel som dykt upp (The Division, Black Desert Online, mm) så inser jag att nya delar är ett måste.

Min nuvarande lösning:
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
RAM-minnen: Corsair 8GB (2x4GB) 1333MHz XMS3
Processor: i7-930 2.80GHz
Grafikkort: Gigabyte GF GTX 460 1GB (har köpt ett GTX770 av svågern som jag tänkte använda)
Nätagg: Corsair TX 785W 80+

(Hårddisk: SSD (tillkom i efterhand))

I och med att jag inte längre är speciellt bevandrad i datorbygge så hoppades jag att få lite hjälp härifrån!
Initialt tänkte jag bara ta Inets i5-kit (länk), men tänkte att man kanske borde tala med någon kunnig först.

Alla tips uppskattas!

Den processorn du har tänkt köpa är inte sådär supermycket bättre än den du har. Tycker du ska lägga 0kr ta emot det nya grafikkortet och ställa ner inställningarna i dina spel istället. En i7-930 kommer INTE flaskhalsa ett gtx 770. Så sparar du lika mycket till och köper nya delar för 10 000kr om två år är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrigge:

Tycker du att det är värt att köpa nytt moderkort hursomhelst eller? Tänkte om det moderkortet jag har inte passade så bra för klockning.

Nej! Köp inget nytt alls, dina delar är perfekt matchade till ett gtx 770! Spara slantarna.

Permalänk
Skrivet av afrigge:

Tycker du att det är värt att köpa nytt moderkort hursomhelst eller? Tänkte om det moderkortet jag har inte passade så bra för klockning.

Vet inte. Det är du som avgör det. Kan du överklocka med det moderkortet som du redan har (?), så gör det. Men det är ju absolut heller inget måste att göra överhuvudtaget. Fungerar det bra och stabilt som det redan är så är ju det bara bra. Såg förresten lite hastigt att det fanns något i Easy Tune 6 som hette Hotkey OC (http://www.gigabyte.com/microsite/207/hot-key-oc.html), Quick Boost och OC-Alert LED. Kanske räcker?

Tror nog komponenterna som du redan har fungerar finfint med ditt nya grafikkort som redan är nämnt i ovanstående kommentar. Spara pengarna..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Ok! Tack allesammans!