Permalänk
Medlem

Mustips sökes, max 600

Hej, jag har börjat titta lite på en ny mus men det är svårt att komma fram till en klar vinnare i djungeln.

Det jag tänkte mig är:
- En bra sensor men skyhög DPI/CPI är som jag förstår onödigt. Gärna optisk.
- Medelstor utan att vara för lätt.
- Bra ergonomi. Jag har använt claw grip i flera år nu och fortsätter gärna med det.
- Tålig nog att hålla i 3+ år.
- En till två lättåtkomliga sidoknappar är ett plus, fler än så känns onödigt.
- RGB "Gaming"-krafs bryr jag mig inte om men det är inget minus om musen annars är bra.

De alternativ jag hittils har snubblat över är:
1. QPAD 8K Pro
2. Steelseries Sensei Raw
3. Mionix Naos 7000 på rekommendation av en annan Sweclockare som prisade dess ergonomi.

Pristaket ligger som sagt på 600. Alla länkar går till Inet där några kostar mer men alla går att få tag på för 600 eller mindre.

Just nu lutar jag åt Naosen. Den är tydligen bekväm, ser bra ut, och har bra recensioner i allmänhet. Däremot har några köpare klagat på att musknapparna blir slöa efter ett tag. På andra plats ligger Sensei. Frågetecknen där är designen som verkar vara väldigt platt, sensorn är en laser som tydligen ger högt liftoffavstånd, och några användare rapporterar att scrollhjulet blir rassligt. Sista platsen lämnas då åt QPAD 8K Pro på grund av att många tydligen har problem med hållbarheten även om musen i sig inte är dålig.

Det är det jag överväger just nu. Vilken av de här mössen tycker du är bäst och varför? Har du något helt annat att rekommendera så är det bara att posta det istället. Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

För att förvirra dig ytterligare så lägger jag till min rekommendation: Ducky Secret

Den har väl allt det du beskriver att du vill ha samt dess största selling point är att ingen mjukvara behövs. Ska ha en extra tålig plast och omron brytare så borde hänga med ett par år också.

Permalänk

jag har en g502 ja köpte för 499:- på någon dcon rea för något halvår sen funkar bra enligt mig tog ett tag att vänja sig vid alla knappar man ändå inte använder men när man kommit in i det väldigt bra mus måste jag säga.

och knapparna samt belysningen går att stänga av om man vill via logitechs programvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera Mionix castor. Väldigt skön mus, använder clawgrip. Köpte min för 600kr. Har haft den ca 2 månader så kan inte uttala mig om hur tålig den är, men jag tycker du borde kasta ett öga på Castorn också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

För att förvirra dig ytterligare så lägger jag till min rekommendation: Ducky Secret

Den har väl allt det du beskriver att du vill ha samt dess största selling point är att ingen mjukvara behövs. Ska ha en extra tålig plast och omron brytare så borde hänga med ett par år också.

Ser inte riktigt varför det skulle vara en stor fördel att inte ha någon mjukvara. Nu har jag ingen aning om vad det innebär men Naos 7000 har tydligen också omronbrytare.

Skrivet av Rouge of Darkness:

jag har en g502 ja köpte för 499:- på någon dcon rea för något halvår sen funkar bra enligt mig tog ett tag att vänja sig vid alla knappar man ändå inte använder men när man kommit in i det väldigt bra mus måste jag säga.

och knapparna samt belysningen går att stänga av om man vill via logitechs programvara.

Då verkar det som att du gjorde ett riktigt kap. Billigast pris på G502 är 850 med frakt, långt över min budget även om det är en bra mus.

Skrivet av Wa8it:

Jag kan rekomendera Mionix castor. Väldigt skön mus, använder clawgrip. Köpte min för 600kr. Har haft den ca 2 månader så kan inte uttala mig om hur tålig den är, men jag tycker du borde kasta ett öga på Castorn också!

Nu blev det jobbigt, Castorn verkar ju vara nästan exakt likadan som en Naos fast lite mindre. Inos guide på overclock.net nämnde att hans tumme hamnade i en obekväm position. Är det något du har upplevt? Jag har lite mindre händer än Ino men jag vet inte om det påverkar något.

Det känns som att det står mellan Naos och Castor nu men jag vet inte riktigt hur jag ska avgöra det. Jag bor i en småstad så det finns knappt några butiker att prova saker i, men jag lyckades få tag i en som har en Naos 7000 inne så den kan snart provas. Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är kanske att jag tänker använda musen för bland annat CS:GO och andra FPS.

Permalänk
Skrivet av Oyes:

Då verkar det som att du gjorde ett riktigt kap. Billigast pris på G502 är 850 med frakt, långt över min budget även om det är en bra mus.

tycker den är uppe på rea lite titt som tätt dvs den gammla versionen utan rgb belysning.
har iaf sett den ett par gånger i bannern längst upp här för 499-599:-

så är det inte akut kan det vara värt att vänta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tipsar personligen om Roccat Kone Pure.
Klockrenare mus får man leta efter, dessutom med klanderfri mjukvara.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Håll dig undan Razer om du inte vill ha blåskärmar är ett tips.

Permalänk
Medlem

Lägger en köprek på zowie fk1. Riktigt skön, inte för stor, ingen mjukvara och inget annat skräp. En mus helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Röstar på en steelseries Rival, gissar att motsvarigheten till den jag själv har idag är Rival 300
Har haft min i 3år funkar ypperligt än, inget att klaga på

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

haha, trodde du var ute efter musttips... (påsken närmar sig).

OT: Jag röstar på Steelseries Rival! Haft min i två år och är supernöjd.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Qpad 8K, haft den i drygt 4 månader nu. Väldigt följsam och skön att hålla i.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Som ovanstående 8k är grymt skön. Har kört 5k i ca 3 år nu med två exemplar, dock dör sensorn efter ca 2 år av någon anledning men 8k är av annan typ verkar det som.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Vill också pusha för zowie fk1 som jag tycker är riktigt skön och exakt mus.
Enda nackdelen är att jag numera inte kan skylla på musen när jag missar för det blir så uppenbart för en själv att man dragit för mycket eller för lite.

Permalänk
Medlem

Törs man säga här att man är mycket nöjd med sin Razer Deathadder?
Har haft den i ett halvår och har fungerat hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Finns många bra möss i den prisklassen. Jag måste dock slå ett slag för Zowie. Vet inte hur deras nyaste modeller är, men min EC1 Evo har den bästa sensorn jag använt, och väldigt simplistiskt utan massa onödig mjukvara.

Har även haft ett gäng steelseries möss, Senast Kinzu, de är helt ok, men inte alls lika hög byggkvalitet, dock väldigt bra mjukvara där man kan ställa in allt möjligt. Logitech har även de väldigt bra gamingmöss. Jag tror man måste testa några för att veta vad man gillar mest formmässigt och hur många knappar man behöver, jag är inte duktig på att använda extraknappar och macron, så för min del räcker det med några få knappar. Många gillar Razer Deathadder, men jag rekomenderar verkligen att prova den först, den formen är inte för alla, jag tyckte inte om den.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

http://www.maxgaming.se/moss/mionix/avior-sk-gaming-sk-sargas...
Jag köpte nyligen detta paketet, Avior 7000 (sk är samma med annat färgtema) har samma sensor som Naos med dock annan form, hitintills älskar jag den, hade en Sensei pro innan, aldrig igen, visst coolt att man har display under eller allt lull lull men denna sitter riktigt bra i handen, kan till och med använda den med vänster handen om jag vill (´är högerhänt och har kass precision men när man surfar eller liknande går det)

Permalänk
Medlem

Först, tack för alla tips! Musttips är väl också välkommet även om Apotekarnes ligger mig nära hjärtat.

Hursomhelst, idag gick jag ner till butiken för att testa den Naos 7000 de hade inne. Ergonomiskt sett var den som väntat väldigt bra, viss svårighet fanns med att lyfta den (högersidan ville inte med upp) men efter lite mer tid med den var det inget problem alls. Det som däremot var ett problem var MMB som inte fungerade alls om den inte trycktes ner vädligt hårt efter klicket. Oacceptabelt. Några andra användare har rapporterat samma problem men då efter en tids användning.

Musen returnerades i alla fall på grund av MMB-problemet och p.g.a. att ingen annan fanns i lager blev det ingen ny direkt. Naos ska dock få en andra chans, ett paket från Webhallen är nu på väg. Om den visar sig ha samma problem blir det nog en Avior eller kanske en Zowie.

Rival utgår på grund av lasersensor liksom QPADs 8K och Roccats Kone Pure. Med Razers rykte blir det inget köp av dem heller. Dyra är de också.

Permalänk

Är man uppvuxen med CS så har man nog garanterat provat IE 3.0

För mig utan tvekan den skönaste musen samt skriker den CS-nostalgi

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Är man uppvuxen med CS så har man nog garanterat provat IE 3.0

För mig utan tvekan den skönaste musen samt skriker den CS-nostalgi

Visst är det en klassiker men jag är ute efter något lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Först, tack för alla tips! Musttips är väl också välkommet även om Apotekarnes ligger mig nära hjärtat.

Hursomhelst, idag gick jag ner till butiken för att testa den Naos 7000 de hade inne. Ergonomiskt sett var den som väntat väldigt bra, viss svårighet fanns med att lyfta den (högersidan ville inte med upp) men efter lite mer tid med den var det inget problem alls. Det som däremot var ett problem var MMB som inte fungerade alls om den inte trycktes ner vädligt hårt efter klicket. Oacceptabelt. Några andra användare har rapporterat samma problem men då efter en tids användning.

Musen returnerades i alla fall på grund av MMB-problemet och p.g.a. att ingen annan fanns i lager blev det ingen ny direkt. Naos ska dock få en andra chans, ett paket från Webhallen är nu på väg. Om den visar sig ha samma problem blir det nog en Avior eller kanske en Zowie.

Rival utgår på grund av lasersensor liksom QPADs 8K och Roccats Kone Pure. Med Razers rykte blir det inget köp av dem heller. Dyra är de också.

Det där med MMB är nog troligen något som var på det exemplaret bara, förhoppningsvis ovanligt. Jag har haft min Naos 7000 sen i somras, och MMB är fortfarande väldigt lätt att trycka ner Mjukvaran behövs endast om du vill ändra färg, redigera macros och dyl (inställningar). (Såg att detta nämndes högre upp, så nämner det här). Gillar min skarpt, gick till och med så långt att jag har en ny Naos 7000 liggandes som jag köpte på Inet's mellandagsrea för 300 kr, kunde verkligen inte passa på det erbjudandet

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem

@sl0k3_: Förhoppningsvis. För att förtydliga så var knappen precis som förväntat, det krävdes ingen större kraft för att trycka den förbi klicket men för att musen skulle registrera det behövde man ta i rejält. Naosen var annars riktigt härlig så jag hoppas att den nya inte har samma problem. Jo, jag har kollat lite på videos där de tar upp mjukvaran. Det är nog inte något jag kommer att använda mycket efter den första setupen men det är väl alltid bra att den finns där.

Hmm, försöker du få mig att köpa din Naos istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Hej, jag har börjat titta lite på en ny mus men det är svårt att komma fram till en klar vinnare i djungeln.

Det jag tänkte mig är:
- En bra sensor men skyhög DPI/CPI är som jag förstår onödigt. Gärna optisk.
- Medelstor utan att vara för lätt.
- Bra ergonomi. Jag har använt claw grip i flera år nu och fortsätter gärna med det.
- Tålig nog att hålla i 3+ år.
- En till två lättåtkomliga sidoknappar är ett plus, fler än så känns onödigt.
- RGB "Gaming"-krafs bryr jag mig inte om men det är inget minus om musen annars är bra.

De alternativ jag hittils har snubblat över är:
1. QPAD 8K Pro
2. Steelseries Sensei Raw
3. Mionix Naos 7000 på rekommendation av en annan Sweclockare som prisade dess ergonomi.

Pristaket ligger som sagt på 600. Alla länkar går till Inet där några kostar mer men alla går att få tag på för 600 eller mindre.

Just nu lutar jag åt Naosen. Den är tydligen bekväm, ser bra ut, och har bra recensioner i allmänhet. Däremot har några köpare klagat på att musknapparna blir slöa efter ett tag. På andra plats ligger Sensei. Frågetecknen där är designen som verkar vara väldigt platt, sensorn är en laser som tydligen ger högt liftoffavstånd, och några användare rapporterar att scrollhjulet blir rassligt. Sista platsen lämnas då åt QPAD 8K Pro på grund av att många tydligen har problem med hållbarheten även om musen i sig inte är dålig.

Det är det jag överväger just nu. Vilken av de här mössen tycker du är bäst och varför? Har du något helt annat att rekommendera så är det bara att posta det istället. Tack på förhand!

Kolla in webhallen, de har kampanj på gamingdelar just nu. köpte en razer diamondback där för 590

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Jag har som sagt en till Naos på väg från Webhallen men tyvärr är den inte inkluderad i någon kampanj. Personligen känns Razer inte som ett säkert kort på grund av allt man har hört om att deras produkter faller i biter efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

@griid: Jag har som sagt en till Naos på väg från Webhallen men tyvärr är den inte inkluderad i någon kampanj. Personligen känns Razer inte som ett säkert kort på grund av allt man har hört om att deras produkter faller i biter efter ett tag.

G502 spectrum(den nya) ligger på 539kr nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Skulle kunna rekommendera https://www.inet.se/produkt/6607852/zowie-ec2-a-mouse#specs eller https://www.inet.se/produkt/6607095/zowie-fk1#specs Har själv använt FK-1an i 9 månader nu och jag har inte haft ett ända problem med den.

Permalänk
Medlem

@Oyes: Jaha, då förstår jag

Nejdu, den ska inte säljas Jag köpte den också delvis för att ha en till när (om ) den går sönder, då jag verkligen är fast vid den. Även min förra mus är en Mionix, och den är egentligen inget fel på, fungerar ypperligt, så enligt mig så är de hållbara.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, idag kom Naosen från Webhallen. Snabbt kan det konstateras att den inte har samma problem som den förra, scrollclick fungerar perfekt, däremot är själva scrollen väldigt ojämn. En punkt på ett fullt "varv" ger mer motstånd än resten av varvet.

Om man tittar på scrolhjulet ovanför ser man att det finns en liten springa på högra sidan i scrollbrunnen (?) men på vänstra sidan finns det nästan ingen springa alls. Kanske är det ett snett scrollhjul? Mionix Support är i alla fall kontaktad. Om de inte kan lösa problemet får vi se om det blir ett tredje försök men hittils osar det inte bra Q&A från Mionix även om kvalitén på produkten i sig är hög.

Edit: Här är en bild på scrollhjulet uppifrån: https://drive.google.com/open?id=0B0IiAs7FBB9wTEZvYzNWdnY0ekV...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

En liten uppdatering, idag kom Naosen från Webhallen. Snabbt kan det konstateras att den inte har samma problem som den förra, scrollclick fungerar perfekt, däremot är själva scrollen väldigt ojämn. En punkt på ett fullt "varv" ger mer motstånd än resten av varvet.

Om man tittar på scrolhjulet ovanför ser man att det finns en liten springa på högra sidan i scrollbrunnen (?) men på vänstra sidan finns det nästan ingen springa alls. Kanske är det ett snett scrollhjul? Mionix Support är i alla fall kontaktad. Om de inte kan lösa problemet får vi se om det blir ett tredje försök men hittils osar det inte bra Q&A från Mionix även om kvalitén på produkten i sig är hög.

Edit: Här är en bild på scrollhjulet uppifrån: https://drive.google.com/open?id=0B0IiAs7FBB9wTEZvYzNWdnY0ekV...

Känns som det är lite halvkass byggkvalitet på dessa?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm