Permalänk
Medlem

Hjälp att bygga program/UI

Tjenare, har haft planer ett tag på att ta mitt envisa humör till nytta och fortsätta min upplärning med programmering, men behöver då lite tips på vad jag kan behöva för detta projekt jag tänkte göra.

Har just nu pillat med Visual Studio 2015, där jag bara byggt ett inloggningssystem.
Där jag även använder mig av MySql för att hantera inloggningsuppgifter, säkerhetsfrågor osv. Inget märkvärdigt.

Men vet inte om VS är riktigt rätt program för skapande av lite större program

Nu tänkte jag starta ett projekt och programmera ett förrådssystem, då jag använt excel innan men skulle vilja kunna göra mig något eget program så som jag då vill ha det.

Dold text

Är liknande som det ovan jag syftar på. Tänkte mig till exempel:
Då jag vill ha ett antal flikar jag kan byta mellan, till exempel "Artikellista" "Inleverans" "Uttag"
Där jag då kan söka på en artikel och får då upp ett antal fält med leverantör, pris, saldo osv.
Även där vill jag då vid typ "Artikellista" kunna lägga till, ändra eller ta bort artiklar.

Så är det någon som har tips om vad jag behöver för att lösa detta?

Permalänk
Medlem

@slobbann: Du kan nog lungt räkna med att VS2015 räcker för dina behov även om livet kanske blir lite enklare om du kör SQL Server istället för MySQL (finns en gratisvariant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbann:

Tjenare, har haft planer ett tag på att ta mitt envisa humör till nytta och fortsätta min upplärning med programmering, men behöver då lite tips på vad jag kan behöva för detta projekt jag tänkte göra.

Har just nu pillat med Visual Studio 2015, där jag bara byggt ett inloggningssystem.
Där jag även använder mig av MySql för att hantera inloggningsuppgifter, säkerhetsfrågor osv. Inget märkvärdigt.

Men vet inte om VS är riktigt rätt program för skapande av lite större program

Nu tänkte jag starta ett projekt och programmera ett förrådssystem, då jag använt excel innan men skulle vilja kunna göra mig något eget program så som jag då vill ha det.

Är liknande som det ovan jag syftar på. Tänkte mig till exempel:
Då jag vill ha ett antal flikar jag kan byta mellan, till exempel "Artikellista" "Inleverans" "Uttag"
Där jag då kan söka på en artikel och får då upp ett antal fält med leverantör, pris, saldo osv.
Även där vill jag då vid typ "Artikellista" kunna lägga till, ändra eller ta bort artiklar.

Så är det någon som har tips om vad jag behöver för att lösa detta?

Jag kan tyvärr inte svara på dina GUI problem. Men jag är lite nyfiken på varför du tror Visual Studio 2015 inte lämpar sig för större projekt?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Men jag är lite nyfiken på varför du tror Visual Studio 2015 inte lämpar sig för större projekt?

Det var nog för att jag inte riktigt hittade alla smarta funktioner där jag bygger det visuella i programmet som jag ville ha.

Nu är dock problemet, mitt login system fungerar, det jag behöver nu är en liten kod som sållar ut användare från att använda en funktion.
Har en "Admin" tab där jag vill att programmet kontrollerar om användaren har en "4" i group kolumnen och då ger access till Admin taben.

Vill då att användaren "NotAdmin" inte ska få tillgång till admin taben, medans användaren Admin ligger med en 4 i "group" och därav få access

Dold text

Kör Windows Form Application VB.Net
MySQL

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbann:

Det var nog för att jag inte riktigt hittade alla smarta funktioner där jag bygger det visuella i programmet som jag ville ha.

Nu är dock problemet, mitt login system fungerar, det jag behöver nu är en liten kod som sållar ut användare från att använda en funktion.
Har en "Admin" tab där jag vill att programmet kontrollerar om användaren har en "4" i group kolumnen och då ger access till Admin taben.

Vill då att användaren "NotAdmin" inte ska få tillgång till admin taben, medans användaren Admin ligger med en 4 i "group" och därav få access

Kör Windows Form Application VB.Net
MySQL

För att bygga Windows form Apps, Universal Apps eller webappar (Webforms) så kan du köra Blend for Visual Studio. Vill du göra avancerade gränsnitt så finns även Blend som ett fullfjädrat program.
http://csharp.net-informations.com/gui/cs_forms.htm

Hur har du gjort inloggningssystemet?
Kan du inte sätta en enum eller bool på användarkontextet som är typ "Role=Roles.Admin" eller "IsAdmin=true".

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

För att bygga Windows form Apps, Universal Apps eller webappar (Webforms) så kan du köra Blend for Visual Studio. Vill du göra avancerade gränsnitt så finns även Blend som ett fullfjädrat program.
http://csharp.net-informations.com/gui/cs_forms.htm
http://csharp.net-informations.com/gui/img/windows-form.png

Hur har du gjort inloggningssystemet?
Kan du inte sätta en enum eller bool på användarkontextet som är typ "Role=Roles.Admin" eller "IsAdmin=true".

Kanske minns fel här men stödjer inte Blend bara WPF appar och inte WinForms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske minns fel här men stödjer inte Blend bara WPF appar och inte WinForms?

Det stämmer. Sitter på jobbet med WinForms och det är ett helvete om man vill göra något lite "speciellt".