Permalänk

Sökfunktion C#

Hej! Har skapat en "Loggbok" och mitt problem hur jag ska göra så att användaren ska få upp information som den sökt på.
Användaren ska söka efter titel och om den finns så ska den komma upp, om den inte finns så ska det bara komma upp att den inte finns och återgå till menyn.
Har försökt att söka på msdn men hittar ingenting som jag söker efter, likadant i boken Programmering 1 C#, då (i boken) måste man skapa en egen klass utanför main metoden, men det har med listor att göra vilket jag inte behöver använda mig av då varje fil sparas med min StreamWriter kod.

(Vet ej hur man gör php tagg så fråga efter mitt program om det behövs för att hjälpa mig)!

Tacksam för svar.

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Hej! Har skapat en "Loggbok" och mitt problem hur jag ska göra så att användaren ska få upp information som den sökt på.
Användaren ska söka efter titel och om den finns så ska den komma upp, om den inte finns så ska det bara komma upp att den inte finns och återgå till menyn.
Har försökt att söka på msdn men hittar ingenting som jag söker efter, likadant i boken Programmering 1 C#, då (i boken) måste man skapa en egen klass utanför main metoden, men det har med listor att göra vilket jag inte behöver använda mig av då varje fil sparas med min StreamWriter kod.

(Vet ej hur man gör php tagg så fråga efter mitt program om det behövs för att hjälpa mig)!

Tacksam för svar.

För att kunna söka i din loggbok så måste du ju isåfall läsa in alla dina loggfiler som du skapat och lagra dom i en lista, eller läsa in alla filer i samband med sökningen du gör.

Jag hade nog läst in alla filer när programmet först startar och lagrat dom i en lista. Sen kan du ju söka igenom loggen med string.Contains().

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni använt Dictionary ännu? Då kan varje logg vara en nyckel.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Hej! Har skapat en "Loggbok" och mitt problem hur jag ska göra så att användaren ska få upp information som den sökt på.
Användaren ska söka efter titel och om den finns så ska den komma upp, om den inte finns så ska det bara komma upp att den inte finns och återgå till menyn.
Har försökt att söka på msdn men hittar ingenting som jag söker efter, likadant i boken Programmering 1 C#, då (i boken) måste man skapa en egen klass utanför main metoden, men det har med listor att göra vilket jag inte behöver använda mig av då varje fil sparas med min StreamWriter kod.

(Vet ej hur man gör php tagg så fråga efter mitt program om det behövs för att hjälpa mig)!

Tacksam för svar.

Att göra sökningen i SQL är inte ett alternativ eller? Jag är ingen programmerare men om du ändå hämtar saker från en DB så kanske det vore effektivare att använda SQL för att göra en sökning.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT