Permalänk
Medlem

Hjälp med set-up max 10k

Tjenare,

Gjorde en tråd i köpråd till stationär dator igår. Efter att ha tagit in tips och läst recensioner har jag nog ändå bestämt mig litegranna. Har dock förstått att det är custom vattenkylning som gäller och tänkte därför kolla med kylexperterna. Behöver alltså hjälp att välja delar för en setup.

Just nu lutar det åt:
R5 Define chassi
i7 6700K (1151)
Och två Geforce 980 Ti (kylas med vatten också)

osv osv

Det viktiga då, vad bör man välja för delar till detta? Vill ha mitt chassi stilrent så externa lösningar är inte valbara (såvida det inte är på baksidan)

Har ingen aning hur många pumpar man behöver, hur stor vattenreservoar man behöver, vet inte ens vilka anslutningar man bör välja. Har dock förstått att det är bra att maxa med radiatorer, så det har jag väl tänkt att göra. Om man maxar med så många radiatorer som får plats tänker jag att man kanske kan köra ett par av dessa passiva?

Här är ialalfall radiatorspecs för chassit:
http://support.fractal-design.com/support/solutions/articles/...

Vad gäller budget tänker jag mig max 10k, gärna 5k. Är som sagt totalt nybörjare, så uppskattar så detaljerad lista som möjligt (med fittings och slangar och vätska och allt)

Viktigt att det är så tyst som möjligt också.

Mvh Pralle

Permalänk
Medlem

Ehm, sorry .. Men du verkar inte ha någon koll alls på priserna då bara ett 980Ti kostar åtminstone 7k.

Så 10k för allt kan du glömma.

Såvida du inte menar 5-10k för endast vattenlösningen, då är det förstås andra bullar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Ehm, sorry .. Men du verkar inte ha någon koll alls på priserna då bara ett 980Ti kostar åtminstone 7k.

Så 10k för allt kan du glömma.

Som jag tolkade är det endast en vattenkylnings-setup som ska investeras för 5-10k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Ehm, sorry .. Men du verkar inte ha någon koll alls på priserna då bara ett 980Ti kostar åtminstone 7k.

Så 10k för allt kan du glömma.

Såvida du inte menar 5-10k för endast vattenlösningen, då är det förstås andra bullar.

Skrivet av PCBro:

Som jag tolkade är det endast en vattenkylnings-setup som ska investeras för 5-10k

Skickades från m.sweclockers.com

Haha precis, endast kylningen för 5-10k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pralle:

Haha precis, endast kylningen för 5-10k!

Okej, mitt fel. Sorry!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

En pump räcker väl, typ en D5 med en minst 240 res. 2 rad minst 240 eller 360 ett för cpu å ett för grafikkorten. 2 vattenblock å då får du bestämma dig om du ska bygga med mjukslang eller hård tubing. Då kan du köpa bling bling

Förresten sli setup med 980ti? För vad så mycket kraft? Ska du köra VR?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

En pump räcker väl, typ en D5 med en minst 240 res. 2 rad minst 240 eller 360 ett för cpu å ett för grafikkorten. 2 vattenblock å då får du bestämma dig om du ska bygga med mjukslang eller hård tubing. Då kan du köpa bling bling

Förresten sli setup med 980ti? För vad så mycket kraft? Ska du köra VR?

Funkar typ något sådant?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9293280/

Så tänkte jag att man drar det i en enda lång loop typ?

Hård tubing låter jobbigt? Är det inte enklare med mjukslang?

Edit:
tänkte mig väl köpa 5 fläktar också ja, att sätta på de två stora raddarna

Permalänk
Medlem

@pralle: DU behöver inte fyra rad. Jag personligen skulle satsa på max 3. Beror helt enkelt på hur du designar loopen.

Jupp mjukslang är både billigare å enklare att jobba med.

Sätt dig å rita hur loopen ska se ut. Då för du se hur många anslutningar du behöver å vilken sorts beroende på vinklarna som finns i burken.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

@pralle: DU behöver inte fyra rad. Jag personligen skulle satsa på max 3. Beror helt enkelt på hur du designar loopen.

Jupp mjukslang är både billigare å enklare att jobba med.

Sätt dig å rita hur loopen ska se ut. Då för du se hur många anslutningar du behöver å vilken sorts beroende på vinklarna som finns i burken.

Hjälper det med fyra då eller blir det typ samma effekt som med tre?

Men annars är det bara att montera ihop allting och sen fungerar det eller? Bör man tänka på något speciellt?

Och btw SLI är för spela i 4K!

Permalänk
Medlem

@pralle: En 120 till prollen å en till varsin graffe. Det är det bästa effekten du kan få. Du måste ta bort fläktarna från grafikkorten, ny kylpasta, å montera vattenblocket. Samma sak för prollen med vattenblocket. Tänk på hur fläktarna ska sitta på rad, dvs ta in lift å blåsa ut luft. Montera allt å konfigurera hur slangarna ska va. Mkt att tänka på faktiskt. Finns massor på Youtube om du behöver praktiskt hjälp Annars för du skriva här så hjälper jag dig gärna

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Endast en 120 per kyld del kan bli i minsta laget, då 4k kommer pusha.
Jag kör tumregeln 240mm radspace per kyld komponent. Har hällre för mkt radiatorer och en stillats dator än få rads å fläktar på högvarv.

Tänk på att du behöver 2 fittings per "del" samt 2 extra för att göra en drainport / filmport. 3 rads, 3 blocks, res + pump ger dig 16 + 2 extra.
Jayztwocents och linustechtips har några enkla, basik DOI vattenkylningsvideos jag kan rekomendera. Kolla bara på youtube.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz