CPU'n krånglar? (Tearing, frys/stutter och bortfall av ljud)

Permalänk
Medlem

CPU'n krånglar? (Tearing, frys/stutter och bortfall av ljud)

Hej!

Har under flera månader haft stora problem med datorn. Inte funktionsmässigt angående youtube och vanliga saker utan problemet uppstår i spel, speciellt World of Warcraft, Warthunder, Dota 2, alla Total War spelen.

Problemet är som så att jag har extreme screen tearing, och menar då inte den vanglia lilla randen som kommer lite då och då som när man kör utan vertical sync utan riktigt ordentlig screen tearing. Så som när det är som värst i detta klippet- https://www.youtube.com/watch?v=jVAFuUAKPMc

Spelen är inte butter smooth så att säga utan det är ministutter och lag, även med stadig hög fps. Sätter fps limit på 100/120 fps i wow och den går aldrig under 100 och om jag tar bort cappet så dår det aldrig ner under 400 men sätter limit så inte grafikkortet behöver jobba onödigt mycket. Så hög fps men lag ändå.

Jag har testat både fullscreen, windowed mode, fullscreen windowed mode utan skillnad. :/ Har testat sätta igång vertical sync också. det tar bort den extrema screen tearingen men spelen får istället mycket mer stutter så det är inget alternativ, speciellt inte när jag innan kört med samma settings utan problem.

Jag har testat med både ingame settings och nvidia kontrol panel settings utan skillnad, vänt och vridigt på det mesta. Jag har ominstallerat Windows 4-5 gånger. Kör med operativsystemet på SSD'n så testade att lägga Windows på HDD'n en gång också iaf det var SSD'n som var problemet men det gjorde ingen skillnad.

Har även resetat bios, uppdaterat bios och testa med både boost mode och xmp mode.

Har testat gamla drivrutiner till GPU'n, testa att använda min brors gpu, kollat med ett annat nätaggregat, testa min brors ram. Ända jag inte testat är att byta ut CPU'n och modekortet.

Ram har alltid varit boven i mina problem tidigare men eftersom det inte löste problemet att byta ut mina och testa min brors så borde det ju inte va dem heller.

I world of warcraft, Dota 2 och total war spelen så är problemet den extrema screen tearingen och i warthunder o ark så är det minifrys och stutter när man gör många saker sammtidigt. Typ i Warthunder försvinner ljudet och man mini-fryser lite när man kommer mitt i striden och många plan flyger runt omkring och skjuter samtidigt och i ark så fryser det lite då och då om man craftar många saker samtidigt.

Så kan det vara processorn som börjat ge sig? För har nu på senare tid också, dem senaste tre, fyra dagarna att facebook fryser till när man laddar upp den.

Vet inte vad ni vill har för information så om ni bestämmer er för att försöka hjälpa mig, skriv gärna vad mer ni vill veta om ni inte redan har några förslag.

GTX 980
CPU - intel i7 hasswell 4.0 ghz
850w psu

Allt i datorn är relativt nytt och problemen uppstod för några månader sedan så det har vart felfritt innan.

§3.1 /moderator
Permalänk
Medlem

Glömde lägga till att när jag spelar in med Shadowplay så blir filmen lika flytande och fin som mitt spelande har vart innan, där syns inget lagg eller screen tearing. Om det är till någon hjälp alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonLuft:

Hej!

Har under flera månader haft stora problem med datorn. Inte funktionsmässigt angående youtube och vanliga saker utan problemet uppstår i spel, speciellt World of Warcraft, Warthunder, Dota 2, alla Total War spelen.

Problemet är som så att jag har extreme screen tearing, och menar då inte den vanglia lilla randen som kommer lite då och då som när man kör utan vertical sync utan riktigt ordentlig screen tearing. Så som när det är som värst i detta klippet- https://www.youtube.com/watch?v=jVAFuUAKPMc

Spelen är inte butter smooth så att säga utan det är ministutter och lag, även med stadig hög fps. Sätter fps limit på 100/120 fps i wow och den går aldrig under 100 och om jag tar bort cappet så dår det aldrig ner under 400 men sätter limit så inte grafikkortet behöver jobba onödigt mycket. Så hög fps men lag ändå.

Jag har testat både fullscreen, windowed mode, fullscreen windowed mode utan skillnad. :/ Har testat sätta igång vertical sync också. det tar bort den extrema screen tearingen men spelen får istället mycket mer stutter så det är inget alternativ, speciellt inte när jag innan kört med samma settings utan problem.

Jag har testat med både ingame settings och nvidia kontrol panel settings utan skillnad, vänt och vridigt på det mesta. Jag har ominstallerat Windows 4-5 gånger. Kör med operativsystemet på SSD'n så testade att lägga Windows på HDD'n en gång också iaf det var SSD'n som var problemet men det gjorde ingen skillnad.

Har även resetat bios, uppdaterat bios och testa med både boost mode och xmp mode.

Har testat gamla drivrutiner till GPU'n, testa att använda min brors gpu, kollat med ett annat nätaggregat, testa min brors ram. Ända jag inte testat är att byta ut CPU'n och modekortet.

Ram har alltid varit boven i mina problem tidigare men eftersom det inte löste problemet att byta ut mina och testa min brors så borde det ju inte va dem heller.

I world of warcraft, Dota 2 och total war spelen så är problemet den extrema screen tearingen och i warthunder o ark så är det minifrys och stutter när man gör många saker sammtidigt. Typ i Warthunder försvinner ljudet och man mini-fryser lite när man kommer mitt i striden och många plan flyger runt omkring och skjuter samtidigt och i ark så fryser det lite då och då om man craftar många saker samtidigt.

Så kan det vara processorn som börjat ge sig? För har nu på senare tid också, dem senaste tre, fyra dagarna att facebook fryser till när man laddar upp den.

Vet inte vad ni vill har för information så om ni bestämmer er för att försöka hjälpa mig, skriv gärna vad mer ni vill veta om ni inte redan har några förslag.

GTX 980
CPU - intel i7 hasswell 4.0 ghz
850w psu

Allt i datorn är relativt nytt och problemen uppstod för några månader sedan så det har vart felfritt innan.

Men du... Vad kör du på för skärm?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vore bra om du kunde specificera vilken hårvara du har dvs märken och modell

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Du har alltså en 60hz skärm.. Snittar du på 120fps så visar du varje bild 2ggr per sekund och risken för tearing är stor.
Slår du på Vsyc så låser du din fps på 60fps.

Testa att låsa din fps utan Vsync annars, skriv in gametime.maxvariablefps 60 i konsolen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd:

Ingen skillnad, skärmen kvittar då det inte var några problem innan.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en https://www.inet.se/produkt/2205491/acer-27-predator-xb271h#s... g-sync skärm men eftersom jag inte hade dessa problem innan så måste det vara något med antingen cpu'n eller modekortet. Finns det något speciellt symptom man kan se/höra från modekortet om den börjar bli kass eller om något är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du har alltså en 60hz skärm.. Snittar du på 120fps så visar du varje bild 2ggr per sekund och risken för tearing är stor.
Slår du på Vsyc så låser du din fps på 60fps.

Testa att låsa din fps utan Vsync annars, skriv in gametime.maxvariablefps 60 i konsolen

Håller med ovanstående, tearing är ett tecken på att Hz och FPS inte lirar. Jag accepterar lite tearing för att slippa v-sync, men det där såg extremt ut.

Kommandona du kan testa i BF4 är:
perfoverlay.drawfps 1 //för att visa fps uppe i högra hörnet.
gametime.maxvariablefps 60 //för att låsa fps till 60. (själv sätter jag den på 600)

Får du lika mycket tearing vid en mindre krävande scen? Testa att hitta nåt staket eller dylikt med många vertikala linjer, och så panorerar du förbi där, ensam på en server.

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: Battlefield är inget spel jag har problem i. Både BF4-BF3 o Battlefront ( Det nya med star wars ) har jag bara normal lindrig tearing men för några månader sedan hände något för nu har vissa spel blivit helt fuckade och ger massa screen tearing och det är dem som jag har nämnt.

Permalänk
Medlem

@VonLuft: Hmm. Ja, processorn börjar ju bli lite till åren. Jag har aldrig hört talas om att den skulle "degraderas" med tid, men grafikkort och resten av komponenterna är ju modernare så att säga. Du kan ju se det som ett tillfälle att byta upp dig? Och funkar det då så vet du ju anledningen.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa en g-sync skärm länge så skulle kunna köpa en och om det inte löser problemet så får jag köpa nytt modekort och cpu nästa månad.

Men snälla håll er till ämnet. Har redan sagt att v-sync, adaptive-vsync, låsa fpsen mm inte har någon effekt. Att ljudet försvinner & att webbläsar mm fryser kan ju bara vara cpu'n eller modekortet eftersom jag redan testat att byta allt annat. Trodde först det var ramen men eftersom jag testat med annan ram så är den ju ute ur leken.

Riggen har varit felfri innan och problemet uppstod för några månader sedan. Så tips angående modekort eller cpu?

Jag hade en tidigare tråd för något år sedan där jag hade fått stutter och frysningar och då var det cpu'n även fast att alla gnällde om att det var v-sync eller drivers och bios updates.

Kan också inkludera att jag flyttade ner grafikkortet till mittenslottet och nu fryser inte facebook/andra hemsidor längre. Kan va modekortet som fått något knas för sig? ( Testat 4 olika grafikkort så inte mitt grafikkort. )

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: Processorn är 1 år gammal. Och processorer samt allt annat degrederar med tid efter använding. Jag har datorn på nästan 24/7, stänger bara av en när jag ska vara borta länge som iväg hos kompisar / jobbet, annars är den på hela tiden, även när jag sover då jag alltid kollar nån film när man lägger sig.

https://www.inet.se/produkt/5311086/intel-core-i7-4790k-4-ghz...

Vart stod det att den var gammal? Måste ändra det i så fall.

Den är exact 1 år och 1 månad gammal imorgon. Men min gamla processor hade jag i säkert 4-5 år.

Permalänk
Medlem

@VonLuft: Den ska absolut inte "degraderas".
Antar att du testat att köra den i stock om det är så att du klockat den?

Har du flyttat datorn någonting? Tänkte om någonting hoppat loss?
Har du tagit ur processorn och råkat böja någon pinne? Värt att kolla?
Antar att du har koll på temperaturer, eftersom att processorn blir varmare i spel och det är där du ser problemen oftast. Får du inga spikar i temps så lär kylaren förmodligen sitta som den ska.
Som sagt, har du flyttat den PÅ NÅGOT sätt den senaste tiden så kan det bero på det. Koppla ur allting, kolla så att det ser bra ut och koppla in det igen. Och kolla temps, om du inte gjort det.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Slarre: Hur mycket av posten läste du? Har inte överklockat men resetat bios ändå. Har inte brytit av någon pinne och inget är löst. Tempen går aldrig över 60 grader.

Permalänk
Medlem

@VonLuft: Ja, sorry. Är lite trött.
Tycker mig läst hela posten, men jag kan inte alls komma på vad det är utöver om du flyttat på den så att det blivit något fysiskt fel. Men är det inte så så är det bara att ignorera vad jag sa. Har ingenting nytt att komma med.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Hedersmedlem

@VonLuft *Trådar sammanfogade, rubrik förtydligad, bump raderad, tråd flyttad*

Tänk på att vi inte tillåter bumpning/korspostning. Dessutom ger en beskrivande rubrik bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av VonLuft:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...