Permalänk
Medlem

Hjälp med Mic Antlion v4

Hej, jag har problem med att få min mic att fungera. Det är en Antlion v4 som jag har satt på mina Sennheiser HD 650. Ljudkortet är ett Asus Essence stx. Bästa hjälpen hade varit med vilka inställningar jag ska ha i datorn. Även hur micen ska kopplas in för säkerhets skull.

Den fungerade utmärkt första gången jag provade den i skype, men inte till nästa tillfälle när jag startade datorn. Vet inte om jag kanske gjort någon fel inställningen eller inte, minns ej. Haft den icke fungerande ett litet tag nu men nu vill jag få problemet löst.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med att få min Antlion (modmic) 4 att fungera med mitt Asus-ljudkort (Xonar dgx). Jag lyckades inte lösa det, slutade med att jag fick koppla micingången till moderkortets interna ljudkort (som inte var så dåligt ändå), så vänta dig en del felsökande om du vill få det att fungera /:

Lösningar som jag testade/fick föreslagna var: kolla så att analogt ut är satt på hörlurar och ljudkanaler satta till 2 i Asus Audio Center, kolla att ljudkortet är valt som inspelningsenhet (Asus line in någonting).

Här är min tråd om samma problem i alla fall, kanske glömde att ta med några av förslagen nämnda där, du kan ju alltid ta dig en titt.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1397346-mikrofon-funkar...

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Jag hade också problem med att få min Antlion (modmic) 4 att fungera med mitt Asus-ljudkort (Xonar dgx). Jag lyckades inte lösa det, slutade med att jag fick koppla micingången till moderkortets interna ljudkort (som inte var så dåligt ändå), så vänta dig en del felsökande om du vill få det att fungera /:

Lösningar som jag testade/fick föreslagna var: kolla så att analogt ut är satt på hörlurar och ljudkanaler satta till 2 i Asus Audio Center, kolla att ljudkortet är valt som inspelningsenhet (Asus line in någonting).

Här är min tråd om samma problem i alla fall, kanske glömde att ta med några av förslagen nämnda där, du kan ju alltid ta dig en titt.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1397346-mikrofon-funkar...

Tackar för tip och hjälp! Ska ta en titt i din länk så fort jag slutat för dagen

Har testat inställningarna du nämde i Asus egna program för kljudkortet, funkade ej. Undrar dock vad du hade för inställningar för ljudenheter "record" på Windows när du kopplade in micen i moderkortet?

Permalänk
Medlem

@Acherry: Nu när jag har micen kopplat till moderkortets inbyggda ljudkort så har jag Realtec Line-in valt som inspelningsenhet (record) då ljudkortet på moderkortet är från Realtek. Inställningar är 30+ dB mic gain och någonting för brusreducering (kommer inte ihåg namnet). När jag försökte få det att fungera med mitt Asus-ljudkort så testade jag alla ljudenheter utan framgång (gissar på att Asus Xonar line-in borde funka).

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Rekordmedlem

Jag misstänker att problemet har med biasen att göra, line in ska definitivt inte ge biasmatning till mikrofonen så den kommer inte att fungera, däremot verkar det vara nån typ av kombinerad ingång på Asus Essence stx så den måste ställas om till mikrofon och man måste ha biasmatning, har man inte biasmatning från ljudkortet får man lösa det externt, "spelljudkort" på pc brukar ha biasmatnnig på mikingång men det får absolut inte finnas på en line in och Asusen har som sagt nån kombinerad line/mik ingång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Xeraton:

Jag har läst din länk och testat runt olika inställningar men jag får fortfarande inte min Mic till att fungera. På ljudinställningar och fliken "Record" så får jag inte upp det lilla fältet där det ska dyka upp gröna barer jämte "Microphone". Istället finns dom barerna för "Line in" och "Wave" men även här dyker det inte upp grönt då jag inte får upp något ljud när jag testar. Dessutom står det under "Microphone" att den är "currenlty unavailable". Väldigt konstigt. För den som undrar så har jag Windows inställt på engelsk text

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälp. Mina mic problem är nu lösta.