Vad göra med tre gamla bärbara? Råd?

Permalänk

Vad göra med tre gamla bärbara? Råd?

Jag tänkte be om lite råd vad ni tycker jag ska göra med tre mer eller mindre defekta laptops jag har liggande som (bokstavligen) samlar damm. Alla datorerna fungerar men har olika defekter som gör att de inte går att sälja/använda som laptops längre.

Det rör sig om följande tre:

Fujitsu Lifebook UH552
Specs:
Intel(R) Core(TM) i5-3317U CPU @ 1.70GHz
8GB (2x4) DDR3-1600 / PC3-12800
250GB Samsung 850 EVO SSD @ SATA III
Intel(R) HD Graphics 4000
2x USB 3.0, 1x USB 2.0
13,3” skärm
Ca 1,5kg
Aluminium
Defekt: Trasiga gångjärn på baksidan, skärmen håller på att lossa, går ej att stänga
Kommentar: Går ej längre att använda som laptop då den bokstavligen faller i bitar och ej går att stänga. Den fungerar dock fint om man bara har den på ett skrivbord.

HP Elitebook 6930p
Specs:
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8700 @ 2.53GHz
4GB (2x2) DDR2-SDRAM / PC2-6400
250GB hårddisk 5400rpm
14,1” skärm
ca 2kg
Aluminum
Defekt: Trasiga gångjärn på baksidan, går ej att stänga
Kommentar: Går ej längre att använda som laptop då den inte går att stänga. Ganska högljudd fläkt (trots rengöring)

Toshiba Satellite C850-12V
Specs:
Intel® Celeron® B815
4 096 (1x) MB, DDR3 RAM (1 333 MHz)
320GB hårddisk
Intel® HD Graphics
15,6” skärm (16:9)
ca 2,3kg
Plast
Defekt: Trasig skärm
Kommentar: Inga fysiska skador likt de andra två men skärmen är skadad så det är en massa vertikala svarta linjer etc. Det skulle dock gå att byta ut skärmen och då är den i teorin som ny.

RAM-minnet och hårddiskarna går ju att ta ut (jag kommer självklart inte slänga SSDn i Fujitsun!) men i övrigt? Finns det en marknad för sådana här halvtrasiga datorer eller är det bara att strippa på de komponenter som går (Tradera?) och slänga resten?

Funderade på om det gick att bygga om till desktops på något sätt men har inget behov av fler datorer hemma (har tre utöver dessa) så det är om det går att göra jättebilligt så att jag sen kan sälja dessa som mini-desktops istället men det verkar inte helt okomplicerat att göra utifrån vad jag läst och har ingen lust att lägga ner en massa tid/pengar som man knappt får tillbaka om man mot förmodan lyckas återställa till nyskick.

Känns lite tråkigt att de bara ligger och minskar i värde…

Vad hade ni gjort?

Permalänk

Skänk dem till Erikshjälpen, du får väl en kaffekupong för besväret.

Permalänk
Medlem

Du kan installera boinc och ansluta dessa till gridcoin.

Permalänk
Medlem

Perfekta som batteribackupade servrar