Permalänk

Flaskar en phenom ii 965?

Hejsan, flaskar en amd phenom ii 965 ett gtx 950?

Känns som att fps:en är strypt tack vare processorn.

Runt 90-100 fps på Lol.

40 fps på ETS2

Ungefär samma fps även om den är överklockad till 4 ghz eller 3.4 ghz..

Tack på förhand!

Permalänk

@hiphoppucko: Det känns ju som att det borde vara grafikkortet som flaskar om det är samma FPS på 3.4 som 4ghz... Men jag kan ha fel också.

Permalänk
99:e percentilen

Bara att prova. Sänk upplösningen och inställningarna till något löjligt lågt. Bättre prestanda? Då är du inte CPU-bunden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Benjamin96: Ja jag vet, men glömde skriva att fps:en är densamma som med ett radeon 6850 som med 950.

Jag har nytt windows, problemet är liksom att GPU usage ligger runt 40%, så nånstans tar det ju stopp.

Blir inte klok på det här. En kompis har en i5 2500 och ett 750ti, han har liknande om inte bättre prestanda än mig.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Bara att prova. Sänk upplösningen och inställningarna till något löjligt lågt. Bättre prestanda? Då är du inte CPU-bunden.

Ja jag kan prova när jag kommer hem! Återkommer!

Permalänk
Medlem

Vad ligger cpu usage på då?

Permalänk
Skrivet av fax110:

Vad ligger cpu usage på då?

Gta v alla kärnor på 100 procent

Ets2 runt 40 procent

Lol runt 50 procent

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

cpu'n går inte för varmt då ?
under 60 grader ska du ligga för att den inte ska klocka ned sig till 800 mhz.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

cpu'n går inte för varmt då ?
under 60 grader ska du ligga för att den inte ska klocka ned sig till 800 mhz.

Nej då, max lord runt 56 grader, standard klock 54 grader

Kyls av en coolare master seidon 120 v2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kollade en youtube video där han testade ett gtx 950 och en pentium g3258 (4 ghz) och då fick han runt 90 fps på cinebench r15.
Jag får runt 62 fps... Då måste ju nåt vara fel?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Phenom II är en sjukt gammal processor, den var i det lägre prestandasegmentet redan för 5 år sedan... Helt ärligt skulle jag vara förvånad om den inte var en flaskhals idag. Även om ett GTX 950 inte på något vis är ett väldigt kraftfullt grafikkort med dagens mått så borde det ha nog med kraft för att maxa en gammal Phenom kan jag tycka. Jag har dock inga siffror som stödjer dett dock.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Phenom II är en sjukt gammal processor, den var i det lägre prestandasegmentet redan för 5 år sedan... Helt ärligt skulle jag vara förvånad om den inte var en flaskhals idag. Även om ett GTX 950 inte på något vis är ett väldigt kraftfullt grafikkort med dagens mått så borde det ha nog med kraft för att maxa en gammal Phenom kan jag tycka. Jag har dock inga siffror som stödjer dett dock.

Kan tänka mig att det är så.

Aja, får uppgradera mig när pengar finns

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hiphoppucko:

Gta v alla kärnor på 100 procent

Ets2 runt 40 procent

Lol runt 50 procent

Här kan det vara bra att känna till att man kan vara CPU-bunden även om CPU:n inte är 100 % belastad: Om vi tänker oss ett singeltrådat scenario där din CPU är 100 % belastad på en kärna och 0 % på alla andra är du CPU-bunden trots att CPU:n bara är 25 % belastad enligt Task Manager.

Skrivet av hiphoppucko:

Kollade en youtube video där han testade ett gtx 950 och en pentium g3258 (4 ghz) och då fick han runt 90 fps på cinebench r15.
Jag får runt 62 fps... Då måste ju nåt vara fel?
Tack på förhand!

Var det singeltrådat? Det är inget konstigt att en G3258 @ 4 GHz presterar ca 50 % bättre än en 965 isåfall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Här kan det vara bra att känna till att man kan vara CPU-bunden även om CPU:n inte är 100 % belastad: Om vi tänker oss ett singeltrådat scenario där din CPU är 100 % belastad på en kärna och 0 % på alla andra är du CPU-bunden trots att CPU:n bara är 25 % belastad enligt Task Manager.

Var det singeltrådat? Det är inget konstigt att en G3258 @ 4 GHz presterar ca 50 % bättre än en 965 isåfall.

Har kollat på MSI afterburner.

Nej det var multitrådat. Antar jag. Det var en rendering som gick på grafikkortet och average fps räknades ut

Permalänk
Medlem

@hiphoppucko: Afterburner visar samma processoranvändning som aktivitetshanteraren. Däremot så är det viktigt att veta vilken graf man tittar på, i Afterburner kan du ställa in själv om du vill se en graf för CPU totalt eller separata grafer för vardera kärna.

Spontant skulle jag säga att det sannolikt är det @Alling säger som gäller för din CPU. Att den är maxad på en kärna, och att det är det som segar ner det hela.

Bara som jämförelse kan jag hänvisa till denna tabell ur Skylake-recensionen. Där finns en Phenom II 1100T med som har samma arkitektur som din 965...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiphoppucko:

Gta v alla kärnor på 100 procent

Ets2 runt 40 procent

Lol runt 50 procent

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa spel är väldigt CPUberoende och jobbas samtidigt enbart på två kärnor, det gynnar inte AMD prollar alls.
Vissa spel är helt enkelt värdelöst kodade, och vill ha rå singeltrådprestanda. Även om det bara går på 2-kärnor så blir det tungt på en AMD-cpu. Finns dock ofta några inställningar i spelet man kan dra ner på som är mer CPU-beroende än andra. Tex draw-distance i GTA.
I spel som trådar bra fungerar även gamla Phenom II fortfarande ok. jag kör en pheonom ii 1055T i min sekundära burk. Det skiljer väldigt mycket från spel till spel. I vissa spel fick ja samma resultat med GTX970 som swecs tester med Intel-prolle, i andra spel var det hopplöst. DOTA och LOL går på enbart 2kärnor vad jag vet. Men det är inga problem att komma upp över 60fps i alla fall dock.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiphoppucko:

Kollade en youtube video där han testade ett gtx 950 och en pentium g3258 (4 ghz) och då fick han runt 90 fps på cinebench r15.
Jag får runt 62 fps... Då måste ju nåt vara fel?
Tack på förhand!

Phenom II X4 är en väldigt gammal processorserie, och Pentium G3258 är en betydligt snabbare processor än vad många tror, speciellt i enkeltrådade applikationer

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

cpu'n går inte för varmt då ?
under 60 grader ska du ligga för att den inte ska klocka ned sig till 800 mhz.

Vart har du fått det ifrån? det var nog det konstigaste jag har hört. Den klockar inte ner sig, den hänger sig, och det är snarare runt 80c enligt min erfarenhet med Pheonom II (tänk på att tempmätaren på AM3 är helt åt skogen, skiljer typ 12c mellan core temp och cpu på moderkortets sensor). Efter några år med pehonom har jag märkt att den är väldigt stabil runt 75C på TMPIN0 vilket motsvarar ungefär 65c på "Core temp"

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Vart har du fått det ifrån? det var nog det konstigaste jag har hört. Den klockar inte ner sig, den hänger sig, och det är snarare runt 80c enligt min erfarenhet med Pheonom II (tänk på att tempmätaren på AM3 är helt åt skogen, skiljer typ 12c mellan core temp och cpu på moderkortets sensor). Efter några år med pehonom har jag märkt att den är väldigt stabil runt 75C på TMPIN0 vilket motsvarar ungefär 65c på "Core temp"

Har också märkt att den hänger sig xD

Skadar det mycket om den ligger runt 70grader på core temp?

Permalänk

@Starric: Hade kollat kärnans egna graf, alltså alla fyra grafer, och gemensamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiphoppucko:

Har också märkt att den hänger sig xD

Skadar det mycket om den ligger runt 70grader på core temp?

Om det är max-load så tror jag de e lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vart har du fått det ifrån? det var nog det konstigaste jag har hört. Den klockar inte ner sig, den hänger sig, och det är snarare runt 80c enligt min erfarenhet med Pheonom II (tänk på att tempmätaren på AM3 är helt åt skogen, skiljer typ 12c mellan core temp och cpu på moderkortets sensor). Efter några år med pehonom har jag märkt att den är väldigt stabil runt 75C på TMPIN0 vilket motsvarar ungefär 65c på "Core temp"

Skrivet av hiphoppucko:

Har också märkt att den hänger sig xD

Skadar det mycket om den ligger runt 70grader på core temp?

Vid belastning är väl tempvisaren rätt bra, där ska man gå på Core Temp eftersom det är runt 50-70 grader som den är kalibrerad runt att visa så exakt som möjligt. I Idle däremot kan det visa helt åt helsike eftersom den inte är linjär som en vanlig termometer t.ex.

Över 62-63 grader bör du inte köra några längre perioder på Core Temp, även om CPUn kan klara uppåt 70 grader innan det hänger (min 1090T larmar runt 65 grader och klockar visst ner sig för att inte frysa @BrottOchStraff )

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Vid belastning är väl tempvisaren rätt bra, där ska man gå på Core Temp eftersom det är runt 50-70 grader som den är kalibrerad runt att visa så exakt som möjligt. I Idle däremot kan det visa helt åt helsike eftersom den inte är linjär som en vanlig termometer t.ex.

Över 62-63 grader bör du inte köra några längre perioder på Core Temp, även om CPUn kan klara uppåt 70 grader innan det hänger (min 1090T larmar runt 65 grader och klockar visst ner sig för att inte frysa @BrottOchStraff )

Okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vid belastning är väl tempvisaren rätt bra, där ska man gå på Core Temp eftersom det är runt 50-70 grader som den är kalibrerad runt att visa så exakt som möjligt. I Idle däremot kan det visa helt åt helsike eftersom den inte är linjär som en vanlig termometer t.ex.

Över 62-63 grader bör du inte köra några längre perioder på Core Temp, även om CPUn kan klara uppåt 70 grader innan det hänger (min 1090T larmar runt 65 grader och klockar visst ner sig för att inte frysa @BrottOchStraff )

OKej, undrar om det är någon inställning som tillåter detta? Har aldrig märkt att min klockat ner sig, den bara tvärhänger sig efter en viss temp.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

OKej, undrar om det är någon inställning som tillåter detta? Har aldrig märkt att min klockat ner sig, den bara tvärhänger sig efter en viss temp.

De flesta Phenom 2 har ett hårdvaruskydd som klockar ner dem till 800MHz vid >61 C men det kan ju finnas nått ytterligare skydd i mjukvara beroende på moderkort o dyl.

Hittade min gamla mätbild på Phenomenet, jag kör cpun precis till tempgränsen och där klockar den ner för att kunna svalna direkt den når > 61 C >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag får lätt 200+ fps på LoL. Och jag har långt ifrån mer än dubbel prestanda per tråd. Något annat sätter stopp än CPUn så länge den går normalt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Jag får lätt 200+ fps på LoL. Och jag har långt ifrån mer än dubbel prestanda per tråd. Något annat sätter stopp än CPUn så länge den går normalt.

Vad kan det vara då? Windows är ominstallerat och alla drivrutiner up to date

Permalänk
Skrivet av hiphoppucko:

Vad kan det vara då? Windows är ominstallerat och alla drivrutiner up to date

Testade att dra på Scaling på 400% på ets2, fpsen sjunker till 25 men gpu usage är stabila 99%, annars ligger usage runt 60% med scaling på 125%