Permalänk

@LPG: Ja helt stock

Permalänk

Köpte nyss i5 6600k så får hoppas det blir bättre:) tack för all hjälp

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

Köpte nyss i5 6600k så får hoppas det blir bättre:) tack för all hjälp

Skriv gärna vad resultatet blev av bytet, ifall andra har samma "problem"

/Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Köpte nyss i5 6600k så får hoppas det blir bättre:) tack för all hjälp


Jag chansar på att ditt problem "blir löst" mer genom din ominstallation av windows än genom ditt processorbyte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:


Jag chansar på att ditt problem "blir löst" mer genom din ominstallation av windows än genom ditt processorbyte.

Redan testast allt och inget fungera ju

Permalänk

Byggde nyss klart alltihop, Har fått et litet problem.. Startade nyss datorn och kom in i bios osv, Sen efter reeboten, så startar datorn men jag får ingen bild :/ Suttit nu och klurat hur jag ska fixa men får inte fram någon lösning

Permalänk

@Antonheeh: Det vore bra med lite mer info och bilder för att vi ska kunna svara mer exakt på vad det kan vara. Annars, använde du ESD-armband? Jag minns när jag byggde ihop en dator med gammalt Gigabyte mobo och en i7-950 åt en kompis, att den fastnade på samma sätt utan bild efter Windowsinstallation. Trodde jag hade sabbat nåt, men efter att jag låtit den stå på i en 7 minuter så kom det bild helt plötsligt, och efter det har den funkat perfekt.

Testa också att resetta cmos.

Visa signatur
Permalänk

@Marzupilami: Byggde bara på som vanligt utan sånt armband. Den starta ju upp innan sen efter fick jag ingen bild

Permalänk

@Antonheeh: ESD-skador behöver inte visa sig på en gång. De kan visa sig efter ett tag också, ibland efter flera år. Så fort du tar på ett kretskort kan du alltså inte veta om det blev ESD-skadat. Därför ska man alltid använda ESD-armband.

Men som sagt, det är ju mycket möjligt att det beror på nåt annat också.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Jonathan0101:

Skriv gärna vad resultatet blev av bytet, ifall andra har samma "problem"

/Jonte

Att uppgradera till ny processor var en dröm, Fick typ 150 mer fps. Ligger stabilt på 250+ fps i dm och jag låg på 100 fps med min gamla processor. Har dock kvar ett litet problem att det känns som jag har vsync på fast jag inte har det, Känner även av i windows att musen är lite delay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:


Jag chansar på att ditt problem "blir löst" mer genom din ominstallation av windows än genom ditt processorbyte.

Det är såpass stor skillnad på AMD och Intel nu för tiden så tror nog att det är byte av processor som är lyftet här.
Kommer bara ihåg hur stor skillnad det gjorde när jag bytte från en överklockad 965BE till en 2500k för 5 år sedan när alla sa att det inte skulle göra någon skillnad och var en meningslös uppgradering.
Lyftet var som natt och dag, kunde höja inställningar i samtliga spel och ändå få högre FPS redan innan överklockning av nya processorn och detta utan att installera om Windows.

Vi får hoppas att Zen lyfter AMD rejält för även om de är billigare idag skulle jag aldrig rekommendera en AMD till någon som vill spela och konkurrens behövs.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

lås fpsen till 144hz, nej det gör inte dig till sämre spelare, det är bara en inbillad grej som youtube o forum folk indoktrinerat dig till att tro. jag har lika bra aim vid 60 fps som vid 200. dont kid yourself.

Får nog hålla med om detta. Om inte annat så är det en vanesak - så länge FPS:en håller sig någorlunda konstant så är det lugnt.

Visa signatur

www.SpecialLuftvapen.se - helautomatiska luftvapen (4,5 mm), Glock 17 (4,5 mm), WW2-vapen (4,5 mm) m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är såpass stor skillnad på AMD och Intel nu för tiden så tror nog att det är byte av processor som är lyftet här.

Falskt. Fråga vem annan som helst som spelar det med AMD prolle.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Falskt. Fråga vem annan som helst som spelar det med AMD prolle.

Jag köpte en I5 4690K efter jag inkasserade min FX8350...helt plötsligt så försvann alla microlagg i RTS spel och RPG spelen jag lirar Speciellt i Simcity 5...min FX8350 började dö redan vild 40K population i staden jag hade 20-30FPS...nu med I5 4690K kan man ha 200K invånare innan FPS'en dras ner från 60FPS till 58FPS Vsync på.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jag köpte en I5 4690K efter jag inkasserade min FX8350...helt plötsligt så försvann alla microlagg i RTS spel och RPG spelen jag lirar Speciellt i Simcity 5...min FX8350 började dö redan vild 40K population i staden jag hade 20-30FPS...nu med I5 4690K kan man ha 200K invånare innan FPS'en dras ner från 60FPS till 58FPS Vsync på.

Är säkert så, men nu pratar vi om csgo.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Alltid intel är vad som gäller. sitter fortfarande med mina sandybridge prollar o maxxar alla spel

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

lås fpsen till 144hz, nej det gör inte dig till sämre spelare, det är bara en inbillad grej som youtube o forum folk indoktrinerat dig till att tro. jag har lika bra aim vid 60 fps som vid 200. dont kid yourself.

Gud vad skönt att hörs att det inte bara är 16-åriga retards i forumet som slänger bort sina pengar på grund av något någon tuttat i dem över TeamSpeak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av larsalarsa:

Gud vad skönt att hörs att det inte bara är 16-åriga retards i forumet som slänger bort sina pengar på grund av något någon tuttat i dem över TeamSpeak.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni har aldrig spelat cs va ? :):)

Permalänk

@Antonheeh:
Här kommer en story om när jag provade Tidals musiktjänst. Det hela började med att jag blev nyfiken efter ett blogginlägg som var head over heals över tjänsten. Jag skaffade rätt snabbt ett konto, pluggade in tjänsten mot min nyligen införskaffade härliga stereo – och märkte direkt en signifikant skillnad. VILKET LJUD sa jag högt till mig själv! Jay-Z är nått på spåren, tänkte jag. Jag ringde efter en stund till min tjej och förklarade för henne hur bra ljud det var, och vilken fyllighet det var i basen. Hon borde också skaffa det, avslutade jag med.

Det var inte fören nån vecka senare, när jag gick in under inställningar som jag upptäckte att mitt konto var inställt på "Standard" och inte "HD". Under hela tiden då jag lyssnat hade jag alltså lyssnat på exakt samma bitrate som jag gjort då jag använt mitt Spotifykonto. Vad som kanske var ännu värre var att när jag nu väl hade möjilgheten att jämföra, och provade den högre bitraten märkte jag att det inte hördes någon som helst skillnad.

Sensmoralen i denna alldeles ofantligt onödiga story (eftersom du ändå kommer fortsätta att tro att din virtuella monster-FPS hjälper dig på vägen till MLG eller whatever) är att placebo är en kraftfull effekt som de flesta av oss råkar ut för då och då.

Eftersom du inte kan se skillnaden (den renderas inte) och input-lagget är så minimalt att det knappt går att märka (det handlar trotts allt om hundradelars sekunder – du har troligen större input lag på din skärm ) kommer det inte ge dig någon fördel att tala om, då det är många andra parametrar som är långt mer värdefulla. Särskilt förutsatt att du inte spelar på den absoluta absoluta toppen av tävlingsspel.

Happy fraging, though.

Permalänk

@larsalarsa: Man känner skillnaden på 144 fps vs 300. Om du aldrig spelat cs så borde du inte prata.

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

@larsalarsa: Man känner skillnaden på 144 fps vs 300. Om du aldrig spelat cs så borde du inte prata.

Jag har inte sagt att jag varken spelar eller inte spelar CS.
Undrar spontant om du kör med V-Sync och om du i så fall vet att det skapar input lag. Gör du inte det får du screen tearing nämligen eftersom grafikkortet renderar halva frames. Inget borde vara attraktivt i sammanhanget tänker jag mig.

Lycka till med karriären! Kontakta mig om du tar dig till toppen, så ska jag äta upp min hatt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

@larsalarsa: Man känner skillnaden på 144 fps vs 300. Om du aldrig spelat cs så borde du inte prata.

Inställningar på musen ingame och i windows ?
kan tänka mig att du får någon mouse acceleration som märks av mer när du inte har en konstant och jämn fps och därför tror att högre fps = bättre för spel x.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antonheeh:

@larsalarsa: Man känner skillnaden på 144 fps vs 300. Om du aldrig spelat cs så borde du inte prata.

Nej men du inbildar dig totalt.
Har du en 60 hz skärm och spelar cs med 60fps och jämför när du spelar med 300 fps blir det ingen skillnad. Då skärmen kan bara visa i 60 fps.
Spelar du med 144hz och har 144 fps så blir det inte nån helst skillnad om du har 500 fps med en 144hz skärm för att skärmen inte kan vissa snabbare bilder.
Kan ju bli konstigt med 144hz skärmar när man inte nårt 144hz

Men mellan 60 och 144hz finns det en liten skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Jag har inte sagt att jag varken spelar eller inte spelar CS.
Undrar spontant om du kör med V-Sync och om du i så fall vet att det skapar input lag. Gör du inte det får du screen tearing nämligen eftersom grafikkortet renderar halva frames. Inget borde vara attraktivt i sammanhanget tänker jag mig.

Lycka till med karriären! Kontakta mig om du tar dig till toppen, så ska jag äta upp min hatt!

Skickades från m.sweclockers.com

@Ryckarn34:

Vill egentligen inte ta upp detta i denna tråd då det är ett sidospår men hela ditt resonemang om att man inte kan se någon skillnad om man har fler bilder per sekund än skärmens uppdateringshastighet bygger på att man har Vsync på. Nu först i sista posten tar du upp din egna personliga åsikt om att du anser screen tearing vara oattraktivt och därför menar att det inte går att se skillnad. Screen tearing är ju uppenbarligen ett sätt att se skillnad. Screen tearing är dessutom mindre störande ju högre uppdateringsfrekvens som används så på 144Hz säger många att de inte bryr sig om det.

Och för att besvara ditt påstående om att styrningen inte gör skillnad så ska jag ta ett exempel i väldigt låg frekvens. Säg att du har en skärm med en uppdateringsfrekvens på 1 bild per sekund. När det gått 0,01 av den sekunden så rör du lite på musen. Har du Vsync på tar det 0,99s innan bilden ändras, dock i sin helhet då. Har du inte Vsync så kommer din fps som då är högre än 1 göra att 99% av skärmen renderas efter din musrörelse som du gjorde mellan Vsync-intervallen. Alltså har man då nytta av att ha en högre fps än uppdateringsfrekvens.

Denna fördel minskar så klart med högre frekvenser, att behöva vänta 1/144s är mindre jobbigt än 1/60s, och det är också så att om man rör på musen efter att 99% av bilden ritats så spelar det inte heller så stor roll då bara 1% av den nya bilden i så fall hade ritats ut men om bildändringen kommer innan exempelvis siktet ritats ut kan det vara skillnaden på att skjuta först eller bli skjuten (i sådana spel).

Hoppas denna förklaring hjälper dig att förstå att en högre fps än skärmens frekvens faktiskt kan spela roll. Med det sagt så kör jag själv alltid med Vsync på då jag stör mig på screen tearing, inte klarar driva mina spel i högre frekvens (2560x1440-skärm) och inte kör så mycket onlinespel.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

@Ryckarn34: Detta ämnet är en återvändsgränd, Gå in i cs själva och ni kommer känna skillnad på 300 vs 144

Permalänk

@Videoapan:
Ja, jo. Självklart förstår jag och säkert andra här i tråden att det blir en faktiskt skillnad i hur datorn renderar och producerar bildrutor. V-sync eller inte är väl emellertid inte frågan här, utan bara ett sätt för mig att demonstrera att TS inte har någon aning om vad han pratar om och är plaskvåt bakom öronen.

Kontentan av det hela är att när allt kommer omkring så kommer inte de extra framesen som vi diskuterar i den här tråden att spela någon roll för spelarens framgång eller inte, i praktiken. Andra faktorer i spelet är oändligt mycket viktigare för att utvecklas. Ett exempel är att förstå och ta på sig sina tillkortakommanden och låta bli att skylla det på exempelvis tekniken eller sina lagmedlemmar. Något som jag vet är mycket svårare gjort, än det är sagt.

Jag är personligen mycket skeptisk till att det skulle spela någon större roll ens om man gick från 144hz rendering till 300hz rendering. Tidigare diskussioner har pekat på att man ser minskade effekter ju högre uppdateringsfrekvensen blir. Utan någon matematisk bevisning (jag är rätt dålig på matte!) så innebär det att man i realiteten märker mindre skillnad mellan 120-144hz än mellan 60-80hz; och så vidare. Här pratar de om det. Bland annat. https://www.youtube.com/watch?v=BQoPvZGjYvQ&ab_channel=LinusT...

Placebo är, å sin sida en mycket väl dokumenterad psykologisk reaktion, och inget alls konstigt. Innebär det att man har roligare när man spelar, och/eller att det går bättre; så kör på. Men det är vettigt att i alla fall vara medveten om att det kan (och troligen är) en större faktor än det faktum att bilden på skärmen uppdateras tightare i anknytning till uppdateringsfrekvensen.

I den här videon visar nån random dude som uppenbarligen också gillar höga FPS ungefär vad vi babblar om. Han tycker också om extremt höga framerates, men har ett lite vuxnare förhållande till det hela: https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0&ab_channel=3kliks...

@Antonheeh
Det enklaste sätt att testa din tes på är blindtester, så kallade A/B prov. Du får gärna, om du vill bevisa din ståndpunkt, kika om du kan hitta några sånna på webben. Vi andra kommer inte själva anstränga oss för att bevisa DITT påstående. Det får du vänja dig vid om du ska föra diskussion med andra.