Oculus Rift ute för leverans

Permalänk
Medlem

Jag har 29. Lär få vänta ett par veckor. Gnisslar tänder över hur omöjligt det var att beställa första timmen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@superapan: vet hur du känner, satt vid släppet men hemsidan var så seg att jag fick 30 :/ såå.. kanske mitten april?

Permalänk
Skrivet av DooL3Y:

@superapan: vet hur du känner, satt vid släppet men hemsidan var så seg att jag fick 30 :/ såå.. kanske mitten april?

slår er båda hade problem att länka ett paypal konto till min bank så kom in..... 32

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Pratade med en säljare på Inet i gbg och enligt honom har dom som mål att ha både Oculus Rift och Htc Vive i butik för försäljning och testning. Betyder ju inte att det blir så men men det var deras inställning iaf.

Webhallen har ju test och bokning av Vive nu den 31:a Mars så det är nog inga problem för Inet att börja sälja Rift/Vive direkt över disk

Ska dit och testa

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tregota:

@Hulle: Måste fråga, hur vet man om man är med i första vågen?

Skrivet av Spawnbadboy:

man får ett mail

Men det är typ folk som har bokat inom de första 10 minuterna

Ja man fyller i ett formulär på htcs site så får man ett automatiserat svar med vilken våg man tillhör.

Jag beställde 5 min efter öppning.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Pratade med en säljare på Inet i gbg och enligt honom har dom som mål att ha både Oculus Rift och Htc Vive i butik för försäljning och testning. Betyder ju inte att det blir så men men det var deras inställning iaf.

Man får ju hoppas! Jag gillar att handla i butik. Bättre om man inte blir nöjd. 7000:- är ändå en del pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja man fyller i ett formulär på htcs site så får man ett automatiserat svar med vilken våg man tillhör.

Jag beställde 5 min efter öppning.

/hulle.

Aha tack för tipset, provade och fick: VIVE Kit - April Shipment - Sweden - Part 1. Härligt!

Permalänk
Skrivet av krilleeee:

slår er båda hade problem att länka ett paypal konto till min bank så kom in..... 32

Tyvärr samma krux för min del. Hade extremt mycket problem att få igenom min order så att jag satt och la min beställning 1 minut efter släppet fick jag inte mycket för. 32 här med.
Nåväl, får väl trösta mig med att dom värsta barnsjukdomarna kanske hinner patchas när jag får min.
Var i första vågen av DK2-utskick i alla fall

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Ja man fyller i ett formulär på htcs site så får man ett automatiserat svar med vilken våg man tillhör.

Jag beställde 5 min efter öppning.

/hulle.

Hej! Har du URL:en till formuläret? Hittar inte själv

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av Helionart:

Hej! Har du URL:en till formuläret? Hittar inte själv

Var inte svårt att hitta alls

https://store.htcvivecart.com/store/htcemea/en_IE/quickcart/T...

Permalänk
Medlem

Är det lika pixligt som samsung s7 med vr headset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av miscann:

Är det lika pixligt som samsung s7 med vr headset?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska varken vara pixligt eller någon SDE. Har inte sett någon som klagat på pixlighet. Hurvida du gillar det är ju däremot helt upptill dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det ska varken vara pixligt eller någon SDE. Har inte sett någon som klagat på pixlighet. Hurvida du gillar det är ju däremot helt upptill dig själv.

Anandtech klagar: http://www.anandtech.com/show/10149/hands-on-with-the-retail-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Är det lika pixligt som samsung s7 med vr headset?

Skickades från m.sweclockers.com

S7 har väl likvärdig eller högre upplösning?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Hade missat den artikeln. Tror jag tycker klagar är ett lite starkt ord dock:
"As I’ve stated earlier, overall the hardware is not perfect: pixel density is plenty workable, but clearly there is room for improvement."

Vad jag menade var att någon skulle säga något i stil med:
Upplösningen är inte tillräcklig, det låga antalet pixlar förstör spelupplevelsen. Vilket jag fortfarande inte sett. Har däremot läst om många som är väldigt imponerande.

Däremot väntar jag fortfarande på min Vive

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devil May Cry:

S7 har väl likvärdig eller högre upplösning?

S7 har lite högre upplösning. Däremot kan inte skärmens hela yta användas lika effektivt. (Occulus / Vive har 2 skärmar). Utöver upplösningen finns det ju annat som spelar roll, såsom hur stort avståndet mellan pixlarna är, uppdateringshastighet och linsernas utformning och kvalité. Skulle tro att många faktorer som spelar in kan ses som bättre på Occulus / Vive jämfört med en Samsung VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

S7 har lite högre upplösning. Däremot kan inte skärmens hela yta användas lika effektivt. (Occulus / Vive har 2 skärmar). Utöver upplösningen finns det ju annat som spelar roll, såsom hur stort avståndet mellan pixlarna är, uppdateringshastighet och linsernas utformning och kvalité. Skulle tro att många faktorer som spelar in kan ses som bättre på Occulus / Vive jämfört med en Samsung VR.

Jo, men nu var det just pixeltätheten PPI vi pratade om. Om den är högre på S7 så spelar inte två skärmar eller huruvida hela ytan används eller ej någon roll. Så tänker jag iaf.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

S7 har väl likvärdig eller högre upplösning?

Har s7 med samsung vr. Vist häftigt men är det lika pixligt på occulus eller htc kan jag inte fatta hut man lägger 6-9k på en sådan produkt. Men antar att de måste löst det på nåt sätt så det inte är så dåligt när det är så dyrt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Har s7 med samsung vr. Vist häftigt men är det lika pixligt på occulus eller htc kan jag inte fatta hut man lägger 6-9k på en sådan produkt. Men antar att de måste löst det på nåt sätt så det inte är så dåligt när det är så dyrt?

Skickades från m.sweclockers.com

S7 med Samsung VR är ju knappast under 6k :D.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devil May Cry:

Jo, men nu var det just pixeltätheten PPI vi pratade om. Om den är högre på S7 så spelar inte två skärmar eller huruvida hela ytan används eller ej någon roll. Så tänker jag iaf.

Det spelar absolut jättestor roll. Bara en sån faktor som avståndet mellan pixlarna spelar oerhör roll. Där spelar inte PPI in alls, men på vissa paneler är det lätt att se ränder mellan pixlarna medan andra skärmar lägger pixlarna mot varandra. Det kan få pixligheten att upplevas väldigt annorlunda. Kobinera täta pixlar med AA och du kan få en mycket bättre upplevelse även med en förhållandevis lågupplöst skärm.

Men skulle du lägga occulus skärmarna precis brevid varandra har du högre upplösning med en S7. Däremot kommer allt innehåll du visas att upplevas som pixligare, lägre FOV, laggigare och överlag en sämre upplevelse, på grund av alla andra faktorer som spelar mycket större roll än just PPI.

Permalänk
Medlem

På något vis så känns det skönt att intresset personligen inte är så högt när det gäller VR.
Vad är inte vanligast när en ny sorts stor grej lanseras, jo det uppstår en massa problem med buggar osv.

Jag kan vänta till nästa år när den har hunnit mognat sig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det spelar absolut jättestor roll. Bara en sån faktor som avståndet mellan pixlarna spelar oerhör roll. Där spelar inte PPI in alls, men på vissa paneler är det lätt att se ränder mellan pixlarna medan andra skärmar lägger pixlarna mot varandra. Det kan få pixligheten att upplevas väldigt annorlunda. Kobinera täta pixlar med AA och du kan få en mycket bättre upplevelse även med en förhållandevis lågupplöst skärm.

Men skulle du lägga occulus skärmarna precis brevid varandra har du högre upplösning med en S7. Däremot kommer allt innehåll du visas att upplevas som pixligare, lägre FOV, laggigare och överlag en sämre upplevelse, på grund av alla andra faktorer som spelar mycket större roll än just PPI.

Jo, återigen. FOV och andra aspekter är säkert bättre på Oculus/Vive. Men det var som sagt inte det som diskuterades.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nån annan som fått mail from HTC om att deras Vive order håller på att bearbetas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jo, återigen. FOV och andra aspekter är säkert bättre på Oculus/Vive. Men det var som sagt inte det som diskuterades.

Vad var det som diskuterades då? Att jämföra upplösningen (eller vilken annan siffra som) var för sig utan att tänka på helhetsbilden är ganska meningslöst och ingen diskussion i sig.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av Konchjaz:

Nån annan som fått mail from HTC om att deras Vive order håller på att bearbetas?

Jag har! Nu undrar man ju bara när det landar i brevlådan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jo, återigen. FOV och andra aspekter är säkert bättre på Oculus/Vive. Men det var som sagt inte det som diskuterades.

Absolut, men även om totala PPI (Occulus 2 skärmar sammanslagna) så innebär linsernas och "hjälmens" utformning att skärmarna utnyttjas olika effektivt. När skärmarna är så nära ögonen som de är i VR så innebär även små skillnader i avstånd och brytning hos linserna upplevd skillnad av exempelvis PPI.
Om Occulus lösning innebär att, säg (detta är bara antaganden, har inga siffror på det) 98% av pixlarna utnyttjas då inga hamnar i döda vinklar kanske S7 bara lyckas nyttja 85% effektivt. I slutändan blir det därför Occulus som får högre upplevd densitet i synliga pixlar.

EDIT: Detta kan så klart slå åt båda håll men har svårt att se att Samsung skulle fått till det bättre än Occulus och Vive.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jo, men nu var det just pixeltätheten PPI vi pratade om. Om den är högre på S7 så spelar inte två skärmar eller huruvida hela ytan används eller ej någon roll. Så tänker jag iaf.

PPI säger inget om förhållandet mellan pixlarnas storlek och dess aktiva yta, vissa pixlar är små med mycket svart dödyta runtomkring, andra tillverkare har pixlar som nästan fyller hela utrymmet. Effekten blir väldig märkbar, vid samma PPI kan två displayer se väldigt olika ut, en kan ha en tydlig raster-effekt medan den andra inte har det.

Hur det förhåller sig med Oculus, Vive och S7 vet jag inte, men det skulle inte vara konstigt om det såg olika pixligt ut vid samma PPI.

Permalänk
Medlem

Vad har Oculus för upplösning på panelen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Vad har Oculus för upplösning på panelen?

Genom att helt enkelt Googla hade du kunna få svaret mycket snabbare. Google presenterar dessutom ett riktigt snitsigt kort med all info väldigt lättillgänglig om du söker på "oculus rift resolution". Annars kan du läsa svaret här:

2160x1200, 1080x1200 per eye; 90 Hz

Permalänk
Medlem

För dom som undrar vilken wave dom är i med HTC Vive gå in på följande länk och välj "Shipping Question" och sedan "When will my order arrive?"

https://shop.eu.htc.com/DRHM/store?Action=DisplayContactFormP...

Fick mitt svar iaf och jag blev super glad.
VIVE Kit - April Shipment - Sweden - Part 1