Bygga kraftfull "htpc" och allt i allo dator för vardagsrummet

Permalänk
Medlem

Bygga kraftfull "htpc" och allt i allo dator för vardagsrummet

Tjena,

Vill bygga en tung mITX pc till mitt vardagsrum, den skall inte vara för gaming men för allt annat, exempelvis 4k i 60fps via DP. Har aldrig byggt något i mITX form factor förut så era tips är välkommna!

Detta har jag skrapat ihop, vad tror ni?

http://www.webhallen.com/varukorgen/150802/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Tjena,

Vill bygga en tung mITX pc till mitt vardagsrum, den skall inte vara för gaming men för allt annat, exempelvis 4k i 60fps via DP. Har aldrig byggt något i mITX form factor förut så era tips är välkommna!

Detta har jag skrapat ihop, vad tror ni?

http://www.webhallen.com/varukorgen/150802/

Datorn du länkar kommer klara uppgiften perfekt.

kika gärna på Node 202 också. Där behöver du ett mindre nätaggregat dock, men det du valt är snäppet overkill ändå. så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy:

Tack för tipset, men jag föredrar "cube" formen som node 304 har. Vilket nätagg skulle du rekommendera? Tror du kylaren får plats? Jag skall inte ha några lagrings hårdiskar i burken så borde kunna ta bort rätt mycket av hdd vaggorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Datorn du länkar kommer klara uppgiften perfekt.

kika gärna på Node 202 också. Där behöver du ett mindre nätaggregat dock, men det du valt är snäppet overkill ändå. så.

Kom inte med felaktiga påståenden när du inte vet vad som gäller.
4K i 60Hz kräver HDMI 2.0 och det klarar enbart Nvidia 9 serien i dagsläget.

Permalänk
Medlem

@anon25463:

Är du säker på detta? Klarar inte display port 4k i 60hz?

Källa: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/226614-asus_z...

Info texten:

Grafik
Integrated Graphics Processor- Intel® HD Graphics support
Multi-VGA-utgång : HDMI/DisplayPort portar
- Stöd för HDMI med en maximal upplösning på 4096 x 2160 @ 24 Hz
- Stöd för DisplayPort med en maximal upplösning på 4096 x 2304 @ 60 Hz
Maximalt delat minne på 1024 MB
Stöd för Intel® InTru™ 3D, Quick Sync Video, Clear Video HD-teknik, Insider™

Permalänk
Medlem

Jag håller på att bygga en liknande dator och valde själv detta moderkort:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3272036

Detta då det har HDMI 2.0 med HDCP 2.2. Du skriver i o f s att du ska köra över Displayport så kanske helt ointressant med (HDMI 2.0) och HDCP 2.2...

Permalänk
Medlem

@nilsman:

Haha tur att jag frågar här, kom precis på min tv har ingen displayport... duh... dags att tänka om

Permalänk
Medlem

@dakke:

hehe, jag har inte kommit så långt med mitt bygge så kan inte kommentera kring hur moderkortet jag länkade till fungerar ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Kom inte med felaktiga påståenden när du inte vet vad som gäller.
4K i 60Hz kräver HDMI 2.0 och det klarar enbart Nvidia 9 serien i dagsläget.

Så dramatisk ^^

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dakke:

Tjena,

Vill bygga en tung mITX pc till mitt vardagsrum, den skall inte vara för gaming men för allt annat, exempelvis 4k i 60fps via DP. Har aldrig byggt något i mITX form factor förut så era tips är välkommna!

Detta har jag skrapat ihop, vad tror ni?

http://www.webhallen.com/varukorgen/150802/

1. Lägg på några hundralappar och välj en upplåst processor.
2. Byt ut nätaggregatet till något både bättre och vettigare, t.ex FD Edison M eller EVGA Supernova GS. Båda är knäpptysta vid lättare belastning.

Skrivet av anon25463:

Kom inte med felaktiga påståenden när du inte vet vad som gäller.
4K i 60Hz kräver HDMI 2.0 och det klarar enbart Nvidia 9 serien i dagsläget.

Inte kasta sten i glashus?. 4K@60Hz fungerar med både DP samt HDMI 2.0.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Kom inte med felaktiga påståenden när du inte vet vad som gäller.
4K i 60Hz kräver HDMI 2.0 och det klarar enbart Nvidia 9 serien i dagsläget.

lyssna inte på honom ^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

@dakke:

hehe, jag har inte kommit så långt med mitt bygge så kan inte kommentera kring hur moderkortet jag länkade till fungerar ännu.

http://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/179850?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE3OTg1MCIsImZpbHRlcnMiOlsidD1zbGlkZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJlOTgwMjVjOTIwMjUyNjViMjZkMDExN2JkNGUyMDQwNSJ9

har läst lite om moderkortet och det är ju lite suspekt att det bara finns 1 moderkort som har detta stödet, verkar rulla ganska knakigt också för dom som har alla delar.

jag tror det är bättre att köpa ett billigare moderkort och investera i ett geforce 950 istället, det skall kunna driva 60fps via hdmi 2.0 utan problem.... lite rädd för strulet som kan komma om man endast kör det integrerade kortet

Permalänk
Medlem

BqQuiet! gör väl de tystaste nätaggen om jag inte är ute och cyklar på djup vatten?
Skulle hur som haver inte valt ett billigt Corsair CX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

@nilsman:

Haha tur att jag frågar här, kom precis på min tv har ingen displayport... duh... dags att tänka om

Club 3Ds DP1.2 till HDMI2.0-adapter fungerar fint för UHD@60Hz RGB/4:4:4. Se Thomas/Laxpuddings snabbtest som Sweclockers publicerade för några månader sedan. Antingen Club 3D DP1.2 till HDMI-2.0 (CAC-1070) eller Club 3D mDP1.2 till HDMI-2.0 (CAC-1170). Du får inte HDCP2.2, men i dagsläget finns det inget som använder det på PC. Det krävs för Ultra HD Blu-ray (vilket ser för jävligt att skriva ut, särskilt blandat med svenska) och vissa STB för 4K-material, men UHD Blu-ray får troligen ingen mjukvaruspelare till PC (och för bluray finns ju bara PowerDVD och WinDVD sen Arcsoft kasta in handduken och lade ner TMT) hur som helst. Grafikkort är ändå något som alltid går att uppgradera/köpa till om det skulle behövas längre fram, så länge lådan får plats med ett.

För skrivbordsbruk/film behöver du alltså inget andra generationens Maxwell (Nvidia 900-serien) om du kör med adaptern och en UHD-TV/proj. Den öppnar alltså upp både för integrerad Intel-grafik och diskret grafikkort från AMD.

Permalänk
Medlem

@dakke:

Det finns fler moderkort med stöd för HDMI 2.0 men bara ett i mITX formfaktor Så jag vet inte jag skulle kalla det suspekt men som med allt annat nytt så är det alltid en del "barnsjukdomar". Eftersom moderkortet har hårdvaran för HDMI 2.0 så finns i alla fall förutsättningarna för att det ska fungera. Ev problem du läst om är sannolikt kopplade till mjukvaran och den kan ju uppdateras. Kortet har fått bra betyg i de tester jag läst och har en del andra trevliga funktioner. Men jag får återkomma när jag själv testat kortet...

Det finns en del andra saker att tänka på för en HTPC för 4K UHD. Sannolikt kommer mycket av 4K UHD film att vara HEVC med HDR. När det gäller HEVC så verkar GPU med NVIDIA Maxwell GM206 (t ex GTX 950) vara bättre på att hårdvaruavkoda än en Skylake CPU. När det gäller HDR så kräver detta HDMI 2.0a och vad jag vet så finns det ingen GPU eller CPU som stödjer detta ännu. Antagligen så går det att fixa via ny mjukvara men det är ganska mycket kring detta som är oklart. Sedan har man hela temat kring HDCP 2.2. Det ska i teorin fungera men vad jag vet finns det inget sätt att testa HDCP 2.2 i praktiken (ännu). Men allt beror ju på vad du ska använda din HTPC till, hur mycket pengar du är beredd att lägga samt hur "framtidssäker" du vill att den ska vara.

Permalänk
Medlem

@nilsman:

sant, dock om jag ska spendera 7 tusingar så känns det nödvändigtvis inte allt för illa att spendera 9 för att "garantera" att allt fungerar bra med ett starkt grafikkort, dock så vill man ju knappast ha ljudnivån som ett sådant grafikkort avger, klurigt helt klart! glöm inte återkomma här när du är klar med ditt bygge!

Permalänk
Medlem

@nilsman

Även om GM206 är så bra det kan bli på PC-sidan så skulle jag nog nästan vänta, 8-bit HEVC räcker för närvarande. Ny generation grafikkort kommer, 10-bit på Skylake blir aldrig fullt ut accelererat, men drivrutinerna kanske gör det möjligt att köra hybrid-avkodning i framtiden (möjligen beroende på framerate) och 8-bit HEVC UHD@60 fps fungerar idag. Annars är det väl typ GM206 eller Shield Android TV (som också har stöd för Netflix 4K till skillnad från datorer, om han nu har en tv med HDCP2.2) som gäller som mediaspelare. Det är ju inte direkt så man kan kalla 950/960 kraftfull heller. Ska man spela UHD Blu-ray måste man ha en stationär spelare hur som helst, PCn lär alltid anses som för osäker plattform för att tillåta en mjukvaruspelare.

Adaptern kostar bara någon femhundring att testa hur som helst om man kör på annat moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Club 3Ds DP1.2 till HDMI2.0-adapter fungerar fint för UHD@60Hz RGB/4:4:4. Se Thomas/Laxpuddings snabbtest som Sweclockers publicerade för några månader sedan. Antingen Club 3D DP1.2 till HDMI-2.0 (CAC-1070) eller Club 3D mDP1.2 till HDMI-2.0 (CAC-1170). Du får inte HDCP2.2, men i dagsläget finns det inget som använder det på PC. Det krävs för Ultra HD Blu-ray (vilket ser för jävligt att skriva ut, särskilt blandat med svenska) och vissa STB för 4K-material, men UHD Blu-ray får troligen ingen mjukvaruspelare till PC (och för bluray finns ju bara PowerDVD och WinDVD sen Arcsoft kasta in handduken och lade ner TMT) hur som helst. Grafikkort är ändå något som alltid går att uppgradera/köpa till om det skulle behövas längre fram, så länge lådan får plats med ett.

För skrivbordsbruk/film behöver du alltså inget andra generationens Maxwell (Nvidia 900-serien) om du kör med adaptern och en UHD-TV/proj. Den öppnar alltså upp både för integrerad Intel-grafik och diskret grafikkort från AMD.

håller med... grafikkort kan du alltid uppdatera efteråt

Permalänk
Medlem

@dakke:

Minnet som jag beställt kom idag så nu ska jag bara skruva ihop det hela. Jag har ett GTX 960 liggande så kommer att kunna jämföra det mot det inbyggda och se vilket som fungerar bäst. Men som du så hoppas att kunna köra på det inbyggda så jag slipper ev fläktljud från ett extra grafikkort (även om GTX 960 är ganska tyst så länge man inte belastar det). Återkommer senare i veckan.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Det kommer alltid nya grafikkort och processorer så man kan alltid vänta. Men jag bygger nu och uppgraderar när bättre saker kommer. Jag har läst att PowerDVD 16 ev kommer att ha stöd för UHD bluray och detta tyder på det:
http://www.cyberlink.com/eng/press_room/view_3926.html?affid=2581_1158_731_36210_0_ENU
Men sen är väl frågan hur bra det kommer att fungera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

@Petterk:

Det kommer alltid nya grafikkort och processorer så man kan alltid vänta. Men jag bygger nu och uppgraderar när bättre saker kommer. Jag har läst att PowerDVD 16 ev kommer att ha stöd för UHD bluray och detta tyder på det:
http://www.cyberlink.com/eng/press_room/view_3926.html?affid=2581_1158_731_36210_0_ENU
Men sen är väl frågan hur bra det kommer att fungera...

Nja, man ska inte läsa in för mycket UHDG-gruppen har trotts allt ingenting med UHD Bluray-licensiering att göra. Att de kan göra en lösning för oskyddade filer på PC har jag inget tvivel om. Tvivlet är om de anser att Windows är säkert nog. Det finns en anledning till att Arcsoft, Corel eller Cyberlink, eller någon annan aldrig släppte en kommersiell och godkänd blu-raymjukvara till OS X. PowerDVD 16 vet vi i alla fall inte har UHD Bluray-stöd, Cyberlink har redan publicerat 16 nu så det vet vi saknas. Räkna med att ni får köra en stationär spelare.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Jag har svårt att se varför Cyberlink skulle vara med i Ultra HD Blu-ray Development Group om de inte har som ambition att leverera en spelare som klarar att spela upp UHD Bluray? Så länge det finns pengar att tjäna för Cyberlink (d v s köpare) så lär det komma en spelare för UHD. Visst finns det tekniska utmaningar relaterade till HDCP 2.2 och AACS 2.0 men med tanke på att Cyberlink redan har en spelare för vanliga Bluray så är de redan en bra bit på vägen. UHD Bluray specen innehåller också en s k "digital bridge" som ska göra det möjligt att kopiera/exportera filmen till en annan enhet. Kanske kommer Cyberlink att dra nytta av den delen? Förutom Cyberlink så kommer det sannolikt också att komma olika sätt att kringgå alla kopieringsskydden för UHD Bluray. Det gör det alltid och frågan är bara när. Men jag har redan beställt en stationär spelare som kommer nästa vecka så för mig är inte det primära syftet med min HTPC att spela upp UHD Bluray. Jag håller med om att man nog inte ska räkna med en HTPC som klarar att spela UHD Bluray till nästa vecka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

@Petterk:

Jag har svårt att se varför Cyberlink skulle vara med i Ultra HD Blu-ray Development Group om de inte har som ambition att leverera en spelare som klarar att spela upp UHD Bluray? Så länge det finns pengar att tjäna för Cyberlink (d v s köpare) så lär det komma en spelare för UHD. Visst finns det tekniska utmaningar relaterade till HDCP 2.2 och AACS 2.0 men med tanke på att Cyberlink redan har en spelare för vanliga Bluray så är de redan en bra bit på vägen. UHD Bluray specen innehåller också en s k "digital bridge" som ska göra det möjligt att kopiera/exportera filmen till en annan enhet. Kanske kommer Cyberlink att dra nytta av den delen? Förutom Cyberlink så kommer det sannolikt också att komma olika sätt att kringgå alla kopieringsskydden för UHD Bluray. Det gör det alltid och frågan är bara när. Men jag har redan beställt en stationär spelare som kommer nästa vecka så för mig är inte det primära syftet med min HTPC att spela upp UHD Bluray. Jag håller med om att man nog inte ska räkna med en HTPC som klarar att spela UHD Bluray till nästa vecka...

Finns inte ens kompatibla optiska enheter än. UHD Blu-ray är trotts allt inte BDXL. Pressade skivorna används inte till annat än film.

UHDG är en fokusgrupp för branschen och Cyberlink har inte fått BDAs godkännande för en spelare än. Mer än så är det ju inte just nu. Några planer har inte annonserats. Så det är fortfarande för tidigt att sitta och vänta på något. Det kanske inte är mer än en spelare specifikt till studios för att spela upp menyer och film från exempelvis Scenarist lösning – innan den krypteras med AACS 2.0 osv för att testa dessa. Ungefär som att du kollar en DCP-kopia av en film innan du krypterar den med KDM-nycklarna på stället du hyr in dig på. Eller så siktar de på konsumentprodukt, men långt långt längre fram.

Sen kommer det säkert komma en lösning för att fånga UHD Blu-ray från de stationära spelarna eller från TVns interna kretsar långt innan det kommer en lösning från AnyDVD då det alltid finns hål och svagheter.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Enligt användare som testat så kan BDXL optiska enheter i Windows delvis läsa UHD Bluray skivorna. Tror det var nyare LG modeller som fungerade bäst och de första UHD skivorna verkar vara 66GB. Att greja med filerna på skivan är så klart inte möjligt (ännu) p g a AACS 2.0 men jag tror inte att det är avsaknaden av optiska enheter som är problemet.

Sen vet jag inte om du läste länken jag postade? Dessa uttalanden från Cyberlink tycker jag är ganska tydliga:

The collaboration will help ensure the compatibility of Ultra HD Blu-ray titles across CE and PC-based playback environments.

The PC is the main entertainment platform for millions of movie watchers worldwide, so it makes sense for us to support Ultra HD Blu-ray

Som jag ser det har Cyberlink annonserat sina planer. Det som är otydligt är tidsplanen och vad de kommer att leverera samt hur bra det fungerar i praktiken...

Permalänk
Medlem

@dakke:

Är inte klar med mitt bygge ännu. Väntar fortfarande på ett vattenblock och några andra delar. Men satte på en luftkylare och installerade Win 10 på en äldre SSD som jag hade liggande. Kan rapportera att det fungerade fint att köra 3840x2160 60hz över HDMI med den inbyggda Intel grafiken. Jag kan välja HDCP 1.4 eller HDCP 2.2 för HDMI ingången på min TV och båda fungerar fint. Finns ju inget HDCP 2.2 innehåll ännu så kan inte testa det hela vägen. Men HDMI 2.0 och 3840x2160 60hz är alltså inga problem. Jag testade med Intel VGA driver som finns på ASRock hemsida (även om jag såg att det fanns en nyare VGA driver hos Intel) och BIOS 2.00 (mitt kort kom med BIOS 1.50).

Om det är något annat du vill att jag ska testa så får du meddela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

@Petterk:

Enligt användare som testat så kan BDXL optiska enheter i Windows delvis läsa UHD Bluray skivorna. Tror det var nyare LG modeller som fungerade bäst och de första UHD skivorna verkar vara 66GB. Att greja med filerna på skivan är så klart inte möjligt (ännu) p g a AACS 2.0 men jag tror inte att det är avsaknaden av optiska enheter som är problemet.

Sen vet jag inte om du läste länken jag postade? Dessa uttalanden från Cyberlink tycker jag är ganska tydliga:

The collaboration will help ensure the compatibility of Ultra HD Blu-ray titles across CE and PC-based playback environments.

The PC is the main entertainment platform for millions of movie watchers worldwide, so it makes sense for us to support Ultra HD Blu-ray

Som jag ser det har Cyberlink annonserat sina planer. Det som är otydligt är tidsplanen och vad de kommer att leverera samt hur bra det fungerar i praktiken...

Nej, det lär bara vara en firmware-fråga att läsa ROM-formatet då det inte handlar om helt ny hårdvara på den optiska biten och BDXL-läsare redan klarar 3-4 lagers skivor även om de inte är identiska, men det finns fortfarande inga kompatibla. Det kommer ju inte släppas några kompatibla fören det finns en mjukvaru-spelare heller, eftersom det pressade formatet bara används till film i praktiken. ROM-formatet är däremot publicerat och fritt fram att implementera för tillverkarna, lite beroende på vad de vill göra. BDA (Blu-ray Disc Association) har inte godkänt någon lösning från Cyberlink eller Corel tyvärr, så det är fortfarande en mycket senare fråga oavsett hur de väljer att göra. Cyberlink kan bygga vad de vill, men blir de inte godkända av BDA, AACS LA och BD+ Technologies så kan de inte avkoda/spela video-skivorna och även den optiska enheten måste ha stöd för AACS. Man måste någonstans ha rimliga förväntningar. PowerDVD 16 går i vilket fall som helst att ladda ner idag och tvivlar på att de kommer lägga till UHD-Bluray där i någon uppdatering. Får de till det vill de säkert framhäva UHD-Bluray-stödet.

Måste ändå säga att Cyberlink troligen försöker göra en "Ultra HD Blu-ray"-spelare, de är listade som adopters av BD+2, men de har ingen "BD-ROM 4.0 PC Application Software"-licens och har inte gått ut med att de kommit överens med BDA om någon sådan. Men det är inte stängt än. Det är däremot troligen långt från att ros i land. På stationära spelare är det väl t.o.m. bara Panasonic och Samsung som har licens än så länge.

Permalänk
Medlem

@nilsman:

Tack för infon, tror jag kör på samma kort då om det verkar fungera bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Tjena,

Vill bygga en tung mITX pc till mitt vardagsrum, den skall inte vara för gaming men för allt annat, exempelvis 4k i 60fps via DP. Har aldrig byggt något i mITX form factor förut så era tips är välkommna!

Detta har jag skrapat ihop, vad tror ni?

http://www.webhallen.com/varukorgen/150802/

Jag blev personligen förtjust i Fractal Design Node 202 450W (Svart) när jag fick syn på det. Tror nog att ett platt chassi fungerar bättre i vardagsrummet tillsammans med andra platta apparater.

Raven är annars en ganska intressant chassi, de också

Permalänk
Medlem

@dakke:

Så här långt tycker jag kortet verkar bra. Har mest kört ASUS och Gigabyte moderkort tidigare men de har inga mITX med HDMI 2.0 så då fick det bli ASRock. BIOS verkar tydlig och finns både ett enkelt och ett avancerat läge. Var väldigt enkel att uppdatera BIOS via internet direkt inne i BIOS. BIOS kunde läsa XMP profilen på mina Corsair minnen utan problem. Att installera Win 10 via ett USB 3 minne till en SATA SSD fungerade också fint. Deras hemsida är också hyfsat tydlig när man ska hämta drivers. Har inte testat överklockning eller något direkt avancerat ännu. Men så här långt tycker jag det verkar vara ett bra moderkort.

Permalänk
Medlem

Har tänkt om lite, blir nog ett Node 202 ändå.. har ni tips på någon bra kylare (typ noctua) som funkar med socket 1151 och detta chassi? måste vara extremt low profile.

Typ denna kanske är helt okej? http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/171566-noctua...

Skrivet av nilsman:

@dakke:

Så här långt tycker jag kortet verkar bra. Har mest kört ASUS och Gigabyte moderkort tidigare men de har inga mITX med HDMI 2.0 så då fick det bli ASRock. BIOS verkar tydlig och finns både ett enkelt och ett avancerat läge. Var väldigt enkel att uppdatera BIOS via internet direkt inne i BIOS. BIOS kunde läsa XMP profilen på mina Corsair minnen utan problem. Att installera Win 10 via ett USB 3 minne till en SATA SSD fungerade också fint. Deras hemsida är också hyfsat tydlig när man ska hämta drivers. Har inte testat överklockning eller något direkt avancerat ännu. Men så här långt tycker jag det verkar vara ett bra moderkort.

Låter grymt, köper samma moderkort!