"Brus" I kanten av skärmen [Arch]

Permalänk
Medlem

"Brus" I kanten av skärmen [Arch]

Jag har två skärmar av olika storlek, därför är det "brus" utanför den mindre skärmens kanter (se bild). Problemet är att en liten del av bruset kommer upp på den övre kanten av skärmen. Jag kör på open source drivrutinerna med en R9 280x utan några ändringar utöver de som gjorts genom XFCEs skärmgränssnitt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem

hade ett liknande (samma?) fel för några månader sedan som jag har för mig berodde på en bugg i drivarna. Sitter du på lts kerneln? jag har inga problem längre men det kanske är något som kan ha smugit med i den. Det här kommandot åtgärdade iaf mitt problem temporärt innan det kom en uppdatering som löste det.

notera hdmi, du får justera kommandot så det stämmer för dig.

xrandr --output HDMI-0 --auto --set audio off

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

hade ett liknande (samma?) fel för några månader sedan som jag har för mig berodde på en bugg i drivarna. Sitter du på lts kerneln? jag har inga problem längre men det kanske är något som kan ha smugit med i den. Det här kommandot åtgärdade iaf mitt problem temporärt innan det kom en uppdatering som löste det.

notera hdmi, du får justera kommandot så det stämmer för dig.

xrandr --output HDMI-0 --auto --set audio off

Verkar som att köra en uppdatering fixade det, var nog någon bugg som fixades i en uppdatering.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)