Permalänk
Medlem

Ny speldator - behöver råd

Hej

Min dator är gammal och skruttig och får jämt och ständigt bluescreens så nu tänkte jag det kanske är dags att skaffa en ny fräsch dator.
Hade tänkt mest spela CS:GO och vill då helst ha 300-400+ fps om det går. Jag kan ju säga direkt att jag är sämst på datorer och vad som är bra och inte så valen av komponenter gjordes mest på vilka som hade mest stjärnor på inet =).

Jag slängde ihop något snabbt iallafall som ser OK ut, ge mig all feedback ni har. Passar delarna, chassit och kylning/moderkort har jag noll koll på så där tog jag något på måfå.
Målet med datorn är som sagt att den ska vara ruskigt bra och väldigt hög fps i csgo. Budget är inget jag bryr mig om men mycket mer än 25k hade jag inte tänkt ge.

Här kommer kundvagnen https://www.inet.se/kundvagn/visa/9303730/

Permalänk
Skrivet av gabbiz:

Hej

Min dator är gammal och skruttig och får jämt och ständigt bluescreens så nu tänkte jag det kanske är dags att skaffa en ny fräsch dator.
Hade tänkt mest spela CS:GO och vill då helst ha 300-400+ fps om det går. Jag kan ju säga direkt att jag är sämst på datorer och vad som är bra och inte så valen av komponenter gjordes mest på vilka som hade mest stjärnor på inet =).

Jag slängde ihop något snabbt iallafall som ser OK ut, ge mig all feedback ni har. Passar delarna, chassit och kylning/moderkort har jag noll koll på så där tog jag något på måfå.
Målet med datorn är som sagt att den ska vara ruskigt bra och väldigt hög fps i csgo. Budget är inget jag bryr mig om men mycket mer än 25k hade jag inte tänkt ge.

Här kommer kundvagnen https://www.inet.se/kundvagn/visa/9303730/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9303748/

Permalänk
Medlem

@gabbiz: Är det bara CSGO som är målet så räcker det gott och väl med en dator för 8k. Eller vill du kunna spela annat också?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

@gabbiz: Är det bara CSGO som är målet så räcker det gott och väl med en dator för 8k. Eller vill du kunna spela annat också?

Just nu bara csgo, men jag kommer nog lira massa annat om någon månad. Tröttnar snabbt
8k verkligen? Tvivlar jag får 300+ fps med en dator för 8k. eller? Men som sagt budget är inge problem, jag köper hellre en riktigt bra dator nu så jag inte behöver tänka på att snåla med settings i framtida spel etc.

Passar dessa delarna? Det är mest sånt jag undrar över om själva sakerna klickar med varandra och moderkortet fungerar / allt får plats i chassit etc :).

Permalänk
Medlem

Så det är SLI man ska köra ändå. Jag har SLI på denna skitdatorn jag använder atm, jag trodde att de nya graffekorten var så starka och hög GB att man bara behövde ett. Ja ska jag köra SLI måste ju priset på de andra komponenterna gå ner som du har gjort, tack för den kundvagnen.

Permalänk
Medlem

Vänta tills i sommar med grafikkort, då släpps de nya 14nm korten.

Vad har du för skärm? Det känns lite overkill med en 25k dator i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar INTE två grafikkort i det chassit med den cpu kylaren (Trångt redan med ett kort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Vänta tills i sommar med grafikkort, då släpps de nya 14nm korten.

Vad har du för skärm? Det känns lite overkill med en 25k dator i ditt fall.

144hz asus, gamingskärmen som de flesta har, den e bra iaf :). Ja 25k är säkert lite overkill, jag köper sällan ny dator. Den jag har nu är 6-7 år tror jag, så det jämnar ut sig att när jag väl köper så blir det lite overkill med priset.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9303836/

Permalänk
Medlem

Tackar för denna. Ja t.ex den processorn ser ju bättre ut än den jag valde och t.om billigare :].

Permalänk
Medlem

Varför så dyr M.2 lagring till en speldator? Och varför så dyrt moderkort?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbiz:

8k verkligen? Tvivlar jag får 300+ fps med en dator för 8k. eller? Men som sagt budget är inge problem, jag köper hellre en riktigt bra dator nu så jag inte behöver tänka på att snåla med settings i framtida spel etc.

Du behöver inte så hög fps, det är bara en skryt siffra eftersom din skärm, oavsett om det är en 144hz kommer inte klara av att rendera 300fps. För CSGO så räcker det med en dator för typ 8k-12k. De viktigaste delarna för spel är som sagt CPU, Grafikkort och en SSD disk, men du klarar dig bra idag på en snabb i5 CPU, behöver egentligen inte ha en i7 för spel.

Att lägga 25k på en dator är ganska så onödigt, särskilt för CSGO eftersom du borde uppdatera din dator och hårdvara iaf vart 3:e år för spel.

Permalänk
Medlem

@gabbiz

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9303933/

http://cdon.se/hemelektronik/xfx-amd-radeon-r9-390x-dd-8gb-hd...

Klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Varför så dyr M.2 lagring till en speldator? Och varför så dyrt moderkort?

Klart han kan välja ett billigare moderkort om han vill.
Den M.2 kör jag själv och är grymt nöjd med hastighet/stabilitet så tycker det vore fel att inte rekommendera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Varför så dyr M.2 lagring till en speldator? Och varför så dyrt moderkort?

Tog bara något i bunten, sen att det är lite dyrare rör mig inte så mycket. Frågan är mest om de är bra och om de passar till allt.

Skrivet av VexedRelic:

Du behöver inte så hög fps, det är bara en skryt siffra eftersom din skärm, oavsett om det är en 144hz kommer inte klara av att rendera 300fps. För CSGO så räcker det med en dator för typ 8k-12k. De viktigaste delarna för spel är som sagt CPU, Grafikkort och en SSD disk, men du klarar dig bra idag på en snabb i5 CPU, behöver egentligen inte ha en i7 för spel.

Att lägga 25k på en dator är ganska så onödigt, särskilt för CSGO eftersom du borde uppdatera din dator och hårdvara iaf vart 3:e år för spel.

Uppdatera vart 3e år kommer jag aldrig orka göra, därför jag lägger lite mer krut och pengar nu så jag slipper bry mig om vad som krävs några år frammåt i tiden. Hög fps vill jag helst ha även om det som du säger kanske är mest skryt och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Klart han kan välja ett billigare moderkort om han vill.

Jo givetvis, undrade mest vad man får extra av det du hade valt och varför du valde just det av ren nyfikenhet.

Skrivet av micke7406:

Den M.2 kör jag själv och är grymt nöjd med hastighet/stabilitet så tycker det vore fel att inte rekommendera den.

Trodde det mest var vid videorendering eller för folk som bygger väldigt små byggen med ont om plats som M.2 ger något utöver en vanlig SSD i dagsläget. (mer än i syntetiska benchmarks då förstås där de är "snabbare")

Jag frågar inte för att kritisera utan för att jag undrar. Det var många i just den här tråden som föreslagit just M.2 eller PCIe lagring till en speldator...

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Klart han kan välja ett billigare moderkort om han vill.
Den M.2 kör jag själv och är grymt nöjd med hastighet/stabilitet så tycker det vore fel att inte rekommendera den.

Ok, det perfekt. Då kommer jag nog låsa den M.2an efter du skrev det där, även om folk tycker den är lite dyr och överdriven kanske men det är som sagt inga problem med budgeten, jag är ute efter något som är bra, stabilt och som passar ihop me resterande komponenter/chassit jag valt. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbiz:

Ok, det perfekt. Då kommer jag nog låsa den M.2an efter du skrev det där, även om folk tycker den är lite dyr och överdriven kanske men det är som sagt inga problem med budgeten, jag är ute efter något som är bra, stabilt och som passar ihop me resterande komponenter/chassit jag valt. Tack

Samsung 850 Evo är också mycket bra, stabil och passar ihop med resten av systemet. Även om det inte är några problem för budgeten kan du ju istället få dubbla utrymmet med en vanlig SSD.

Av alla tester jag har läst är det nästan ingen skillnad i boot-tid, laddtider eller vardaglig användning i Windows mellan vanliga SATA SSD och M.2 SSD, syntetiska/teoretiska fördelar till trots. Så ska du bara spela så kanske du har mer glädje av en dubbelt så stor SSD helt enkelt.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Samsung 850 Evo är också mycket bra, stabil och passar ihop med resten av systemet. Även om det inte är några problem för budgeten kan du ju istället få dubbla utrymmet med en vanlig SSD.

Av alla tester jag har läst är det nästan ingen skillnad i boot-tid, laddtider eller vardaglig användning i Windows mellan vanliga SATA SSD och M.2 SSD, syntetiska/teoretiska fördelar till trots. Så ska du bara spela så kanske du har mer glädje av en dubbelt så stor SSD helt enkelt.

Vilken rekommenderar du, haru en inet länk ja kan titta på, jag är öppen för alla förslag!

Har du något tips för annat moderkort också kanske? Som är billigare då, som fungerar till processorerna nedan (i mitt nästa inlägg) :).

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på dessa två, spelmässigt då.

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB och Intel Core i7 5820K 3.3 GHz 15MB

Vilken är bäst helt enkelt, kostar ju ungefär likadant men den till vänster har högre Ghz fast mindre MB (förstår inte riktigt vad MB är i en processor). Mer ghz borde väl vara bäst men det är billigare också och en annan sockettyp, fattar inget haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbiz:

Vilken rekommenderar du, haru en inet länk ja kan titta på, jag är öppen för alla förslag!

Har du något tips för annat moderkort också kanske? Som är billigare då, som fungerar till processorerna nedan (i mitt nästa inlägg) :).

https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...

Skrivet av gabbiz:

Vad är det för skillnad på dessa två, spelmässigt då.

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB och Intel Core i7 5820K 3.3 GHz 15MB

Vilken är bäst helt enkelt, kostar ju ungefär likadant men den till vänster har högre Ghz fast mindre MB (förstår inte riktigt vad MB är i en processor). Mer ghz borde väl vara bäst men det är billigare också och en annan sockettyp, fattar inget haha.

6700k Har 4 kärnor och 5820k har 6 kärnor, därför är den dyrare. Tänk på att skillnaden i pris blir större eftersom x99 moderkort som du ska ha till 5820k är dyrare än motsvarande z170 som du ska ha till 6700k.

Till 6700K skulle jag rekommendera Asus z170 Pro Gaming. Har det själv och det har det mesta du kan behöva. Valdes till Sweclockers vinterdator, så dåligt är det inte.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbiz:

Uppdatera vart 3e år kommer jag aldrig orka göra, därför jag lägger lite mer krut och pengar nu så jag slipper bry mig om vad som krävs några år frammåt i tiden.

Jo, fast om CSGO är just ditt spel, så kommer troligtvis inte prestandan att öka om fem år, om nu inte de gör CSGO 2, eller nåt. Min tanke är mer från din synvinkel att du kan ha en fullt duglig spel dator med 150+ fps för kanske 16.000:- du kommer bara spendera mer pengar än vad du behöver, för en CSGO spelare kanske det är mer värt att ist för att lägga 10k mer på hårdvara att du köper CSGO nycklar och öppnar boxar värt 5000kr eller mer.

Det där med att inte uppgradera håller inte, även om du köper ett Geforce GTX 980 idag, så kommer det kortet inte vara lika relevant i prestanda om 4 år, kanske för CSGO men troligtvis inte för de senaste spelen om 4år.

Du gör som du vill, men in min erfarenhet så är inte 30k speldatorer riktigt värt pengarna i längden. Som exempel så är i7 4790k 4Ghz Quad-core otroligt prisvärd för prestandan idag, problemet är dock att architekturen inte är den senaste så kommer inte vara så uppgraderingsbar för framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabbiz:

Just nu bara csgo, men jag kommer nog lira massa annat om någon månad. Tröttnar snabbt
8k verkligen? Tvivlar jag får 300+ fps med en dator för 8k. eller? Men som sagt budget är inge problem, jag köper hellre en riktigt bra dator nu så jag inte behöver tänka på att snåla med settings i framtida spel etc.

Passar dessa delarna? Det är mest sånt jag undrar över om själva sakerna klickar med varandra och moderkortet fungerar / allt får plats i chassit etc :).

8K skulle du få en dator som klarar CS:GO i 1080p på högsta inställningar med 300fps. Utan os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...

6700k Har 4 kärnor och 5820k har 6 kärnor, därför är den dyrare. Tänk på att skillnaden i pris blir större eftersom x99 moderkort som du ska ha till 5820k är dyrare än motsvarande z170 som du ska ha till 6700k.

Till 6700K skulle jag rekommendera Asus z170 Pro Gaming. Har det själv och det har det mesta du kan behöva. Valdes till Sweclockers vinterdator, så dåligt är det inte.

Den Samsung är den jag har valt i min kundvagn längst upp! Så då är vi på samma plan

Ja man sparar ju en hel del där om man väljer 6700k, sen ditt moderkort. Lutar mer åt det faktiskt att ta ditt moderkort och 6700k.

Skrivet av VexedRelic:

Jo, fast om CSGO är just ditt spel, så kommer troligtvis inte prestandan att öka om fem år, om nu inte de gör CSGO 2, eller nåt. Min tanke är mer från din synvinkel att du kan ha en fullt duglig spel dator med 150+ fps för kanske 16.000:- du kommer bara spendera mer pengar än vad du behöver, för en CSGO spelare kanske det är mer värt att ist för att lägga 10k mer på hårdvara att du köper CSGO nycklar och öppnar boxar värt 5000kr eller mer.

Det där med att inte uppgradera håller inte, även om du köper ett Geforce GTX 980 idag, så kommer det kortet inte vara lika relevant i prestanda om 4 år, kanske för CSGO men troligtvis inte för de senaste spelen om 4år.

Du gör som du vill, men in min erfarenhet så är inte 30k speldatorer riktigt värt pengarna i längden. Som exempel så är i7 4790k 4Ghz Quad-core otroligt prisvärd för prestandan idag, problemet är dock att architekturen inte är den senaste så kommer inte vara så uppgraderingsbar för framtiden.

Ja just nu är csgo mitt spel, jag brukar dock lira det spelet man får till när man köper nytt grafikkort (tror det är the divison nu). Förra gånge jag köpte från inet så fick jag BF3 tror jag och det nötte jag en hel del. Med lite andra delar som jag fått tips på så kommer jag nog ner i 20k i pris. Den datorn jag har nu har jag typ 100-130fps, tycker det är sunk Vill ha högre, lite girigt men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickarn:

8K skulle du få en dator som klarar CS:GO i 1080p på högsta inställningar med 300fps. Utan os.

Förstår inte hur det ska gå med 8k att få 300fps i högsta inställningarna?! Jag tittar på realtivt många csgo-streams och t.ex igår kollade jag på M0e https://www.twitch.tv/m0e_tv - han hade 300-350 fps när han streamade och hans dator är _absurd_ prismässigt då. Och han kör till och med på low på nästan alla inställningar (de flesta csgo streamers kör det).
Han spelar på den nedan:

Processor: Intel Core i7-5960X
Motherboard: ASUS X99-RAMPAGE V
GPU: NVIDIA GTX TITAN X 12GB
RAM: 16GB DDR4 2666MHz
SSD (OS): Intel 400GB 750 PCIe SSD
Secondary HDD Samsung 512GB SSD + 1TB WD Black
PSU: 1200W Corsair AX1200i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabbiz:

Förstår inte hur det ska gå med 8k att få 300fps i högsta inställningarna?! Jag tittar på realtivt många csgo-streams och t.ex igår kollade jag på M0e https://www.twitch.tv/m0e_tv - han hade 300-350 fps när han streamade och hans dator är _absurd_ prismässigt då. Och han kör till och med på low på nästan alla inställningar (de flesta csgo streamers kör det).
Han spelar på den nedan:

Processor: Intel Core i7-5960X
Motherboard: ASUS X99-RAMPAGE V
GPU: NVIDIA GTX TITAN X 12GB
RAM: 16GB DDR4 2666MHz
SSD (OS): Intel 400GB 750 PCIe SSD
Secondary HDD Samsung 512GB SSD + 1TB WD Black
PSU: 1200W Corsair AX1200i

Och du tror inte 2-3 skärmar + OBS och diverse andra program drar ner fpsen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickarn:

Och du tror inte 2-3 skärmar + OBS och diverse andra program drar ner fpsen ?

Han har 1 skärm till tror jag. Jo såklart andra program men vadå ska jag inte kunna ha chrome uppe ens.

Vi säger hans dator kostar 50k+ om inte mer och ja han streamar och har 1 skärm till, får 350fps med alla settings på lägsta. Kan då en dator för 8k med alla settings på högsta få 300fps, dunno. Vågar inte chansa iaf förräns jag har lite mer kött på benen.