Permalänk
Medlem

Ändra valuta i Steam?

Kan man ändra valuta i Steam? Just nu så får jag det i alla möjliga valutor tex. Euro Rysk valuta osv?

Vill helst ha allting i samma valuta.

Helst Svenska kronor om det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krupty:

Kan man ändra valuta i Steam? Just nu så får jag det i alla möjliga valutor tex. Euro Rysk valuta osv?

Vill helst ha allting i samma valuta.

Helst Svenska kronor om det går

Googlade lite snabbt och det ser ut som det är omöjligt att byta valuta...

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Hedersmedlem

Man har valutan för regionen där du registrerade kontot. vill man ändra valutan måste man flytta till en annan region och bevisa detta för Steam, då byter de valutan åt dig. Boende i Sverige har Euro som valuta på Steam, visas något annat är det förmodligen en bugg.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

Uppdaterar gammal tråd..

Förstår inte varför det finns norsk valuta på Steam men inte svensk? Att norrmännen får använda sin egna valuta gör det mycket billigare för dem att köpa spel medans vi får lägga ganska mycket mer pengar när vi köper samma spel.

Bara jag som irriterar mig på detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem

@Cenorida: Norge är inte med i EU, det är säkert huvudanledningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan
Det är inte vi heller, tänkte jag skriva, innan jag kom på att vi blev ju medlem i EU under 1995.

@krupty
Det finns ett sätt att ändra valutan till svenska kronor på Steam. Det finns ett tillägg i Chrome som låter en ändra valutan på vilken webbsida som helst, till den valuta man vill visa (som nu, SEK).

https://chrome.google.com/webstore/detail/chrome-currency-con...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Om Valve lägger till Svenska kronor i Steam byts du automatiskt över till det, men alla länder i EU använder Euro, även om de inte använder Euro själva.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

@MultiMan
Det är inte vi heller, tänkte jag skriva, innan jag kom på att vi blev ju medlem i EU under 1995.

@krupty
Det finns ett sätt att ändra valutan till svenska kronor på Steam. Det finns ett tillägg i Chrome som låter en ändra valutan på vilken webbsida som helst, till den valuta man vill visa (som nu, SEK).

https://chrome.google.com/webstore/detail/chrome-currency-con...

Det är bara automatisk omvandling, du betalar fortfarande Euro, men eftersom vi är med i EU är det ingen praktisk skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugion:

Det är bara automatisk omvandling, du betalar fortfarande Euro, men eftersom vi är med i EU är det ingen praktisk skillnad.

Den här tråden handlar om hur man kan ändra valutan. Det står ingenting om att de vill betala i samma valuta som man ändrar till.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår inte varför det finns norsk valuta på Steam men inte svensk? Att norrmännen får använda sin egna valuta gör det mycket billigare för dem att köpa spel medans vi får lägga ganska mycket mer pengar när vi köper samma spel.

Det kanske var billigare för norrmännen för ett par år sedan, men nu ser växlingskursen rätt mörk ut...

https://www.ecb.europa.eu/stats/exchange/eurofxref/html/eurof...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Cenorida: Norge är inte med i EU, det är säkert huvudanledningen.

Visst, men trots att vi är med i EU använder vi inte EURO som valuta och vi är lika svaga band till EURO som Norge så till trots så tycker jag att vi borde få använda vår egna valuta i Steam eller åtminstone ge oss möjligheten att byta valuta till norsk...

Exempel: (Slumpmässigt valda)
https://steamdb.info/app/255710/
https://steamdb.info/app/242920/
https://steamdb.info/app/220200/

Man ser att det är ganska stor skillnad ändå..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Visst, men trots att vi är med i EU använder vi inte EURO som valuta och vi är lika svaga band till EURO som Norge så till trots så tycker jag att vi borde få använda vår egna valuta i Steam eller åtminstone ge oss möjligheten att byta valuta till norsk...

Exempel: (Slumpmässigt valda)
https://steamdb.info/app/255710/
https://steamdb.info/app/242920/
https://steamdb.info/app/220200/

Man ser att det är ganska stor skillnad ändå..

Antagligen bedömer de att det är för mycket jobb för utvecklarna att välja ut valutor för varenda icke-eurozon land i Europa, och valde därför att ha Euro i alla EU länder. Hade alla ice-eurozon länder behövt väljas priser för hade de antagligen bara bundits till växelkursen och vi hade fått samma resultat. Det är inte direkt så att vi har mindre köpkraft som det är för tex. Ryssland.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugion:

Antagligen bedömer de att det är för mycket jobb för utvecklarna att välja ut valutor för varenda icke-eurozon land i Europa, och valde därför att ha Euro i alla EU länder. Hade alla ice-eurozon länder behövt väljas priser för hade de antagligen bara bundits till växelkursen och vi hade fått samma resultat. Det är inte direkt så att vi har mindre köpkraft som det är för tex. Ryssland.

Jag kan förstå varför många spel är billigare i andra länder på grund av deras ekonomiska situation är värre och har därför inte råd att lägga stora summor pengar på spel men att påstå att norrmännen är fattiga är ju lika galet som att ta självmord. Att behöva betala så mycket mer än mina släktingar som förmodligen tjänar mer än vad jag gör är ju fan inte okej. (Är halvnorsk)

Visst, kan förstå det du säger men då borde även den norska valutan i Steam buntas till växelkursen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Offtopic: När vi köper samma produkt och bara för man råkar bo i ryssland så ska man inte behöva betala lika mycket.

Finns många mindre ekonomiskt starka i Sverige också, sätt samma låga pris till alla istället.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Offtopic: När vi köper samma produkt och bara för man råkar bo i ryssland så ska man inte behöva betala lika mycket.

Finns många mindre ekonomiskt starka i Sverige också, sätt samma låga pris till alla istället.

Oftast grundar sig sådana beslut på att piratkopiering blir vanligare ju dyrare spelen är i förhållande till landet ekonomi. Ryssland är ett land där piratkopiering är vanligt förekommande och för att få bruk med problemen så sänker man priserna.. huruvida det är rätt eller fel kan diskuteras. Själv hade jag personligen föredragit att det varit samma pris för alla men att ett land som är rikare ska få det mycket billigare tycker jag är helt fel...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Själv hade jag personligen föredragit att det varit samma pris för alla men att ett land som är rikare ska få det mycket billigare tycker jag är helt fel...

Jag har aldrig förstått idén med att bara för man tjänar mer pengar ska man betala mer, varför vill man då tjäna mer pengar om man ändå får ut samma värde av saker och ting som om man tjänade mycket mindre.

Jag är bara nyfiken hur du resonerar, ska bensinen också vara dyrare för någon som tjänar 30k efter skatt mot någon som tjänar 15k?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag har aldrig förstått idén med att bara för man tjänar mer pengar ska man betala mer, varför vill man då tjäna mer pengar om man ändå får ut samma värde av saker och ting som om man tjänade mycket mindre.

Jag är bara nyfiken hur du resonerar, ska bensinen också vara dyrare för någon som tjänar 30k efter skatt mot någon som tjänar 15k?

Jag instämmer helt med dig men det jag försöker resonera kring är huruvida norrmännen faktiskt kan få det billigare trots att de är rikare. Som jag sagt tidigare bör det vara samma pris för alla oavsett hur en ekonomiska situation ser ut men det jag vill mena på är att jag inte tycker om att norrmännen som generellt klassas som rikare än Sverige ska få köpa spel billigare än vad vi i Sverige måste..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Ok då förstår jag hur du menade.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Lustigt..

Permalänk
Medlem

Var faktiskt i kontakt med supporten om detta men de enda det gjorde var att hänvisa mig till forumet

Men största skälet som jag ser det är att Euro som valuta den senaste tiden har gått upp i värde gentemot den svenska kronan vilket gjort det dyrare för oss att handla där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500