Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att lämna ut abonnemangsuppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag förstår inte varför alla är så upprörda? Har man bara rent mjöl i påsen så spelar det ingen roll ens om polisen låter sätta upp en övervakningskamera i mitt vardagsrum och övervakar allt jag tittar på på TV:n!!!

Hur mycket mer av det här behöver vi för att förstå att ökad övervakning också leder till ökad ofrihet? För att citera Benjamin Franklin(?):

“Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.”

Den engelska originalversionen säger mer än den typiska svenska översättningen ger uttryck för, tycker jag...

Dags att höra av sig till piratpartiet och se hur det är ställt med dem igen...

Även om man har rent mjöl i påsen så vill nog inte alla ha en kamera i säng kammaren.
Alltså förstå när det gått så långt att tillexempel en framtida arbetsgivare kan begära ut historik på ditt porr surfande innan anstälning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

De kanske skulle byta namn till PTSD istället, med tanke på de omfattande övergreppen de sysslar med.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Klart som sjutton att polisen och andra rättsvårdande myndigheter ska kunna få ut uppgifter, fast jag tycker att Bahnhof har agerat helt korrekt då de, enligt uppgift, bara har behandlat uppgifter som kan bringa ett straff om minst sex månaders fängelse. PTS begäran om att de ska få ut uppgifter "oavsett brottets eventuella påföljd" är ju bara... ja, sinnessjuk! Vem går i så fall fri från statens allseende ögon? Var tar integritet och normala användares rätt till privatliv vägen?

Terrorbrott, barnpornografi och annan allvarligare brottslighet tror jag inte att någon vettig människa vill "skydda", på minsta sätt. Men PTS's vitesföreläggande i det här fallet är helt uppåt väggarna galet!

språklig korrigering
Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Wully:
Även VPN services kommer bli tvingade att lämna ut dina uppgifter.

PTS krav är en terrorist-attack mot det svenska folket.

Hur drar du denna slutsats? Bahnhof är en ISP till skillnad från VPN-leverantörer varpå dessa omfattas inte av lagen. Således kan VPN-leverantörerna undgå att behöva spara några uppgifter/loggar som berör deras användare. Citerar från 1 kap. 4 § från lagen om elektronisk kommunikation (LEK) som beslutet grundas på.

"4 § Denna lag gäller elektroniska kommunikationsnät och kommunikationstjänster med tillhörande installationer och tjänster samt annan radioanvändning.
Lagen är inte tillämplig på innehåll som överförs i elektroniska kommunikationsnät med hjälp av elektroniska kommunikationstjänster."

Däremot skulle det inte förvåna mig ifall regeringen försöker ändra lagstiftningen så att den även omfattar VPN-leverantörer.

Permalänk
Medlem

Vad betyder detta egentligen använder ej vpn och har comhem tankar ner ibland men sparar ingenting eller streamar delar inte filer erkänner är inte så insatt på dessa lagarna kan någon förklara detta till mig är ni snälla.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Jag förstår inte varför alla är så upprörda? Har man bara rent mjöl i påsen så spelar det ingen roll ens om polisen låter sätta upp en övervakningskamera i mitt vardagsrum och övervakar allt jag tittar på på TV:n!!!

Hur mycket mer av det här behöver vi för att förstå att ökad övervakning också leder till ökad ofrihet? För att citera Benjamin Franklin(?):

“Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.”

Den engelska originalversionen säger mer än den typiska svenska översättningen ger uttryck för, tycker jag...

Dags att höra av sig till piratpartiet och se hur det är ställt med dem igen...

Frågan är inte om du har rent mjöl i påsen, utan vad myndigheter/polisen anser/tolkar ditt agerande på nätet. Kommer inte spela roll om du inte gjort något, finns alltid någon skit grej dom kan använda emot dig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hmmm, 1 månads uppsägnings tid, sedan är man kund hos Bahnhof. Undrar hur det här kommer sluta.

ps.
Det är Aldrig Du som bestämmer om ditt mjöl är rent eller inte.

Permalänk
Medlem

@Mackey:
exakt, när de kan läsa ISPs loggar som en öppen bok kommer VPN bli olagligt eller värdelöst (nästa mål).

Permalänk
Medlem
Skrivet av d00rkey:

Klart som sjutton att polisen och andra rättsvårdande myndigheter ska kunna få ut uppgifter, fast jag tycker att Bahnhof har agerat helt korrekt då de, enligt uppgift, bara har behandlat uppgifter som kan bringa ett straff om minst sex månaders fängelse. PTS begäran om att de ska få ut uppgifter "oavsett brottets eventuella påföljd" är ju bara... ja, sinnessjuk! Vem går i så fall fri från statens allseende ögon? Var tar integritet och normala användares rätt till privatliv vägen?

Terrorbrott, barnpornografi och annan allvarligare brottslighet tror jag inte att någon vettig människa vill "skydda", på minsta sätt. Men PTS's vitesföreläggande i det här fallet är helt uppåt väggarna galet!

Har du läst föreläggandet? Det är glasklart motiverat med referenser till lagtext och vägledande domar. Att man utkräver vite om Bahnhof inte sköter sig motiverar man med att de är medvetna om lagöverträdelsen, och tidigare endast agerat under hot om vite. Också det en rimlig analys.

Varken Post- och telestyrelsen eller Bahnhof har mandat att ändra på lagstiftningen. Vill du ändra den är det riksdagen du måste övertyga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Har du läst föreläggandet? Det är glasklart motiverat med referenser till lagtext och vägledande domar. Att man utkräver vite om Bahnhof inte sköter sig motiverar man med att de är medvetna om lagöverträdelsen, och tidigare endast agerat under hot om vite. Också det en rimlig analys.

Varken Post- och telestyrelsen eller Bahnhof har mandat att ändra på lagstiftningen. Vill du ändra den är det riksdagen du måste övertyga.

Svensk lagstiftning är underordnad Europadomstolen...fast det skiter våra "kära folkvalda" i när det passar. Det hela är ministerstyre via proxy!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

Jag förstår inte varför alla är så upprörda? Har man bara rent mjöl i påsen så spelar det ingen roll ens om polisen låter sätta upp en övervakningskamera i mitt vardagsrum och övervakar allt jag tittar på på TV:n!!!

Hur mycket mer av det här behöver vi för att förstå att ökad övervakning också leder till ökad ofrihet? För att citera Benjamin Franklin(?):

“Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.”

Den engelska originalversionen säger mer än den typiska svenska översättningen ger uttryck för, tycker jag...

Dags att höra av sig till piratpartiet och se hur det är ställt med dem igen...

Varför gömmer SÄPO, rika ovh politiker vad de gör från oss andra om de har rent mjöl i påsen? De, om någon bör framgå med ett bra exempel. Verkar att rent mjöl är något bara för fåren och inte för styrande och myndigheter som ska hålla de säkra från alla dessa jävla får.

Bra att du påminnde mig. Ska kolla upp om PP lever fortfarande eller om kära Anna lyckades med att avrätta de. Får annars väl rösta för tyska PP då de gör riktigt bra ifrån sig i EU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Varför gömmer SÄPO, rika ovh politiker vad de gör från oss andra om de har rent mjöl i påsen? De, om någon bör framgå med ett bra exempel. Verkar att rent mjöl är något bara för fåren och inte för styrande och myndigheter som ska hålla de säkra från alla dessa jävla får.

Bra att du påminnde mig. Ska kolla upp om PP lever fortfarande eller om kära Anna lyckades med att avrätta de. Får annars väl rösta för tyska PP då de gör riktigt bra ifrån sig i EU.

så du e tysk

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Tror inte att polisen egentligen är ett skit intresserad av fildelare. Privata stora företag som har folk på rätt plats.

Läs det här ; http://www.expressen.se/nyheter/bahnhof-maste-lamna-ut-uppgif...

(– Man tror att lagen används för att jaga terrorister men det gör den inte. Den används oftast för att tillgodose olika upphovsrättsliga frågor som att ladda ner eller strömma filmer, säger Jon Karlung.)

Permalänk
Medlem

Hejjar på Bahnhof jag och oavsett om dom tvingas betala eller avslöja information tänker jag byta dit så fort min uppsägningstid är slut, gillar och stöder dom som åtminstone försöker kämpa för mina rättigheter.

Permalänk

Ja det skrämmande är ju att alla de andra redan vikt ner sig, så nån kanske sitter o rotar i ditt internetliv just nu,om du inte har Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Hur drar du denna slutsats? Bahnhof är en ISP till skillnad från VPN-leverantörer varpå dessa omfattas inte av lagen. Således kan VPN-leverantörerna undgå att behöva spara några uppgifter/loggar som berör deras användare. Citerar från 1 kap. 4 § från lagen om elektronisk kommunikation (LEK) som beslutet grundas på.

"4 § Denna lag gäller elektroniska kommunikationsnät och kommunikationstjänster med tillhörande installationer och tjänster samt annan radioanvändning.
Lagen är inte tillämplig på innehåll som överförs i elektroniska kommunikationsnät med hjälp av elektroniska kommunikationstjänster."

Däremot skulle det inte förvåna mig ifall regeringen försöker ändra lagstiftningen så att den även omfattar VPN-leverantörer.

På vilket sätt menar du att VPN skiljer sig från ett elektroniskt kommunikationsnät? Utifrån vad jag känner till särskiljer inte lagen på t.ex. elektronisk databehandling gjord på en dator från den elektroniska behandling som kan ske på en virtuell maskin. Så vad är det med "elektronisk" i just det här fallet som gör det så tydligt?

Och om ngn funderar på att jag inte tillräckligt väl särskilt på datorer och virtuella miljöer, så ber jag er försöka förstå vad jag menar, eller definiera koncepten på ett sådant sätt att det ena inte går att tolka som det andra, då jag själv har svårt att göra den distinktionen med tillräcklig exakthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Svensk lagstiftning är underordnad Europadomstolen...fast det skiter våra "kära folkvalda" i när det passar. Det hela är ministerstyre via proxy!

Visst är det så. Jag är inte jurist och vet inte i vilken mån den inte harmoniserar. Man kan dock inte förvänta sig att enstaka tjänstemän på PTS ska gå mot gällande lagstiftning, då det i så fall rör sig om tjänstefel.

För att vara petig är detta inte alls ministerstyre. Ministerstyre är otillbörlig påverkan på tjänstemäns beslut. I detta fall följer tjänstemännen bara den lagstiftning som finns, som i sin tur är framröstad av riksdagen, vilket är riksdagens främsta uppgift.

Permalänk
Medlem

Ok, tog ett tag att sätta mig in i det här, men givetvis intresserade det mig, allra helst när jag såg storleken på det vite som PTS satt, som jag tyckte var osedvanligt högt med tanke på omständigheterna. Lite som att någon blivit trampad på tårna.
Tänkte i alla fall att jag ska göra ett försök att reda ut soppan, men efter att ha läst de olika inlagorna har jag fått uppfattningen att det är på Bahnhof man ska jobba som jurist: de käkar upp juristerna på PTS rakt upp och ner.

I huvudsak då, så hävdar polisen att de har rätt att få ut alla uppgifter så länge det finns misstanke om brott. Skälet att anföra den motiveringen är så klart att man vill klämma åt personer som begår brott som inte har fängelse i straffskalan (uppenbart fildelning). För det använder man sig av LEK 6:22 punkt 2.

Bahnhof å sin sida hävdar att LEK 6:22 punkt 2 inte kan användas enskilt för att begära ut utgifter, vad de säger är att det i praktiken vore olagligt för dem att lämna ut uppgifterna utifrån bara de kriterier polisen kräver, eftersom den här lagen står under EU-lag. Praxis i EU-lag säger att det i princip krävs ett grovt brott.

Vad PTS sysslar med begriper jag inte riktigt däremot. De, om några, är de som ska ha koll på de här bitarna eftersom de är tillsynsmyndigheten som regeringen utsett. Och en grundläggande juridisk bit i det här är att det ligger till just som Bahnhof säger: EU-rätt gäller över svensk rätt, och när det gäller utlämnande av uppgifter så finns det EU-praxis, och då är svenska rättstillämpare skyldiga att göra en vad som kallas EU-konformativ tolkning, dvs de ska tolka nationell lagstiftning om sådan finns mot bakgrund av EU-praxis. Problem uppstår egentligen bara om sådan lagstiftning inte finns, vilket det gör här, och då ska det tolkas enligt EU-rätt.

Men, det juridiska då.
LEK säger följande om utlämnande av information:
16 c § Uppgifter som lagrats enligt 16 a § får behandlas endast för att lämnas ut enligt 22 § första stycket 2 (här avses 22§ LEK, min notering), 27 kap. 19 § rättegångsbalken eller lagen (2012:278) om inhämtning av uppgifter om elektronisk kommunikation i de brottsbekämpande myndigheternas underrättelseverksamhet. Lag (2012:285).

Vad som gör det otydligt är att det är 22§ första stycket punkt 2, 27 kap. 19§ RB eller lagen (2012:278). Det innebär att lagen faktiskt säger att endera av dessa räcker, de behöver inte kombineras. Så enligt den här meningen har PTS och polisen rätt att bara hänvisa till LEK 6:22.
(Det här är sådant jag behöver gräva djupare i dock, för det kan vara tydliggjort i förarbetena till LEK om det faktiskt är tänkt att användas enbart till grövre brott, återkommer om det i morgon).

LEK 6:22 1 st. punkt 2 i sin tur då säger sedan:
uppgift som avses i 20 § första stycket 1 och som gäller misstanke om brott till en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller någon annan myndighet som ska ingripa mot brottet.

Det är den här som polisen och PTS har skjutit in sig på. Det enda som listas är misstanke om brott, vilket de facto innebär att går du mot röd gubbe, eller snor en banankola på Pressbyrån, eller för den delen pinkar mot ett träd på fyllan, så kan polisen begära ut dina uppgifter. Det ger onekligen lite 1984-vibbar, och det är vad som talar för att det verkligen inte var tanken att det skulle vara så.

De övriga bitarna då blir ändå intressanta, för de andra lagrummen säger följande:
Rätt att få ut uppgifter enligt RB 27:19 (3 st):
Hemlig övervakning av elektronisk kommunikation får användas vid en förundersökning om
1. brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i sex månader,
2. dataintrång enligt 4 kap. 9 c § brottsbalken, barnpornografibrott enligt 16 kap. 10 a § brottsbalken som inte är att anse som ringa, narkotikabrott enligt 1 § narkotikastrafflagen (1968:64), narkotikasmuggling enligt 6 § första stycket lagen (2000:1225) om straff för smuggling,
3. brott som avses i 2 § andra stycket 2–7, eller
4. försök, förberedelse eller stämpling till brott som avses i 1–3, om en sådan gärning är belagd med straff.

Rätt grova brott här, märk väl också att när det gäller barnpornografibrott, som man kan tänka sig är just ett brott där en sådan här uppgift kan vara polisen behjälplig, bara kan hänvisas till om det är ett barnpornografibrott som är svårare än ringa barnpornografibrott, så till och med för det brottet är det lite högre bevisbörda eller egentligen mer grova brott som krävs för att få ut uppgifterna.
Här nämns också "brott som avses i 2§ andra stycket 2-7" vilket också är en skön samling grova brott:
2. sabotage eller grovt sabotage enligt 13 kap. 4 eller 5 § brottsbalken,
3. mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, kapning, sjö- eller luftfartssabotage eller flygplatssabotage enligt 13 kap. 1, 2, 3, 5 a eller 5 b § brottsbalken, om brottet innefattar sabotage enligt 4 § samma kapitel,
4. uppror, väpnat hot mot laglig ordning eller brott mot medborgerlig frihet enligt 18 kap. 1, 3 eller 5 § brottsbalken,
5. högförräderi, krigsanstiftan, spioneri, grovt spioneri, obehörig befattning med hemlig uppgift, grov obehörig befattning med hemlig uppgift eller olovlig underrättelseverksamhet mot Sverige, mot främmande makt eller mot person enligt 19 kap. 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 10 a eller 10 b § brottsbalken,
6. företagsspioneri enligt 3 § lagen (1990:409) om skydd för företagshemligheter, om det finns anledning att anta att gärningen har begåtts på uppdrag av eller har understötts av en främmande makt eller av någon som har agerat för en främmande makts räkning,
7. terroristbrott enligt 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, brott enligt 3 eller 3 a § lagen (2002:444) om straff för finansiering av särskilt allvarlig brottslighet i vissa fall eller brott enligt lagen (2010:299) om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet.

Sedan har vi den sista lagrumshänvisningen, 2012:278, och där listas kriterierna för att få ut uppgifter i 2§:
2 § Uppgifter får hämtas in om omständigheterna är sådana att
1. åtgärden är av särskild vikt för att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet som innefattar brott för vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, och
2. skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den som åtgärden riktar sig mot eller för något annat motstående intresse.

Märk här "och" som jag fetmarkerat, vilket alltså innebär att båda punkterna måste vara uppfyllda för att uppgifterna ska kunna lämnas ut.

Så, det är här som det känns som PTS verkligen klantat till sig. Om vi ponerar att poängen med lagen bara varit att faktiskt kunna få ut information om användare oberoende av vad för brott eller hur grovt brottet är, så hade det inte varit nödvändigt att lista RB 27:19 och 2012:278, det hade helt sonika räckt med att skriva just vad som står i LEK 6:22 punkt 2: "Misstanke om brott".
Det faktum att RB 27:19 och 2012:278 listas talar då alltså starkt för att lagstiftarens tanke faktiskt var att det skulle vara ett krav på ett grovt brott, och på det har vi då också EU-praxis, som faktiskt säger just det.
Kammarrätten har också begärt in ett förhandsavgörande från EU-domstolen, och eftersom det redan finns praxis känns det extremt osannolikt att EU-domstolen skulle bryta praxis med tanke på att deras utslag som idag utgör denna praxis kom för mindre än ett år sedan. Mycket mer troligt är istället att EU-domstolen helt sonika skickar Kammarrätten en kopia på sitt utslag från april 2014.

Så 5 millar i vite då?
Ja, som jag skrev inledningsvis, ser för mig ut som att Bahnhofs jurister mer eller mindre kör över juristerna på PTS, och de får till en rätt saftig knorr i sitt vidhållande:
"Då de svenska reglerna i LEK strider mot EU-rätten får inte reglerna tillämpas eftersom det skulle innebära att Sverige då bryter mot ett av de grundläggande EU-fördragen. PTS saknar därför rätt att förelägga Bahnhof att följa de aktuella reglerna i LEK medan Bahnhof å sin sida har rätt att fortsätta begränsa utlämning av lagrade på det sätt som hittills har skett."

Visar det sig att reglerna i LEK strider mot EU-rätten, och i min mening är det väldigt mycket som talar för det, så har Bahnhof helt rätt i det här uttalandet. Antagligen svider det i skinnet på PTS, så att dra till med 5 mille som vite inom en vecka framstår i sammanhanget som ett jäkligt billigt sätt att slå tillbaka när argumenten tryter. Saken är nämligen den att Bahnhof i min mening i alla fall har så pass på fötterna i det här fallet att de kunnat ta smällen av ett vite för att invänta utslaget i EU-domen. Att då sätta vitet till summan av 5 miljoner blir ett sätt att tvinga in Bahnhof i fållan, även fast PTS misstänker att de kan vara fel ute. Det är min teori.

Blev mycket text det här, men det är en del korsreferenser mellan olika lagrum, försökte göra det så lättbegripligt och lättöverskådligt som det gick i alla fall. Det är hur som helst verkligen inte mitt favoritområde inom juridiken, så kan ha missat lite bitar. Är det någon som undrar något är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

På vilket sätt menar du att VPN skiljer sig från ett elektroniskt kommunikationsnät? Utifrån vad jag känner till särskiljer inte lagen på t.ex. elektronisk databehandling gjord på en dator från den elektroniska behandling som kan ske på en virtuell maskin. Så vad är det med "elektronisk" i just det här fallet som gör det så tydligt?

Och om ngn funderar på att jag inte tillräckligt väl särskilt på datorer och virtuella miljöer, så ber jag er försöka förstå vad jag menar, eller definiera koncepten på ett sådant sätt att det ena inte går att tolka som det andra, då jag själv har svårt att göra den distinktionen med tillräcklig exakthet.

Skillnaden är noll egentligen men VPN leverantörer faller inte under samma lagar när det gäller loggning som ISPs gör, därav finns ingen information att hämta medan Bahnhof måste behålla information i 6 månader.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Ok, tog ett tag att sätta mig in i det här, men givetvis intresserade det mig, allra helst när jag såg storleken på det vite som PTS satt, som jag tyckte var osedvanligt högt med tanke på omständigheterna. Lite som att någon blivit trampad på tårna.
Tänkte i alla fall att jag ska göra ett försök att reda ut soppan, men efter att ha läst de olika inlagorna har jag fått uppfattningen att det är på Bahnhof man ska jobba som jurist: de käkar upp juristerna på PTS rakt upp och ner.

I huvudsak då, så hävdar polisen att de har rätt att få ut alla uppgifter så länge det finns misstanke om brott. Skälet att anföra den motiveringen är så klart att man vill klämma åt personer som begår brott som inte har fängelse i straffskalan (uppenbart fildelning). För det använder man sig av LEK 6:22 punkt 2.

Bahnhof å sin sida hävdar att LEK 6:22 punkt 2 inte kan användas enskilt för att begära ut utgifter, vad de säger är att det i praktiken vore olagligt för dem att lämna ut uppgifterna utifrån bara de kriterier polisen kräver, eftersom den här lagen står under EU-lag. Praxis i EU-lag säger att det i princip krävs ett grovt brott.

Vad PTS sysslar med begriper jag inte riktigt däremot. De, om några, är de som ska ha koll på de här bitarna eftersom de är tillsynsmyndigheten som regeringen utsett. Och en grundläggande juridisk bit i det här är att det ligger till just som Bahnhof säger: EU-rätt gäller över svensk rätt, och när det gäller utlämnande av uppgifter så finns det EU-praxis, och då är svenska rättstillämpare skyldiga att göra en vad som kallas EU-konformativ tolkning, dvs de ska tolka nationell lagstiftning om sådan finns mot bakgrund av EU-praxis. Problem uppstår egentligen bara om sådan lagstiftning inte finns, vilket det gör här, och då ska det tolkas enligt EU-rätt.

Men, det juridiska då.
LEK säger följande om utlämnande av information:
16 c § Uppgifter som lagrats enligt 16 a § får behandlas endast för att lämnas ut enligt 22 § första stycket 2 (här avses 22§ LEK, min notering), 27 kap. 19 § rättegångsbalken eller lagen (2012:278) om inhämtning av uppgifter om elektronisk kommunikation i de brottsbekämpande myndigheternas underrättelseverksamhet. Lag (2012:285).

Vad som gör det otydligt är att det är 22§ första stycket punkt 2, 27 kap. 19§ RB eller lagen (2012:278). Det innebär att lagen faktiskt säger att endera av dessa räcker, de behöver inte kombineras. Så enligt den här meningen har PTS och polisen rätt att bara hänvisa till LEK 6:22.
(Det här är sådant jag behöver gräva djupare i dock, för det kan vara tydliggjort i förarbetena till LEK om det faktiskt är tänkt att användas enbart till grövre brott, återkommer om det i morgon).

LEK 6:22 1 st. punkt 2 i sin tur då säger sedan:
uppgift som avses i 20 § första stycket 1 och som gäller misstanke om brott till en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller någon annan myndighet som ska ingripa mot brottet.

Det är den här som polisen och PTS har skjutit in sig på. Det enda som listas är misstanke om brott, vilket de facto innebär att går du mot röd gubbe, eller snor en banankola på Pressbyrån, eller för den delen pinkar mot ett träd på fyllan, så kan polisen begära ut dina uppgifter. Det ger onekligen lite 1984-vibbar, och det är vad som talar för att det verkligen inte var tanken att det skulle vara så.

De övriga bitarna då blir ändå intressanta, för de andra lagrummen säger följande:
Rätt att få ut uppgifter enligt RB 27:19 (3 st):
Hemlig övervakning av elektronisk kommunikation får användas vid en förundersökning om
1. brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i sex månader,
2. dataintrång enligt 4 kap. 9 c § brottsbalken, barnpornografibrott enligt 16 kap. 10 a § brottsbalken som inte är att anse som ringa, narkotikabrott enligt 1 § narkotikastrafflagen (1968:64), narkotikasmuggling enligt 6 § första stycket lagen (2000:1225) om straff för smuggling,
3. brott som avses i 2 § andra stycket 2–7, eller
4. försök, förberedelse eller stämpling till brott som avses i 1–3, om en sådan gärning är belagd med straff.

Rätt grova brott här, märk väl också att när det gäller barnpornografibrott, som man kan tänka sig är just ett brott där en sådan här uppgift kan vara polisen behjälplig, bara kan hänvisas till om det är ett barnpornografibrott som är svårare än ringa barnpornografibrott, så till och med för det brottet är det lite högre bevisbörda eller egentligen mer grova brott som krävs för att få ut uppgifterna.
Här nämns också "brott som avses i 2§ andra stycket 2-7" vilket också är en skön samling grova brott:
2. sabotage eller grovt sabotage enligt 13 kap. 4 eller 5 § brottsbalken,
3. mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, kapning, sjö- eller luftfartssabotage eller flygplatssabotage enligt 13 kap. 1, 2, 3, 5 a eller 5 b § brottsbalken, om brottet innefattar sabotage enligt 4 § samma kapitel,
4. uppror, väpnat hot mot laglig ordning eller brott mot medborgerlig frihet enligt 18 kap. 1, 3 eller 5 § brottsbalken,
5. högförräderi, krigsanstiftan, spioneri, grovt spioneri, obehörig befattning med hemlig uppgift, grov obehörig befattning med hemlig uppgift eller olovlig underrättelseverksamhet mot Sverige, mot främmande makt eller mot person enligt 19 kap. 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 10 a eller 10 b § brottsbalken,
6. företagsspioneri enligt 3 § lagen (1990:409) om skydd för företagshemligheter, om det finns anledning att anta att gärningen har begåtts på uppdrag av eller har understötts av en främmande makt eller av någon som har agerat för en främmande makts räkning,
7. terroristbrott enligt 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, brott enligt 3 eller 3 a § lagen (2002:444) om straff för finansiering av särskilt allvarlig brottslighet i vissa fall eller brott enligt lagen (2010:299) om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet.

Sedan har vi den sista lagrumshänvisningen, 2012:278, och där listas kriterierna för att få ut uppgifter i 2§:
2 § Uppgifter får hämtas in om omständigheterna är sådana att
1. åtgärden är av särskild vikt för att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet som innefattar brott för vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, och
2. skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den som åtgärden riktar sig mot eller för något annat motstående intresse.

Märk här "och" som jag fetmarkerat, vilket alltså innebär att båda punkterna måste vara uppfyllda för att uppgifterna ska kunna lämnas ut.

Så, det är här som det känns som PTS verkligen klantat till sig. Om vi ponerar att poängen med lagen bara varit att faktiskt kunna få ut information om användare oberoende av vad för brott eller hur grovt brottet är, så hade det inte varit nödvändigt att lista RB 27:19 och 2012:278, det hade helt sonika räckt med att skriva just vad som står i LEK 6:22 punkt 2: "Misstanke om brott".
Det faktum att RB 27:19 och 2012:278 listas talar då alltså starkt för att lagstiftarens tanke faktiskt var att det skulle vara ett krav på ett grovt brott, och på det har vi då också EU-praxis, som faktiskt säger just det.
Kammarrätten har också begärt in ett förhandsavgörande från EU-domstolen, och eftersom det redan finns praxis känns det extremt osannolikt att EU-domstolen skulle bryta praxis med tanke på att deras utslag som idag utgör denna praxis kom för mindre än ett år sedan. Mycket mer troligt är istället att EU-domstolen helt sonika skickar Kammarrätten en kopia på sitt utslag från april 2014.

Så 5 millar i vite då?
Ja, som jag skrev inledningsvis, ser för mig ut som att Bahnhofs jurister mer eller mindre kör över juristerna på PTS, och de får till en rätt saftig knorr i sitt vidhållande:
"Då de svenska reglerna i LEK strider mot EU-rätten får inte reglerna tillämpas eftersom det skulle innebära att Sverige då bryter mot ett av de grundläggande EU-fördragen. PTS saknar därför rätt att förelägga Bahnhof att följa de aktuella reglerna i LEK medan Bahnhof å sin sida har rätt att fortsätta begränsa utlämning av lagrade på det sätt som hittills har skett."

Visar det sig att reglerna i LEK strider mot EU-rätten, och i min mening är det väldigt mycket som talar för det, så har Bahnhof helt rätt i det här uttalandet. Antagligen svider det i skinnet på PTS, så att dra till med 5 mille som vite inom en vecka framstår i sammanhanget som ett jäkligt billigt sätt att slå tillbaka när argumenten tryter. Saken är nämligen den att Bahnhof i min mening i alla fall har så pass på fötterna i det här fallet att de kunnat ta smällen av ett vite för att invänta utslaget i EU-domen. Att då sätta vitet till summan av 5 miljoner blir ett sätt att tvinga in Bahnhof i fållan, även fast PTS misstänker att de kan vara fel ute. Det är min teori.

Blev mycket text det här, men det är en del korsreferenser mellan olika lagrum, försökte göra det så lättbegripligt och lättöverskådligt som det gick i alla fall. Det är hur som helst verkligen inte mitt favoritområde inom juridiken, så kan ha missat lite bitar. Är det någon som undrar något är det bara att fråga.

Dagens mest lnformativa läsning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Skillnaden är noll egentligen men VPN leverantörer faller inte under samma lagar när det gäller loggning som ISPs gör, därav finns ingen information att hämta medan Bahnhof måste behålla information i 6 månader.

Hela den här frågan bygger på att svenska myndigheter tolkar lagen som de vill och när de då upptäcker att "alla" använder VPN kommer de snart se sig om efter en bekvämare, mer tillåtande tolkning för, som du säger, egentligen är det ingen skillnad....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Så du är inte orolig att du tex kommer i tjafs med en polis på krogen, eller att du dejtat en polis, och att denne då helt utan vidare kan komma åt hela ditt liv för att det är så enkelt och öppet för alla poliser att kolla alla ?

Tro det eller ej men poliser är åxå människor.

- Varför kollar du upp den här personen ? - Jo jag tyckte jag såg hen gå mot rött imorse på vägen till jobbet. -Ok bra jobbat.

Skulle fan blitt polis, vet man att nån är en jävel på aktier bara kolla upp allt o se om man hittar några bra tips, eller om man ser nån snygg tjej på gatan så kan man gå igenom hennes dator o se om hon har några fina nakenbilder.

Man kan ju inte paranoidskydda sig mot allt men säger inte att de är rätt. Du kan ju kolla upp en majoriteten av alla redan på Facebook och göra avsevärt mycket mer psykisk skada där än vad polisen lär göra med det de får ta del av från ISP.(javisst fb är valfritt men det är ju surfning på nätet också...) Sen är du ju illa om du tror / tycker att majoriteten av poliserna missbrukar sin makt ?

Lika illa som de som säger att de borde bry som värre brott än fortkörning m.m , vilket i princip ska rättfärdiga att fortkörning eller anndra lagbrott är okej för att de finns värre saker.. så jävla tragiskt dåligt resonemang.

Permalänk

Jag tycker vi ska montera ned skithusdörrarna på Rosenbad eftersom våra kära representanter ändå inte har något att dölja.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Skrivet av zauii89:

Man kan ju inte paranoidskydda sig mot allt men säger inte att de är rätt. Du kan ju kolla upp en majoriteten av alla redan på Facebook och göra avsevärt mycket mer psykisk skada där än vad polisen lär göra med det de får ta del av från ISP.(javisst fb är valfritt men det är ju surfning på nätet också...) Sen är du ju illa om du tror / tycker att majoriteten av poliserna missbrukar sin makt ?

Lika illa som de som säger att de borde bry som värre brott än fortkörning m.m , vilket i princip ska rättfärdiga att fortkörning eller anndra lagbrott är okej för att de finns värre saker.. så jävla tragiskt dåligt resonemang.

Var en på jobbet som berättade att hennes son hade krockat,och att polisen sagt till honom att de skulle kolla hans facebook för att dom misstänkte försäkringsbedrägeri, vet inte vilken bil han hade men den var värd ca 5000 .

Och nej jag tror inte att majoriteten av alla poliser är arslen,men om dom har tillgång till allt om alla tror du inte att nån missbrukar det ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av captur605:

så du e tysk

Jag bor i Tyskland så då får man rösta där i EU valet Så jag får välja om jag ska rösta i Sverige på grund av medborgarskapet eller i Tyskland för att jag bor och jobbar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Jag tycker vi ska montera ned skithusdörrarna på Rosenbad eftersom våra kära representanter ändå inte har något att dölja.

Montera gärna ned hela byggnaden när du ändå håller på!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Gruarn: Dock ska det till att EU domstolen lär falla ut på bahnhofs sida och de nya förordningarna som kommer sedan kommer göra det hårdare med så just nu är det bara Svenska myndigheter som gör övergrepp och hoppas ingen tittar för noga :S

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

För att felcitera TRON: "Bahnhof fights for the user".

Permalänk

Äntligen börjar det hända lite grejer!
Förhoppningsvis ger sig Bahnhof nu.
Nu fattas det bara att Apple ger sig mot FBI, men i det fallet lyckades ju iofs FBI lösa problemet utan Apples hjälp.
Även Privatkopieringsavgiften har ju segrat mot tillverkarna som satte sig på tvären så det verkar som vi kommer fortsätta ha hyfs och fason i branschen

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är väl att Bahnhof meddelar kunden att man är på väg att lämna ut uppgifter om denna? Typ som vid en kreditupplysning.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >