Permalänk

'The Crispy V.2'

Tjenare, nu är mitt bygge äntligen klart! Jag har hjälpt polare förut med att bygga datorer men detta är första gången jag bygger mitt eget. Sommaren 2015 hade jag bestämt mig och beställt alla delar till mitt bygge. Från start såg det ut som nedanstående.

• Corsair Air 240
• MSI Z97M GAMING mATX
• i7-4790K
• MSI GTX 980 4G
• Corsair Dominator Platinum 16GB DDR3 1866MHz (4x4)
• Corsair H80i
• Corsair HX850i
• Corsair Force LX 256GB SSD
• Seagate Barracuda 2TB
• Corsair Sleeved Cable Kit Black

Detta ändrades snabbt då jag redan första dagen stötte på problem. Första och största problemet, MSI's GTX 980 är ett väldigt högt grafikkort och mäter ca 14 cm. Detta fick inte plats i Air 240 chassit då den slog i sidorutan redan utan PCI-e kablar. För att kunna lira på datorn så körde jag ca 2 veckor utan sidoruta tills jag stötte på ännu ett annat problem. H80i kylaren var defekt och underpresterade starkt. Jag bestämde mig för att lösa problemet så jag beställde ett Air 540 (storebror chassit), ett ATX moderkort (ASUS MAXIMUS VII RANGER) och en H105 processorkylare. Jag fick delarna cirka 1 vecka efter och började demontera allt från det gamla chassit, när allt väl var i gick det prima och allt fungerade som det skulle.

Jag har alltid varit ett fan av SLI och hade redan innan funderat på att slå till på en 1440p skärm. Strax efter julen 2015 beställde jag hem ett till GTX 980 av samma modell och en ny skärm, BENQ BL2710PT. Från och med den dagen har jag gjort en del småjusteringar till bygget, bl a fläktar, fläktkontroller, nya sleevade kablar (gillade ej corsairs kvalite, mycket svårböjliga), backplates till grafikkorten såsom hårddisken.

För 2 dagar sen la jag upp mitt nya bygge på pcpartpicker.com och idag laddade jag upp dem sista bilderna till galleriet. Jag presenterar nu stolt till er på sweclockers 'The Crispy'.

https://pcpartpicker.com/b/3X4CmG

FINAL SPECS:

• CORSAIR AIR 540
• i7-4790K
• MSI GTX 980 4G (2-Way SLI)
• CORSAIR H105
• ASUS MAXIMUS VII RANGER
• CORSAIR DOMINATOR PLATINUM
• CORSAIR HX850i
• CORSAIR FORCE LX 256GB SSD
• SEAGATE BARRACUDA 2TB
• NZXT SENTRY MIX 2
• CORSAIR SP120 HP EDITION x 4
• CORSAIR AF120 Q EDITION x 3
• CORSAIR AF140 Q EDITION x 1
• COLDZERO.EU CUSTOM GPU BACKPLATE x 2
• COLDZERO.EU CUSTOM HDD COVER x 1
• ENSOURCED CUSTOMS BLACK SLEEVED EXTENSIONS 4 x 8-pin + 1 x 24-pin
• DEMCIFLEX DAMMFILTER
• AKASA "VEGAS" LED STRIP LIGHT WHITE

• BENQ BL2710PT 27" 2560x1440
• BENQ BL2405HT 24" 1920x1080

• RAZER DEATHADDER CHROMA
• CORSAIR STRAFE RBG SILENT
• HYPERX CLOUD 2 GREY
• CORSAIR MM200 XL MOUSEMAT

• EGENDESIGNAD OCH TILLVERKAD "GPU SUPPORT STAND" i polerat aluminium.

Besök galleriet här

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Suveräna bilder dessutom. Bra jobbat med färgschemat!

Permalänk
Medlem

Snyggaste galleriet på länge! Kabeldragningen är toppklass rakt igenom och färgschemat är genomtänkt på alla plan. Bra jobbat!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av pwntato:

Riktigt snyggt! Suveräna bilder dessutom. Bra jobbat med färgschemat!

Skrivet av YamahaDGX630:

Snyggaste galleriet på länge! Kabeldragningen är toppklass rakt igenom och färgschemat är genomtänkt på alla plan. Bra jobbat!

tackar! uppskattas

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem

Topklass på kabeldragingen! Dina ansträgningar syns rakt igenom.

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt. Sjukt krispiga bilder också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Topklass på kabeldragingen! Dina ansträgningar syns rakt igenom.

Skrivet av Natrude:

Väldigt snyggt. Sjukt krispiga bilder också.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar tackar!

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk

Riktigt snyggt! Har själv ägt ett 540 chassi men två burkar senare sitter jag med ett nzxt 340. Men fick ju tips om sidan med HDD modsen! Såg där att de hade fina saker till 540 chassit. Så ny blir det att beställa ett 540 igen, köpa plåten och täcka de fula (tycker jag) HDD fästena i botten. I mitt gamla 540 gjorde jag en egen botten till för att dölja dem men fanns ju schysta grejer på den däe sidan så tack för tipsen och cred till det snygga bygget!

Stjärna i kanten för det fina GPU stödet :*

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Skrivet av Sadjester:

Riktigt snyggt! Har själv ägt ett 540 chassi men två burkar senare sitter jag med ett nzxt 340. Men fick ju tips om sidan med HDD modsen! Såg där att de hade fina saker till 540 chassit. Så ny blir det att beställa ett 540 igen, köpa plåten och täcka de fula (tycker jag) HDD fästena i botten. I mitt gamla 540 gjorde jag en egen botten till för att dölja dem men fanns ju schysta grejer på den däe sidan så tack för tipsen och cred till det snygga bygget!

Stjärna i kanten för det fina GPU stödet :*

tackar! jo HDD slotsen på botten är inte dem vackraste

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut! Både kabeldragning och färgschemat.
Hur mycket upplever du att "push n pull" konfigurationen till cpu kylaren låter? Är sugen på en liknande själv då jag måste byta ut mina två medföljande corsair fläktar som är både värdelösa, fula och låter he he.

Mvh

Permalänk
Medlem

Snyggt och väldigt välgjort! Blir det inte ganska högljutt dock med så många fläktar? Känns som 3 i fronten är lite overkill.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Fräscht bygge, mycket fin dator

Skrivet av gujukal:

Snyggt och väldigt välgjort! Blir det inte ganska högljutt dock med så många fläktar? Känns som 3 i fronten är lite overkill.

Kan tänka mig att fler fläktar öppnar upp för möjligheten att köra de på lägra hastigheter vilket i sin tur resulterar i en lägre ljudnivå

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt och en fjäder i hatten skall du ha för gpu stödet snyggt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg att du sålde denna nu.
Riktigt rent o snyggt bygge.

Nästan så jag har lust att köpa den fast jag inte behöver en till dator

Permalänk
Skrivet av Poberg:

Såg att du sålde denna nu.
Riktigt rent o snyggt bygge.

Nästan så jag har lust att köpa den fast jag inte behöver en till dator

Det blir tyvärr inte att sälja bort! Tanken är att plantera den i ett nytt mindre hemmabyggt chassi och ha den som renderingsstation och LAN-dator

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240