Permalänk
Medlem
Skrivet av tregota:

Inget draget från mig. Första vågen. Nordea.
Blir lite nervös nu.
Hjälper det om man ringer eller får man bara bekräftelse på om det gått åt skogen då?
Edit: ok ringde och det har blivit blockat av banken. fan får försöka ta kontakt med HTC.

Vet inte om detta hjälper i ditt fall, men jag har haft problem med flera Amazon-köp pga. Nordeas nya säkerhetsspärrar de la in på betalkorten i höstas.
Man måste manuellt låsa upp kortet så att man kan genomföra betalningar som inte går via "secure payment" (eller vad det heter).
Det dumma är att man bara kan låsa upp det i 30min i stöten via mobilen, 60min finns tillgängligt via internetsidan. Då Amazon endast drar pengarna när ordern börjar bearbetas blir detta sjukt störande.

Jag hoppas inte att något liknande har drabbat dig med detta.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Vet inte om detta hjälper i ditt fall, men jag har haft problem med flera Amazon-köp pga. Nordeas nya säkerhetsspärrar de la in på betalkorten i höstas.
Man måste manuellt låsa upp kortet så att man kan genomföra betalningar som inte går via "secure payment" (eller vad det heter).
Det dumma är att man bara kan låsa upp det i 30min i stöten via mobilen, 60min finns tillgängligt via internetsidan. Då Amazon endast drar pengarna när ordern börjar bearbetas blir detta sjukt störande.

Jag hoppas inte att något liknande har drabbat dig med detta.

Jo jag tror att eftersom jag inte aktiverade för internetköp när jag förbokade så gick inte den där första 1€-checken igenom och då måste man istället aktivera nu när de ska dra. så jag måste få dem att dra medan det är aktiverat. lär bli huvudvärk det här. just nu återaktiverar jag varje timma i appen utifall det är något automatiskt återförsök. och svenska htc-chatt-supporten har lovat att ge mina kontaktuppgifter till någon som kanske kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, följer det med fästen för väggmontering eller inte?

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Usch, tråkigt det där med Nordea ovan. Jag hoppas inte Swedbank har samma problem, summan står som "skyddat belopp" hos mig. Jag hittar inga inställningar för att låsa/låsa upp kort på Swedbanks internetbank iaf.

Skrivet av Naicro:

Hur är det nu, följer det med fästen för väggmontering eller inte?

Det har väl gjort det i de uppackningar jag sett iaf.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Hur är det nu, följer det med fästen för väggmontering eller inte?

Det följer med.

BTW så fick jag ett SMS från SEB och de spärrade mitt kort, trotts att jag igår ringde de och sa att det förmodligen kommer att dras runt 10k inom fem dagar. De sa att det skulle vara ok.

"Vänligen kontakta SEB kort på tel... rörande transaktioner på ditt Visakort"
Ringde nummert, gav referens-koden de skickade och sa att det var ok, de släppte genom dragningen.

Permalänk
Medlem

Blev att förbereda med att testa Samsung VR igår, min första erfarenhet av VR sedan mitten på 90-talets vektorgrafik-hjälm på arkad. Kan bara säga att jag blev ganska så imponerad vad de lyckats göra med bara en "mobil" lösning (360-foton och videor gör det nästan värt det bara där).

Fick också en smak på Screen Door effekten och tyckte att det var lätt att fokusera bortom den så Vivens skärm(ar) blir nog förhoppningsvis ännu bättre.

Nu känns det bra att man var snabb på avtryckaren den 29/2 kl 16:05

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Det följer med.

BTW så fick jag ett SMS från SEB och de spärrade mitt kort, trotts att jag igår ringde de och sa att det förmodligen kommer att dras runt 10k inom fem dagar. De sa att det skulle vara ok.

"Vänligen kontakta SEB kort på tel... rörande transaktioner på ditt Visakort"
Ringde nummert, gav referens-koden de skickade och sa att det var ok, de släppte genom dragningen.

Fick samma SMS och ringde dem för att släppa igenom transaktionen. Hoppas inte man behöver kontakta HTC också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det har väl gjort det i de uppackningar jag sett iaf.

Skrivet av KaZZoA:

Det följer med.

Tack!

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av ORX:

Fick samma SMS och ringde dem för att släppa igenom transaktionen. Hoppas inte man behöver kontakta HTC också...

Du gjorde mig rädd nu. Jag kontaktade HTC Sverige via chat. Han sa att han inte kunde göra något eller ens kolla ordern. Han kontaktade HTC ecommerce team som skulle ringa upp mig inom 24h. Sicket jävla piss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Du gjorde mig rädd nu. Jag kontaktade HTC Sverige via chat. Han sa att han inte kunde göra något eller ens kolla ordern. Han kontaktade HTC ecommerce team som skulle ringa upp mig inom 24h. Sicket jävla piss.

Tror inte vi är ensamma att ha problem med trilskande banker. HTC skriver ju detta på twitter:

Reminder: Let your bank know the Vive charge is coming. For bank issues, your order is not automatically cancelled and will be re-attempted.

https://twitter.com/htcvive/status/715659763430764544

Permalänk
Medlem
Skrivet av ORX:

Tror inte vi är ensamma att ha problem med trilskande banker. HTC skriver ju detta på twitter:

Reminder: Let your bank know the Vive charge is coming. For bank issues, your order is not automatically cancelled and will be re-attempted.

https://twitter.com/htcvive/status/715659763430764544

Jag kontaktade HTC us istället. Fick svar direkt där. Allt var ok med min order, om beloppet är reserverat och man inte fått något mail så kommer de att göra en recharge. Han sa att jag kunde räkna med att ha den tidigt nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Jag kontaktade HTC us istället. Fick svar direkt där. Allt var ok med min order, om beloppet är reserverat och man inte fått något mail så kommer de att göra en recharge. Han sa att jag kunde räkna med att ha den tidigt nästa vecka.

Låter lovande!! Måste få bort mitt soffbord på nått sätt... soffbord med hjul borde bli standard

Permalänk
Medlem

Fick samtal från htc nu och de sa att de kommer försöka dra igen men de visste inte när. antagligen för att digital river har hand om det? alternativet var att via dem byta till paypal-betalning och man fick behålla plats i kön men det var risk för fördröjning där eftersom det var så många som ville det just nu. jag vill inte riktigt göra det men får väl krypa till korset i värsta fall. hon skulle ringa igen på måndag om jag inte fått till det.

Ni som fått pengarna dragna, vet ni när i morse det skedde? kanske kan räkna med att de försöker igen samma tid imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Jag kontaktade HTC us istället. Fick svar direkt där. Allt var ok med min order, om beloppet är reserverat och man inte fått något mail så kommer de att göra en recharge. Han sa att jag kunde räkna med att ha den tidigt nästa vecka.

Vad menar de med att det är reserverat och att de ska dra igen? Om beloppet reserverats är väl dragningen redan gjord?

Blir orolig ju... Har Swedbank och där står beloppet som "skyddat belopp", det gör det alltid när man beställt något på nätet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vad menar de med att det är reserverat och att de ska dra igen? Om beloppet reserverats är väl dragningen redan gjord?

Blir orolig ju... Har Swedbank och där står beloppet som "skyddat belopp", det gör det alltid när man beställt något på nätet.

/hulle.

Svenska HTC ringde upp mig nu.
De sa att dragningen INTE gått igenom, det är reserverat och att jag skulle ringa min bank och släppa igenom det så skulle de försöka igen...
Jag sa att jag redan ringt och fixat det med banken. Då sa hon "Bra, då kommer det ske en omdragning nu i dagarna, eller vänta. Har du Nordea?" Jag har SEB. och då sa hon bara att den kommer skickas mellan den 3:e och 15:e april.

Jag frågade också om det reserverade beloppet. Min fråga var "När ni gör omdragningen, kommer ni att dra från det reserverade beloppet?"
Svaret var "Ja".

Så ni med Nordea måste nog ringa och bråka lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Svenska HTC ringde upp mig nu.
De sa att dragningen INTE gått igenom, det är reserverat och att jag skulle ringa min bank och släppa igenom det så skulle de försöka igen...
Jag sa att jag redan ringt och fixat det med banken. Då sa hon "Bra, då kommer det ske en omdragning nu i dagarna, eller vänta. Har du Nordea?" Jag har SEB. och då sa hon bara att den kommer skickas mellan den 3:e och 15:e april.

Jag frågade också om det reserverade beloppet. Min fråga var "När ni gör omdragningen, kommer ni att dra från det reserverade beloppet?"
Svaret var "Ja".

Så ni med Nordea måste nog ringa och bråka lite.

Tack för tipset. Har nu varit i kontakt med banken (nordea), de kan tyvärr inte hjälpa :/
Enda sättet är att aktivera internetbetalningar varje timme en timme åt gången nästan att jag vill scripta något som kan automatisera detta. (blir sugen på factorio men det är ett annat ämne)

Nu sitter jag och väntar på htc vive supporten ska återkoppla. (Detta genom att först kontakta vanliga htc live-chat supporten på sidan som skapade ett ärende åt mig hos htc vive supporten, som i sin tur ska kontakta mig. Denna parentes för andra nordea kunder som ev. undrar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Tack för tipset. Har nu varit i kontakt med banken (nordea), de kan tyvärr inte hjälpa :/
Enda sättet är att aktivera internetbetalningar varje timme en timme åt gången nästan att jag vill scripta något som kan automatisera detta. (blir sugen på factorio men det är ett annat ämne)

Nu sitter jag och väntar på htc vive supporten ska återkoppla. (Detta genom att först kontakta vanliga htc live-chat supporten på sidan som skapade ett ärende åt mig hos htc vive supporten, som i sin tur ska kontakta mig. Denna parentes för andra nordea kunder som ev. undrar)

Precis samma sits här. Blir nog uppesittning inatt. Om man bara hade någon hum om när det sker.
Hur skulle man kunna skripta det.. hemsidan måste man ju få vara kontinuerligt inloggad på bara man klickar runt hela tiden. Nått enkelt med AutoHotKey kanske. Vänta man behöver ju inte vara inloggad med bankid för att öppna kortet. Kan det vara mer än några posts?

Permalänk
Medlem

Slarvade ihop ett tampermonkey-skript som tar personnummer och personlig kod och loggar in en gång var 45e minut och aktiverar onlineköp medan man har nordeas sida öppen. eller det ska iaf. inte så vältestat direkt. ser ut att funka. går definivt göra bättre. men... https://greasyfork.org/sv/scripts/18430-nordeavisa4ever/code
Antar det borde funka i greasemonkey också..
Första skriptet av den här typen man gjort.

Edit: Tusan. Skriptet verkar ha funkat men fick ett mail inatt om att jag måste se över/byta min betalningsmetod. Kan jag ha haft otur med tajmingen att det drogs innan jag fick till det helt? Jaja. Blir att byta till PayPal på måndag.

Edit2: Pratade med Nordea och digital river har inte försökt dra pengar igen inatt så än kan det kanske gå vägen. Låter skriptet tuffa på över helgen.

men för i helvete. nu fick jag ett "Order Cancellation Notice"... inte nöjd.

Permalänk
Medlem

@tregota: bah.... hoppas de löser sig för dig! Kontakta htc, de "borde" kunna fixa detta tycker man.
Själv sitter jag och fortfarande kör mitt macroscheduler script som har fungerat natten lång men vi får se hur detta slutar.

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: Bara USA-supporten som har öppet på helgen som det verkar men ska nog höra med dem kl15 när de öppnar.
Jag har läst att vissa fått höra från support att det inte nödvändigtvis betyder att man tappat sin plats i kön för att det är cancelerat men jag vet inte vad jag ska tro på.
De sa också att man kunde byta till paypal men nu läser jag om flera som förlorat sin plats i kön i med det även fast det motsatta var utlovat.
Skriptet får iaf köra vidare. vem vet.

men jises vad trögt nordea går just nu. bashar hela sverige deras stackars server?

Permalänk
Medlem

Jag sitter och håller tummarna att Swedbank inte strular till det nu. Pengarna står som skyddat belopp.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

En annan får hoppas att det strular med betalningen för andra så man kanske kan komma in i april leveransen och inte maj som jag ligger i nu

köpte hem ett 980ti kort för att gardera mig, funderar på om man ska bygga en itx dator så man kan flytta med sig systemet lättare

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Skrivet av KaZZoA:

Ingen aning... Jag gillar inte det heller! Inte kul att gå omkring med över 10k på kortet.

https://www.vidaxl.se/p/190026/2-ljusstativ-hojd-ca-78-230-cm
Jag letade överallt för att hitta några billiga, aldrig handlat här förut, men det gick bra. Vet dock inte om de är stabila nog för lighthouse, men hoppas det.

Sen så köpte jag:
artknr: 941318
HAMA Kulled Höjd 38mm.
Antal: 2 st
Pris: 199 kr/st - Totalt: 398 kr. från Ginza. Men de verkar inte finnas längre? Kan inte hitta de på sidan.

Köpte du något extrafäste eller kan man rent av skruva på ljushusen på toppen? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Köpte du något extrafäste eller kan man rent av skruva på ljushusen på toppen? Tack!

Kulleden skruvar man på toppen, den är lutbar vilket man behöver.
Jag skaffade något typ som detta: https://www.ginza.se/product/hama-kulled-hojd-50mm/941173/
Fast jag hittade en billigare, men den finns inte på ginza längre.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa 2 stämp på Byggmax att sätta fast lighthousen på, är det någon som vet vart man kan få tag på fästen som går att fästa fast på stämpen?

Jag skulle kunna bygga om något random fäste för fastsättning, men det skulle vara roligt med något snyggare än slangklämmor.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Jag skulle kunna bygga om något random fäste för fastsättning, men det skulle vara roligt med något snyggare än slangklämmor.

Jag har likadana teleskopstöttor som jag köpte kamerafästen med klämmor till på Amazon. Dom gängorna bör passa direkt på Lighthouse och gör också att du kan justera riktningen exakt som du vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floke:

Jag har likadana teleskopstöttor som jag köpte kamerafästen med klämmor till på Amazon. Dom gängorna bör passa direkt på Lighthouse och gör också att du kan justera riktningen exakt som du vill ha den.

Perfekt, får bli en beställning. Tackar.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

@KaZZoA: Låter toppen. Får gärna visa resultatet sen om du vill!

Permalänk
Medlem

Hur ser fästena ut som medföljer egentligen? Jag skulle kunna tänka mig att bara skruva upp dem för att slippa strula.

Jag håller tummarna för leverans i morrn... men det är väl för optimistiskt, blir nog tisdag.

Jag behöver förresten ladda upp med demon som ska övertyga en VÄLDIGT VR-skeptisk sambo... tips? Jag tänker Tilt Brush, The Blu, kanske något demo ur The Lab?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Leverans imorgon är nog ytterst otroligt (men hoppas kan man ju alltid )

edit: står ju också att man ska få ett trackingnummer när paketet postats, hoppas att åtminstone det kommer imorgon