Vive-förberedelser samlingstråd

Permalänk
Medlem

Vive-förberedelser samlingstråd

Hej

Tänkte att vi skulle ha en samlingstråd för Vive.

Det börjar snart bli dags, enligt HTC-folk ska den levereras den femte april för de som är med i första vågen.
De har börjat dra pengar från folks kreditkort, just nu endast Australien, NZ och Kanada. Men detta skulle de göra först när de skickar Viven.

Hur har ni förberett er?

Själv har jag köpt in extra covers från VR-Cover. Ljusstativ och kul-adapter för att montera lighthouse. Jag vill inte behöva borra och skruva i väggarna. Har även skaffat en extra kort kabel för mina hörlurar.

Permalänk
Medlem

Jag har inte förberett något alls direkt, mest kollat lite vart jag ska montera Lighthouse-enheterna osv. Det kommer inte vara några problem för mig att montera dem optimalt utan att göra någon direkt åverkan.

Är med i första vågen även jag, hoppas att de drar pengarna och skickar prylarna snart. Har tittat på unboxing osv, och man blir ju inte mindre sugen direkt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Jag har köpt teleskopstöttor och kameragäng med rörfäste för att slippa borra . Jag har också köpt usb- och minidisplayportkablar som är lite längre än de som följer med i hopp om att det ändå funkar som det ska. Kan inte ha datorn i samma rum. Funderar på att svänga förbi Jula och köpa modulär träningsmatta som omnämnt i annan tråd.
Önskar jag tänkt på VR-Covers. Nu när du säger det vore det fint men beställer man nu så skickas de sista april..
Och så kollar jag bankappen en gång i timmen.

Permalänk
Medlem

Jag kollar också kontot hela tiden... Tror ni det kommer vara några problem med dragningen? Verkar vara som att andra har haft problem med att banken nekat dragningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Jag kollar också kontot hela tiden... Tror ni det kommer vara några problem med dragningen? Verkar vara som att andra har haft problem med att banken nekat dragningen.

Detta är jag orolig för också. Jag vet inte om svenska banker sysslar med detta? Jag har aldrig haft något problem att köpa saker med kortet (Mastercard, inte via kredit) över nätet innan, även datorer för 10-20k. Men det ska tydligen faktureras från Digital River på Irland så vem vet?

Jag har inte förberett mig särskilt mycket, har ett par olika rum som är möjliga så jag får prova mig fram när jag väl får den, vilket förhoppningsvis är på måndag!

Vad tror ni är bäst? Ett utrymme på ca 2x2,5 m med 3 m takhöjd eller 3x4 m men endast ca 2,1 m takhöjd (så man kommer inte att kunna vifta med kontrollerna över huvudhöjd i princip).

Övriga möjliga utrymmen kräver långa och omständiga förhandlingar med min bättre hälft.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Jag kollar också kontot hela tiden... Tror ni det kommer vara några problem med dragningen? Verkar vara som att andra har haft problem med att banken nekat dragningen.

Skrivet av Hulle:

Detta är jag orolig för också. Jag vet inte om svenska banker sysslar med detta?

Min gissning är att det inte kommer vara ett problem här i Sverige, har åtminstone väldigt svårt att tänka mig det. Jag har aldrig haft problem med att betala till utlandet, så länge det inte är spärrat på kortet i fråga så ska det absolut fungera utan bekymmer.

Jag sitter också och refreshar internetbanken hela tiden, snart så!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Såg ni nyheten om Portal Stories?

Kommer nog bli fett

Permalänk
Medlem
Skrivet av tregota:

Jag har köpt teleskopstöttor och kameragäng med rörfäste för att slippa borra . Jag har också köpt usb- och minidisplayportkablar som är lite längre än de som följer med i hopp om att det ändå funkar som det ska. Kan inte ha datorn i samma rum. Funderar på att svänga förbi Jula och köpa modulär träningsmatta som omnämnt i annan tråd.
Önskar jag tänkt på VR-Covers. Nu när du säger det vore det fint men beställer man nu så skickas de sista april..
Och så kollar jag bankappen en gång i timmen.

Vilka kablar har du köpt? Kommer med behöav förlänga mina då jag har datorn i en liten garderob så behöver nog förlänga med iaf 2m. Mini dp? Den kör väl hdmi?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vilka kablar har du köpt? Kommer med behöav förlänga mina då jag har datorn i en liten garderob så behöver nog förlänga med iaf 2m. Mini dp? Den kör väl hdmi?

Link-boxen har en miniDisplayport-ingång också även om det bara följer med hdmi-kabel, så jag köpte en 3 meters DP till miniDP. Och bara nån usb-kabel i samma längd. Osäker på hur noga det är med kvalitet.
Jag har bara dvi och displayport-utgångar så kändes vettigt. plus att jag lekte med tanken att dra kabel genom väggen (förra hyresgästen har borrat ett hål för antenn-kabel) men skulle behöva kapa usb-kabeln och löda ihop den igen. Och är det känsligt med kvalitet innan så lär det ju inte gå så bra efter en sådan insats..

Permalänk
Medlem

@tregota: Så det enda man behöver förlänga är 1st USB 3.0 kabel och 1st HDMI? Har inte riktigt koll på anslutningarna.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nu kan man ladda ner setupen till HTC Vive: http://www.htcvive.com/us/setup/

Enjoy!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@tregota: Så det enda man behöver förlänga är 1st USB 3.0 kabel och 1st HDMI? Har inte riktigt koll på anslutningarna.

Inte ens USB 3, Vive använder bara USB 2.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Det var som fan, Var övertygad om att det var 1st usb 3 och 1st usb 2.

Då ska jag med plocka hem en extra usb och hdmi kabel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Hulle: Det var som fan, Var övertygad om att det var 1st usb 3 och 1st usb 2.

Då ska jag med plocka hem en extra usb och hdmi kabel.

Nej det är Riften som kräver en massa USB 3-portar. Vive behöver bara en USB 2 och en HDMI eller DP (vet inte om det är mini).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

En fråga till: Hur fasen vet jag när dom kommer dra pengar? Gillar inet att ha massa pengar på mitt vanliga kort.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nej det är Riften som kräver en massa USB 3-portar. Vive behöver bara en USB 2 och en HDMI eller DP (vet inte om det är mini).

/hulle.

Det är mini-DP, men enligt vad jag sett på bilder så ser det faktiskt ut som att även Vive kör med USB 3.0...

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Själv har jag köpt in extra covers från VR-Cover. Ljusstativ och kul-adapter för att montera lighthouse. Jag vill inte behöva borra och skruva i väggarna. Har även skaffat en extra kort kabel för mina hörlurar.

Vilka och vart köpte du dina ljusstativ?^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det är mini-DP, men enligt vad jag sett på bilder så ser det faktiskt ut som att även Vive kör med USB 3.0...

Japp, men det räcker med 2.0
http://www.htcvive.com/eu/support/faqs/324923.html = "1x USB 2.0 or better port"

Här är för övrigt ett citat från en svensk på /r/Vive: "I was just on the phone with HTC guy who told me they would be starting charging people on the 4 or 5 May." (och ja han skrev fel månad)
Kanske borde sluta kolla saldot hela tiden.. eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

En fråga till: Hur fasen vet jag när dom kommer dra pengar? Gillar inet att ha massa pengar på mitt vanliga kort.

Ingen aning... Jag gillar inte det heller! Inte kul att gå omkring med över 10k på kortet.

Skrivet av Ellmore:

Vilka och vart köpte du dina ljusstativ?^^

https://www.vidaxl.se/p/190026/2-ljusstativ-hojd-ca-78-230-cm
Jag letade överallt för att hitta några billiga, aldrig handlat här förut, men det gick bra. Vet dock inte om de är stabila nog för lighthouse, men hoppas det.

Sen så köpte jag:
artknr: 941318
HAMA Kulled Höjd 38mm.
Antal: 2 st
Pris: 199 kr/st - Totalt: 398 kr. från Ginza. Men de verkar inte finnas längre? Kan inte hitta de på sidan.

Permalänk
Medlem

It's happening!

Köpdag Text Belopp
2016-04-01 IRELAND, DIGITAL RIVER I 9.213,02

SEB Visa-kort. Draget! Inget mail än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

It's happening!

Köpdag Text Belopp
2016-04-01 IRELAND, DIGITAL RIVER I 9.213,02

SEB Visa-kort. Draget! Inget mail än.

Tack för svaret angående ljusstativen! De ser bra ut.

Oj, va din så dyr? Jag behövde bara betala 9209,82^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av KaZZoA:

It's happening!

Köpdag Text Belopp
2016-04-01 IRELAND, DIGITAL RIVER I 9.213,02

SEB Visa-kort. Draget! Inget mail än.

Inget draget här än på kreditkortet men jag ligger i andra vågen så jag får väl vänta minst två veckor eller vad det kan vara...

Permalänk
Medlem

Jag ligger i Maj

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellmore:

Tack för svaret angående ljusstativen! De ser bra ut.

Oj, va din så dyr? Jag behövde bara betala 9209,82^^

Skickades från m.sweclockers.com

Har du också SEB? Annars har det nog med valutaväxlingen att göra.

Skrivet av Koffelito:

Inget draget här än på kreditkortet men jag ligger i andra vågen så jag får väl vänta minst två veckor eller vad det kan vara...

Jag ligger i första vågen. Fick in beställningen 8 minuter efter... jävla skitsida visade inget efter countdown.

Permalänk
Medlem

Drog också mina pengar i morse.
Hela 9500 för mig

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem

Japp, Swedbank, första vågen, 9 209.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Någon bytte namn på tråden, Tack antar jag? Läskigt när folk går in och ändrar och man inte får någon info om det.

Skrivet av nilox:

Drog också mina pengar i morse.
Hela 9500 för mig

Vilken bank?

Permalänk
Medlem

Inget draget från mig. Första vågen. Nordea.
Blir lite nervös nu.
Hjälper det om man ringer eller får man bara bekräftelse på om det gått åt skogen då?
Edit: ok ringde och det har blivit blockat av banken. fan får försöka ta kontakt med HTC.

Permalänk
Medlem

SEB VISA

9213,02 draget. Ser bra ut.

Någon som har tips på prisvärda stativ man kan montera lighthousarna på om man skall ta med sig Viven på äventyr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tregota:

Inget draget från mig. Första vågen. Nordea.
Blir lite nervös nu.
Hjälper det om man ringer eller får man bara bekräftelse på om det gått åt skogen då?
Edit: ok ringde och det har blivit blockat av banken. fan får försöka ta kontakt med HTC.

Lycka till, berätta hur det går!