Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Corsair SF450 och SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fantastiska produkter! Genomsnittsanvändaren borde verkligen ha mindre dator, men då är det ju bra om det går att köpa små, tysta, bra nätagg också.

Kan inte annat än att hålla med.
Små chassin kan man mer eller mindre köra det mesta i idag.

Permalänk
Medlem

För det priset fick ju jag mitt nätaggregat som jag har nu som belönades av Toppklass då också, priset för 400W är väl lite för högt när det finns nätaggregat som min som har högre WATT och är lik bra, mer för pengarna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Typiskt. Jag gav precis upp hoppet på SFX och köpte ett EVGA Supernova 650 GS. Det får *precis* plats i mitt chassi (Node 304) med lite pillande, men luftflödet lider rejält av kablaget. Något av dessa nätagg hade varit perfekt. Man ska kunna ha en liten, högpresterande OCH tyst dator Riktigt fin produkt. Hoppas på vettiga, billigare varianter också

Permalänk
Skrivet av Vangen:

För det priset fick ju jag mitt nätaggregat som jag har nu som belönades av Toppklass då också, priset för 400W är väl lite för högt när det finns nätaggregat som min som har högre WATT och är lik bra, mer för pengarna.

För det första så har priset på ditt agg gått upp till 1200 kr ungefär, för det andra har du ett ATX-agg och dom är historiskt sett billigare.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Hoppas mer konkurrens leder till billigare priser för ITX datorer, för tillfället känns det som att ATX/mATX/ITX datorers priser för delar varierar men när moderkort är billigare för mATX är chassin och nätagg så pass dyra för ITX att de ändå springer iväg i priser. Hoppas vi får se billigare delar då mer och mer människor efterfrågan ITX builds!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag vet inte med dig, men när jag ska ha med mig datorn någonstans kan jag antingen ta den i ena handen och skärmen i andra eller lägga datorn i väskan som då fortfarande rymmer det mesta andra jag behöver ha med mig.

Själv förstår jag inte varför folk i allmänhet vill ha enorma ATX-chassin eller ATX överhuvudtaget. (De som behöver det vet att de behöver det och varför, men alltför många har det bara för att "det är det man har" och för att alla rekommenderar Define R5.)

Folk i allmänhet släpar nog inte runt så mycket på sina stationära datorer. Ett vanligt ATX chassi är inte speciellt stort om det bara står under (eller ens på) skrivbordet. Jag utgår från att de flesta som vill vara mobila kör med bärbar dator.

Jag väljer själv ATX formatet för att det:
- Det håller alla möjligheter öppna för framtida uppgraderingar och expansioner jag kan få för mig att göra
- Rätt vad det är behöver jag utöka RAM med ett par stickor till, då vill man inte sitta med ett mITX moderkort med bara 2 slots. Eller så får spel plötsligt klockrent stöd för dubbla grafikkort så det blir värt att sätta i ett till, då vill jag få plats med det
- Det gör att jag får maximal valfrihet på komponenter då i stort sett allt får plats. Då kan jag välja det billigaste eller bästa utan att behöva kompromissa p.g.a storlek
- Är enkelt att bygga i med gott om plats
- Kräver inget extra planerande för att allt ska få plats

Jag rekommenderar oftast ATX chassin som Define R4/R5 här på forumet som standard. Det är mest mångsidigt och ger mest valmöjligheter senare vilket är bra då jag inte känner personen som ber om råd. Det blir dessutom lättare för mig att snabbt plocka ihop ett paket om jag inte behöver ta hänsyn till strikta utrymmeskrav. Om trådstartaren inte säger att de vill ha en liten dator utgår jag från att den kommer vara stationär och inte ska släpas runt.

Bygga en mindre dator än man behöver känns minst lika onödigt som att bygga en större än man behöver.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

För mig är det simpelt. 1 gpu -> mitx, 2 gpuer (eller 1 gpu och ljudkort) -> matx, fler än så -> atx.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jäger:

Folk i allmänhet släpar nog inte runt så mycket på sina stationära datorer. Ett vanligt ATX chassi är inte speciellt stort om det bara står under (eller ens på) skrivbordet. Jag utgår från att de flesta som vill vara mobila kör med bärbar dator.

Många flyttar faktiskt sina datorer, till exempel till LAN. Har varit tvungen att hantera alla dessa Define-chassin i samband med att jag var med och arrangerade ett LAN och det var verkligen inte roligt. De är enorma.

På golvet kan man absolut ha ett men definitivt inte på skrivbordet.

Citat:

Jag väljer själv ATX formatet för att det:
- Det håller alla möjligheter öppna för framtida uppgraderingar och expansioner jag kan få för mig att göra
- Rätt vad det är behöver jag utöka RAM med ett par stickor till, då vill man inte sitta med ett mITX moderkort med bara 2 slots. Eller så får spel plötsligt klockrent stöd för dubbla grafikkort så det blir värt att sätta i ett till, då vill jag få plats med det

Det gäller mATX också. De som ska eller kanske kommer köra tre grafikkort vet redan exakt vad de ska ha för dator och behöver inte fråga. De kan köpa ATX som resultat av ett medvetet val, vilket inte är något fel alls. När jag säger att jag i allmänhet rekommenderar mATX menar jag till den grupp användare som skapar en köprådstråd med budget runt 10 000 kr eller lägre. De kommer inte ha tre grafikkort och borde inte heller ha det; inte ens två i de allra flesta fall.

Säger inte att vanliga användare ska ha ITX, för det har verkligen begränsningar. Det ska också vara ett medvetet val. mATX har däremot inga påtagliga begränsningar jämfört med ATX för en vanlig användare; det har plats för fyra DIMM:ar, två grafikkort och alla portar en vanlig användare kan tänkas behöva.

Citat:

- Det gör att jag får maximal valfrihet på komponenter då i stort sett allt får plats. Då kan jag välja det billigaste eller bästa utan att behöva kompromissa p.g.a storlek

Då är ATX rätt formfaktor för dig. För en vanlig användare får allt plats på mATX också.

Citat:

- Är enkelt att bygga i med gott om plats
- Kräver inget extra planerande för att allt ska få plats

Precis som med de flesta mATX-chassin.

Citat:

Jag rekommenderar oftast ATX chassin som Define R4/R5 här på forumet som standard. Det är mest mångsidigt och ger mest valmöjligheter senare vilket är bra då jag inte känner personen som ber om råd. Det blir dessutom lättare för mig att snabbt plocka ihop ett paket om jag inte behöver ta hänsyn till strikta utrymmeskrav.

"Expansionsmöjligheter" överskattas alltför mycket av alltför många. Vanliga användare kommer inte ha två grafikkort och absolut inte tre.

Tycker vidare att det är viktigare vad personen kommer ha för dator i flera år än hur enkelt det är för oss att snabbt plocka ihop ett paket.

Citat:

Om trådstartaren inte säger att de vill ha en liten dator utgår jag från att den kommer vara stationär och inte ska släpas runt.

Det beror snarare på att många ännu inte insett hur föråldrad "stor dator"-paradigmen är. ATX-formatet var i högsta grad relevant när man hade grafikkort, ljudkort, nätverkskort/modem, FireWire-kort, extra USB-portar och liknande, men nu för tiden sitter i princip allt utom grafikkortet integrerat i moderkortet (för vanliga användare). ATX har därmed förlorat sin faktiska relevans (för vanliga användare), men lever kvar av tradition. Istället för att utgå från att en användare inte vill ha en liten dator kan man utgå från att de inte tänkt på att det finns, och upplysa dem om det.

Citat:

Bygga en mindre dator än man behöver känns minst lika onödigt som att bygga en större än man behöver.

Den ideala datorn har en volym som ligger nära noll. Om man kunde få in samma prestanda och egenskaper (typ kunna byta komponenter) i ett "USB-minne" på baksidan av skärmen som i ett tower hade det inte funnits någon anledning för en vanlig användare att köpa ett tower.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marticus:

För mig är det simpelt. 1 gpu -> mitx, 2 gpuer (eller 1 gpu och ljudkort) -> matx, fler än så -> atx.

Nja, tänk på att Mini‑ITX bara har två minnesplatser. För ganska många användare kan det vara en fördel att ha fyra. Tänk också på att ITX-moderkort är begränsade vad gäller storlek på kylare och är pilliga att bygga på, då allt sitter väldigt crammat. ITX är inte för alla, även om man bara ska ha ett grafikkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Vilket mATX chassi skulle du rekommendera för de stora massorna som motsvarar Define R4/R5? Framförallt ett för folk som prioriterar låg ljudnivå högt.

Vilket chassi har du själv i väskan på bilden?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja, tänk på att Mini‑ITX bara har två minnesplatser. För ganska många användare kan det vara en fördel att ha fyra. Tänk också på att ITX-moderkort är begränsade vad gäller storlek på kylare och är pilliga att bygga på, då allt sitter väldigt crammat. ITX är inte för alla, även om man bara ska ha ett grafikkort.

Ganska säker på att "ganska många användare" klarar sig med 32/64 gig ram. Kylarstorlek begränsas mest av chassit, samma sak gäller kabeldragning. Itx är inte för alla absolut, men för mainstream gamern så e jag övertygad om att itx e fullt gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marticus:

Ganska säker på att "ganska många användare" klarar sig med 32/64 gig ram.

Förstår inte vad du vill säga här. Antyder du att 2x 16 GiB respektive 2x 32 GiB RAM är något som vanliga användare brukar köpa?

Citat:

Kylarstorlek begränsas mest av chassit, samma sak gäller kabeldragning. Itx är inte för alla absolut, men för mainstream gamern så e jag övertygad om att itx e fullt gott.

Jag står fast vid att en vanlig användare inte ska köpa eller bli rekommenderad ITX utan att vara medveten om vad det faktiskt innebär i praktiken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

600 wattaren tycks definitivt ha en aggressivare fläktkurva än sin lillebror, även om det är nämnvärt att fläkten på SF450 börjar snurra en bit innan 50 procent belastning (vi mäter endast varvtalet vid de förprogrammerade belastningsstegen). Såg att jag uttryckt mig klumpigt i texten, korrigerade detta nu.

Era uppmätta värden på fläkten verkar inte stämma med dom "fan noise" charts som Corsair har på sin hemsida angående dessa modeller. Enligt deras kurvor så skall SF600 vara den tystare av dom båda åtminstone upp till ca 360W. Rätt konstigt.

Permalänk
Medlem

Blir bara tätare och tätare i sfx(l) djungeln.
http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio_category/sfx-psu-serie...
@JonasT testa plz!

Permalänk
Medlem

Tror ni SF450 klarar av komponenterna i signatur med lite överklockning på både CPU och GPU?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

@gujukal: jag skulle inte överklockat med 450W

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@eXeem: kör 980ti med en i5a i stock. och 450W , men då går fläkten många små varv.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Sitter och suktar på ett av dessa och vill komma undan med den tystaste varianten.
Högt belastat 450 eller mindre belastat 600? Har vi nått klarhet i detta ännu?

Jag kommer ha nätaggregatet helt ute i det fria och vill inte göra bort mig när systemet i övrigt kommer vara mycket tyst. Läckert med dessa mer kompakta prylar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black