Permalänk

Mus delay i csgo

Tjena, När jag spelar csgo känner jag att jag har lite delay i musen, Känns ungefär som att vsync är igång.

Köpte nya delar (moderkort och cpu) för ungefär 2 veckor sen och då hade jag samma problem, Kopplade ut mitt nya headset och då blev problemet löst. Då kändes det som vanligt i cs att de var "rappt" när man siktade osv, Svårt att förklara.

Har haft som vanligt utan mus delay i ca 1 vecka, Men nu i onsdags kom det tillbaka igen.. Känner direkt när musen är lite efter och det blir svårt att aima mm.

Tycker även att jag känner av det i windows också, Tycker detta är väldigt konstigt då jag också böt moderkort idag, Från ett ASUS H170M-E D3 till ett ASUS Z170-P D3.

Nuvarande dator
gtx 680
i5 6600
ASUS Z170-P D3
8gb corsair xms3
Evga 430w

Steelseries kinzu v3
func kb-460
iphone headset
AOC g2460f

Den som löser problemet kan även få en lite belöning via swish

Tack som f*n på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Tjena, När jag spelar csgo känner jag att jag har lite delay i musen, Känns ungefär som att vsync är igång.

Köpte nya delar (moderkort och cpu) för ungefär 2 veckor sen och då hade jag samma problem, Kopplade ut mitt nya headset och då blev problemet löst. Då kändes det som vanligt i cs att de var "rappt" när man siktade osv, Svårt att förklara.

Har haft som vanligt utan mus delay i ca 1 vecka, Men nu i onsdags kom det tillbaka igen.. Känner direkt när musen är lite efter och det blir svårt att aima mm.

Tycker även att jag känner av det i windows också, Tycker detta är väldigt konstigt då jag också böt moderkort idag, Från ett ASUS H170M-E D3 till ett ASUS Z170-P D3.

Den som löser problemet kan även få en lite belöning via swish

Tack som f*n på förhand!

Vad är det för headset?
Razer? Prova avinstallera Razer Synapse (ökänd för att orsaka problem).
Prova avaktivera/Avinstallera programmen för just ditt headset.
Koppla in musen i ett USB 3.0 uttag på baksidan av datorn.

Vad har du för skärm? 144Hz?
Vilka inställningar har du på musen i windows?(Start, kontrollpanelen, Mus. W10: Datorinställningar, Enheter, Mus & pekplatta, Fler musalternativ) Är "Förbättra pekarens precision" aktiverad? Avaktivera. Detta är Windows egna mouse accelerate och kan göra så musen känns "tyngre" eller långsammare än vanligt.

Detta var allt jag kom på just nu.
Ett till tips är att skriva upp dina komponenter / operativsystem, det kan vara bra att veta vid eventuell sökning på google

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

m_rawinput 1 i CS:GO så du läser dirr från hårdvaran, testa även -noforcemaccel i kommandoradsinställningarna (i Steam)
Testa även om du har ett tredjeparts-program som sköter dina musinställningar (vad har du för mus?) att öka polling raten. Det kanske t.o.m finns ny firmware till musen som löser problemet. Jag har t.ex kört in ny firmware på min mus. .
Kolla i settings på cs go så att du inte har nån isnställning att musen ska vänta på refresh rate eller nåt sånt. Vet inte om det finns men en gissnng.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vad är det för headset?
Razer? Prova avinstallera Razer Synapse (ökänd för att orsaka problem).
Prova avaktivera/Avinstallera programmen för just ditt headset.
Koppla in musen i ett USB 3.0 uttag på baksidan av datorn.

Vad har du för skärm? 144Hz?
Vilka inställningar har du på musen i windows?(Start, kontrollpanelen, Mus. W10: Datorinställningar, Enheter, Mus & pekplatta, Fler musalternativ) Är "Förbättra pekarens precision" aktiverad? Avaktivera. Detta är Windows egna mouse accelerate och kan göra så musen känns "tyngre" eller långsammare än vanligt.

Detta var allt jag kom på just nu.
Ett till tips är att skriva upp dina komponenter / operativsystem, det kan vara bra att veta vid eventuell sökning på google

Lämnade tillbaka det headsetet, Var ett steelseries siberia.

Har både tangentbord och mus i USB 3.0

144hz skärm

Har 4/11 i windows och Förbättra pekarens precision avaktiverad.

Ska testa byta till mitt gamla grafikkort och testa tack för svar

Permalänk
Skrivet av inkräktare:

m_rawinput 1 i CS:GO så du läser dirr från hårdvaran, testa även -noforcemaccel i kommandoradsinställningarna (i Steam)
Testa även om du har ett tredjeparts-program som sköter dina musinställningar (vad har du för mus?) att öka polling raten. Det kanske t.o.m finns ny firmware till musen som löser problemet. Jag har t.ex kört in ny firmware på min mus. .
Kolla i settings på cs go så att du inte har nån isnställning att musen ska vänta på refresh rate eller nåt sånt. Vet inte om det finns men en gissnng.

Har alltid spelat m_rawinput 0 så kan inte spela med 1

Spelar med steelseries kinzu v3, och högsta hz är 1000, Spelar med 500 dpi.

Vad är firmwire? Har uppdaterat till senaste mjukvaran från steelseries.

Tack för svar

Permalänk

EDIT: Efter jag lirat ett tag med mitt gamla 6950 tycker jag cs blivit som vanligt, Aimet och känslan är som det brukar vara, Fattar fortfarande inte varför jag fick "delay" med mitt gtc 680? Nån som har en förklaring ?:D

EDIT: Blev inte alls bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

EDIT: Efter jag lirat ett tag med mitt gamla 6950 tycker jag cs blivit som vanligt, Aimet och känslan är som det brukar vara, Fattar fortfarande inte varför jag fick "delay" med mitt gtc 680? Nån som har en förklaring ?:D

Har du kollat så Hz och fps är samma när du håller på att byta kort?
Kan tänka mig att du har högre fps nu, dvs annan känsla i spelet. Alternativt lägre fps pga strul med drivrutinerna.

4/11 i windows, inge rawinput och en mus med clickdelay (eventuellt acceleration också), hur fan spelar du? =D
Måste ju vara totalt kaos med sån setup.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@BergEr: Fick lite sämre fps med mitt amd 6950, Haha alltid spelat 4/11, 2 sens ingame och 400 dpi

Permalänk

drivrutiner från amd o nividia kan bråka testa avinstallera amds drivisar när du byter graffe till 680:)

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av vertical sync. Kommer ihåg att en kompis till mig hade liknande problem på grund av den inställningen.

Permalänk
Medlem

Det låter som vertical sync är problemet.
Har haft exakt samma problem i windows 10 och fick avinstallera xbox appen samt windows store för att bli av med problemet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Krass:

Testa att stänga av vertical sync. Kommer ihåg att en kompis till mig hade liknande problem på grund av den inställningen.

Skrivet av Tancoll:

Det låter som vertical sync är problemet.
Har haft exakt samma problem i windows 10 och fick avinstallera xbox appen samt windows store för att bli av med problemet.

Klart jag stängt av v-sync första jag gör när jag installerat om windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Klart jag stängt av v-sync första jag gör när jag installerat om windows

Det är inte bara att stänga av i Windows 10, man måste eventuellt avinstallera flera program.
Bland annat Windows Store och Xbox med mera...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

@Tancoll: Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

@Tancoll: Hur gör man det?

https://www.youtube.com/watch?v=p5RsTKpLbzk

Fungerar inte det så får jag leta efter guiden så du kan avinstallera xbox på Windows.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

@Tancoll: Fungerade ej.. Hitta gärna så jag kan ta bort dem programmen, om du orkar

Permalänk

@Antonheeh:

Det finns en hel tråd om det hela med input lag länkar den nedan.
http://www.overclock.net/t/1433882/gaming-and-mouse-response-bios-optimization-guide-for-modern-pc-hardware

Jag kan relatera att Nvidia just nu har lite större problem med drivare och input lag. Då jag har ett AMD och flertal Nvidia kort att jämföra med så känns AMD klart bättre just nu i mus responsivitet medans Nvidia är lite russian roulette beroende på vilken drivare du kör.

Vad jag personligen upplevt är att än så länge finns det inte en enda Nvidia drivare som känns helt ok på windows 10 sidan. Det är såklart väldigt subjektivt och dem flesta känner förmodligen ingen skillnad!

Men eftersom vi nu är inne på detta ämne så kan jag säga att bland Nvidia drivarna är version 344.11, 347.88 och 350.12 dem bästa drivarna för input lagen och jag lovar att är man kräsen så känner man klar skillnad i mus responsivitet i jämförelse med Nvidias nya drivare som är ute idag! Tyvärr finns inga av ovanstående på windows 10.

Måste man nu använda windows 10 så vad jag provat är 362.00 den enda jag tyckt vara ok dock ändå inte riktigt lika precise som med tex AMD kort/drivare.

Samt en av dem bästa tipsen jag fått som gjort störst skillnad är att ändra en simpel inställning i Nvidia drivaren och det är "Display - No scaling"

Bild på vad du ändrar här: Bild länk

Efter du ställt in den till display no scaling så se till att ominstallera Nvidia drivarn och prova på sen om du märkte någon skillnad, för mig var den stor och hjälpte rätt bra med aimet!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

@BabyMoseN: Så om jag rullar windows 7 borde det kännas bättre? Tänkte köra windows 7 från början men fick alltid problem med att ljudet inte fungerade och kunde inte köra windows experience, skrivbordet fick error mm

När jag ska ändra inne i nvidia till display har jag bara GPU-Enhet.. Så kan inte byta

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

@BabyMoseN: Så om jag rullar windows 7 borde det kännas bättre? Tänkte köra windows 7 från början men fick alltid problem med att ljudet inte fungerade och kunde inte köra windows experience, skrivbordet fick error mm

När jag ska ändra inne i nvidia till display har jag bara GPU-Enhet.. Så kan inte byta

Det där med att du inte kan köra display display scaling är tyvärr att din skärm inte stödjer det då har några vänner med samma problem.

Det enda andra jag vet hjälper mycket är dem drivar versionerna jag nämnde men som sagt dem finns inte på windows 10.. Jag skulle nog inte panik ominstallera hela datorn för det men om du har nån disk liggandes som du lätt kan installera w8 eller w7 på så skulle jag i alla fall prova dem för det gör skillnad.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

@BabyMoseN: Aha okok, Jag kör nu 362.00 och ska testa windows 7 på en annan disk. Tack för hjälpen

EDIT: Allt är löst, Var strul med drivisar, Tack alla för hjälpen.