Hjälp med OBS settings - twitch

Permalänk
Medlem

Hjälp med OBS settings - twitch

Tjenare, tänkte försöka mig in på twitch och börja streama lite, problemet är ju då. Detta är en hel del olika inställningar osv och jag har kört fast helt med detta.

Sitter på
i7-4770 3.40GHz
16GB Ram
GeForce GTX980Ti 6Gb
100/100 lina

Problemet jag har i t.ex CS:GO, kör normalt spelet i 300FPS, när jag startar streamen pendlar denna mellan 40-80FPS och hela spelet känns bara segt, blir även att buffra var 10e sekund ungefär på Twitch.

Är det därför någon annan som har liknande specs som mig som har bra kvalité på streamen som inte påverkar spelet värst mycket?
Eller någon jävligt bra guide som förklarar alla inställningar? Dem jag har hittat känns bara grötiga och hjälper mig inte så mycket.

Permalänk
SpelClockers

Testa ändra under Encoding till Quick sync eller NVENC.
Quick sync är grafikdelen på CPUn som kan behöva aktiveras i BIOS och borde ge minimal påverkan på prestandan. NVENC lägger kodningen på 980Ti och bör inte heller påverka prestandan nämnvärt men ger sämre bildkvalite vid samma bitrate.

Om det fortfarande buffrar för alla så kan det vara att du har för hög bitrate, speciellt i början så verkar twitch lågprioritera nya streamers. Bitrate på 2500-3000 brukar vara rekommenderat upplösning brukar de flesta köra 720p i 60fps eller 1080p i 30fps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Följer!

Dock är jag tveksam om 2500 Bitrate inte är för högt? Jag sitter på 250/250 fiber och mina tittare upplever buffring vid 2500 bitrate.
Borde ju kunna streama med 25000 i bitrate utan problem med min lina!?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Hade samma problem men lyckades aldrig lösa det. Bytte till OBS Studio och det löste allt för mig. Behövde inte ändra något annat från standardinställningarna annat än bandbredden och FPSen.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Drasteroid:

Intressant tråd! Följer!

Dock är jag tveksam om 2500 Bitrate inte är för högt? Jag sitter på 250/250 fiber och mina tittare upplever buffring vid 2500 bitrate.
Borde ju kunna streama med 25000 i bitrate utan problem med min lina!?

2500bitrate är 2.5mbit så även vid 10mbit upload så bör det inte vara några problem, men det kan ju vara bra att testa sin upload via ex speedtest eller bredbandskollen och se hur mycket man har att tillgå. Problemet är dock hur mycket prioritet man har hos twitch, går dom i taket på vad dom klarar trafikmässigt så blir oftast mindre kanaler lidande.

I gamla OBS så kan man välja vilket tjänst man vill streama till och om man har inställningar som inte är lämpliga så brukar det komma upp varningar om det, ex för hög bitrate (max 3500), fel key-frame intervall (2 sec) mm. Hur nya OBS hanterar det vet jag inte, men den verkar vara mer användarvänlig och helt enkelt köra på rekommenderade inställningar, om man inte går in i avancerat läge och väljer annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

2500bitrate är 2.5mbit så även vid 10mbit upload så bör det inte vara några problem, men det kan ju vara bra att testa sin upload via ex speedtest eller bredbandskollen och se hur mycket man har att tillgå. Problemet är dock hur mycket prioritet man har hos twitch, går dom i taket på vad dom klarar trafikmässigt så blir oftast mindre kanaler lidande.

I gamla OBS så kan man välja vilket tjänst man vill streama till och om man har inställningar som inte är lämpliga så brukar det komma upp varningar om det, ex för hög bitrate (max 3500), fel key-frame intervall (2 sec) mm. Hur nya OBS hanterar det vet jag inte, men den verkar vara mer användarvänlig och helt enkelt köra på rekommenderade inställningar, om man inte går in i avancerat läge och väljer annat.

Jo jag vet att 2500 Bitrate inte motsvarar 250 Mbit upload, men det jag då vill gnälla på är att man blir så låg prioriterad hos Twitch att man inte ens kan streama med 2500! Det är sjukt dumt anser jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk

Använde mig utav denna guide första gången jag använde OBS: https://www.youtube.com/watch?v=zgSZJUtLpBY
Funkade bra för mig iaf Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej!
Är det någon som är haj på hur man ska tänka kring inställningen "Custom x264 Encoder settings" under fliken avancerade inställningar? Jag har fått tipset att inte köra "CFR" och istället kryssa rutan för Cutom inställningar och skriva "crf=20". Som jag förstår det ska man på detta sättet kunna kontrollera hur hög den frame raten ska vara.