Har köpt nya komponenter och det laggar.

Permalänk

Har köpt nya komponenter och det laggar.

Hej.

Jag uppgraderade min 3 års gamla dator förra veckan. Jag köpte
Grafikkort: ASUS GeForce GTX970 Turbo 4GB
Moderkort: Gigabyte GA-Z170X-GAMING 3-EU
Processor: Intel Core i7-6700K 4,0Ghz
Internminne: HyperX Savage Black DDR4 2666MHz 16GB
Kylning: NZXT Kraken X61

Och när jag hade installerat alla drivrutiner och skulle testa prestandan. Så märkte jag att det laggade. När jag kör Battlefield 4, Battlefield 3 så laggar det extremt mycket och spelet hänger lixom inte med, det fryser en kort stund och sen så gör den alla rörelser du gjort efter typ 3-5 sec. Ganska jobbigt då det inte går att spela.
Men i tex Left 4 Dead så är det som om mus acceleration är på. Man gör sig som vanligt och så vipps, så gjorde man en 180*.
Har ingen aning om vad felet är. Jag har samma FPS på 120-150 i BF. Laddade ut alla drivrutiner med hjälp av Display Driver och sen in igen. Samma. Laddade också ner CPU-Z och kollade CPUn. Funkar korrekt. Nån som kanske vet eller är det något jag har missat?

Mvh Gustav

Permalänk
Hedersmedlem

Installerat om Windows efter moderkortsbytet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Söderbäck: Nej det gjorde jag inte. Har uppgraderat mitt windows 7 till windows 10, så har inte någon skiva. Bara för win7. Men ska man göra det?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, du kan inte fortsätta med samma Windows efter att ha bytt all den hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det bästa är att installera om till en ren Windows efter du har bytt ut all den hårdvaran.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ShockeNizer:

@Söderbäck: Nej det gjorde jag inte. Har uppgraderat mitt windows 7 till windows 10, så har inte någon skiva. Bara för win7. Men ska man göra det?

Efter moderkortsbyte rekommenderar iaf jag ominstallation. Det blir ofta problem när man bara kör in nytt moderkort även om det blir vanligare och vanligare att msn faktiskt kommer undan med en sådan snabblösning. Det kan fungera bra utan ominstallation, men blir det problem så börja där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Installera om windows och testa igen att installera alla drivrutiner för nya hårdvaran.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

DU kan även börja med att kolla temperaturen på CPU med t.ex. HWMonitor. Men som sagt en ominstallation av Windows bör man alltid göra om man bytt moderkort. I alla fall om det är olika chipset jämfört med föregående moderkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockeNizer:

@Söderbäck: Nej det gjorde jag inte. Har uppgraderat mitt windows 7 till windows 10, så har inte någon skiva. Bara för win7. Men ska man göra det?

Ominstallation finns ju inbyggt i windows 10. Du behöver ingen skiva eller usbminne.
Finns under Start > Settings > Update & security > Recovery > Reset this PC

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare är det garanterat läge för ominstallation av Windows. Vid byte av moderkort och processor så är det ingen bra idé att behålla den gamla installationen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Tack för alla svar. Ska testa det nu

Permalänk

Det står att det inte gick att återställa datorn :/ Varför?

Permalänk
Medlem

Du ska inte återställa datorn, det du vill göra är att installera windows på nytt.

Ladda ner microsofts verktyg från derras hemsida (https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10).

Ha en tom USB-sticka redo som du kan använda.

När den frågar om du vill installera om denna datorn eller en annan, välj en annan.
Den kommer då lägga installationen på USB-stickan.

Vänta tills allt är klart.
Starta om datorn.
Bota från USB-Stickan och följ instruktionerna.

Du får välja själv om du vill formatera hårddisken eller inte.
Rekommenderar att spara alla dina viktiga filer innan du börjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockeNizer:

Det står att det inte gick att återställa datorn :/ Varför?

varför regnar det vissa dagar och andra inte ?
lite mer info får du ge annars kan det vara allt från himmel och jord som orsakar problemet.
skulle gissa på att windows inte har en aning om någonting alls efter som du bytt hårdvaran helt.
Gör om gör rätt skaffa ett instalations media och instalera om på nytt

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av ShockeNizer:

Det står att det inte gick att återställa datorn :/ Varför?

Nu har jag aldrig installerat om windows 10 men när jag ska göra en ominstallation av 8.1 så laddar jag ner ett installationsprogram för usb från microsofts hemsida.

1. Ladda ner "Skapa installationsmedia för windows 10" för USB eller en CD om du så vill.

2. Starta det nedladdade programmet (Det sätter upp en windowsinstallation på din USB-sticka eller CD).

3. Starta om datorn och tryck på antingen F11 (Ger valmöjligheten att välja hur du vill boota) eller delete för att ändra boot order i bios. Välj därefter det du installerat win på som boot.

4. Installera Windows

OBS:
Se till att ladda ner de senaste drivrutinerna till dina komponenter innan (Åtminstone nätverksdrivrutinerna), ha helst dessa på en separat USB-sticka.

Har du SSD och/eller HDD?
Du ska förmodligen välja det som kallas för UEFI: UEFI USB-flashdrive/UEFI "BOOTABLE CD-ROM"

Permalänk
Hedersmedlem

Nu gissar jag lite men jag tror inte att "reset PC" är samma sak som en ominstallation. Det du ska göra är det som andra säger här ovanför och ladda ner Microsofts verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Ominstallation finns ju inbyggt i windows 10. Du behöver ingen skiva eller usbminne.
Finns under Start > Settings > Update & security > Recovery > Reset this PC

Reset this PC, det förklarar ju rätt bra att det inte handlar om ominstallation utan återställning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

Reset this PC, det förklarar ju rätt bra att det inte handlar om ominstallation utan återställning

Skickades från m.sweclockers.com

Om man kör med alternativet "Remove everything", blir det inte som en ominstallation då?

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/windows-10-reco...

Reinstalls Windows 10 and removes all your personal files.
Removes apps and drivers you installed.
Removes changes you made to settings.
Removes any apps your PC manufacturer installed.

Annars följ de andra tipsen om att skapa ett usb minne. Tar inte många minuter!

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Avstängd

Måste han inte installera windows 7 först.
Så windows 10 licensen blir giltig.
På det nya moderkortet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcalibur:

Reset this PC, det förklarar ju rätt bra att det inte handlar om ominstallation utan återställning

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan kalla det vad man vill, men när jag körde det på min dator så försvann alla mina filer från hårddisken oavsett var de var placerade samt att datorn gick in i startproceduren eller vad man ska kalla det som kommer efter första boot. Så jag är ganska säker på att den gör någon form av ominstallation från recoverypartitionen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Ja, du kan inte fortsätta med samma Windows efter att ha bytt all den hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiskt så lyckades jag, jag kunde byta moderkort utan ny nyckel till Windows.

Jag gick från AM3+ till 1150 moderkort utan att formatera eller skriva in ny windows nyckel.

Men när jag bytte RAM då ville den ha ny nyckel och började krångla...satte i de gamla RAM'et problemet försvann

Jag vet, låter lustigt...men så är det!

Efter 3 månader, nyckeln är fortfarande aktiverad och laglig

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oringen:

Faktiskt så lyckades jag, jag kunde byta moderkort utan ny nyckel till Windows.

Jag gick från AM3+ till 1150 moderkort utan att formatera eller skriva in ny windows nyckel.

Men när jag bytte RAM då ville den ha ny nyckel och började krångla...satte i de gamla RAM'et problemet försvann

Jag vet, låter lustigt...men så är det!

Efter 3 månader, nyckeln är fortfarande aktiverad och laglig

Jo fast nu var det ju inte själva licensen vi diskuterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Jo fast nu var det ju inte själva licensen vi diskuterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag svarade ditt inlägg.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Alltså bara installera windows på nytt, du kan inte byta moderkort och tro det inte blir problem, vi har inte kommit så långt att man kan byta sådär utan strul, dock byta grafikkort bara eller cpu bara är ju inga problem oftast eller ram minne men moderkort är ju lite hjärtat i en dator det måste bli en ren installation annars blir det som du märker problem för du har ju en bra dator lixom.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Hej, tack så jättemycket, nu funkar allt som det ska Det var bara en reinstal av windows. TACK
Jag har ett 700w. Coolermaster.