[BIOS] Skillnad mellan Load Optimized Defaults och rensa CMOS?

Permalänk
Medlem

[BIOS] Skillnad mellan Load Optimized Defaults och rensa CMOS?

Long story short, vill flasha rent mitt BIOS för misstänker att några inställningar joxades till när jag uppdaterade till senaste versionen.

Hursomhelst, som jag förstått de så finns de olika sätt att flasha BIOS:
- Load Optimized Defaults som man klickar i själva BIOS och sen startar om
- Ta ut mobo/CMOS-batteriet när datorn är urkopplad från elnätet och sätta i den igen efter ca 30 min
- Sätta på en clip på nån hake intill batteriet (när datorn är urkopplad?) och vänta ca 30 min
- Trycka på en Flash-knapp där bak på moderkortet (?), jag tycks ha nån knapp där bak på min där de står BIOS Flashback, med en ikon på 2 roterande pilar

Finns de nån skillnad mellan dessa, eller är de bara olika sätt för att uppnå samma resultat?
Eller verkar de olika mycket på djupet?
Ska man ta de i olika steg om de ena alternativet inte funkar - t ex Load Optimized Defaults -> BIOS Flashback-knappen -> ta ut batteriet?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missförstår dig eller om du blandar ihop orden. Flash innebär nyinstallation av ny BIOS-version, Clear CMOS återställer allting till default/auto på den versionen du redan har. Vilken av dem är det du vill göra?

Flash-knappen på baksidan använder du om du har en annan version av BIOS på en USB-sticka och vill installera den istället för den du redan har. Reset inuti till vänster om LED-panelen nedtill (tror den satt där, byggde med ett sånt moderkort du har för 2 veckor sen typ) är Clear CMOS och ställer tillbaka alla inställningar till vad den versionen du har tycker är default, alltså auto på allt typ.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Vet inte om jag missförstår dig eller om du blandar ihop orden. Flash innebär nyinstallation av ny BIOS-version, Clear CMOS återställer allting till default/auto på den versionen du redan har. Vilken av dem är det du vill göra?

Flash-knappen på baksidan använder du om du har en annan version av BIOS på en USB-sticka och vill installera den istället för den du redan har. Reset inuti till vänster om LED-panelen nedtill (tror den satt där, byggde med ett sånt moderkort du har för 2 veckor sen typ) är Clear CMOS och ställer tillbaka alla inställningar till vad den versionen du har tycker är default, alltså auto på allt typ.

Vill mest köra rent BIOS så den versionen jag har nu är helt blank, dvs inget förinställt från t ex Failsafe osv - utan bara förinställningarna som är optimerade för moderkortet.
Har nämligen misstankar om att mitt BIOS är i nåt Failsafe Mode eller något, och skickar extra mycket volt till allt för att säkerställa att allt går stabilt - detta leder till att jag plötsligt har högre temperaturer i datorn än innan jag uppdaterade BIOS.

Men om Flash-knappen baktill är till för annat så kan jag då exkludera den från mina alternativ

När jag öppnar och kollar nertill på moderkortet så ser jag 2 pyttesmå knappar bredvid LED-displayen som heter "PWR_SW" och "RST_SW" - är de dessa du menar?

Är de lönt att köra CMOS reset, eller klarar jag mej på o köra Load Optimized Defaults i BIOS?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Vill mest köra rent BIOS så den versionen jag har nu är helt blank, dvs inget förinställt från t ex Failsafe osv - utan bara förinställningarna som är optimerade för moderkortet.
Har nämligen misstankar om att mitt BIOS är i nåt Failsafe Mode eller något, och skickar extra mycket volt till allt för att säkerställa att allt går stabilt - detta leder till att jag plötsligt har högre temperaturer i datorn än innan jag uppdaterade BIOS.

Men om Flash-knappen baktill är till för annat så kan jag då exkludera den från mina alternativ

När jag öppnar och kollar nertill på moderkortet så ser jag 2 pyttesmå knappar bredvid LED-displayen som heter "PWR_SW" och "RST_SW" - är de dessa du menar?

Är de lönt att köra CMOS reset, eller klarar jag mej på o köra Load Optimized Defaults i BIOS?

Nej det är "power switch" och "reset switch" troligen, dvs. starta om datorn (precis som när du trycker reset på chassit) eller slå av/slå på ström.

Jag skulle testa att sätta Load Optimized Defaults, och om datorn startar och kör som den ska sedan, starta om igen, gå in i BIOS och manuellt sätta de inställningar du vill ha, t.ex. lagom mycket spänningar till CPU, RAM, boot-ordning m.m, vad du nu föredrar för just ditt system.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Vågar inte svara 100% vad de heter på ditt kort, läs manualen där. Aldrig haft ett Asus X99-A själv.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Vågar inte svara 100% vad de heter på ditt kort, läs manualen där. Aldrig haft ett Asus X99-A själv.

Hittar ingen knapp som gör CMOS reset, den RST-knappen är bara för att starta om datorn

Ska nog bara köra en Load Optimized Defaults sålänge

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port