Har problem med mitt ASUS Radeon R9 290X DirectCU II

Permalänk
Medlem

Har problem med mitt ASUS Radeon R9 290X DirectCU II

Är inte jätte datorkunnig, så skulle behöva lite hjälp med ett problem med mitt grafikkort ASUS Radeon R9 290X DirectCU II.
Händer rätt så ofta att datorn krashar när jag spelar, skärmen blir blå och datorn startar om av sig själv. Sen kan jag knappt spela något spel, och då tar jag bort drivrutinerna och laddar ner dom igen. Då brukar det funka bra en stund, men efter några dagar händer samma sak igen.

Har dessa saker i datorn:
ASUS Radeon R9 290X DirectCU II
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Cooler Master Hyper 212 EVO
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
Gigabyte GA-Z97P-D3
Fractal Design Integra M 750W 80+ Bronze, Modulär
2TB Toshiba 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO 850-Series 250GB
Windows 8.1 64-bitars Licens för produktion

Är sjukt tacksam för hjälp för är verkligen trött på skiten nu!

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

ta en titt på nätagget, det kan vara det som är kört, så testa båda agg och gpu i en annan dator.
jag hade själv liknande problem då datorn startade om sig pga att nättagget inte orkade att ge tillräckligt
stabil volt.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zhogan:

Är inte jätte datorkunnig, så skulle behöva lite hjälp med ett problem med mitt grafikkort ASUS Radeon R9 290X DirectCU II.
Händer rätt så ofta att datorn krashar när jag spelar, skärmen blir blå och datorn startar om av sig själv. Sen kan jag knappt spela något spel, och då tar jag bort drivrutinerna och laddar ner dom igen. Då brukar det funka bra en stund, men efter några dagar händer samma sak igen.

Har dessa saker i datorn:
ASUS Radeon R9 290X DirectCU II
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Cooler Master Hyper 212 EVO
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
Gigabyte GA-Z97P-D3
Fractal Design Integra M 750W 80+ Bronze, Modulär
2TB Toshiba 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO 850-Series 250GB
Windows 8.1 64-bitars Licens för produktion

Är sjukt tacksam för hjälp för är verkligen trött på skiten nu!

MVH Jesper

Vilket/n OS och drivare till grafikkortet? Hyffsat uppdaterade drivrutiner till moderkortet och dess ljud?
Kört tester på stabiliteten i t ex 3DMark och eller Unigine Valley/Heaven?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@John15: men då hade väl det inte vart bra ett tag när jag installerat om drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

@Jalle64: sånt förstår jag mig inte på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zhogan:

@Jalle64: sånt förstår jag mig inte på

Hmm då kanske det är läge att testa om du nu vill åstadkomma en lösning på detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det där kortet har seriösa problem med värme. Så har du kollat att det inte överhettar?

Visa signatur

corsair 750d : asus a170-deluxe : asus gtx 980ti poseidon : i7 6700k : samsung 950 pro nvme 256gb + crucial 480gb msata : corsair ax860i : 16gb dominator platinum : ekwb custom loop för cpu + gpu : razer blackwidow chroma + mamba : win10 : sennheiser g4me zero : asus pg348q

Permalänk
Medlem

@Zhogan:

Testa spela utan chassivägg (plåten på chassit). Crashar det inte så är det troligen ett värmeproblem.
Alternativt så skulle jag gissa på att det är din nätdel (GPU) som inte orkar med då 290x dricker ström.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Zhogan:

Testa spela utan chassivägg (plåten på chassit). Crashar det inte så är det troligen ett värmeproblem.
Alternativt så skulle jag gissa på att det är din nätdel (GPU) som inte orkar med då 290x dricker ström.

men det blir ju bättre efter ett tag efter att jag installerat om drivrutinerna, ser inte hur det an vara ett värmeproblem då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zhogan:

men det blir ju bättre efter ett tag efter att jag installerat om drivrutinerna, ser inte hur det an vara ett värmeproblem då?

Jag har själv haft det kortet och mitt överhettades så fort man spelar ett tag och även om det funkar för dig ett tag med nyinstallerat drivisar så tycker jag du ska kolla upp vad du får för gpu temp i load samt vrm tempen i gpu-z eftersom det kortet har problem med överhettning av ena VRM tempen.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

jag kör också ett 750 80+ bronze/modulärt nätagg med ett reference 290x o en överklockad phenom 2 965
så skulle inte tro att de är fel på strömmen...

Har du provat köra utan sida som nån ovan sa, och vrm på moderkortet så inge vida bra kylt ut.
Vad för chassi har du?

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming