Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur mycket borde jag sälja min dator för?

Permalänk

Hur mycket borde jag sälja min dator för?

Datorn ska alltså säljas då jag ska jobba utomlands i några månader, och det ändå känns lika bra att bygga en ny vid hemkomst då det lär ha kommit så mycket mumsig ny hårdvara :).

CPU: Intel i7 4770K
Cpu Kylare: Cooler Master 212 evo
Moderkort: MSI Z97S SLI Krait edition
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz (4x8GB)
GPU: Asus Strix GTX 980 4GB
PSU: Fractal Design Tesla R2 650W
Chassi: Fractal Design Define R5 Black Window
HDD : 80gb intel SSD + Corsair Force LE 240GB SSD + 2TB HDD 7200RPM SATA

Så vad tror ni man hade kunnat få för det hära? Är tacksam för all hjälp .

glömde skriva HDD haha ^_^
Permalänk

@ninjajesus:
Det där är en riktigt grym dator så minst 10k skulle jag säga

Permalänk
Skrivet av ninjajesus:

Datorn ska alltså säljas då jag ska jobba utomlands i några månader, och det ändå känns lika bra att bygga en ny vid hemkomst då det lär ha kommit så mycket mumsig ny hårdvara :).

CPU: Intel 4770K
Cpu Kylare: 212 evo
Moderkort: MSI Z97S SLI Krait edition
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz (4x8GB)
GPU: Asus Strix GTX 980 4GB
PSU: Fractal Design Tesla R2 650W
Chassi: Fractal Design Define R5 Black Window

Så vad tror ni man hade kunnat få för det hära? Är tacksam för all hjälp .

jag skulle väntat tills Nvidia´s Pascal kommer ut. du förlorar så mycket mer på att sälja för att sen köpa nästan exakt lika bra dator.

troligtvis vinner du bara några procent om du nu skulle köpt i7 Skylake hur bra pascal blir får man väl reda på i maj?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

glömde tydligen skriva in mina lagrings diskar.. har editat

Permalänk

@Grönahunden:
Kan vara värt att ha i åtanke hm..
har ännu en dator som det ändå är ganska mycket krut i, så kommer inte vara helt datorlös vid hemkomst.
Dessutom ska jag ju jobba väldigt mycket, så pengar kommer egenligen inte vara något problem.
Jag vet att det är krut i datorn jag vill sälja, men även om jag hade behållt den hade jag förmodligen ändå byggt en dator på den nya platformen när jag hade haft råd, utav ren å skär nyfikenhet .
Så känns det trist också att datorn bara ska stå och samla damm och förlora i värde i minst 6 månader..

Permalänk
Medlem

Så här skulle jag ha gjort i alla fall

CPU: Intel i7 4770K : behåll inte lönt att byta ut mot skylake!!
Cpu Kylare: Cooler Master 212 evo : behåll
Moderkort: MSI Z97S SLI Krait edition : behåll
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz (4x8GB) : behåll
GPU: Asus Strix GTX 980 4GB : sälj nu! Det kommer att sjunka i värde när dom nya korten kommer så sälj det nu och köp nytt när du kommer hem!
PSU: Fractal Design Tesla R2 650W : jag skulle sålt nu och köpt nytt senare mest bara för att!
Chassi: Fractal Design Define R5 Black Window : behåll
HDD : 80gb intel SSD + Corsair Force LE 240GB SSD + 2TB HDD 7200RPM SATA : Sälj och köp nytt senare!

Permalänk
Avstängd

Tycker det är lite fel utav folk att rekommendera att inte sälja, killen frågar ju bara efter ett pris på grejerna!

Jag förstår absolut TS vilja att sälja nu för att köpa nytt senare, sen är det ju ingen som vet om Skylake är det nyaste om 6+ månader framåt - är väl runt den tiden då nästa gen processorer ska komma?
Jag hade väl personligen försökt få 10k, prutat och klart, möjligt att du kan få mer, men om du vill få bort datorn utan huvudvärk är det nog en rimlig summa, med lite huvudräkning får jag grejerna till ca 15k om man ska köpa nytt idag, så 10k känns inte alls orimligt lågt eller högt.

Permalänk
Medlem

Smartast och enklast vore att endast sälja grafikkortet och behålla resten och köpa nytt gfx när du kommer hem.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Tycker det är lite fel utav folk att rekommendera att inte sälja, killen frågar ju bara efter ett pris på grejerna!

Jag förstår absolut TS vilja att sälja nu för att köpa nytt senare, sen är det ju ingen som vet om Skylake är det nyaste om 6+ månader framåt - är väl runt den tiden då nästa gen processorer ska komma?
Jag hade väl personligen försökt få 10k, prutat och klart, möjligt att du kan få mer, men om du vill få bort datorn utan huvudvärk är det nog en rimlig summa, med lite huvudräkning får jag grejerna till ca 15k om man ska köpa nytt idag, så 10k känns inte alls orimligt lågt eller högt.

kanske för att den datorn kostar ny ca: 16-17k ?
om några månader ska TS köpa en ny dator med liknande prestanda troligen för 15-20k för att ens få samma prestanda..
värdeminskningen på den datorn TS har nu kommer inte att falla så mycket att det är värt "förlora" på att först sälja en fullt fungerande dator för att sen spendera 20k för att få 4-5% bättre prestanda ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644