EVGA Supernova G2 VS Corsair RMi?

Permalänk
Medlem

EVGA Supernova G2 VS Corsair RMi?

Tjena, kommer införskaffa mig ett nytt nätaggregat snart och har kollat på EVGAs nätagg, ett väldigt bra tag men kan inte bestämma mig, känns som om båda är väldigt bra. Gillar Corsair med deras passiva kylare och EVGA med deras höga kvalité.

Hur ser det ut? Vilken är favoriten hos er Sweclockers och varför?

Permalänk
Medlem

G2 är semi passiv och bättre än rmi på i princip alla plan.g2s konkurrent är corsair rmx och de är så lika att ta den billigaste eller den du gillar bäst

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Durham:

Skulle sagt valet är mellan rmx och evga g2, välj det med bäst pris.

https://www.komplett.se/product/858088/datorutrustning/natagg...

väldigt bra pris.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Skulle också rösta på Corsair Rm750/850x nu när de matchat EVGA med 10års garanti.
Blev besviken på mitt EVGA G2 eftersom fläkten definitivt inte är tyst på mitt exemplar, eco mode saves the day.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

G2 är semi passiv och bättre än rmi på i princip alla plan.

Vad har du fått det ifrån? G2 är inte "bättre än RMi på i princip alla plan" och Corsair RMi är också semipassiv.

Skrivet av infigo:

g2s konkurrent är corsair rmx och de är så lika att ta den billigaste eller den du gillar bäst

RMi är en dyrare version av RMx för att den har Corsair link (mjukvara som går att använda för att styra och övervaka nätagget) samt har ett bättre lager (fluid dynamic bearing fan) på fläkten som ska hålla längre. Så I är "bättre" men dyrare än X.

Test av båda på Jonnyguru:
EVGA Supernova G2 850W

Corsair RM850i

RMi är inte värt det om man inte värdesätter Corsair links.

Annars är det bara att köra på RMx som just nu är billigast och därför det bättre valet då båda är extremt bra nätagg som kommer duga till vilket bygge som helst.

Jonnuguru om Corsair RM750x:
The real competition comes from Thermaltake's Toughpower Grand at $119.99 and EVGA's G2 at $124.99. Really, I would say that only the EVGA is an actual threat, and at only five dollars cheaper it's not that much of a threat.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

G2 är semi passiv och bättre än rmi på i princip alla plan.g2s konkurrent är corsair rmx och de är så lika att ta den billigaste eller den du gillar bäst

Vad jag förstår är RMi typ samma nätagg som RMx, skillnaden är att Corsair Link finns på RMx (där av billigare). Jag har testat både G2 och RMi, och RMi var tystast av de två. Däremot sämre kablar (stelare och större)

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kanske kolla in Cooler Master V750? Inte semi passivt men väldigt tyst om man är på 50% eller lägre. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3324970

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Precis som @Jäger säger så läs JonnyGurus recensioner, det är mycket tillförlitliga och utförliga tester

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla ni som röstade! Kommer även läsa igenom recensionerna!
Ser ut som om det blir ett evga supernova!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att EVGA's nätdelar har en tendens att låta en del när fläkten väl börjar arbeta.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

@Oringen:

Ingenting jag har hört på varken mitt eller vännens g2 vid full last iallfall

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Oringen:

Ingenting jag har hört på varken mitt eller vännens g2 vid full last iallfall

Tack! Tror det blir ett g2 Om fläkten skulle vara defekt får man väl bara skicka tillbaka det.

Kör du med ECO på hela tiden?

Permalänk
Medlem

Fläkten i G2 agget är inget att hänga i granen men jag har ärligt talat aldrig hört den gå igång.
Om inte G2 hade varit semi passivt med sitt eco-mode så hade jag skickat tillbaka det på grund av hur kass fläkten är.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

G2 är semi passiv och bättre än rmi på i princip alla plan.g2s konkurrent är corsair rmx och de är så lika att ta den billigaste eller den du gillar bäst

Förutom då att RMI och RMX är samma nätagg, skillnad är bättre fläkt, Corsair Link och du kan köra multi rail på RMI

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Fläkten i G2 agget är inget att hänga i granen men jag har ärligt talat aldrig hört den gå igång.
Om inte G2 hade varit semi passivt med sitt eco-mode så hade jag skickat tillbaka det på grund av hur kass fläkten är.

Samma här på mitt G2, aldrig ens hört ett knyst från fläkten. Slog dock på eco direkt när jag fick hem den. Eller ja, efter några timmar.

Det jag hade var dock en plastbit i agget, som såg ut att vara där för att se till att några av komponenterna inte ligger och skaver mot andra saker som satt löst. Vilket gjorde att den gled in i fläkten ibland. Pillade lite lätt ned den så den satt där den skulle dock.

Utöver det så kan jag inte direkt uttala mig vad som är "bäst". Jag gick från första generationens Corsair TX750 till detta G2 och kan inte säga att jag märkt någon skillnad av det som kan märkas. I detta fall ljud då. Hörde varken mitt gamla TX eller mitt nya G2.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Samma här på mitt G2, aldrig ens hört ett knyst från fläkten. Slog dock på eco direkt när jag fick hem den. Eller ja, efter några timmar.

Det jag hade var dock en plastbit i agget, som såg ut att vara där för att se till att några av komponenterna inte ligger och skaver mot andra saker som satt löst. Vilket gjorde att den gled in i fläkten ibland. Pillade lite lätt ned den så den satt där den skulle dock.

Utöver det så kan jag inte direkt uttala mig vad som är "bäst". Jag gick från första generationens Corsair TX750 till detta G2 och kan inte säga att jag märkt någon skillnad av det som kan märkas. I detta fall ljud då. Hörde varken mitt gamla TX eller mitt nya G2.

Hur mycket watt har du på din g2:a? Hör man fläkten "mycket" när eco mode är off?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Hur mycket watt har du på din g2:a? Hör man fläkten "mycket" när eco mode är off?

Skickades från m.sweclockers.com

750w som det står i signaturen.
Har aldrig hört fläkten med eller utan eco, så länge jag inte lägger örat emot den då dvs.
Burken i sig har ju sitt egna lilla sus från kylning vilket låter bra mycket mer än mitt G2. Vilket då är ett MSI 980ti, Noctua D14, 4 chassi fläktar som går på ca 60% hastighet (fläktkontroller). De delarna låter mer än vad agget gör.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

750w som det står i signaturen.
Har aldrig hört fläkten med eller utan eco, så länge jag inte lägger örat emot den då dvs.
Burken i sig har ju sitt egna lilla sus från kylning vilket låter bra mycket mer än mitt G2. Vilket då är ett MSI 980ti, Noctua D14, 4 chassi fläktar som går på ca 60% hastighet (fläktkontroller). De delarna låter mer än vad agget gör.

okej, shit asså.. Det är verkligen inte lätt, känns ju som om EVGA SN G2 och Corsairs RMX/RMI är väldigt lika.. Omöjligt att välja haha.

Permalänk
Medlem

@Durham:

Båda är lika bra, ta bara den som är billigast för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Hur mycket watt har du på din g2:a? Hör man fläkten "mycket" när eco mode är off?

Skickades från m.sweclockers.com

Är en smula bekväm så orkar inte kolla upp hur mycket fläkten kan tänkas låta eller vilken rpm den startar på.
Men om jag inte kör eco så överröstar fläkten allt annat, så det känns som den startar på typ 1000rpm+.
Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför den inte startar i typ 200-300rpm.
Men som sagt, nu kör jag med eco konstant och jag har aldrig hört fläkten starta.
Den kanske startar i lägre rpm på eco men om jag inte missminner mig så skrev sweclockers att fläkten startar med högre rpm om man kör eco.
Ska man inte köra sli eller ha nätagget som enda utblås i ett itx bygge så tror jag aldrig fläkten kommer börja snurra, så länge som man kör eco-läget.

Vilket av dom 2 aggen man köper beror enbart på pris som många redan skrivit, båda håller toppklass och har 10 års garanti.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

evga supernova g2 850 har en ganska otrevlig fläktkurva. 750 är lugnare.

för 1000kr är det väl ingen fråga om att corsair rm850x är det bästa köpet men komplett verkar ha fått slut på det nu (inte så förvånande när det är så billigt).

Permalänk
Medlem

Corsair RMi framför G2, modernare plattform, bättre fläkt, tystare, snäppet bättre värden ( Jonnyguru ).

Med det sagt, om du inte är en superduper entusiast så hade jag kört på RMx eller EVGA GQ, där har du dom bästa aggen per krona idag, överlägset, jag kan inte säga att RMi och G2 är "bra köp" i jämförelse om du har en budget att hålla.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Durham:

Jag kör med eco hela tiden ja

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Durham:

okej, shit asså.. Det är verkligen inte lätt, känns ju som om EVGA SN G2 och Corsairs RMX/RMI är väldigt lika.. Omöjligt att välja haha.

Nej, det är de inte. De flesta recensenter är överens om att Corsair RMi/RMx är bättre. Sedan att Sweclockers fanboys själva äger Supernova G2 och röstar på det är en annan femma och återspeglar inte vad som är bäst.

Tänk på att Supernova G2 är äldre och därför är det många som hunnit köpa det (och därmed har fler fanboys på sin sida).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nej, det är de inte. De flesta recensenter är överens om att Corsair RMi/RMx är bättre. Sedan att Sweclockers fanboys själva äger Supernova G2 och röstar på det är en annan femma och återspeglar inte vad som är bäst.

Tänk på att Supernova G2 är äldre och därför är det många som hunnit köpa det (och därmed har fler fanboys på sin sida).

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, vilket nätagg skulle du rekommendera av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nej, det är de inte. De flesta recensenter är överens om att Corsair RMi/RMx är bättre. Sedan att Sweclockers fanboys själva äger Supernova G2 och röstar på det är en annan femma och återspeglar inte vad som är bäst.

Tänk på att Supernova G2 är äldre och därför är det många som hunnit köpa det (och därmed har fler fanboys på sin sida).

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju lite på hur man ser det, rena elektriska mätvärden eller komponent- och byggkvalitet. Corsair RMi/RMx tillverkas som vanligt av CWT medan EVGA G2 tillverkas av SuperFlower. Jag personligen rankar SuperFlower tillsammans med Seasonic högst som OEM, även om CWT uppenbarligen lyckats på senare tid med deras agg till Corsair.

Som du säger så är RMi/RMx generellt lite lite bättre än G2 överlag, men de kostar också mer. Eftersom prestandaskillnaden är så liten kan G2 vara ett bättre köp ändå.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Durham:

Jaha, vilket nätagg skulle du rekommendera av dem?

Corsair RMx. Supernova G2 är riktigt bra, men RMx är bättre. Håller med de andra i tråden som nämner JohnnyGurus tester. Det är nog de bästa testerna som går att läsa där ute.

Edit: Richie.f ovan har dock en god poäng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Jaha, vilket nätagg skulle du rekommendera av dem?

Jag läste på en hel del och kom fram till att corsair rmx var snäppet vassare. Dock väldigt marginellt.
Körde bort till inet och skulle köpa ett för 1049kr på någon kampanj dom körde nyligen. Dock var det slut och köpte då G2 istället.
Kan väl konstatera som de flesta att det är ett riktigt bra nätagg. Tyckte även jag att det lät lite om fläkten då inte eco mode var på. Men med det igång så är det knäpptyst och du får lasta det ganska hårt för att det ska börja brumma verkar det som.

Som många varit inne på, sluta vela och köp det som du får billigast, båda är bra prylar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Borde inte Cooler Master ge bästa "bang for the buck" nu när man kan få V750 för 900 på netonnet?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Jag läste på en hel del och kom fram till att corsair rmx var snäppet vassare. Dock väldigt marginellt.
Körde bort till inet och skulle köpa ett för 1049kr på någon kampanj dom körde nyligen. Dock var det slut och köpte då G2 istället.
Kan väl konstatera som de flesta att det är ett riktigt bra nätagg. Tyckte även jag att det lät lite om fläkten då inte eco mode var på. Men med det igång så är det knäpptyst och du får lasta det ganska hårt för att det ska börja brumma verkar det som.

Som många varit inne på, sluta vela och köp det som du får billigast, båda är bra prylar.

Okej, får bli ett evga sn g2 850w, hoppas inte jag blir besviken iaf

Skickades från m.sweclockers.com