EVGA Supernova G2 VS Corsair RMi?

Permalänk
Avstängd

Jag har ett evga g2 850 watt,sen snart 2 år.Brukar köra eco mode från okt-maj.
Dock kan jag ej höra min fläkt ett dugg,fast jag kör utan eco.
Min rigg ligger på ca 480 watt max vid tunga spel.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 20kr:

Fläkten i G2 agget är inget att hänga i granen men jag har ärligt talat aldrig hört den gå igång.
Om inte G2 hade varit semi passivt med sitt eco-mode så hade jag skickat tillbaka det på grund av hur kass fläkten är.

Är fläkten kass för att du ej hör den??????
Jag hör inte min heller,Men håller man handen för utblåset känner man det blåser varm luft.
Och det tycker jag är bra,men smaken är ju olika.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Kör ett RMi 1000W och det är för mig klockrent, inte et ljud hör jag av det och det har aldrig strulat. Dock kan jag inte säga om det är rätt agg för dig då jag inte haft det andra, men detta är ett bra agg enligt min egna erfarenhet. Mina tidiager agg är bland annat Seasonic och Fortron.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

G2 är semi passiv och bättre än rmi på i princip alla plan.g2s konkurrent är corsair rmx och de är så lika att ta den billigaste eller den du gillar bäst

Fast den är ju inte det. Enligt Sweclockers (och ett antal andra recensioner) så presterar Corsair RMX nästan identiskt med G2 och när Corsair nu höjt garantitiden till 10 år (precis som EVGA) så är det diverse reor som man ska hålla koll efter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Är fläkten kass för att du ej hör den??????
Jag hör inte min heller,Men håller man handen för utblåset känner man det blåser varm luft.
Och det tycker jag är bra,men smaken är ju olika.

Fläkten är kass för att den låter för jävligt om jag inte har på eco-mode.
Utan eco så överröstar fläkten allt annat i datorn, även grafikkortet under tung gaming.
Där av så tycker jag fläkten är kass och fläktkurvan är under all kritik.
men, men... Med eco-mode så har jag aldrig fått fläkten att starta så vitt jag vet, har aldrig hört den iaf och jag är väldigt ljudkänslig.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Fläkten är kass för att den låter för jävligt om jag inte har på eco-mode.
Utan eco så överröstar fläkten allt annat i datorn, även grafikkortet under tung gaming.
Där av så tycker jag fläkten är kass och fläktkurvan är under all kritik.
men, men... Med eco-mode så har jag aldrig fått fläkten att starta så vitt jag vet, har aldrig hört den iaf och jag är väldigt ljudkänslig.

Om du hade fått välja på ett nätaggregat idag, vilket hade du valt då?

Corsair RMX/RMI eller Supernova g2?

Är du nöjd med SN G2 annars? Har sjuk beslutsångest.. ^^

Permalänk
Medlem

Sover du i samma rum som du har datorn i och stänger av datorn om kvällarna hade jag rekommenderat att undvika G2 på grund av ett väldigt högfrekvent pipande som KAN uppkomma när datorn är avstängd.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

Sover du i samma rum som du har datorn i och stänger av datorn om kvällarna hade jag rekommenderat att undvika G2 på grund av ett väldigt högfrekvent pipande som KAN uppkomma när datorn är avstängd.

Aa det gör jag, stänger alltid av datorn och nät delen samt använder en strömbrytare. Låter den ändå fast den inte får ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Aa det gör jag, stänger alltid av datorn och nät delen samt använder en strömbrytare. Låter den ändå fast den inte får ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Nätaggregatet får alltid ström, så länge du inte trycker på huvudströmbrytaren i bak eller rycker sladden. Att du stänger av datorn betyder bara att nätaggregatet inte matar ström till processor osv.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nätaggregatet får alltid ström, så länge du inte trycker på huvudströmbrytaren i bak eller rycker sladden. Att du stänger av datorn betyder bara att nätaggregatet inte matar ström till processor osv.

Ok, stänger av knappen på nätaggregatet och använder en strömbrytare från vägen till datorn som jag stänger av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom presterar i det närmaste identiskt, även om Rmx är aningen vassare totalt sett.
Poängen är att du inte kommer märka särskilt stor skillnad oavsett vilket du väljer, kör på vilket som och du kommer bli nöjd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Om du hade fått välja på ett nätaggregat idag, vilket hade du valt då?

Corsair RMX/RMI eller Supernova g2?

Är du nöjd med SN G2 annars? Har sjuk beslutsångest.. ^^

Jag är sjukt nöjd med G2 så länge jag kör eco så fläkten inte varvar upp, vilket agg man väljer beror enbart på pris skulle jag säga.
Så det gäller att ta det chill och vänta tills något av dom droppar ner till 800-1000kr, mer än så skulle jag nog inte vara villig att betala även med 10 års garanti.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nawidek:

Sover du i samma rum som du har datorn i och stänger av datorn om kvällarna hade jag rekommenderat att undvika G2 på grund av ett väldigt högfrekvent pipande som KAN uppkomma när datorn är avstängd.

Min är knäpptyst.sover ca 2 meter från datorn.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

Sover du i samma rum som du har datorn i och stänger av datorn om kvällarna hade jag rekommenderat att undvika G2 på grund av ett väldigt högfrekvent pipande som KAN uppkomma när datorn är avstängd.

Coilwhine är något som kan uppstå på all hårdvara, man ska inte dra en serie över kammen pga att en incident. Är lite av ett lotteri om man lyckas få en enhet som är knäpptyst eller en som tjuter konstant.
Sen har också dom flesta tillverkare väldigt generösa returhanteringar när det kommer till coilwhine.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Min är knäpptyst.sover ca 2 meter från datorn.

Skrivet av RVX:

Coilwhine är något som kan uppstå på all hårdvara, man ska inte dra en serie över kammen pga att en incident. Är lite av ett lotteri om man lyckas få en enhet som är knäpptyst eller en som tjuter konstant.
Sen har också dom flesta tillverkare väldigt generösa returhanteringar när det kommer till coilwhine.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är majoriteten av alla exemplar knäpptysta och risken för coilwhine finns alltid oavsett märke.
Dock så har jag sett väldigt många med problemet att G2 har coilwhine just vid standby, tyvärr mitt eget också.

Ofta visar det sig att utbytt enhet ger ifrån sig samma ljud då det troligen är något med resterande hårdvaras standby-strömförbrukning som orsakar coilwhine-problemet på G2.
Trådskaparen verkar inte låta nätdelen få standby-ström oavsett så inget problem.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

Självklart är majoriteten av alla exemplar knäpptysta och risken för coilwhine finns alltid oavsett märke.
Dock så har jag sett väldigt många med problemet att G2 har coilwhine just vid standby, tyvärr mitt eget också.

Ofta visar det sig att utbytt enhet ger ifrån sig samma ljud då det troligen är något med resterande hårdvaras standby-strömförbrukning som orsakar coilwhine-problemet på G2.
Trådskaparen verkar inte låta nätdelen få standby-ström oavsett så inget problem.

Helt rätt, risken att man inte drabbas av Coilwhine är inget en tillverkare kan garantera.
Jag hade själv enorma tjut från mitt 970 från Gigabyte som var olidligt de första dagarna, därefter lade det sig och låter nu i princip inget om man inte lägger örat intill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har haft två st Supernova G2 och ett RMx.

Du kommer aldrig märka någon skillnad.

Singla slant och välj ett

/Erik

Permalänk
Medlem

@Erik: Okej, tack så mycket