Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad behövs egentligen i processorväg för att streama i en dual PC-setup?

Permalänk
Medlem

Vad behövs egentligen i processorväg för att streama i en dual PC-setup?

Halloj! Undrar som trådtiteln lyder vad som egentligen behövs för streaming i en dual pc-setup. Har på senare tid börjat finna denna lösning mer och mer intressant då jag ibland försöker streama CS - visserligen helt för skojs skull, men där jag blir galen på att det orsakar en väldans massa smålagg och microstuttering i överlag. Just i CS är detta ganska viktigt och det gör dessvärre spelet mer eller mindre halvt ospelbart. Inte särskilt roligt med andra ord.

Tanken är då alltså att man har en andra stationär dator som enbart gör streamingjobbet. Man skickar alltså över både ljud och bildsignal till den med hjälp av ett capture card och kopplar in mikrofon etc till den. Med andra ord så ska den bara användas för att enkoda video och skicka signalen till Twitch. Låter ju som ett väldigt enkelt jobb, men vad behövs egentligen i processorväg här? Har läst i Twitchs guide bland annat att de rekommenderar bästa möjliga processorn för det ändamålet, minst en i7 av något slag med andra ord. Mitt sunda förnuft och min kunskap om ämnet säger däremot att det låter väldigt överdrivet. Tycker detta borde kunna köras på typ en i3 utan några större problem? Antar däremot att det handlar om vilken preset man vill köra med också.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller som kan tänka på det med mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av streaming men som jag förstått det kan man komma undan med ganska enkel programvara om man har hårdvaruaccelerering tillgänglig. på Intel processorer hjälper det mycket om man har Quick-sync och de senaste generationernas grafikkort har ju NVENC eller motsvarande.
Om du vill komma billigt undan så ska tydligen AMDs processorer vara riktigt bra då man kan dra nytta av alla "8" kärnor när man renderar streamen. Föreslår dock att du försöker hitta något test eller läser lite på forum om just den model du överväger så jag inte lurar dig.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Har ingen erfarenhet av streaming men som jag förstått det kan man komma undan med ganska enkel programvara om man har hårdvaruaccelerering tillgänglig. på Intel processorer hjälper det mycket om man har Quick-sync och de senaste generationernas grafikkort har ju NVENC eller motsvarande.
Om du vill komma billigt undan så ska tydligen AMDs processorer vara riktigt bra då man kan dra nytta av alla "8" kärnor när man renderar streamen. Föreslår dock att du försöker hitta något test eller läser lite på forum om just den model du överväger så jag inte lurar dig.

Testat NVENC lite idag. Flyter på felfritt iaf, OBS tar nästan inte upp någon processorkraft alls med det igång. Kvalitén är väl helt okej också, men hade kunnat vara bättre antar jag. Känns som en okej lösning helt klart dock! Särskilt då det inte kostar mig ett öre. Vet ärligt talat inte varför jag inte har testat det tidigare, men tack extremt mycket för tipset!

Exempel från hur det ser ut med NVENC: https://www.twitch.tv/pontus92/v/61478704

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Testat NVENC lite idag. Flyter på felfritt iaf, OBS tar nästan inte upp någon processorkraft alls med det igång. Kvalitén är väl helt okej också, men hade kunnat vara bättre antar jag. Känns som en okej lösning helt klart dock! Särskilt då det inte kostar mig ett öre. Vet ärligt talat inte varför jag inte har testat det tidigare, men tack extremt mycket för tipset!

Exempel från hur det ser ut med NVENC: https://www.twitch.tv/pontus92/v/61478704

Vad bra att det löste sig, om du vill förbättra kvaliten ytterligare så är det bara att följa någon guide om hur man ska ställa in det. Förutsatt att ditt internet hänger med så ställ upp bitraten till 3500kbit/s. Från klippet du delade såg det nämligen ut som om bitraten sätter stopp.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Vad bra att det löste sig, om du vill förbättra kvaliten ytterligare så är det bara att följa någon guide om hur man ska ställa in det. Förutsatt att ditt internet hänger med så ställ upp bitraten till 3500kbit/s. Från klippet du delade såg det nämligen ut som om bitraten sätter stopp.

Japp, kan öka bitraten rejält då jag har gigabitlina. Hör från folk att det laggar redan som det är på twitch redan på 2200 kbps däremot. :/

Skickades från m.sweclockers.com