IP-kameror-inspelning och visning på monitor

Permalänk

IP-kameror-inspelning och visning på monitor

Jag undrar lite hur IP-kameror fungerar.

Jag vill kunna spela in det som den filmar, allting. Då har jag fått svar att man antingen kan spela in "online" eller via en recorder.
Vet ni vad för typ av recorder man använder också vad för tjänst man använder för att spela in online?

Jag såg även på wikipedia:
"Analoga system har fördelen att de inte har någon större fördröjning mellan kameran och den visade bilden, medan digitala system har en kortare fördröjning som typiskt är mindre än en sekund."
Är det så med alla digitala system att de har större fördröjning än analog?

Det står även att IP-kameror ofta har composite-video ut via BNC-kontakt, varför skulle man vilja använda denna komposit signal , räknas inte komposit som det sämsta för bildkvalite?

Permalänk
Medlem

Känner inte till onlinetjänster. Men finns två lokala lösningar. Antingen köper man en egen server och installerar en mjukvara som spelar in, alternativt en färdig låda med mjukvara. Lösning två är kameror med minneskort och då spelar kameran in till det.

I ett proffs system kör man båda ovan, för att man inte ska gå miste om bildmaterial om tex. nätverket går ner.

Komposit/BNC sitter för bakåtkompabilitet, kan vara för tex. när man går in i affären att man vill visa att du blir filmad. En övergångsperiod, annars vet jag inte. Även för installatören som har en liten miniskärm när den ställer in fokus och zoom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Jag undrar lite hur IP-kameror fungerar.

Jag vill kunna spela in det som den filmar, allting. Då har jag fått svar att man antingen kan spela in "online" eller via en recorder.
Vet ni vad för typ av recorder man använder också vad för tjänst man använder för att spela in online?

Jag såg även på wikipedia:
"Analoga system har fördelen att de inte har någon större fördröjning mellan kameran och den visade bilden, medan digitala system har en kortare fördröjning som typiskt är mindre än en sekund."
Är det så med alla digitala system att de har större fördröjning än analog?

Det står även att IP-kameror ofta har composite-video ut via BNC-kontakt, varför skulle man vilja använda denna komposit signal , räknas inte komposit som det sämsta för bildkvalite?

Hejsan, ispyconnect är ett väldigt bra program för att spela in video från IP-kameror. Kräver dock att du har det på en dator!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk

Raspberry Pi lösning?

Håller själv på med RPi och övervakning. Styr allt via ett webbaserat gränssnitt.
MotionEyeOS heter det, enkelt att använda. Dock en bugg i rörelsedetektorn just nu, kanske inte något som stör dig om du ska spela in allt.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Känner inte till onlinetjänster. Men finns två lokala lösningar. Antingen köper man en egen server och installerar en mjukvara som spelar in, alternativt en färdig låda med mjukvara. Lösning två är kameror med minneskort och då spelar kameran in till det.

I ett proffs system kör man båda ovan, för att man inte ska gå miste om bildmaterial om tex. nätverket går ner.

Komposit/BNC sitter för bakåtkompabilitet, kan vara för tex. när man går in i affären att man vill visa att du blir filmad. En övergångsperiod, annars vet jag inte. Även för installatören som har en liten miniskärm när den ställer in fokus och zoom

De jag tänker är att det måste gå åt väldigt mycket minne att spela in allt?

Vad menade du med " Komposit/BNC sitter för bakåtkompabilitet, kan vara för tex. när man går in i affären att man vill visa att du blir filmad."
förstod inte riktigt ?:)
Funkar det att köra BNC kompositen in i t.ex en dvd och spela in från den?

Permalänk
Skrivet av Anglaborg:

Raspberry Pi lösning?

Håller själv på med RPi och övervakning. Styr allt via ett webbaserat gränssnitt.
MotionEyeOS heter det, enkelt att använda. Dock en bugg i rörelsedetektorn just nu, kanske inte något som stör dig om du ska spela in allt.

Hej intressant! Hur fungerar det? Vad är det som buggar med rörelsedetektorn?

Permalänk
Skrivet av fisken92:

Hejsan, ispyconnect är ett väldigt bra program för att spela in video från IP-kameror. Kräver dock att du har det på en dator!

Tack! Hur gör man med ipkameror om man inte använder en data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Tack! Hur gör man med ipkameror om man inte använder en data?

Molntjänst, Minneskort, NVR (network video recorder) eller en NAS/FTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

De jag tänker är att det måste gå åt väldigt mycket minne att spela in allt?

Vad menade du med " Komposit/BNC sitter för bakåtkompabilitet, kan vara för tex. när man går in i affären att man vill visa att du blir filmad."
förstod inte riktigt ?:)
Funkar det att köra BNC kompositen in i t.ex en dvd och spela in från den?

Rörelsedetektering på en viss nivå eller att man markerarer ett område det ska vara rörelse på och så filmar den när det är rörelse där. Sedan komprimeras det rätt bra med.

Man kanske har något gammalt system som inte kör IP och då vill kunna köra kvar med det samtidigt som man bygger det nya. I butiker brukar det sitta en tv som visar kameran som filmar ingången, man kanske inte vill byta den och då är det bra om den har samma utgång som den gamla kameran.

Ja du kan spela in på en DVD, men den spelar då in konstant.

Skrivet av Vikingbjörn:

Tack! Hur gör man med ipkameror om man inte använder en dator?

Dels finns det färdiga appliances för IP-kameror, vilket egentligen är en dator i grunden. Sedan något molnbaset, eller en nas som också är en dator. Eller som jag skrev innan spara på minneskort direkt i kameran.

Permalänk

@Vikingbjörn:

En Raspberry Pi med en USB-kamera eller Raspberrys "egna" kamera modul.
Går att lagra filmerna på Dropbox, Google Drive, ansluten hårddisk, nätverksplats osv...

Buggen gör att FPS går ner när rörelsedetektorn går igång. Filmerna blir på runt 2-5FPS vilket inte går att kolla på.

Permalänk
Inaktiv

Det billigaste alternativet är nog att sända live till youtube live som är gratis och tillåter ganska långa sändningar eller liknande tjänst som också lagrar filmen samtidigt som den sänds. Då kan man köra med webkameror om man vill/behöver, USB kabel kan inte vara så lång dock så för remote kameror på längre avstånd krävs det nån form av fångstkort/capturekort en vanlig konsument videokamera med hdmi ut och två billiga konvertrar en hdmi till sdi och en sdi till hdmi samt satelitkabel från biltema samt sdi/bnc lödkontakter från kjell och kompany och en dator. Då behövs ingen rörelsedetektor i och med att filmen sänds hela tiden utan att det kostar nåt mer än internet tjänsten.

Permalänk
Medlem

Har du en NAS så kan den ha funktion för att ansluta IP-kameror

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Molntjänst, Minneskort, NVR (network video recorder) eller en NAS/FTP.

Är då nvr speciella tjänster man köper?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Är då nvr speciella tjänster man köper?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en mindre box som man kan koppla in nätverkskameror, hårddisk och skärm i med inbyggt övervakningsprogram för inspelnings etc.
för att slippa ha en dator igång. Dom flesta tillverkare av seriösare nätverkskameror har sådana i sortimentet.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Det är en mindre box som man kan koppla in nätverkskameror, hårddisk och skärm i med inbyggt övervakningsprogram för inspelnings etc.
för att slippa ha en dator igång. Dom flesta tillverkare av seriösare nätverkskameror har sådana i sortimentet.

Kollade nu NVR verkar bra, men ofta så styr du ju kameran via laptopen via något program som leverantör har. Då måste du ändå styra den via laptop bara att den spelar in material på NVR?

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Molntjänst, Minneskort, NVR (network video recorder) eller en NAS/FTP.

Hur fungerar en FTP server?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Rörelsedetektering på en viss nivå eller att man markerarer ett område det ska vara rörelse på och så filmar den när det är rörelse där. Sedan komprimeras det rätt bra med.

Man kanske har något gammalt system som inte kör IP och då vill kunna köra kvar med det samtidigt som man bygger det nya. I butiker brukar det sitta en tv som visar kameran som filmar ingången, man kanske inte vill byta den och då är det bra om den har samma utgång som den gamla kameran.

Ja du kan spela in på en DVD, men den spelar då in konstant.

Dels finns det färdiga appliances för IP-kameror, vilket egentligen är en dator i grunden. Sedan något molnbaset, eller en nas som också är en dator. Eller som jag skrev innan spara på minneskort direkt i kameran.

Men om man kör via BNC kontakten, blir då videon analog och därför interlaced eller är den fortfarande progressive?

Har du någon aning om varför just övervakningskameror så länge varit analoga medan andra vanliga kameror varit mycket längre fram teknikmässigt på kamerafronten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vikingbjörn:

Kollade nu NVR verkar bra, men ofta så styr du ju kameran via laptopen via något program som leverantör har. Då måste du ändå styra den via laptop bara att den spelar in material på NVR?

Vad är problemet egentligen? Det är väl självklart att en dator är det enklaste sättet att styra kameror? Det betyder ju inte att du måste ha en dator igång hela tiden, utan när du vill ändra inställningar/kolla på video. Vill du ha en billig lösning istället för en mer ordentlig sådan så spela in på SD-kort och spring och byt ut/backup om det är ett behov.

Skrivet av Vikingbjörn:

Hur fungerar en FTP server?

Testat googla "FTP server"?

Permalänk
Skrivet av cider123:

Vad är problemet egentligen? Det är väl självklart att en dator är det enklaste sättet att styra kameror? Det betyder ju inte att du måste ha en dator igång hela tiden, utan när du vill ändra inställningar/kolla på video. Vill du ha en billig lösning istället för en mer ordentlig sådan så spela in på SD-kort och spring och byt ut/backup om det är ett behov.

Testat googla "FTP server"?

Kameran styrs i princip regelbundet för att kolla omkring på omgivningen så det är ingen som kollar på samma ställe hela tiden i flera timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Men om man kör via BNC kontakten, blir då videon analog och därför interlaced eller är den fortfarande progressive?

Har du någon aning om varför just övervakningskameror så länge varit analoga medan andra vanliga kameror varit mycket längre fram teknikmässigt på kamerafronten?

Signalen ur bnc borde vara analog, dock dålig koll på det.

Gissar att det är för att många redan har gammalt kablage som de återanvänder, annars tror jag man kört IP länge i nyinstallationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Kollade nu NVR verkar bra, men ofta så styr du ju kameran via laptopen via något program som leverantör har. Då måste du ändå styra den via laptop bara att den spelar in material på NVR?

Det beror på vilka funktioner NVR:n har. Vissa är basic andra har uttag för skärm och mus och du kan sköta programmet utan nån dator. NVR:en är iof en slags dator, vissa baserar på vanliga processorer och linux t.ex.
En NVR kan dock ha mer övervakningspecifika funktioner som ut/in för larm, sirener, ir detektorer etc. Det är en mer skräddarsydd burk än en dator med program. Billiga NVR kostar 500-1000Kr typ. Sen beror det på vilka upplösningar, hur många kameror, protokoll (onvif, etc.), funktioner etc.
Det är inte säkert att en NVR stödjer rörelsedetektering bara för den stödjer samma protokoll som kamera om den inte stödjer kameran i sig.
Man får dock bild och kan spela in kontinuerligt men det skulle du göra så är ett mindre problem då. Dock funkar inte heller styrning av kamera i NVR då om den inte stödjer specifik kamera som en ptz kamera.

Det är en djungel minst sagt. Jag håller själv på att försöka bygga ett system men inte lätt att veta vad som är bra så kan inte ge några rekommendationer än då jag själv håller på att försöka lära mig.

Hikvision och Dahua är bra "budget" grejor. Axis är väl "bäst" men kostar därefter.

Permalänk

@Myllerman:
Jag har så lite erfarenhet från video och kameror sen innan så det är mycket att ta in haha så man blir virrig i huvudet.
Jag funderar på den kameran under. Den erbjuds även i IP version med 1080P .
Vet du någon DVR eller NVR som är kompatibel med den eller hur ser man det? det är alltså bara en kamera som ska köras. Vill veta ungefär vad en sån ligger på i pris.
http://u-cam.com/cameras_ptz.htm
http://lh-camera.dk/produkter/videokamera/dome-kamera/

EDIT :missade att du nämnde två u förra kommentaren, ska kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

@Myllerman:
Jag har så lite erfarenhet från video och kameror sen innan så det är mycket att ta in haha så man blir virrig i huvudet.
Jag funderar på den kameran under. Den erbjuds även i IP version med 1080P .
Vet du någon DVR eller NVR som är kompatibel med den eller hur ser man det? det är alltså bara en kamera som ska köras. Vill veta ungefär vad en sån ligger på i pris.
http://u-cam.com/cameras_ptz.htm
http://lh-camera.dk/produkter/videokamera/dome-kamera/

Hmm, ska du filma under vatten ? Det är en specialkamera så lär vara dyyyyr, många tiotusen lätt om inte ännu dyrare.
PTZ kameror för utomhusbruk kan du få för under 2K. Har dock ingen bra koll. Ska det vara optiskt zoom blir det dyrare men beställer man från Kina kan man få en fin kamera för runt 2K med optiskt zoom.

Exempel. Men man tar alltid en risk med kinaköp om det skulle strula..

http://www.aliexpress.com/item/2Mp-Full-HD-Network-Mini-IR-PTZ-Dome-IP-Camera-SD29204S-GN/32422514233.html?ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201602_2_10017_10005_10006_10034_10021_507_10022_10020_10018_10019,searchweb201603_9&btsid=948a081d-0ee1-4a14-9bc0-3138baf8fabc

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag denna kamera i veckan. Ingen PTZ men den har larm in/ut så man kan ansluta IR/mikrovågsavkännare t.ex. för att minimera falsklarm från insekter/fåglar och annat som kan störa.

Får se hur långt tid china post tar.... kanske värt att ta snabbare frakt men då är det inte gratis frakt.
http://www.aliexpress.com/item/Original-Dahua-DH-IPC-HFW4421D-AS-Audio-4MP-HD-WDR-Network-LXIR-Bullet-Camera-CCTV-IP/32521895436.html

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Hmm, ska du filma under vatten ? Det är en specialkamera så lär vara dyyyyr, många tiotusen lätt om inte ännu dyrare.
PTZ kameror för utomhusbruk kan du få för under 2K. Har dock ingen bra koll. Ska det vara optiskt zoom blir det dyrare men beställer man från Kina kan man få en fin kamera för runt 2K med optiskt zoom.

Exempel. Men man tar alltid en risk med kinaköp om det skulle strula..

http://www.aliexpress.com/item/2Mp-Full-HD-Network-Mini-IR-PTZ-Dome-IP-Camera-SD29204S-GN/32422514233.html?ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201602_2_10017_10005_10006_10034_10021_507_10022_10020_10018_10019,searchweb201603_9&btsid=948a081d-0ee1-4a14-9bc0-3138baf8fabc

Yes undervattens kameror som gäller så blir en lång poe sladd och dyrt

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Själv beställde jag denna kamera i veckan. Ingen PTZ men den har larm in/ut så man kan ansluta IR/mikrovågsavkännare t.ex. för att minimera falsklarm från insekter/fåglar och annat som kan störa.

Får se hur långt tid china post tar.... kanske värt att ta snabbare frakt men då är det inte gratis frakt.
http://www.aliexpress.com/item/Original-Dahua-DH-IPC-HFW4421D-AS-Audio-4MP-HD-WDR-Network-LXIR-Bullet-Camera-CCTV-IP/32521895436.html

aha nice bra att spionera på frugan med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Yes undervattens kameror som gäller så blir en lång poe sladd och dyrt

Aha jag förstår, spännande

Skrivet av Vikingbjörn:

aha nice bra att spionera på frugan med

Hehe kanske det.