Permalänk
Medlem

Kan inte få fiber, radiolänk?

Hej!
Tänkte kolla här om någon har radiolänk som uppkoppling istället för mobilt bredband.
Jag bor ute på landet där det är en bra bit ifrån knutpunkter med fiber. Det mobila bredbandet fungerar men
jag kommer upp i det begränsning som finns ganska snabbt om jag inte snålar.
Finns det någon som har radiolänk som uppkoppling i närheten utav Finspång.

Permalänk

Att hitta ett abbonemang med bättre villkor är nog långt mycket billigare än att slå upp en egen mikrovågslänk.
Rent tekniskt sett är ju WiFi också mikrovågslänk, och med en bra riktantenn kan du gå nån kilometer om du har en polare som kan vara i andra änden. Problemet kan bli att 2.4Ghz är samma frekvens som vattenmolekyler resonerar med, så det blir dålig mottagning när det regnar.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Radiolänk mot vem? Det finns väl ändå ingen som driver nät i ditt område.

Du får nog lov att köra mobilt bredband med fasta antenner.

Net1 är obegränsat. Konkurrenter bör finnas med datamängd upp till 100-200GB/mån.

Permalänk
Medlem

Hej
jag vet att detta företag jobbar med just det du tänker på, men mestadels mot att koppla upp en by på radiolänk om det är för långt för fiber
http://www.bluecom.se/

Permalänk
Medlem

Om man har någon släkting eller kompis med bra bredband inom rimligt avstånd kan man ju undersöka möjligheten till att sätta upp egen radiolänk. Jag läste redan 2009 om en som klarade 8 km med utrustning från Ubiquiti. Naturligtvis hänger ju mycket på hur det ser ut mellan ändpunkterna och sedan är det ju inte gratis.

Permalänk
Medlem

@hodja82:

Halloj, har en gammal kompis vars föräldrar hade radiolänk i Jursla långt innan de kunde ha ADSL där ute, har för mig att de hade 8mbit men att det också var snordyrt. Gissar att det om det ens går att få är lika dyrt/dyrare idag.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

kör på dsl om datamängd är ett problem

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som Finet hade radiolänkar en gång i tiden men det verkar nedlagt.
Försvann nog när konkurrensverket förbjöd kommuner att leverera internet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

.net1 testade vi på landet förra sommaren, det sög ordentligt. Kopplade upp sig o funkade i 20 minuter, sen död i 2 timmar, sjutton omstarter senare så kom vi in igen... de säger att de bara säljer upp till sin kapacitet, men det ser jag som skitsnack. De har typ 100 platser i masten, sen åker man ut o får vänta på att komma in igen.

Permalänk

Net1 är inte radiolänk utan 3G??
Net1 verkar ha haft stora kapacitetsproblem, vet att föräldrarna fick säga upp abbet flera gånger och beställa nytt så fungerade det bra ett tag igen. Konstigt nog blev net1 alltid sämre efter testperioden för föräldrarna, ungefär som att dom ströp hasigheten.

Jag har iaf bestämt mig för att ge Radiofiber en chans, kostar ca 5000 med installationen men vi får inget fiber detta år så kan vara värt att prova hur bra det fungerar.

Jag har bra 4G hastighet och då borde även Radio fiber fungera bra utan begränsad surf.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

inte ultimata lösningen,men tele2 har ju obegränsade mobilabonnemang för 499:-/månaden. blir ju dyrt i längden bara.

Hur avlägset bor ni? finns väl bidrag för fiber om man bor på landet. Vi hade kunnat flytta 4mil ut i "ingenstans" i vår kommun och fått fiber för 5år sen, hårinne i stan kom fiberutbyggnad upp på tal för 2 år den

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Utgår från att du inte har ADSL?

Satt själv i samma båt för några månader sen då Telia stängde ner min station och kapade därmed kopparen. Vi blev erbjudna "trådlöst ADSL" till en bra kostnad men denna krävde fri sikt mot mast. Detta var inte heller möjligt tyvärr pga skog m.m.

Min lösning blev helt enkelt 4G och Telia. Anledningen till Telia var att dom hade (kanske har?) ett erbjudande till oss som var drabbade av stationsnedläggning. Jag har idag 30mbit och 300gb för 359kr/månaden vilket fungerar för oss. Har två barn som tittar netflix, youtube m.m. Sambon är ingen storanvändare. Jag själv är en gamer och det fungerar förvånansvärt bra! ligger stabilt på 34-36 ping i t ex OW. Inga disconnects osv.

Enda gången det är frustrerande är när man vill spela direkt och det är 6gb patch...

OBS: Köpte två ganska feta riktantenner som sitter på taket för att få bra speed och latency. Har även gjort beställning på fiber om än leverans "inom 24 månader". Men detta funkar hur bra som helst tills dess.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX