Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Apple är väl världens största företag?

Nej. Högst värderat på börsen ja, men störst? Nope.

Permalänk
Medlem

Lijemannen kommer

Vi tycks alla här tycka om OSX och mer eller mindre om Apple. Logic är väl det enda proffsprogrammet som är kvar. Men det kommer inte att finnas kvar när Mac Pro läggs ned för jag garanterar att Mac Pros dagar är räknade. Nu gör Apple lustiga program för tonåringar och datorer för kontor och laptoppar som inte klarar kraftprov.
Detta fantastiska företag som har mer cash än något annat företag i världen har tyvärr en ledning som inte är intresserade av datorer eller kraftfulla program. Jag ser i framtiden att proffs kommer att gå över till Windows och förmodligen pågår den flytten redan nu.
Den närmaste framtiden är iMacs och laptoppar som är vackra med medelmåttig prestanda samt någon ny gizmo som tar upp plats för verkliga arbetsredskap.
Vi kommer att se en knivskarp vattendelare i framtiden mellan Macleksaker och Windows yrkesredskap. Och jag som tycker att OSX är så mycket bättre än Windows 10. Slutet närmar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Statonära datorer utan optiska enheter, seriöst? Det har blivit en tillbehörsfest att bruka en modern Mac.

Vem använder optiska enheter idag, och till vad?

Det optiska mediet är ju så gott som stendött utanför sina nischer. Att inte ha en optisk läsare är en modern designfilosofi, precis som när diskettstationen avvecklades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chraun:

Apple har upphört med final cut pro, ersättaren tycker alla är sämre

Vad skulle det vara bra för?

Jag har inte använt Final Cut Pro, men jag har hört mycket bra om det.
Har faktiskt haft lite funderingar på om man kanske skulle skaffa sig en mac och Final Cut Pro i höst/vinter.
Hade inte blivit någon häftig Mac Pro utan bara någon bärbar eller kanske en Mac Mini om det hade räckt för att lära sig programmet och använda för hobbybruk.

Går det fortfarande att köpa Final Cut Pro?
Hur funkar det med licenser? Går det att köpa begagnat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vem använder optiska enheter idag, och till vad?

Det optiska mediet är ju så gott som stendött utanför sina nischer. Att inte ha en optisk läsare är en modern designfilosofi, precis som när diskettstationen avvecklades.

Musik och film säljer fortfarande stort på skivor till ditt och andra strömförespråkares förtret. Skivorna blir inte slitna heller av att användas och åldras inte om de är rätt tillverkade från början.

Jag har byggt upp en stor infrastruktur kring skivor med både säkerhetskopior och fullt uppdaterade program på skivor för att kunna leva ett internetlöst liv.

Till skillnad från disketter, som var hopplöst föråldrat "redan" under slutet av 90-talet, så är skivor högst gångbara än idag. Bara för att du inte använder det betyder det inte att ingen använder det.

Visst begriper jag att det är en designfilosofi som går ut på att ingenting ska vara inbyggt, allting ska finnas som externa tillbehör och adaptrar. Dyra förstås. Förståeligt på laptops som gärna får vara små, men att inte ens ha något alternativ på en stationär dator är helt efterblivet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Musik och film säljer fortfarande stort på skivor till ditt och andra strömförespråkares förtret. Skivorna blir inte slitna heller av att användas och åldras inte om de är rätt tillverkade från början.

I Sverige står den digitala delen av musikmarknaden för 85% av totalen, vet inte hur det ser ut på film. CD/DVD/BR-skivor åldras förstås inte av sig själv men de är ju känsliga för repor och dylikt.

Citat:

Jag har byggt upp en stor infrastruktur kring skivor med både säkerhetskopior och fullt uppdaterade program på skivor för att kunna leva ett internetlöst liv.

Brända skivor är dock ganska mycket mindre hållbara än pressade även om det i viss mån går att kompensera med att köpa dyrare skivor med bättre arkivbeständighet. Å andra sidan är förstås alternativen få om man vill slippa formatskifta med jämna mellanrum och inte använda någon form av online-lagring. En RAID-array där man byter ut diskar när de visar tecken på att ge upp borde vara lite säkrare i längden dock, sannolikt billigare också men det beror förstås på volymen.

Citat:

Till skillnad från disketter, som var hopplöst föråldrat "redan" under slutet av 90-talet, så är skivor högst gångbara än idag. Bara för att du inte använder det betyder det inte att ingen använder det.

Ingen påstår att ingen använder det men användandet har ju gått kraftigt nedåt på senare tid, ungefär som med disketterna på slutet av nittiotalet. Sen gäller det förstås i olika grad för olika typer av produkter, TV-spel har exempelvis alla optiska läsare än så länge och gruppen som hyr eller köper filmer på skiva är fortfarande hyfsat stor, men på datorer är optiska enheter kraftigt på väg bort.

Citat:

Visst begriper jag att det är en designfilosofi som går ut på att ingenting ska vara inbyggt, allting ska finnas som externa tillbehör och adaptrar. Dyra förstås. Förståeligt på laptops som gärna får vara små, men att inte ens ha något alternativ på en stationär dator är helt efterblivet.

Det handlar inte nödvändigtvis om det att inget ska ingå och behövs köpas till utan mer att en optisk enhet inte behövs av merparten av datoranvändare längre och således blir det en onödig kostnad att låta den fortsätta ingå i alla datorer, dessutom tar den förstås upp onödig plats och gör datorerna större än nödvändigt, men det är nog ett mindre problem för de flesta stationära. Sen är inte externa enheter dyra på något sätt, du får en extern DVD-brännare för 3-400 och BR-brännare för under en tusenlapp vilket bara är någon hundralapp dyrare än interna enheter.

För att ta mig själv som exempel så har jag fyra datorer hemma varav en har optisk enhet och det är den äldsta datorn som inte har varit igång på åratal. På jobbet har vi inte haft optiska läsare på de två senaste typerna av datorer vi har haft. CD-spelaren åkte upp på vinden för många år sedan och kort därefter DVD-spelaren. I bilen har jag CD-växlare men det är inget jag har valt och heller inget jag använder när det finns BT-mottagare / AUX- / USB-ingångar. Däremot har jag en X-Box 360 som använder skivor förstås, och en PS3:a men på den kör jag i princip bara nedladdade spel.

Jag berättade ungefär detta i någon annan tråd och blev anklagad för att jag ljög, men det är så verkligheten ser ut för väldigt många idag. Jag har Spotify, Netflix, Hulu, Steam, vad ska jag med skivor till liksom? Jag har inget behov av att leva eller kunna leva ett internetlöst liv då jag har internet i princip vart jag än är.

Till själva grundfrågan i tråden så anser jag att Apple har varit på väg dit ganska länge nu. Senaste Mac Pro känns mer som ett sista dödsryck än en produkt som kommer att fortsätta leva och uppdateras framöver. Jag kan förstås ha fel, men det är ju tydligt vart Apples fokus ligger liksom: Där de tjänar mest pengar. Det är tråkigt förstås, men hela datormarknaden minskar ju då allt fler klarar sig med surfplattor och liknande och dessa blir förstås mer kompetenta ju längre tiden går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Musik och film säljer fortfarande stort på skivor till ditt och andra strömförespråkares förtret. Skivorna blir inte slitna heller av att användas och åldras inte om de är rätt tillverkade från början.

Var har jag förespråkat strömning? Jag pratar om så enkla saker som åtkomst och förvaring, där skivor är efterblivet bara av det enkla skäl att man fysiskt måste hantera dem. Skivorna kanske inte slits av att läsas, men nog slits de av att användas. Hur menar du med "rätt tillverkade"?

Skrivet av GilbertG:

Jag har byggt upp en stor infrastruktur kring skivor med både säkerhetskopior och fullt uppdaterade program på skivor för att kunna leva ett internetlöst liv.

Det hade ju gått lika bra med skivinnehållet på ett effektivare lagringsmedium (t.ex. en vanlig hårddisk).

Skrivet av GilbertG:

Till skillnad från disketter, som var hopplöst föråldrat "redan" under slutet av 90-talet, så är skivor högst gångbara än idag. Bara för att du inte använder det betyder det inte att ingen använder det.

Skivor är hopplöst föråldrade av extremt långa accesstider, låg datadensitet och låg överföringshastighet. Musik i någon mån, och film på Bluray, är nog de områden där det inte helt dött ut än men behovet av optisk enhet i en stationär dator idag är snarare ett specialändamål än en standard. I min bekantskapskrets slutade vissa installera optiska enheter i sina datorer redan för 4-5 år sedan, och mina två senaste stationära maskiner har inte haft några. Jag har haft en ny extern enhet liggande i en låda, ifall jag vill ha tag i något på någon av alla skivor jag har kvar, men jag har använt den en enda gång under två års tid.

Jag sa inte att "ingen använder det", jag ställde frågan vem gör det. Utveckla gärna det här med "internetlöst liv".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Var har jag förespråkat strömning? Jag pratar om så enkla saker som åtkomst och förvaring, där skivor är efterblivet bara av det enkla skäl att man fysiskt måste hantera dem. Skivorna kanske inte slits av att läsas, men nog slits de av att användas. Hur menar du med "rätt tillverkade"?
Det hade ju gått lika bra med skivinnehållet på ett effektivare lagringsmedium (t.ex. en vanlig hårddisk).
Skivor är hopplöst föråldrade av extremt långa accesstider, låg datadensitet och låg överföringshastighet. Musik i någon mån, och film på Bluray, är nog de områden där det inte helt dött ut än men behovet av optisk enhet i en stationär dator idag är snarare ett specialändamål än en standard. I min bekantskapskrets slutade vissa installera optiska enheter i sina datorer redan för 4-5 år sedan, och mina två senaste stationära maskiner har inte haft några. Jag har haft en ny extern enhet liggande i en låda, ifall jag vill ha tag i något på någon av alla skivor jag har kvar, men jag har använt den en enda gång under två års tid.

Jag sa inte att "ingen använder det", jag ställde frågan vem gör det. Utveckla gärna det här med "internetlöst liv".

Jag tolkade din första fråga som retorisk.

Repor tycker jag inte är ett särskilt stort problem. En skiva tål att tappas upprepade gånger, samma sak kan inte direkt sägas om hårddiskar. Dessutom måste hårddiskar "rastas" då och då för att inte dö, lite som en bil, och jag har inga rutiner för det, så för mig är skivor säkrare.

Slarvigt pressade skivor kan ha glapp mellan lagren, och då kan det komma in fukt eller skit som kan göra skivan obrukbar.

Det med internetlöst liv handlar om att jag är en slags prepper light. Och jag har haft nytta av det, då ett flertal patchar till både spel och Windows försvunnit från Internet för att spelutvecklaren dött och Microsoft vill att du ska köra Windows 10 istället för att fibbla med patchar till något annat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vem använder optiska enheter idag, och till vad?

Det optiska mediet är ju så gott som stendött utanför sina nischer. Att inte ha en optisk läsare är en modern designfilosofi, precis som när diskettstationen avvecklades.

Det går fortfarande att köpa nya spel på skiva.. sedan kanske man köper musik och film.. för att inte tala om alla optiska skivor man har införskaffat dom senaste 25 åren som det kan vara bra att ha en optiskläsare till.

Ultra HD Bluray och Bluray Audio är ganska nya format som en optisk läsare kan vara bra till.

Det största problemet med optiska skivor är att dom halkat efter något otroligt i lagringsmängd.
I början när CD-R kom till datorer så var datamängden på en CD-R större än de flesta hårddiskar.
Skulle nog behövas en uppgradering till minst 1TB per skiva om det ska användas till backup eller liknande idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det går fortfarande att köpa nya spel på skiva.. sedan kanske man köper musik och film.. för att inte tala om alla optiska skivor man har införskaffat dom senaste 25 åren som det kan vara bra att ha en optiskläsare till.

Ultra HD Bluray och Bluray Audio är ganska nya format som en optisk läsare kan vara bra till.

Det största problemet med optiska skivor är att dom halkat efter något otroligt i lagringsmängd.
I början när CD-R kom till datorer så var datamängden på en CD-R större än de flesta hårddiskar.
Skulle nog behövas en uppgradering till minst 1TB per skiva om det ska användas till backup eller liknande idag.

Det finns färdigutvecklad teknik för optiska skivor med så hög datamängd, men då investeringarna kräver en konsumentlansering för att ekonomin ska gå ihop har ingen produktion startad vad jag förstår.

https://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_Versatile_Disc

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Jag tolkade din första fråga som retorisk.

Repor tycker jag inte är ett särskilt stort problem. En skiva tål att tappas upprepade gånger, samma sak kan inte direkt sägas om hårddiskar. Dessutom måste hårddiskar "rastas" då och då för att inte dö, lite som en bil, och jag har inga rutiner för det, så för mig är skivor säkrare.

Slarvigt pressade skivor kan ha glapp mellan lagren, och då kan det komma in fukt eller skit som kan göra skivan obrukbar.

Det med internetlöst liv handlar om att jag är en slags prepper light. Och jag har haft nytta av det, då ett flertal patchar till både spel och Windows försvunnit från Internet för att spelutvecklaren dött och Microsoft vill att du ska köra Windows 10 istället för att fibbla med patchar till något annat.

Haha bullshit! Rasta hårddiskar? Det är det dummaste jag läst på länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Haha bullshit! Rasta hårddiskar? Det är det dummaste jag läst på länge!

Ja. Hårddiskar som inte används på länge stelnar till, framför allt pga smörmedlet inte är tillräckligt jämnt fördelat längre och även kan ha fått lite förändrade egenskaper. Det kan räcka för att hårddisken ska krasha. Jag har haft en hårddisk som dött pga att den inte använts på mycket länge, och ytterligare en som nästan gjort det, men jag lyckades få igång den genom bara starta den och låta den snurra utan sökningar ett tag. Eller så hade jag helt enkelt bara tur med den. Den mådde inte alls bra och lyckades inte komma igång och hade damp länge, trodde den var rökt. Stängde av, lät den vila lite och satte igång senare, nu med lite bättre resultat. En vända till och den kickade igång helt. Hårddiskar är inte arkivbeständiga.

http://serverfault.com/questions/51851/does-an-unplugged-hard...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ja. Hårddiskar som inte används på länge stelnar till, framför allt pga smörmedlet inte är tillräckligt jämnt fördelat längre och även kan ha fått lite förändrade egenskaper. Det kan räcka för att hårddisken ska krasha. Jag har haft en hårddisk som dött pga att den inte använts på mycket länge, och ytterligare en som nästan gjort det, men jag lyckades få igång den genom bara starta den och låta den snurra utan sökningar ett tag. Eller så hade jag helt enkelt bara tur med den. Den mådde inte alls bra och lyckades inte komma igång och hade damp länge, trodde den var rökt. Stängde av, lät den vila lite och satte igång senare, nu med lite bättre resultat. En vända till och den kickade igång helt. Hårddiskar är inte arkivbeständiga.

http://serverfault.com/questions/51851/does-an-unplugged-hard...

Kört med lagring enbart på hårddiskar i 6 år nu och de rullar på som om inget hänt. Är iofs. NAS-lösningar, där hårddiskarna kickar igång emellanåt, så de ligger ju inte i någon byrålåda och dammar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Ja. Hårddiskar som inte används på länge stelnar till, framför allt pga smörmedlet inte är tillräckligt jämnt fördelat längre och även kan ha fått lite förändrade egenskaper. Det kan räcka för att hårddisken ska krasha. Jag har haft en hårddisk som dött pga att den inte använts på mycket länge, och ytterligare en som nästan gjort det, men jag lyckades få igång den genom bara starta den och låta den snurra utan sökningar ett tag. Eller så hade jag helt enkelt bara tur med den. Den mådde inte alls bra och lyckades inte komma igång och hade damp länge, trodde den var rökt. Stängde av, lät den vila lite och satte igång senare, nu med lite bättre resultat. En vända till och den kickade igång helt. Hårddiskar är inte arkivbeständiga.

http://serverfault.com/questions/51851/does-an-unplugged-hard...

Ja en hårddisk mår inte bra av att ligga i en låda i flera år. Sen vad det beror på är svårt att sia om, troligen magnetismen tappar lite och mekaniska delar som svårt att starta igen (fett åldras inte bra, vissa sorter blir som cement oavsett om man använder produkten eller inte).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kört med lagring enbart på hårddiskar i 6 år nu och de rullar på som om inget hänt. Är iofs. NAS-lösningar, där hårddiskarna kickar igång emellanåt, så de ligger ju inte i någon byrålåda och dammar.

Skrivet av Broken-arrow:

Ja en hårddisk mår inte bra av att ligga i en låda i flera år. Sen vad det beror på är svårt att sia om, troligen magnetismen tappar lite och mekaniska delar som svårt att starta igen (fett åldras inte bra, vissa sorter blir som cement oavsett om man använder produkten eller inte).

Skickades från m.sweclockers.com

6 år håller ju i regel en hårddisk. De jag skrev om var från 1998 och hade varit oanvända de senaste 5-6. Varför tror ni att de legat i en byrålåda? De har suttit i en dator som stått på samma plats sedan 2004.

Men nu är vi långt utanför ämnet. Tråden handlar ju egentligen om Apples och specifikt Mac-plattformens vara eller icke vara.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

6 år håller ju i regel en hårddisk. De jag skrev om var från 1998 och hade varit oanvända de senaste 5-6. Varför tror ni att de legat i en byrålåda? De har suttit i en dator som stått på samma plats sedan 2004.

Men nu är vi långt utanför ämnet. Tråden handlar ju egentligen om Apples och specifikt Mac-plattformens vara eller icke vara.

Jo, vi är utanför ämnet.. Men tänkte bara nämna det att om du använder en NAS, så får du meddelanden om något skulle hända med någon disk. Någon sektor som går sönder eller en hel disk. Då är den bara att byta ut, så har du all data sparad ändå i RAID-lösningen.

En CD/DVD som du bränner hemma brukar fungera runt 10 år, innan skivan börjar torka och blir svår att läsa. Där får du inga felmeddelanden och informationen är borta, när du upptäcker det. Samma sak med hårddiskar monterade i en dator, om du inte kollar dem med jämna mellanrum eller har någon backup-lösning.

Hur länge en hårddisk håller är väldigt individuellt och har själv hårddiskar från 80-90-talet som fortfarande fungerar utan problem.
Sen har jag haft hårddiskar som fallerat efter bara ett par år.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

6 år håller ju i regel en hårddisk. De jag skrev om var från 1998 och hade varit oanvända de senaste 5-6. Varför tror ni att de legat i en byrålåda? De har suttit i en dator som stått på samma plats sedan 2004.

Men nu är vi långt utanför ämnet. Tråden handlar ju egentligen om Apples och specifikt Mac-plattformens vara eller icke vara.

Spelar ingen roll vart disken i fråga är (är den still i flera år får man ha tur om den ens fungerar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad skulle det vara bra för?

Jag har inte använt Final Cut Pro, men jag har hört mycket bra om det.
Har faktiskt haft lite funderingar på om man kanske skulle skaffa sig en mac och Final Cut Pro i höst/vinter.
Hade inte blivit någon häftig Mac Pro utan bara någon bärbar eller kanske en Mac Mini om det hade räckt för att lära sig programmet och använda för hobbybruk.

Går det fortfarande att köpa Final Cut Pro?
Hur funkar det med licenser? Går det att köpa begagnat ?

Använder själv Adobe Premiere PRO CC, men tycker att Final Cut PRO är enklare att jobba i och inte att förakta betydligt billigare.

http://www.apple.com/se/final-cut-pro/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av chraun:

Är slutet nära?

Svar ja.

Humm vänta nu, handlade det om Apple. Jag pratade generellt.

Skrivet av chraun:

Finns det någon som känner sig lika ensam som jag?

Så länge som det finns någon att fråga så kommer alla att protestera och säga "Nej, bubben, bara du känner dig ensam på ditt unika sätt. Det är verkligen synd om dig, vi andra känner oss aldrig någonsin ensamma."

Sorry.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Vad det gäller Mac Pro så dog den med sin senaste inkarnation. En arbetsstation skall ha en stor och vara lätt att arbeta i och byta delar. Skall vara kraftfull och skalbar. Allt som den senaste Pro inte är.

Jag kör Hackintosh nu på den stationära. Visst det är lite besvär vid uppdateringar men hittills inte något som har krävt mer en ominstallation av ljudkortsdrivare och en omstart. Det hjälper mycket om man väljer "rätt" hårdvara.

Framtiden? Så länge osx stödjer Intel och nVidia så kan jag uppgradera. När/om det inte blir praktiskt med Hackintosh för den stationära så får det vara. Kan jobba i Windows utan problem men gillar osx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Vad det gäller Mac Pro så dog den med sin senaste inkarnation. En arbetsstation skall ha en stor och vara lätt att arbeta i och byta delar. Skall vara kraftfull och skalbar. Allt som den senaste Pro inte är.

Jag kör Hackintosh nu på den stationära. Visst det är lite besvär vid uppdateringar men hittills inte något som har krävt mer en ominstallation av ljudkortsdrivare och en omstart. Det hjälper mycket om man väljer "rätt" hårdvara.

Framtiden? Så länge osx stödjer Intel och nVidia så kan jag uppgradera. När/om det inte blir praktiskt med Hackintosh för den stationära så får det vara. Kan jobba i Windows utan problem men gillar osx.

En fråga om tycke och smak, samt vad man har behov av. Själv är jag ute efter en liten men kraftfull dator/workstation och då är nya Mac PRO en given kandidat. Sen min Windows-dator försvann från kontoret, kan jag inte fatta att jag stog ut med den.. Tyckte den var tyst, men tjena......
iMac:en hör jag inte om den är på eller inte, är bara att det är en bild som avslöjar om den är på. Mac Pro:n ska också vara tyst, så det bådar gott, då jag vill ha en värdig ersättare till min förra Workstation.

Vad jag sett går det ganska lätt att byta ut delar.. RAM och SSD är ju busenkelt att byta, grafikkorten ska också gå att byta. Processorn går även den att uppgradera, även om det är en hel del meck.
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro/mac-pro-cylinde...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Det tråkiga med Apple är att det alltid ska hållas tyst om eventuella uppgraderingar och nya produkter. Jag vet många som drar sig för att köpa en dator från Apple, för man vet aldrig när det kommer en ny, upphottad version och man har sen kastat pengarna i sjön på en gammal modell.

Det enda som existerar är rykten...och rykten är just bara rykten. Jag vill inte "råka" köpa en äldre modell när nytt är på väg in, för det stora problemet ligger i att det inte går att uppgradera på egen hand...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, vi är utanför ämnet.. Men tänkte bara nämna det att om du använder en NAS, så får du meddelanden om något skulle hända med någon disk. Någon sektor som går sönder eller en hel disk. Då är den bara att byta ut, så har du all data sparad ändå i RAID-lösningen.

En CD/DVD som du bränner hemma brukar fungera runt 10 år, innan skivan börjar torka och blir svår att läsa. Där får du inga felmeddelanden och informationen är borta, när du upptäcker det. Samma sak med hårddiskar monterade i en dator, om du inte kollar dem med jämna mellanrum eller har någon backup-lösning.

Hur länge en hårddisk håller är väldigt individuellt och har själv hårddiskar från 80-90-talet som fortfarande fungerar utan problem.
Sen har jag haft hårddiskar som fallerat efter bara ett par år.

Ja, en RAID-lösning är väl vägen att gå. Jag började med skivor för att det var det mest rimliga i tonåren, när både ekonomi och fysiskt utrymme var begränsat. En lite äldre bandstation hade också kunnat vara något

Skrivet av DaBone:

Använder själv Adobe Premiere PRO CC, men tycker att Final Cut PRO är enklare att jobba i och inte att förakta betydligt billigare.

http://www.apple.com/se/final-cut-pro/

Är Final cut X något att ha nu då? Har de fixat till dumheterna och bristerna den drogs med länge?

Skrivet av Segas:

Det tråkiga med Apple är att det alltid ska hållas tyst om eventuella uppgraderingar och nya produkter. Jag vet många som drar sig för att köpa en dator från Apple, för man vet aldrig när det kommer en ny, upphottad version och man har sen kastat pengarna i sjön på en gammal modell.

Det enda som existerar är rykten...och rykten är just bara rykten. Jag vill inte "råka" köpa en äldre modell när nytt är på väg in, för det stora problemet ligger i att det inte går att uppgradera på egen hand...

Skickades från m.sweclockers.com

Är det verkligen så farligt egentligen? Det kommer ju knappt några uppgraderingar längre.
Man kan kolla in Wikipeida och Macrumors för att göra sig en uppfattning:
https://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro
https://en.wikipedia.org/wiki/IMac_(Intel-based)
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Sen går det ju att köpa begagnat också

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Ja, en RAID-lösning är väl vägen att gå. Jag började med skivor för att det var det mest rimliga i tonåren, när både ekonomi och fysiskt utrymme var begränsat. En lite äldre bandstation hade också kunnat vara något

Är Final cut X något att ha nu då? Har de fixat till dumheterna och bristerna den drogs med länge?

Är det verkligen så farligt egentligen? Det kommer ju knappt några uppgraderingar längre.
Man kan kolla in Wikipeida och Macrumors för att göra sig en uppfattning:
https://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro
https://en.wikipedia.org/wiki/IMac_(Intel-based)
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Sen går det ju att köpa begagnat också

Köper man ett "premium" märke som Apple, vill man inte bli snuvad på det senaste för att företaget håller inne med information på några veckor. Alla andra företag presenterar månadsvis tidigare vad som komma skall, men inte Apple.

Är det dessutom en bärbar dator man är ute efter, är den senaste strömsnåla processorn A och O i en konfiguration.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Köper man ett "premium" märke som Apple, vill man inte bli snuvad på det senaste för att företaget håller inne med information på några veckor. Alla andra företag presenterar månadsvis tidigare vad som komma skall, men inte Apple.

Är det dessutom en bärbar dator man är ute efter, är den senaste strömsnåla processorn A och O i en konfiguration.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock är inte Apple kända för att använda det senaste hårdvaran i sina produkter (kan ha ändrats senare tid)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

@Broken-arrow:

Vad gäller processorer, jo. Grafik, däremot, det är en helt annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

@Broken-arrow:

Vad gäller processorer, jo. Grafik, däremot, det är en helt annan femma.

Har AMD 395X i min iMac, vet inte om det finns någon nyare grafikkrets ännu..?

Edit: Svarar på min egen fråga..

Nya 490 kommer troligtvis dyka upp i slutet av juni..
http://www.sweclockers.com/nyhet/21974-rykte-amd-radeon-r9-49...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har AMD 395X i min iMac, vet inte om det finns någon nyare grafikkrets ännu..?

Edit: Svarar på min egen fråga..

Nya 490 kommer troligtvis dyka upp i slutet av juni..
http://www.sweclockers.com/nyhet/21974-rykte-amd-radeon-r9-49...

Vänta lite vilken sten sov du under? Det är 480 och 480x som lanseras nu, vad som sägs senast. För laptops ska polaris11 komma snart (troligen innan back to School, men det får man se).

Vad som sägs ska Apple använda dessa kretsar i en okänd framtid, september/oktober? Du vet vart du hörde det först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vänta lite vilken sten sov du under? Det är 480 och 480x som lanseras nu, vad som sägs senast. För laptops ska polaris11 komma snart (troligen innan back to School, men det får man se).

Vad som sägs ska Apple använda dessa kretsar i en okänd framtid, september/oktober? Du vet vart du hörde det först

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt ingen större koll på de mobila grafikkretsarna, men tycker ändå att det är bra med kräm i min 395X, även om jag hellre hade velat ha en nVidia-krets.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Som sagt ingen större koll på de mobila grafikkretsarna, men tycker ändå att det är bra med kräm i min 395X, även om jag hellre hade velat ha en nVidia-krets.

Varför nvidia, om chipet du har duger?

Vad nya mobila kommer heta har inte amd nämnt, men namnchemat spelar inte så stor roll, kommer ändå prestera så olikt desktop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar