Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har ett 031- nummer och ett 07xx- nummer, båda går till samma iFhåne. Så det är möjligt att de ringde 031 numret. Jag ser bara vilket nummer som ringer, inte till vilket av mina nummer det ringde till.

Dessa ringer på mobiler med. Även telefonförsäljare tråkigt nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

En jag känner fick ett samtal tidigare idag.
Av någon outgrundlig anledning lät denna person "microsoft" in på datorn.
Förutom datorn, som kommer formateras och ominstalleras, kan t.ex. mobiltelefon eller surfplatta kopplad till WiFi vara i riskzonen?

Permalänk
Skrivet av Zymosis:

En jag känner fick ett samtal tidigare idag.
Av någon outgrundlig anledning lät denna person "microsoft" in på datorn.
Förutom datorn, som kommer formateras och ominstalleras, kan t.ex. mobiltelefon eller surfplatta kopplad till WiFi vara i riskzonen?

Troligen inte. Det är ju oftast inte virus de planterar, utan program för att fånga data eller låsa personen ute i syfte att betala.
Dubbelkolla med personen om kortuppgifter lämnades ut. Då behöver dessa spärras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Troligen inte. Det är ju oftast inte virus de planterar, utan program för att fånga data eller låsa personen ute i syfte att betala.
Dubbelkolla med personen om kortuppgifter lämnades ut. Då behöver dessa spärras.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack. Jo, banken är underrättad.

Permalänk
Medlem

Dem ringde mig idag.
Jag asgarvade, han blev irriterad och frågade varför jag skrattade. Jag fortsatte skratta, sade att jag läst på forum om just detta, sade att han var en maddafakka och lade på. Ungefär som det brukar sluta med efter samtal från svenska telefonförsäljare också. :-]

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

Någin kvinna ringde från Italien idag. Frågade om hon pratade med mej.
Jag svarade - NO i'm not him!
Verkade inte bromsa henne något nämnvärt, hon fortsatte att mala på, jag sa då att "Aim not so good at Enlish!"
Hon saktade inte ens farten. Så jag bara lade på, addade numret (0093 010 9166000) i mitt spam filter.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

"microsoft" har ringt mig 2 gånger idag.. "hi, im from microsoft technical department, it is about your computer infection".
+4155552264

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Det var länge sen nu men jag hade läst om det innan dom ringde mej.
Jag svarade "that's interesting because I don't have a computer..."
*Klick* 😂

En okunnig vän trodde däremot på dom men hade turen att inte ha tid just då, och sen frågade hon mej...
Phuh!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows "tech support" ringde och sa att jag hade virus, scam?

Hej, till och börja med så hoppas jag att jag skriver detta på rätt tråd, förlåt om jag skriver på fel.

För 10 minuter sedan så ringde det i min hemtelefon och det var en indisk tjej som svarade och sa (på engelska) att jag dom hade fått en massa errors från min dator och att dom ser att jag har virus på den. Jag blev väldigt förvirrad och så frågade jag om bevis på att det verkligen var Windows. Men tjejen fortsatte att babbla så jag la på. Då ringde hon igen men jag svarade inte, det jag tyckte att jag hörde innan jag la på var att hon skulle ringa mig senare under eftermiddagen.

Så jag undrar vad ni tycker om det här? Är det en scam eller ska jag göra som hon vill och följa hennes instruktioner?

Permalänk
Medlem

@jek35: Oj nu ser jag att det fanns en till kategori under Windows 10, hade inte tillräckligt nerzommat för att se den så trodde denna kategori var den ända, någon som vet hur man tar bort en tråd så jag kan lägga den på rätt?

Permalänk
Medlem

Vad tror du själv?

Följ rimlighetens lag. Är det rimligt att ett företag sitter i Indien och monitorar din dator? Är det ett bra sätt att tjäna pengar?

Permalänk
Medlem

Det är scam. Och en oerhört vanlig sådan! Så det är bara att strunta i när de ringer eller blockera numret.

Permalänk

Ja det är scam......

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här har du en bra förklaring vad som händer.

https://www.youtube.com/watch?v=kMwFhGd8duo

Permalänk
Inaktiv

Scam, de vill att du installerar en fil eller dyligt så de kan se va du gör och sen när du ska betala så ser de när du loggar in på internetbanken.

Permalänk

Men snälla tänk efter lite och inse att det är rent skitsnack. Microsoft skiter fullständigt om du har plockat din dator full med virus.

Permalänk
Medlem

@jek35: Det är 100% scam. Detta har pågått i ett par år nu. Jag har blivit uppringd kanske 5-6 gånger senaste 2-3 åren. Alltid engelsktalande indier.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd

Så nu kan tråden låsas.. TS har fått svar på sin fråga. 10 000 till behöver inte säga samma sak igen.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Tänk att det fortfarande råder tvivel om detta

Permalänk
Inaktiv

Svara såhär när de ringer: Tack för din gåva, detta samtal kostar 5000kr.
Du kan nu lägga på luren.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Här har du en bra förklaring vad som händer.

https://www.youtube.com/watch?v=kMwFhGd8duo

Riktigt roligt, på kontoret brukar vi driva med dom en hel del. Jag sa vid flera tillfällen att jag tappade anslutningen till internet och var tvungen att koppla upp igen och spela massa modemljud. Det roliga är att dom inte lägger på utan bara fortsätter och väntar och faktiskt tror att man har ett modem... . Jag missförstår dom när de bokstaverar hemsidan etc etc så det blir ett riktigt långdraget samtal.

När jag sedan säger att vi bara drivit med dom så får jag oftast svordomar som "oooh f*ck you", "f*ck off" och bla bla bla på roliga brytning. Dom blir riktigt förbannade och tycker att jag gör något fel...

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Riktigt roligt, på kontoret brukar vi driva med dom en hel del. Jag sa vid flera tillfällen att jag tappade anslutningen till internet och var tvungen att koppla upp igen och spela massa modemljud. Det roliga är att dom inte lägger på utan bara fortsätter och väntar och faktiskt tror att man har ett modem... . Jag missförstår dom när de bokstaverar hemsidan etc etc så det blir ett riktigt långdraget samtal.

När jag sedan säger att vi bara drivit med dom så får jag oftast svordomar som "oooh f*ck you", "f*ck off" och bla bla bla på roliga brytning. Dom blir riktigt förbannade och tycker att jag gör något fel...

Haha, nästan lite elakt, men bara nästan ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jek35:

Hej, till och börja med så hoppas jag att jag skriver detta på rätt tråd, förlåt om jag skriver på fel.

För 10 minuter sedan så ringde det i min hemtelefon och det var en indisk tjej som svarade och sa (på engelska) att jag dom hade fått en massa errors från min dator och att dom ser att jag har virus på den. Jag blev väldigt förvirrad och så frågade jag om bevis på att det verkligen var Windows. Men tjejen fortsatte att babbla så jag la på. Då ringde hon igen men jag svarade inte, det jag tyckte att jag hörde innan jag la på var att hon skulle ringa mig senare under eftermiddagen.

Så jag undrar vad ni tycker om det här? Är det en scam eller ska jag göra som hon vill och följa hennes instruktioner?

Det är scam.
Jag har pratat med dessa 2 gånger själv.
Sista gången sa jag att jag hade en Mac, då ändrade hon sig till att säga att jag hade problem med min mac och de ville "hjälpa" mig med det trots att han tjatat om min windows dator. Då sa ja att hon missförstått och att jag har en Microsoft dator. Då ändrade hon sig igen till att det var den som det var fel på.
Garavde lite åt henne och sa åt henne att sluta försöka scama folk o la på luren...

Permalänk
Medlem

@anon200632: Hahhahahaha det ska jag fan göra när dom ringer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Riktigt roligt, på kontoret brukar vi driva med dom en hel del. Jag sa vid flera tillfällen att jag tappade anslutningen till internet och var tvungen att koppla upp igen och spela massa modemljud. Det roliga är att dom inte lägger på utan bara fortsätter och väntar och faktiskt tror att man har ett modem... . Jag missförstår dom när de bokstaverar hemsidan etc etc så det blir ett riktigt långdraget samtal.

När jag sedan säger att vi bara drivit med dom så får jag oftast svordomar som "oooh f*ck you", "f*ck off" och bla bla bla på roliga brytning. Dom blir riktigt förbannade och tycker att jag gör något fel...

Bra jobbat! Ju längre tid dom är upptagna med dig ju färre andra hinner dom ringa. Brukar vara sugen på att göra något liknande själv men har inte orken.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Ja det är scam.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

@jek35 *Trådar sammanfogade*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@jek35: Ytterst vanlig scam.
#12074411

Här finns vår jättestora tråd kring ämnet.

Ett bra tankesätt är som Emil skriver i trådens första inlägg:

Citat:

Microsoft ringer aldrig upp om inte du initierat kontakten, och Microsoft skickar aldrig e-postmeddelanden där uppgifter som kreditkortsinformation begärs. En tumregel är att känner du inte till ärendet på förhand är det bedrägeri och ska hanteras därefter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10