AMD:s grafikplaner för Polaris detaljeras – följs upp av Vega och Navi

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot Zen och Polaris. Nu är jag bara glad att jag köpte en billig budgetdator förra året, då jag vill gå över till AMDs nya komponenter så snart som möjligt. Får bara hoppas att de är bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Tack för ditt svar men jag tror absolut på att de konkurrerar mot varann. De stångas och har sig hela tiden, tävlar om att få ut sina grejer först och försöker fylla upp inom alla prisklasser. Så please sluta försöka vara så "diplomatisk". Alla företag konkurrerar.

MVH

LOL jag håller med. Fattar Nada.

MVH

Som fler har nämnt redan är det Navi jag snackar om. Zelda: Ocarina of Time. Links trogna fe som följer efter honom heter Navi och när hon vill ge en hint om något säger hon "Hey! Listen!". :-).

Råkar också vara namnet på en framtida GPU från AMD, och med tanke på att jag älskar det spelet måste jag äga en sån GPU av ren princip. Även om namnet säkerligen syftar på något helt annat så.... Inte i min värld!

Var medvetet lite kryptisk i mitt första citat så de som visste vad jag syftar på skulle få sig ett leende

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Plus om dom släpper fullskaliga Polaris 10 direkt vid första lanseringen 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Som fler har nämnt redan är det Navi jag snackar om. Zelda: Ocarina of Time. Links trogna fe som följer efter honom heter Navi och när hon vill ge en hint om något säger hon "Hey! Listen!". :-).

Råkar också vara namnet på en framtida GPU från AMD, och med tanke på att jag älskar det spelet måste jag äga en sån GPU av ren princip. Även om namnet säkerligen syftar på något helt annat så.... Inte i min värld!

Var medvetet lite kryptisk i mitt första citat så de som visste vad jag syftar på skulle få sig ett leende

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du denna...

MVH

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Läste först HDMI 2.0 som HBM 2 Någon som vet (rykte) vilken minnesteknik som AMD kommer att använda till Poliaris?

Bra fråga.
Enligt de flesta rykten jag har sett, GDDR5 (GDDR5X beroende på tillgång) till de som släpps nu och HBM2 till årsskiftet.
Alltså 128 bitars bus GDDR5(x) till Polaris 11 och 256 bitars bus GDDR5(x) till Polaris 10.

Jag sticker ut hakan och gissar att något av det som släpps snart kommer ha HBM1 minnen.
Orsaken är att produktionen av HBM1 varit igång ett bra tag nu, så priset per GB bör ha sjunkit och att 4GB faktiskt har visat sig räcka ganska bra i Fury.
Stora fördelar med HBM1 jämfört med GDDR5, är att det tar mindre effekt och att det tar mindre plats, vi kanske får se HBM1 i Polaris 12 grafik till bärbara datorer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Antar att då även 4k tv blir årets julklapp då hårdvaran faktiskt för första gången blir anpassad för att just spela upp 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är man inte helt kass på matte se ser man ju att 2.5x energieffektivitet omöjligen kan vara särskillt långsamt på ett kort på 100-130W TDP.

Beror väl på vad man jämför med.
Låt säga att ett "gammalt" kort har prestanda X vid 250W TDP.
Hålls TDP kvar på samma nivå blir prestandan med nya kortet då 2.5X. Men om man samtidigt sänker TDP... hur blir prestandan då?
OM det är linjärt så blir ju prestandan på ett gammalt 250W kort samma som ett nytt 100W kort...
Eller?

Med andra ord, som jag förstått det så blir de nya korten inte speciellt mycket bättre i ren prestanda utan bara i måttet prestanda/watt.

Permalänk
Medlem

Någon som har bra koll på minnestekniker?
Finns det t.ex. någon framtid för HBM efter HBM2 (alltså, är NextGen memory HBM3 här) eller är det HMC som ligger och lurar i framtiden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bonaqua:

Någon som har bra koll på minnestekniker?
Finns det t.ex. någon framtid för HBM efter HBM2 (alltså, är NextGen memory HBM3 här) eller är det HMC som ligger och lurar i framtiden?

HMC är väl nedlagt vad jag vet iallafall när det kommer till grafikkort? HBM2 är framtiden eftersom både Nvidia och AMD anammar denna teknik på bred front.

Skrivet av anon114264:

Fattar ingenting! Vilket grafikkort?

Navi. Navi är den irriterande flygande bollen av ljus som följer link i t.ex. Majoras mask. Denne kan i stortsett bara säga "Hey, listen".

Skrivet av RaBlack:

Ok.. Tack för ditt svar.

Tänker mig mer sådär om Nvidia, men vet ej, bara spekulation.

100 - HBM2, 16GB, 32GB 1090Ti, Titan
102 - ??? Kan ju komma... HBM2, 8GB, 16GB... 1090
104 - GDDR5, GDDR5X, 4GB, 8GB, 1070, 1080, 1080Ti
106 - GDDR5, 4GB, 1060

104 kommer komma i 3 varianter ... just det. Tack än en gång för att du påminde mig.

MVH

Är ganska säker på att kommer någonsin ett 1090 (eller x90) så kommer det vara GP100 fast med vissa CUDA kärnor inaktiverade. För det är så både 780Ti och 980Ti varit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bonaqua:

Någon som har bra koll på minnestekniker?
Finns det t.ex. någon framtid för HBM efter HBM2 (alltså, är NextGen memory HBM3 här) eller är det HMC som ligger och lurar i framtiden?

HBM lär inte användas mer när HMB2 kommer ut då det av allt att döma är billigare. Dubbla frekvensen och minnesdensiteten betyder halva antalet staplar för samma prestanda vilket gör tillverkningen mycket billigare för interposern blir mindre och enklare. Vad next gen memory som AMD pratar om faktiskt är vet ingen riktigt. HMC är på väg ut nu i andra tillämpningar. Har svårt att se att AMD använder sig av det då de är den drivande kraften bakom HBM. Nvidia hade från början tänkt använda HMC men alla förseningar gjorde att de övergav den idén och gick över till HBM. Det var därför de möblerade om på sin roadmap en del och planen var från början att släppa kort med HMC ungefär när Maxwell släpptes, de skulle alltså haft kort med staplat minne ute ungefär samtidigt som AMD. Nu blev det inte så men det är ju inte omöjligt att Nvidia överger HBM i framtiden. Det lär nog mest bero på hur HMC presterar i förhållande till HBM samt vad kostnaderna blir.

Skrivet av Tumnus:

HMC är väl nedlagt vad jag vet iallafall när det kommer till grafikkort? HBM2 är framtiden eftersom både Nvidia och AMD anammar denna teknik på bred front.

HMC är i allra högsta grad levande och första produkten ut på marknaden verkar bli nya Xeon Phi. HMC blev dock kraftigt försenat vilket är anledningen till att Nvidia tillslut tröttnade och hakade på HBM istället. Baserat på de siffror jag sett så är HBM2 snabbare än HMC men det är inte omöjligt att Nvidia hoppar tillbaks till HMC längre fram. AMD är nog mindre sannolikt med tanke på att de varit med och utvecklat HBM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

HBM lär inte användas mer när HMB2 kommer ut då det av allt att döma är billigare.

Syftade snarare på HBM som samlingsnamn för tekniken generellt, inte som första generationens HBM.
Funderingen är mest om HBM (andra generationen) kommer bli ytterligare vidareutvecklat till en tredje generation eller om det är något helt annat som ligger och lurar...
Om det blir vidareutveckling av HBM (till HBM3) borde väl någon information redan finnas om detta då det tar tid att ratifiera en specifikation...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bonaqua:

Syftade snarare på HBM som samlingsnamn för tekniken generellt, inte som första generationens HBM.
Funderingen är mest om HBM (andra generationen) kommer bli ytterligare vidareutvecklat till en tredje generation eller om det är något helt annat som ligger och lurar...
Om det blir vidareutveckling av HBM (till HBM3) borde väl någon information redan finnas om detta då det tar tid att ratifiera en specifikation...

Med tanke på att HMB2 knappt är ute än så kan det nog dröja ett tag till innan vi får någon information om nästa generation HBM. Men som det ser ut nu verkar det troligt att vi får se mer HBM framöver. Men vem vet vad som dyker upp framöver. Vi har ju länge hört om alternativa minnestyper som ska ta över helt. Eftersom de ska komma "snart" de senaste 10+ åren så kanske de faktiskt dyker upp snart?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

HBM lär inte användas mer när HMB2 kommer ut då det av allt att döma är billigare. Dubbla frekvensen och minnesdensiteten betyder halva antalet staplar för samma prestanda vilket gör tillverkningen mycket billigare för interposern blir mindre och enklare. Vad next gen memory som AMD pratar om faktiskt är vet ingen riktigt. HMC är på väg ut nu i andra tillämpningar. Har svårt att se att AMD använder sig av det då de är den drivande kraften bakom HBM. Nvidia hade från början tänkt använda HMC men alla förseningar gjorde att de övergav den idén och gick över till HBM. Det var därför de möblerade om på sin roadmap en del och planen var från början att släppa kort med HMC ungefär när Maxwell släpptes, de skulle alltså haft kort med staplat minne ute ungefär samtidigt som AMD. Nu blev det inte så men det är ju inte omöjligt att Nvidia överger HBM i framtiden. Det lär nog mest bero på hur HMC presterar i förhållande till HBM samt vad kostnaderna blir.

HMC är i allra högsta grad levande och första produkten ut på marknaden verkar bli nya Xeon Phi. HMC blev dock kraftigt försenat vilket är anledningen till att Nvidia tillslut tröttnade och hakade på HBM istället. Baserat på de siffror jag sett så är HBM2 snabbare än HMC men det är inte omöjligt att Nvidia hoppar tillbaks till HMC längre fram. AMD är nog mindre sannolikt med tanke på att de varit med och utvecklat HBM.

Skulle nog säga att chansen att de går tillbaka till Micron och HMC är vääääldigt liten. Måste till en enorm prestandaboost för att HBM ska överges när man väl valt att börja lansera produkter med HBM.

Skrivet av bonaqua:

Syftade snarare på HBM som samlingsnamn för tekniken generellt, inte som första generationens HBM.
Funderingen är mest om HBM (andra generationen) kommer bli ytterligare vidareutvecklat till en tredje generation eller om det är något helt annat som ligger och lurar...
Om det blir vidareutveckling av HBM (till HBM3) borde väl någon information redan finnas om detta då det tar tid att ratifiera en specifikation...

Ja. Det tar tid och när HBM2 knappast är tillgänglig så tvivlar jag att HBM3 ens är nära att lanseras. Skulle nog tro att Hynix och Samsung jobbar parallellt med utvecklingen av HBM2 men det är ett bra tag innan HBM3 avtäcks.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Med tanke på att HMB2 knappt är ute än så kan det nog dröja ett tag till innan vi får någon information om nästa generation HBM. Men som det ser ut nu verkar det troligt att vi får se mer HBM framöver. Men vem vet vad som dyker upp framöver. Vi har ju länge hört om alternativa minnestyper som ska ta över helt. Eftersom de ska komma "snart" de senaste 10+ åren så kanske de faktiskt dyker upp snart?

Det har nämnts att 1 generationen HBM kommar att användas till APUns grafikdel med en eller två moduler och kanske senare Polaris XX. Next generationen minnen kan vara 3D utan interposer men förtfarande HBM2. Navi nämns som skalbar mao hela GPUn byggs i moduler inkl HBM och ju mer kraft du vill ha desto fler moduler läggs in från sammansaättningsfabriken givetvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Det har nämnts att 1 generationen HBM kommar att användas till APUns grafikdel med en eller två moduler och kanske senare Polaris XX. Next generationen minnen kan vara 3D utan interposer men förtfarande HBM2.

HBM hade en hel del problem som tvingade fram HBM2 utvecklingen. Restriktionen till 4GB var en sak. Diverse strömläckage var ett annat till exempel. Om HBM2 har fixat dessa problem så kan HBM3 vara många år bort. Framförallt när HBM2 kommer upp till 32GB (Tror jag det var).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Skulle nog säga att chansen att de går tillbaka till Micron och HMC är vääääldigt liten. Måste till en enorm prestandaboost för att HBM ska överges när man väl valt att börja lansera produkter med HBM.

Ja. Det tar tid och när HBM2 knappast är tillgänglig så tvivlar jag att HBM3 ens är nära att lanseras. Skulle nog tro att Hynix och Samsung jobbar parallellt med utvecklingen av HBM2 men det är ett bra tag innan HBM3 avtäcks.

Varför skulle det krävas det? De designar ändå om en hel del saker i varje ny arkitektur så om HMC visar sig ha fördelar över HBM så kan de byta.

Skrivet av dahippo:

Det har nämnts att 1 generationen HBM kommar att användas till APUns grafikdel med en eller två moduler och kanske senare Polaris XX. Next generationen minnen kan vara 3D utan interposer men förtfarande HBM2.

Du menar att de kommer bygga RAM och GPU i samma krets?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Varför skulle det krävas det? De designar ändå om en hel del saker i varje ny arkitektur så om HMC visar sig ha fördelar över HBM så kan de byta.

Du menar att de kommer bygga RAM och GPU i samma krets?

Snarare att det är stackat ovanpå GPUn, det är 3D tekniken. HBM med interposer kallas 2.5D.

Edit: Vad jag förstått ligger det avancerad logik i HMC vilket gör den väldigt dyr att göra jämfört med HBM. Så antar man kan göra väldigt många interposers för att nå upp i pris vad logiken i HMC kostar. Vem vill betala?

Permalänk
Avstängd

@Tumnus: Är ganska säker på att kommer någonsin ett 1090 (eller x90) så kommer det vara GP100 fast med vissa CUDA kärnor inaktiverade. För det är så både 780Ti och 980Ti varit.

Tack för ditt svar.

Exakt sådär har jag alltid menat, men "folk" pratar om dubbel GPU så fort jag tänkt 1090, kan ju lika gärna vara 1088 eller något sådant annars.
Blir det dubbel GPU så kan de heta X2 på slutet istället, men jag ser absolut inte fram mot sådana GPU'er då de använder SLI/CF ändå, bättre med traditionella SLI/CF lösningar i sådana fall för min del.
Det som däremot är intressant är att kunna köra både AMD och Nvidia "CFSLI" samtidigt... men det är kanske mer ett önsketänk... men kanske kommer inom en snar framtid.

CFSLI = Cross Fired Scalable Link Interface

MVH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaBlack:

@Tumnus: Är ganska säker på att kommer någonsin ett 1090 (eller x90) så kommer det vara GP100 fast med vissa CUDA kärnor inaktiverade. För det är så både 780Ti och 980Ti varit.

Tack för ditt svar.

Exakt sådär har jag alltid menat, men "folk" pratar om dubbel GPU så fort jag tänkt 1090, kan ju lika gärna vara 1088 eller något sådant annars.
Blir det dubbel GPU så kan de heta X2 på slutet istället, men jag ser absolut inte fram mot sådana GPU'er då de använder SLI/CF ändå, bättre med traditionella SLI/CF lösningar i sådana fall för min del.
Det som däremot är intressant är att kunna köra både AMD och Nvidia "CFSLI" samtidigt... men det är kanske mer ett önsketänk... men kanske kommer inom en snar framtid.

CFSLI = Cross Fired Scalable Link Interface

MVH

DirectX 12 Exlicit Multi-Adapter är vad du söker. Se exempelvis: http://www.anandtech.com/show/9740/directx-12-geforce-plus-ra...

Permalänk
Hjälpsam

@RaBlack: Ashes of Singularity stödjer i alla fall CFSLI.
Vi får hoppas på fler titlar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

Kommer AMD byta färg till blått i och med Navi 2018?
Råkar ju infalla med en annan stor efterföljande samma år.

Skickades från m.sweclockers.com

"Zelda Navi" kan ju byta till rött istället...

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

DirectX 12 Exlicit Multi-Adapter är vad du söker. Se exempelvis: http://www.anandtech.com/show/9740/directx-12-geforce-plus-ra...

Skrivet av Ratatosk:

@RaBlack: Ashes of Singularity stödjer i alla fall CFSLI.
Vi får hoppas på fler titlar.

Holy macaroni Wooow... Tack så muchoo guys..

Kommer jag kunna köra mina äldre GPU'er och blanda hur jag vill "4 kort", 2 gröna + 2 röda och få bättre prestanda? Är detta bakåtkompatibelt? Perfekt ju.. då får man PhysX även om man kör AMD. Yeahhhhhaaaa Då är detta fan det bästa som hänt någonsin, vadå bry sig om Pascal/Polaris arkitekturer.. Detta ÄR fan BÄSTA skiten som skett under all tid ju.

Snacka om GLÄDJE, äntligen... Undrar bara hur mycket ett sådant MB kommer kosta.. take my money fast..

Tack än en gång för era svar!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Beror väl på vad man jämför med.
Låt säga att ett "gammalt" kort har prestanda X vid 250W TDP.
Hålls TDP kvar på samma nivå blir prestandan med nya kortet då 2.5X. Men om man samtidigt sänker TDP... hur blir prestandan då?
OM det är linjärt så blir ju prestandan på ett gammalt 250W kort samma som ett nytt 100W kort...
Eller?

Med andra ord, som jag förstått det så blir de nya korten inte speciellt mycket bättre i ren prestanda utan bara i måttet prestanda/watt.

Tror inte att detta värdet på 2.5x effektiviteten är vid ett TDP som korten inte kommer säljas vid. Tror de kommer ha 2.5 gånger prestandan vid en TDP och prestanda som de faktiskt får när de lanseras. Så det behöver inte vara linjärt. Spelar ingen roll om prestandaskillnaden är 0x vid en TDP och 5x vid en annan. Vid den TDP som korten säljs kommer prestandan vara 2.5 mot dagens genration. Så är frågan om de jämför mot 390X eller Fury. Släpps de med en TDP på 130W så blir det motsvarande 325W kort från någon av dagens arkitektuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Holy macaroni Wooow... Tack så muchoo guys..

Kommer jag kunna köra mina äldre GPU'er och blanda hur jag vill "4 kort", 2 gröna + 2 röda och få bättre prestanda? Är detta bakåtkompatibelt? Perfekt ju.. då får man PhysX även om man kör AMD. Yeahhhhhaaaa Då är detta fan det bästa som hänt någonsin, vadå bry sig om Pascal/Polaris arkitekturer.. Detta ÄR fan BÄSTA skiten som skett under all tid ju.

Snacka om GLÄDJE, äntligen... Undrar bara hur mycket ett sådant MB kommer kosta.. take my money fast..

Tack än en gång för era svar!

MVH

Det skall varken kräva CF eller SLI stöd, dvs billigare moderkort om alla skulle köra DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

"Sett till finesser får Polaris inbyggd hårdvaruacceleration för att koda och avkoda videomaterial i formatet HEVC/H.265"

Bra steg mot Shadowplay som idag är längre fram i tiden än Raptr.

Jag hoppas jag kan slippa raptr. Nvidia har lyckats bättre med gf experience.
AMDs hårdvara och drivrutiner håller en bra klass dock. (windows)

Skrivet av Ice Frontier:

Är personligen mest intresserad av HEVC encode/decode. Så jag kan tredubbla min MKV-samling utan att köpa nya hårddiskar. Tar alldeles för lång tid att encoda som det är nu. :>

x265 kanske blir riktigt bra med tiden, men just nu är väl den bäst för att skapa små, portabla filer. x264 är fortfarande ok för lagring.
Hårdvaruaccelererad kodning är det väl generellt lite sämre kvalitet på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så är frågan om de jämför mot 390X eller Fury. Släpps de med en TDP på 130W så blir det motsvarande 325W kort från någon av dagens arkitektuter.

Eller om det är 2.5x jämfört med Nano...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Eller om det är 2.5x jämfört med Nano...

Det är inte produkten de jämför utan senaste 28 nm planar tillverkning och GCN arkitektur. Fortfarande har du strömläckage men kan kontrollera den bättre för det är svårare för elektronen att vandra/hoppa över den lodräta finfet och du kan göra om mycket i arkitekturen tom effektivare dragning för du går säkrare från läckage. Man kan förtfarande göra 14 nm planar men läckagen står då för minst 50% bara för att starta transistorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

"Sett till finesser får Polaris inbyggd hårdvaruacceleration för att koda och avkoda videomaterial i formatet HEVC/H.265"

Bra steg mot Shadowplay som idag är längre fram i tiden än Raptr.

Skrivet av Luminous:

Jag hoppas jag kan slippa raptr. Nvidia har lyckats bättre med gf experience.
AMDs hårdvara och drivrutiner håller en bra klass dock. (windows)
Skickades från m.sweclockers.com

FYI AMD har ju skrotat Raptr och Catalyst för förmån av Crimson (som blir något liknande Geforce Experience)
https://www.youtube.com/watch?v=wcWDcOJipq8

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

FYI AMD har ju skrotat Raptr och Catalyst för förmån av Crimson (som blir något liknande Geforce Experience)
https://www.youtube.com/watch?v=wcWDcOJipq8

Men Raptr är väl en del av Crimson? Inte kollat på videon men svårt att tro AMD skulle slänga Raptr i papperskorgen. Det är en konkurranskraftig programvara.

För mig är det en "dealbreaker" med Shadowplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

FYI AMD har ju skrotat Raptr och Catalyst för förmån av Crimson (som blir något liknande Geforce Experience)
https://www.youtube.com/watch?v=wcWDcOJipq8

Verkligen? Jag trodde de fortfarande bundlade raptr med crimson, men det kanske är att jag installerade crimson direkt över den gamla catalyst installationen utan att ta bort något gammalt först. Men tack för det AMD ni behöver hålla klass med nvidia på mjukvarufronten också, på hårdvarufronten verkar det inte bli några större problem.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself