TCP/IP i MS-DOS 6.22

Permalänk
Medlem

TCP/IP i MS-DOS 6.22

Hej!

Sitter och labbar lite med min 486:a med MS-DOS 6.22.

Av ingen vettig anledning alls försöker jag få ett SSH-program att funka i DOS samt även webbservern Sioux (kul namn).

Jag tänkte först att Microsoft Net Client 3.0 skulle fixa biffen. Sagt och gjort, installerade det, la till TCP/IP och allt funkar. Datorn får IP av DHCP-servern och det går att pinga andra datorer i nätverket.

Men! När jag försöker använda t.ex. SSH-programmet eller Sioux så efterfrågas en "packet driver". Jag har hittat en sådan till mitt nätverkskort, men jag är ändå lite nyfiken på vad som skiljer. Som jag förstår det så laddar man packet drivern vid uppstart i autoexec.bat och sedan startar man aktuellt program.

Någon mer galning som sitter med sånt här?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan prova med någon annan driver än den du har nu?
http://www.georgpotthast.de/sioux/packet.htm

Permalänk
Medlem

Det finns flera olika sätt att nätverka i DOS. Många av dem använder packet drivers i botten, t.ex. Trumpet som lägger ett mellanlager, eller Mike Brutmans mTCP-svit där nätverkskoden är inkompilerad i binärerna och man då bara behöver packet drivern och den DHCP-klient som medföljer mTCP. Webbläsaren Sioux kanske är byggd på liknande sätt? Jag vet inget om Microsoft Net Client, om den har inbyggda drivrutiner för populära nätverkskort så den inte använder sig av extern packet driver. I så fall är frågan om webbläsaren har någon glädje av Microsoft-programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Det finns flera olika sätt att nätverka i DOS. Många av dem använder packet drivers i botten, t.ex. Trumpet som lägger ett mellanlager, eller Mike Brutmans mTCP-svit där nätverkskoden är inkompilerad i binärerna och man då bara behöver packet drivern och den DHCP-klient som medföljer mTCP. Webbläsaren Sioux kanske är byggd på liknande sätt? Jag vet inget om Microsoft Net Client, om den har inbyggda drivrutiner för populära nätverkskort så den inte använder sig av extern packet driver. I så fall är frågan om webbläsaren har någon glädje av Microsoft-programmet.

Tackar för klargörandet, tänkte att det nog var så. Har inte testat mer, men jag ska prova Trumpet härnäst.
Generellt har det varit ganska "enkelt" att sätta upp nätverk och protokoll i MS-DOS och Windows 3.11 tycker jag. Höll ju på rätt mycket med det på 90-talet, men då var det andra protokoll som gällde (IPX/SPX).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.