CPU som inte orkar med Antivirus längre? (AMD X3 720)

Permalänk
Medlem

CPU som inte orkar med Antivirus längre? (AMD X3 720)

Hej!

Jag har hos föräldrarna en äldre dator med följande spec:
nVidia 980a plattform.
Något 210/610 GPU
AMD X3 720 BE upplåst till X4.
Intel 320 SSD.
plus en gammal hdd som blev över från någon burk där PSUn gav upp.
Win 7 x64.

Datorn används inte mer än till surf/youtube och office. Surfandet är i för sig flashtungt och med massa flikar öppna (20+ säkert).

Problemet är att datorn är seg, fast den borde nog enligt spec inte vara det.
Det enda som jag kan tänka mig gör att den segar är dess anti-virus. I det här fallet Kaspersky Internet Security.
Kan det vara så att CPU eller någon del av datorn genom att vara för klen numera gör att den + Kaspersky agerar flaskhals?
Någon annan som haft liknande upplevelser?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Skrivet av Regert:

Hej!

Jag har hos föräldrarna en äldre dator med följande spec:
nVidia 980a plattform.
Något 210/610 GPU
AMD X3 720 BE upplåst till X4.
Intel 320 SSD.
plus en gammal hdd som blev över från någon burk där PSUn gav upp.
Win 7 x64.

Datorn används inte mer än till surf/youtube och office. Surfandet är i för sig flashtungt och med massa flikar öppna (20+ säkert).

Problemet är att datorn är seg, fast den borde nog enligt spec inte vara det.
Det enda som jag kan tänka mig gör att den segar är dess anti-virus. I det här fallet Kaspersky Internet Security.
Kan det vara så att CPU eller någon del av datorn genom att vara för klen numera gör att den + Kaspersky agerar flaskhals?
Någon annan som haft liknande upplevelser?

gotta ner dig i den underbara världen av Linux som funkar utmärkt på 25år gamla 386or..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Ja, det vore nice, men tyvärr envisas de med Windows.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

hur mycket minne har burken? bör vara minst 4 GB.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Se till att ha 4GB ram gärna 8GB. Du kan ju kika på hur processorn beter sig så den inte blir varm och klockar ner sig kan ju vara dammig eller dåligt monterad kylare. Processorn borde fungera ganska ok testa även att köra den i standard läge så det inte är något dumt med den upplåsta kärnan.
Mina föräldrar har en burk med en Ahlon II 640 x4 i 3,2GHZ och den upplever jag inte särskilt slö vid surfning. Har även en burk med en Athlon II 445 X3 och den är också rätt ok. Dock kanske jag inte kör lika mycket flikar osv, jag använder Opera som webbläsare och windows 10 på alla burkarna.
Sen kanske det är läge att installera om windows?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Gissar på att ominstallation av Windows gör susen. En gång per år är det dags att städa ut det gamla!

Permalänk
Medlem

Förutom att se till att du har tillräckligt med minne så kan en SSD verkligen göra underverk för en gammal dator. T.ex. så har Inet rea på OCZ Trion 100 120 GB om du har lite tålamod (slut i lager), eller annars Intel 535 120 GB från Netonnet.

Permalänk
Medlem

Det är just nu 6 GB ram (2x2 + 2 x 1 ). Men jag skall byta till 8 GB (2 x 4 GB).
Det är också en SSD redan i den. Intel 120 GB.

Kan ju vara så att det är något med temperaturen. Har inte kollat. Och att ställa den tillbaka till nedlåst läge kan ju vara en bra idé.
Det jag funderar lite på är om det kan vara så att nVidia 980a chipsetets sydbrygga kanske är varm. Det här är från den tiden då sydbryggorna inte var så vassa och ibland hade egen fläkt. Kan sånt påverka?

En SSD ökar väl I/O förfrågningarna, är inte det något som i en sådan burk skulle ligga på just Sydbryggan?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Skrivet av Regert:

Det är just nu 6 GB ram (2x2 + 2 x 1 ). Men jag skall byta till 8 GB (2 x 4 GB).
Det är också en SSD redan i den. Intel 120 GB.

Kan ju vara så att det är något med temperaturen. Har inte kollat. Och att ställa den tillbaka till nedlåst läge kan ju vara en bra idé.
Det jag funderar lite på är om det kan vara så att nVidia 980a chipsetets sydbrygga kanske är varm. Det här är från den tiden då sydbryggorna inte var så vassa och ibland hade egen fläkt. Kan sånt påverka?

En SSD ökar väl I/O förfrågningarna, är inte det något som i en sådan burk skulle ligga på just Sydbryggan?

ladda ner HWinfo så ser du ju temp ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644