Gissa kamera och objektiv (inget superjättedyrt)

Permalänk
Avstängd

Gissa kamera och objektiv (inget superjättedyrt)

Gissa kamera och objektiv som detta foto togs med (inget superjättedyrt) ... har naturligtvis plockat bort information i fotot om vilken kamera det är

Permalänk

@Emmet45:
Det är ju allvarligt talat som att leta efter en nål i en höstack, skulle lika gärna kunna vara en bra mobilkamera, men får jag gissa fritt skulle jag nog säga en d3200 med 18-55mm.

Permalänk
Medlem

Håller med lite... Hade varit bättre om idén hade inriktning mot att faktiskt ta en bild på en fysisk kamera och gömma för namnet på den bara...

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Som sagt, de senaste mobilerna jag har haft kan ta minst lika bra bilder. Samsung-telefon?

Permalänk
Medlem

Jag kan i princip inget om kameror och fotografering, men jag gissar på en iPhone endast pga lurarna

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Bildkvaliten tyder på en bra telefonkamera, men formatet på bilden (4:3 eller kanske till och med 3:2?) tyder på att det är en riktig kamera, troligtvis systemkamera. bättre gissning än så får du inte.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Det är en iPhone 5S faktiskt, och jag blev väldigt överraskad över att den håller nästintill systemkamera-kvalitet på bilder som dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Det är en iPhone 5S faktiskt, och jag blev väldigt överraskad över att den håller nästintill systemkamera-kvalitet på bilder som dessa.

Direkt imponerad vet jag inte om jag kan vara.. Om man tittar på hur kameran har hanterat saker som ljusinsläpp och fokus så ser det rätt illa ut. "Systemkamera-kvalité" som du kallar det är det verkligen inte. Det är en okej kamera för att fota vardagligt med, men inget mer än så.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Att använda begreppet "systemkamerakvalitet" i betydelsen att det skulle borga för högsta möjliga tekniska kvalitet avslöjar okunnighet. Det finns inget sådant vedertaget begrepp. Den som är påläst vet att somliga icke systemkameror kan ge likvärdig/bättre kvalitet än somliga systemkameror.

Under gynnsamma förhållanden kan en enkel billig icke-systemkamera ge likvärdiga resultat som en FF proffs systemkamera.

Permalänk
Medlem

Dålig skärpa även där det ska vara bra skärpa.
Mycket brus i bilden.
Dålig sparad JPEG (grötig bild).
Tafatta färger.
Utfrätta högdagrar = Lär inte vara sparad i RAW och/eller dålig hantering av starkt ljus.
Kromatisk aberration mitt i bilden = Troligtvis en relativt liten lins.
Lite småjobbig bokhe fast det är så kort skärpedjup så nära objektet.

Ja, antingen är det en gammal kompaktkamera av billigare modell eller så är det en klassisk mobilkamera.

EDIT:
Läste nu att det var det andra alternativet, en klassisk mobilkamera.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Det är en iPhone 5S faktiskt, och jag blev väldigt överraskad över att den håller nästintill systemkamera-kvalitet på bilder som dessa.

Så då hade jag och de flesta andra rätt alltså. Det var en mobilkamera, precis som den sunkiga bildkvalitén tyder på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

En hyfsat duktig fotograf kan ta bra (tekniskt sett) bilder med en mobiltelefon som är svåra att skilja från en proffskamera.
http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-6-plus.htm
Samma fotograf kan också ta skitbilder med en proffskamera.

Antar ni fattar vad jag är ute efter?