Speldator ifrån komplett, värt att köpa?

Permalänk
Medlem

Speldator ifrån komplett, värt att köpa?

Nu är det så att min dator har gett upp (efter 5 år) och det är helt enkelt dags för en ny. Jag hade tänkt använda datorn primärt till spel och vill helst kunna använda VR. Prislappen ligger runt 13-14 k. Jag har hittat ett specialerbjudande på Komplett:

https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-iem-champion/1...

Jag tänkte avfärda det först, men när jag tittade lite närmre på komponenterna så blev jag intresserad. Dock vill jag helst ha en konfirmation utav er på SC så att jag inte gör ett misstag som jag kommer ångra mig över senare. Så finns det några komponenter som ni skulle ändra? Eller ska jag hitta något annat?

Dessutom undrar jag: Är det väldigt onödigt att köpa 970/980 GTX nu när det kommer nya? Kommer priset sjunka?

Sist men inte minst: Detta erbjudandet tar slut imorgon och därför skulle snabba svar uppskattas. Tack så mycket i förhand!

Mvh.

Permalänk
Medlem

Verkligen ovärt. Bygg en dator själv istället. Och ja, vänta på pascal.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt som dig, ska köpa ny dator för runt 14k. Jag kommer vänta in dom nya grafikkorten. Är väldigt ivrig på att bara slänga iväg en beställning, men kommer ju garanterat ångra det då dom nya korten inte är så långt bort. Du borde ju självklart bygga den själv om du kan eftersom du lätt kan spara någon tusing på att köpa från olika ställen och sen köpa OS från Kinguin.

Permalänk
Medlem

Förresten borde du kolla in artikeln på tomshardware angående GPU och VR http://www.tomshardware.com/reviews/steamvr-performance-test-...

Permalänk
Medlem

Ligger väl omkring vad den kostar lösa delar plus mindre avgift för byggningen.

Men själv hade jag väntat på de kommande grafikkorten innan jag hade köpt nytt, alt bygga en ny utan grafikkort "om du har gammalt liggande/eller använd inbyggd gpu i cpu" till nya kort kommer.

Själv byggde jag en 6600k till barnen som väntar på pascal.
Kör sålänge på 6600k inbyggda gpu del.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

För det första: Tack för de snabba svaren!

Då jag inte är jättekunnig och aldrig byggt en egen dator, vad ska jag tänka på? Exempelvis är jag lite kluven på hur bra nätaggregat jag behöver till exempelvis den nya pascal med en i7 processor.

Utöver detta så är min fråga: Är det svårt att bygga ihop sin första dator själv? Eller är det överkomligt med guider etc? Man vill helst inte lägga ut 14 k bara för att inse att man är för okunnig för att fixa det själv ^^

Artikeln är väldigt hjälpsam, perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Verkligen ovärt. Bygg en dator själv istället. Och ja, vänta på pascal.

Problemet blir väl att dom första pascal som kommer lär nog kosta 70% av priset på datorn han länkade till.

budget segmenten kommer tidigast till hösten

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz