Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

"The α6300 will be available in Europe from March 2016 priced at approximately €1,250 body only and €1,400 with SELP1650"

Med en konsumentkurs på 10SEK/Euro hamnar vi på över 12papp därtill 25% moms, såklart. Kan bli dyrt det här. Nu jivvlar får CaNikon mfl. vakna upp och ge Sony en match så priset går ner.

Sedan några dagar sedan är det tvärt om, dags för Panasony att vakna. Canikon rockar 4K i fullformat och 4K 60fps i 800mbit. Ordentligt dynamiskt omfång i video med 13stop istället för 11.

Och på stillbilder har de varit klassledande sedan länge.

Så det lilla försprång Panasony en gång hade är borta, dags att vakna, a6300 är en stor gäsp imo.

Permalänk
Medlem

Nu har vi inte sett några omfattande jämförande omdömen/tester på A6300 - innan dess har vi bara specarna att hålla oss till.

Ingen kamera är bäst/sämst på alla pusselbitarna. Som jag sagt, var och en får plocka fram de som är MÅSTEN, BÖR och BRA-Å HA och själv bedöma vad det betyder.

Då jag, som sagt, inte är särskilt intresserad/kunnig inom video, vilket TS är, kanske du kan/vill länka till de modeller du refererar samt egna erfarenheter. Att avfärda en produkt som en "gäsp" utan att rekommendera något annat är ju inte särskilt informativt för TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nu har vi inte sett några omfattande jämförande omdömen/tester på A6300 - innan dess har vi bara specarna att hålla oss till.

Ingen kamera är bäst/sämst på alla pusselbitarna. Som jag sagt, var och en får plocka fram de som är MÅSTEN, BÖR och BRA-Å HA och själv bedöma vad det betyder.

Då jag, som sagt, inte är särskilt intresserad/kunnig inom video, vilket TS är, kanske du kan/vill länka till de modeller du refererar samt egna erfarenheter. Att avfärda en produkt som en "gäsp" utan att rekommendera något annat är ju inte särskilt informativt för TS.

Länken finns i min byline

Men du missförstod. Det var ett svar till dig, inte TS. Jag reagerade på det du sa om att Sony ledde utvecklingen när de just halkat efter. Hoppas de kommer ikapp igen. Det är bra när tillverkarna växeldrar.

Om du frågar mig så bör man köpa den kamera som passar en själv bäst. Alla kameror har plus och minus beroende på vad man ska ha dem till. Att bara gå på siffror är helt poänglöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Länken finns i min byline

Men du missförstod. Det var ett svar till dig, inte TS. Jag reagerade på det du sa om att Sony ledde utvecklingen när de just halkat efter. Hoppas de kommer ikapp igen. Det är bra när tillverkarna växeldrar.

Åter igen, vilka jämförbara spegellösa APS-C systemkameror rekommenderar du till TS som du refererat ovan och som du säger är bättre på den pusselbit du tog upp som får dig att "gäspa" åt A6300?

Här är några som inte gäspar:
http://www.dpreview.com/news/3240829197/sony-announces-24mp-a...
http://www.theverge.com/2016/2/3/10905592/sony-a6300-hands-on...
http://petapixel.com/2016/02/03/sony-a6300-boasts-the-worlds-...
https://www.youtube.com/watch?v=sDpM190WmXc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Japp, FF är helt överlägsen APS-C då du slipper nackdelen med cropfaktorn. Därtill får du tillgång till snorbilliga gammelgluggar. A7 är i praktiken obetydligt större än A6000 men betydligt mindre och smidigare än fet-DSLR.

Ja, det är både för och nackdelar. AF är fortfarande inte alls lika snabb på A7 serien som tex A77 och inte minst A77 Mk2 som är sjukt snabb. Cropfactorn ger ibland vissa fördelar, det beror på vad man ska fota. Fågelfoto eller sport tar jag APS-C med snabb AF hellre än FF med långsammare AF. Sen ver jag inte hur det är med ISO brus, men har sett flera tester där A7an av någon anledning brusar mer än 99an och 77an. Sen gillar jag att ha direktknappar och rattar för funktioner jag använder ofta. Tillsammans med de objektiv jag vill ha så blir A7 srien nästan lika stor som en vanlig DSLR då objektivet är det som bygger mest på storleken. Sen har vi också priset, vanliga A7an är överkomlig och är helt klart ett intressant alternativ. Men A7 II och A7R skenar iväg väldigt snabbt. Billiga gluggar kan man köra även med A-serien, inte i lika stor omfattning dock men det finns en uppsjö av Monolta AF och MD gluggar, samt alla tredjepartgluggar. En stor fördel för de spegellösa kamerorna är dock att man inte längre behöver AF-micro adjust. Det var en av största anledningarna att jag köpte A77an över a65an.

Jag är faktiskt inne på att köpa en RX100 istället som resekamera, tror den är ett bättre alternativ för många nybörjare som ändå aldrig tänkt köpa några fler objektiv än det som följer med kameran. Vill man göra riktiga kap så ska man kika begagnat, både NEX serien och A-mount serien finns många till salu.

EDIT: Vill bara tillägga att ibland är det skönt att gå tillbaka till någon gammal hederlig kamera med OVF och mindre funktioner. Har en A100 liggandes, och jag älskar den fortfarande för dess enkelhet. Den är bra på en sak, och det är att ta bilder. Inga panorama, HDR, multiframe tjosan hejsan lägen. Egentligen perfekt för en nybörjare för att lära sig hur foto funkar, allt annat är bara förenklingar av effekter som man alltid har kunnat göra på egen hand Det är riktigt befriande att ta fram A100an och en Beercan ibland.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

@Nisse-Tuta:

Nu är prisskillnaden rätt rejäl på en Canon eller Nikon med 4K 60fps och en Sony A6300. Sådär 30 000 kr. De går ju inte att jämföra med de kameror som diskuteras här.
Och dessa proffskameror presterar inte 30 000 kr bättre än en Sony 6300, just saying.
Panasonic har dessutom släppt sin GX80, vilken har lika bra 5-axlig IBIS som Olympus EM5 ll.
Sony och Panasonic leder helt klart gällande innovation, dock missar de ofta något i all hast.

Permalänk
Medlem

En klok man, tror det var Einstein, sa en gång. Den bästa kameran är den man har med sig. (Jag har en a5100 som jag aldrig har med mig)