Uppgraderingsförslag av nuvarande bygge till sommaren/hösten

Permalänk
Medlem

Uppgraderingsförslag av nuvarande bygge till sommaren/hösten

Hej!

Jag har en dator som har ett par år på nacken nu. Det börjar kännas som det är dags att se över vilka delar som är lämpligast att uppdatera och få en bild av hur mycket det kosta. Målet är ha en riktig beast i slutändan som klarar av köra 60fps i 4k-upplösning. Vägen är lång dit med det nuvarande bygget men rekommendationer från så ska det nog gå vägen tillslut. Såhär ser rigget i dagsläget:

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3
CPU: Intel Core i5 2500K
CPU-kylaren: Cooler Master Hyper 212 Plus
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ och Samsung 850-Series EVO 250GB
GPU: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II
RAM: ADATA 16GB (2x8GB)
Nätagg: XFX XXX Edition 650W 80+ Bronze

Jag skulle även behöva förslag på kvalitetsskärmar också om ni har några ni rekommenderar starkt.

Som ni kan se så är det ganska mycket som behöver uppgraderas om jag uppnå det målet. Är det mer värt att satsa på en helt ny dator istället? Har ni några förslag på ett prispaket runt 20k tex?

Tackar för förslagen på förhand! Säg gärna till om jag har glömt nämna något.

Permalänk
Medlem

Hur mycket har du överklockat processorn? Ett till 780 som du köper begagnat efter att dom nya korten från nvidia kommer är vad jag skulle börja med. Överklockad bör din CPU inte flaska och du slipper kanske lägga flera tusen på en lättare cpu uppgradering.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Hur mycket har du överklockat processorn? Ett till 780 som du köper begagnat efter att dom nya korten från nvidia kommer är vad jag skulle börja med. Överklockad bör din CPU inte flaska och du slipper kanske lägga flera tusen på en lättare cpu uppgradering.

Tack för svaret Cruentusa! Processorn ligger just nu på 4.3MHz. Just när det gäller grafikkortet tänkte jag avvakta lite inför sommarens releaser och se hur mycket något från 900-serien droppar i pris till exempel. Hade du rekommenderat att jag kör 780 SLI oavsett?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AK17:

Hej!

Jag har en dator som har ett par år på nacken nu. Det börjar kännas som det är dags att se över vilka delar som är lämpligast att uppdatera och få en bild av hur mycket det kosta. Målet är ha en riktig beast i slutändan som klarar av köra 60fps i 4k-upplösning. Vägen är lång dit med det nuvarande bygget men rekommendationer från så ska det nog gå vägen tillslut. Såhär ser rigget i dagsläget:

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3
CPU: Intel Core i5 2500K
CPU-kylaren: Cooler Master Hyper 212 Plus
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ och Samsung 850-Series EVO 250GB
GPU: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II
RAM: ADATA 16GB (2x8GB)
Nätagg: XFX XXX Edition 650W 80+ Bronze

Jag skulle även behöva förslag på kvalitetsskärmar också om ni har några ni rekommenderar starkt.

Som ni kan se så är det ganska mycket som behöver uppgraderas om jag uppnå det målet. Är det mer värt att satsa på en helt ny dator istället? Har ni några förslag på ett prispaket runt 20k tex?

Tackar för förslagen på förhand! Säg gärna till om jag har glömt nämna något.

1. Inget singelkort i dagsläget klarar av 60fps@4K, du skulle troligen behöva kraften ifrån 2st GTX 980Ti eller AMD 390/Fury X kort. SLI/Crossfire stöd i spel är väldigt varierande, det är dock desto vanliga med micro stuttering.
2. Skulle jag köra på en SLI/Crossfire lösning skulle jag riktat in mig på Intel´s Entusiastplattform, samt processor med 40st pci-express banor.
3. Skall du få en optimal dator för 60fps@4k spelande pratar om en dator i 30-40tkr klassen.

Skrivet av AK17:

Tack för svaret Cruentusa! Processorn ligger just nu på 4.3MHz. Just när det gäller grafikkortet tänkte jag avvakta lite inför sommarens releaser och se hur mycket något från 900-serien droppar i pris till exempel. Hade du rekommenderat att jag kör 780 SLI oavsett?

1. 4.3MHz? Du menar möjligtvis inte GHz? Annars är det något som är rejält fel.
2. GTX 780 korten ligger runt 800-1000kr, dock är det samma sak här. Kortet är för svagt så det kommer inte klara av 60fps@4K.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|