Dator startar inte, har testat det mesta.

Permalänk
Medlem

Dator startar inte, har testat det mesta.

Hej, jag har en gammal sandy bridge plattform som inte vill starta.

Jag har säkerställt att nätagget inte är trasigt, har testat med 2 moderkort och samma resultat, har testat med 2 cpu (2500k, 2400), 4 olika stickor med ram, med och utan tillbehör, med gpu och utan gpu samt rensat CMOS utan framgång.

Med 2500k så startar datorn men ger ingen bild samt att DRAM_LED blinkar med alla minnen och med 2400 ger den tecken på liv en sekund men dör direkt. Moderkortet är ett Asus P8Z77-i Deluxe samt ett Gigabyte G1 Sniper 3 med senaste BIOS.

Jag har seriöst ingen aning om vad felet kan bero på och jag hoppades att någon av er kanske hade någon idé, vem vet jag kanske har missat något.

Mvh Fredrik

Edit. Allt har fungerat som det ska fram tills att det inte gjorde det, att tillägga är att processorn varit överklockad manuellt till 4,5 Ghz @ 1.34V.

Edit2. La till lite info om moderkort.

Permalänk
Medlem

Låter som att du har testat alla variabler utom annat moderkort - förslagsvis kanske moderkortet eller CPU-socket som har hängt av sig hjälmen för sista gången? Har du kikat i din socket noga efter synliga skador?

Har du möjlighet att prova dina enheter i annat moderkort så bekräftar det ju snabbt den gissningen om det är så. Typ polare som också kör SB/IB (tror de är 1155 också) och kan ställa upp på en skruvmejselkväll?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve:

Tack för svar, glömde lägga till vital info om vad jag testat men om du kikar igen så ser du att jag har testat 2 moderkort med exakt samma resultat förutom att på Gigabyte kortet så får jag felkod 15 när jag startar med 2500k och med 2400 samma som på Asus kortet. Jag har också tagit ett förstoringsglas och kikat efter trasiga pins.

Permalänk
Medlem

Jaha. Då rök ju det enkla alternativet.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrim:

@Masyve:

Tack för svar, glömde lägga till vital info om vad jag testat men om du kikar igen så ser du att jag har testat 2 moderkort med exakt samma resultat förutom att på Gigabyte kortet så får jag felkod 15 när jag startar med 2500k och med 2400 samma som på Asus kortet. Jag har också tagit ett förstoringsglas och kikat efter trasiga pins.

Om du nu har så många olika delar, kan du får ihop en fungerande?

Ta det moderkorte med störst chans att fungera, den CPUn med störst chans, RAM du testat innan osv. Få igång ett system iaf.

Sen ta dina delar från ditt befintliga system och testa, alla av dem, en och en. Du kan nämligen ha flera defekta delar, vilket gör att när man testar byta en sak åt gången så löses inga fel. Genom att testa dina delar som kan vara defekta i ett fungerande system, kan du hitta felen. (I teroin iaf )

PS Glöm inte nollställa BIOS på moderkorten så alla OC försvinner.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Jag kan inte få igång ett fungerande system tyvärr, jag har nu testat med annat nätagg också, ett som jag använder dagligen men utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrim:

@Paddanx:

Jag kan inte få igång ett fungerande system tyvärr, jag har nu testat med annat nätagg också, ett som jag använder dagligen men utan resultat.

Om du inte kan få ihop ett system, när du har extra delar till allt, hur vet du då att de delar du testar att byta med fungerar?
Alla de "testdelar" måste ju kunna göra en fungerande maskin.
Och vet du inte om delar du testar med fungerar, så kan du inte utesluta något.

Permalänk
Medlem

Hejsan Fredrim,

Så din CPU har varit överklockad?
Hur länge var den det? Hur uppförde den sig tiden innan hela systemet dog?
Hur luktar ditt system? Bränd elektronik, som "använd elektronik i allmänhet"?

Hur ser moderkortet ut? Är det någon kondensator uppsvälld? En "mörk" sektion?
Kolla särskilt runt CPU och VRM.

Har du nyligen ändrat/bytt ut någon del i din dator?

Som Paddanx skriver, du behöver veta om testdelar som provar med fungerar eller inte annars blir det svårt att ta reda på vad som hänt.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Då är det ju i princip dött lopp eftersom alla kombinationer jag testat inte ger post.

@ThomasLidstrom:

Inga uppsvällda kondingar och inga missfärgningar på brädorna, det enda jag egentligen bytte ut var moderkortet mot Gigabyte men det var ett enkelt byte som fungerade smärtfritt tills det inte gjorde det så att säga.