Permalänk
Medlem

Reparera MP3 filer

Hejsan

Jag har en mp3 fil på 5,67GB som ska vara drygt tolv timmar lång. Men när jag öppnar den är den bara tre timmar och nitton minuter så det saknas alltså en hel del. Filen är en ljudupptagning av ett intensivt seminarium och är därför rätt viktig. Den är inspelad med appen Perfect Recorder och den var aktiv hela tiden tills jag stoppade inspelningen på kvällen. I appen står det också att filen ska vara på drygt tolv timmar men när den sedan öppnas så är den som sagt kortare.

Värt att notera är att jag skapade en kopia på filen och försökte reparera den - då blev filen istället 1,45GB stor men behöll sin längd på tre timmar och nitton minuter. Vilket stämmer då en inspelning på fyra timmar motsvarar 1,8GB ungefär.

Så till frågan - vet någon om det går att reparera filen eller om det åtminstone går att titta på datan över 1,45GB för att se om det finns något i det (eller om det bara är brus). Mottages gärna tips på andra appar som gör samma sak - spela in ljud utan tidsbegränsning - till Windows 10 Mobile.

Är även osäker på om tråden ligger rätt...
Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har använt Audacity för att kolla igenom sådana filer och eventuellt redigera rätt om möjligt (men det var längesen, så fråga inte om några detaljer).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack - glömde nämna att just Audacity använder jag för att klippa och editera. Mycket onödig information ofta. Fem timmar brukar bli en timme när jag är klar Men även Audacity säger tre timmar och nitton minuter så jag funderar på om mikrofonen helt enkelt bara lade av

Permalänk
Lego Master

En snabb uträkning ger att 3h19m är 199 minuter. Det kan inte vara så att programmet du försöker redigera med inte klarar tidsstämplar högre än 199 minuter, så att säga? Det känns lite för specifikt för att vara en slump.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nej, jag har andra filer på upp mot sex timmar som inte krånglar - tänkte också att det var någon sån gräns (även livrädd för att programmet inte skulle kunna skapa filer större än 2GB, men det gick också bra). VLC och MPC-HC går också bet på filen och Winamp vill inte ens starta den men i just Winamps fel tror jag det är för att den inte klarar av stora filer

Permalänk
Medlem

Vet inte om det blir någon skillnad men du kan ju testa Goldwave.
http://goldwave.com/

Permalänk
Inaktiv

Det är alltså inspelat med en telefon/platta/dylikt? Vad för filsystem har lagrinsmediet som filen spelades in till? Kan vara värt att ha i åtanke att te.x FAT32 bara kan hantera filerstorlekar på max 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vet inte om det blir någon skillnad men du kan ju testa Goldwave.
http://goldwave.com/

Tack! Skall tittas på ikväll!

Skrivet av anon37058:

Det är alltså inspelat med en telefon/platta/dylikt? Vad för filsystem har lagrinsmediet som filen spelades in till? Kan vara värt att ha i åtanke att te.x FAT32 bara kan hantera filerstorlekar på max 4GB.

Stämmer. Kvaliteten blir faktiskt riktigt bra, högt över förväntan måste jag säga. Jag har faktiskt ingen aning vad det är för filsystem, det går inte att få fram på telefonen eller när man kopplar in den i datorn Men sjutton också, jag trodde gränsen gick på 2GB av någon anledning. Aldrig haft filer över 4GB vad jag kan minnas så det kan mycket väl vara det. Men borde inte filen ta slut vid 3,99gb då istället för vid 1,47?