Lägga in pfSense och behålla nuvarande IP?

Permalänk
Medlem

Lägga in pfSense och behålla nuvarande IP?

Hej!

Tänkte testa pfSense i en VM men hur kommer det bli med det IP jag har idag? Antar jag kommer få ett nytt? Går det att förhindra på något vis?
Om det hjälper så kommer jag köra VM'en i den maskin som för närvarande agerar brandvägg idag.

(ISP: Bahnhof)

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Sätt samma macaddress på wan interfacet

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Fast då får jag väl en krock eftersom macadressen redan finns på det fysiska kortet som jag har idag.
Man kanske kan sätta macadress på kortet manuellt dock, har inte kollat om det går att göra.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Vad ska du ha det till? Som labb eller något mer komplett?

Permalänk
Medlem

Till en början labb... men vi får se, kanske blir för besvärligt. Enklare att ha en liten fysiskt burk med pfSense på. Och alllting annat bakom den.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Skulle nog säga det med, har varit i tankarna på en pfsense i VM jag med. Men insåg att det inte var lika säkert som en fysisk med pfsense i.
Om man bara ska labba kan man ju ha flera VM kopplade till en virtuell switch och ha pfsense som en brandvägg till labbmiljön. Men då snackar vi om LABB

Permalänk
Medlem

Visst är det samma fysiska nätverkskort som ansluter till ISP:n?

Jag är bara bekant med ESXi men fungerar säkerligen på liknande sätt oavsett virtualiseringsmiljö.

Ett sätt är att lägga WAN-interfacet på den virtuella pFsense på en vswitch tillsammans med det fysiska nätverkskortet mot ISP:n. Sedan går du in på inställningar för det fysiska nätverkskortet och ändrar MAC till något slumpvist, och för det virtuella nätverkskortet kopplat till pFsense ändrar du till det som det fysiska nätverkskortet som ger dig den IP du vill ha egentligen har.

På så vis blir det ingen krock och så kommer Bahnhof att se det som att det är samma dator som är inkopplad via en ny switch.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

@MadMantiz: Korrekt. Detta ska gå. Var en liknande setup jag tänkt på, men fick lite varningar från vänner och på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

@MadMantiz: Korrekt. Detta ska gå. Var en liknande setup jag tänkt på, men fick lite varningar från vänner och på internet.

Jo, jag vet inte om det rör sig om något best practice precis...

Om hårdvaran har stöd för det borde det även gå att att aktivera passthrough och på så vis knyta det fysiska nätverkskortet direkt till den virtuella pFsensen. Då slipper man vswitchen och MAC-fifflandet...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@shelter: Glöm inte att logga in på http://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi och ändra inställningarna om det inte skulle gå som tänkt.
Jag har glömt bort detta flertalet gånger.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX