Permalänk
Medlem

Funderingar Soundbar

Vi håller på att göra om i vardagsrummet och planerar på att köpa ny TV och en soundbar.
Den TV som det lutar åt just nu är den här.
Nu till frågan, jag kan ingenting om vilken soundbar man ska ha. Jag antar att det bästa är att köpa en av samma märke som på TV:n eller en märkesoberoende som Sonos men hur är det om jag skulle slå till på tex denna?
Hur blir kompabiliteten? Finns det något bättre? Den jag länkade till ligger i absolut övre gräns vad jag är villig att lägga ut på ljud.
Helst ska det bara fungera utan krångel, tex att soundbaren startar automatiskt när tv:n gör det osv.

Kom gärna med tips och råd, jag är som sagt ganska nollställd vad gäller ljud och TV och kan väl anse att jag inte är ute efter det bästa utan prisvärt men bra och enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Hur är det om man blandar olika märken på apparaterna? En Samsung TV och en LG soundbar.
Båda har HDMI ARC så det borde väl gå eller är det annat som strular?

Edit: Råkade bli ett till inlägg. Jag hade tänkt editera det första men frugan pratade samtidigt så det blev för mycket för mig. Sorry

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk

Det borde fungera i och med att bägge har ARC.

Nu vet jag inte om den var på rea tidigare, men om det är priset som står nu som gäller så skulle jag lätt ha köpt sonosen istället. Jag har aldrig varit glad över lösningar inbyggda i receivers och kompakta system när det gäller att spela upp ljudfiler eller streaming. Möjligt spotify connect som har fungerat bra. Airplay har jag knappt använt tyvärr. Men Sonosen funkar jämt. Grymt bra gränssnitt och stöd för olika tjänster.

Så vill du spela musik eller internetradio emellanåt så sikta på den.
Subben tillför mycket till sonosen, men den är fullt kapabel att klara sig själv även utan den.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Soundbaren från LG var på rea för ca. 5500:- när jag tittade på den. Men jag får hålla ett öga på Sonos om det dyker upp något. Såg att cdon skulle ha någon rea imorgon, får se om det kommer nåt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits som dig förra året och kan komma med två "tips".

Försök att inte göra dig beroende av ARC, det är ett potentiellt otyg. Helt ok att funktionen finns dock om du vill testa.

Jag köpte tillslut Philips Fidelio B5 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2806008 och kan säga att efter ett års användning så är jag sjukt nöjd.

Det absolut bästa är att man kan plocka bort två satelliter från limpan och därmed köra 5.1 klockrent via kodi. Dom går på batteri och håller lätt ett par dagar innan man behöver docka dom igen. Inga sladdar gör dessutom frugan glad

Dessa går även att använda som fristående bluetooth-högtalare på tex altanen (kopplade till min telefon).

edit: ser att den inte finns i så många butiker längre, kolla om du kan hitta nån uppföljare!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag är något fixerad vid att ha saker av samma märken, därför skulle jag välja en Samsung Soundbar, då får du dessutom TV Sound Connect, trådlös överföring till soundbaren och du kan styra soundbaren via TV:ns fjärrkontroll.

Nu har du inte ställt någon fråga kring TV:n, men får man fråga hur långt ifrån ni tänker sitta? För mig är 60" och Full HD icke kompatibelt år 2016.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

@jcee1993 Vi sitter ungefär 3m från TV:n. Men den här dök upp på cdon-rean och jag funderar på den istället. Är däremot väldigt obekant med Android på TV. Och till den bara gå på den soundbar som är populärast på prisjakt för den verkar helt ok.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |