Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

CPU 30-50% Load "Systemminne och komprimerat minne"

Permalänk
Medlem

CPU 30-50% Load "Systemminne och komprimerat minne"

Tja, har haft ett problem nu i lite mer än ett år som är knutet till windows 10, har levt med det tills nu och börjar bli rätt trött på det, har googlar och gjort allt tänkbart som finns att göra. Inklusive 2st total formateringar på datorn.

Såhär står det till. Min dator har alltid kört win 8.1 men sen bestämde jag mig för att uppgradera till Win10 (inte bra gjort). Det slutade med att det blev massa BSOD och jag gick tillbaka till win 8.1. Det fungerade då felfritt och allt va skit bra, sen en dag råkade jag acceptera en win10 uppgradering igen (efter den stora höst patchen) och sen dess (sen 2015) har jag haft ett skumt problem.

Ibland tar processen "systemminne och komprimeratminne" upp 30-50% av CPU och ca 30MB RAM, allt jag hittar på nätet verkar vara att den ska äta RAM minnet inte CPU. Hur som helst så när detta händer är oklart. Ibland när jag startar datorn så kan den bara helt plötsligt ligga så högt i CPU och ibland inte.
Problemet är att när den är uppe i sin höga CPU så går det inte att stänga av datorn. Jag kan trycka stäng av, skärmen blir svart, men LED-lampan på datorn lyser och fläktarna snurrar i den. Efter en viss tid så startar den sig själv igen (1-5h) sjukt random.

Vissa gånger äter den inte upp CPU och då funkar datorn kanon. Jag har alltså formaterat datorn två gånger till WIN 8.1 igen och då har det fungerat felfritt, sen så fort Win 10 kommer på (uppgraderat från Win 8.1 via Windows Update) den så drar jävelskapet igång igen.
Samtliga drivrutiner för allt är installerat. Laddat ner senaste verisioner från respektive tillverkare.

Jag kan inte hitta någon lösning på det och det är helt random när den väljer att sluta äta all min CPU power. Efter 10 omstarter, 20 omstarter, två totala omstarter med avsslagen ström till nät-agget, ibland är det enda som funkar att lämna datorn på flera timmar så slutar den av sig själv.

Kan nån ha någon vettig lösning så provar jag gärna, är trött på detta nu!
PC Specs:
CPU - i5 6600k @ 4.2 Ghz
GPU - GTX 970 OC
Ram - 16Gb DDR4 @ 2 666 MHz
MOBO - Asus Z170 Pro Gaming

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Vila i frid

Är det inte rätt meningslöst att lägga tid på att försöka lösa Microsofts problem? Installera 8.1 igen och dra igång "never10" och "anti-beacon". Din dator har ju reggat 10'an så vid den här tiden nästa år är det kanske dags att prova en förhoppningsvis lite mer buggfixad 10'a.

De slumpmässiga omstarterna tyder på drivar/kernel-fel. Inte helt enkelt att felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Är det inte rätt meningslöst att lägga tid på att försöka lösa Microsofts problem? Installera 8.1 igen och dra igång "never10" och "anti-beacon". Din dator har ju reggat 10'an så vid den här tiden nästa år är det kanske dags att prova en förhoppningsvis lite mer buggfixad 10'a.

De slumpmässiga omstarterna tyder på drivar/kernel-fel. Inte helt enkelt att felsöka.

Håller med i allt utom det markerade.
Räcker med en enkel registernyckel:
------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Gwx]
"DisableGwx"=dword:00000001
------

Lägg in de raderna mellan "------" i en textfil, döp om den till .reg i filändelse, sen kör den och välj "ja" att lägga till i registret, sen "ok". Starta om datorn och du störs inte av programmet för att skaffa Windows 10 igen.

GWX är förkortningen MS använder för GetWindows10 (romerska X), och Disable, tja... stäng av och = 1. Detta är MS egen lösning på hur de styr det via policy editor för företag så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Är det inte rätt meningslöst att lägga tid på att försöka lösa Microsofts problem? Installera 8.1 igen och dra igång "never10" och "anti-beacon". Din dator har ju reggat 10'an så vid den här tiden nästa år är det kanske dags att prova en förhoppningsvis lite mer buggfixad 10'a.

De slumpmässiga omstarterna tyder på drivar/kernel-fel. Inte helt enkelt att felsöka.

Datorn är alltså helt ny, bygg från scratch av mig själv och formaterad 2ggr med legit windows skiva. Hur kan det vara driver/kernel fel på det direkt. Kommer det i samband med Win10 uppdateringen då?

Antar att det får bli en tredje formatering, yippieeeee......

Tack så mycket för eran input i ämnet, tack tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!