Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

ADSL eller Mobiltbredband i Malmö?

Hej! Det är nämligen så att jag & min sambo ska flytta till en större lägenhet i centrala malmö. Tyvärr så har de inte fiber / comhem i föreningen vilket lämnar valen till ADSL eller mobilt bredband.
Jag undrar hur det fungerar att spela cs på mobiltbredband och stabilitet?
Vad har ni för erfaranheter och vad hade ni valt?

Mvh, Alex

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ADSL. Har testat båda och visserligen så kan man få en lite lägre ping med mobilt bredband i vissa fall, men iom stabiliteten och att man alltid får ut samma hastighet oavsett vilken tid på dygnet så skulle jag ha valt ADSL. Finns typ 24/2, kanske högre?

Permalänk
Medlem

Har ni 4G (vilket jag antar?) så kommer det fungera fint att lira på mobil bredband. Det är dock inte det som är problemet, utan det är mängden av surf som är problemet när man använder mobilt bredand.

Hade dock ändå valt ADSL, även om det är en sliten teknik.

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det finns 4G. Men så jäkla dyrt & tråkigt med ADSL när man kört fiber nu i 4år.... Kommer bara ihåg att det strulade hos mina föräldrar hela tiden...

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk

Problemet med mobilt bredband är från vad jag hört av min kompis som hade ett 4G abonnemang med fri surf hemma var att det inte var stabilt på dagarna.

utan han fick sitta vid datorn på youtube m.m på nätterna eller vid förmiddagen där dom flesta jobbar där han bodde. fredagar klockan 5 gick inte alls. det var för slött då. då hade han även en stor mottagar antenn han hade satt på taket(hade bara tillgång till 4g där han bodde)

han var så trött på det och han fick möjlighet till ADSL nu när han flytta så han hoppade på adsl efter att försökt med 4G i nya huset.

Du kan inte få ut VDSL?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Problemet med mobilt bredband är från vad jag hört av min kompis som hade ett 4G abonnemang med fri surf hemma var att det inte var stabilt på dagarna.

utan han fick sitta vid datorn på youtube m.m på nätterna eller vid förmiddagen där dom flesta jobbar där han bodde. fredagar klockan 5 gick inte alls. det var för slött då. då hade han även en stor mottagar antenn han hade satt på taket(hade bara tillgång till 4g där han bodde)

han var så trött på det och han fick möjlighet till ADSL nu när han flytta så han hoppade på adsl efter att försökt med 4G i nya huset.

Du kan inte få ut VDSL?

Okej, verkar luta åt xDSL
Verkar kunna få telia 30 men inte telia 60. Hur vet jag om jag kan få vdsl?
Med vänlig hälsning, Alex

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Ganska säker på att det finns 4G. Men så jäkla dyrt & tråkigt med ADSL när man kört fiber nu i 4år.... Kommer bara ihåg att det strulade hos mina föräldrar hela tiden...

Om det fungerar bra eller ej beror lite på vart du befinner dig med ADSL jag har inget att klaga på (förutom hastighet) efter att ha använt Telia adsl i snart ett år. Får tyvärr bara ut 12-14Mbit av mina upp till 30 men stabilt och så är det i alla fall till skillnad från 4g som jag testade en månad först. Hade Fiber via telia innan och märker ingen större skillnad när jag spelar är mest när man laddar ner stora uppdateringar osv det är lite tråkigt Bor dock själv så har ingen jag behöver bråka om bandbredd med.

Skulle det vara ostabilt på din adress har man ju en testperiod på 30 dagar eller något sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Verkar vara 2.1km till telestationen inget vdsl med andra ord?

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk

Är det inte 30 VDSL? Vi har det just nu hemma och det funkar hur bra som helst! Dock kommer fiber till sommaren och då blir det ju ännu bättre

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Är det inte 30 VDSL? Vi har det just nu hemma och det funkar hur bra som helst! Dock kommer fiber till sommaren och då blir det ju ännu bättre

Tror att man måste vara under 1500m för att få tillgång till vdsl :/

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Inaktiv

Låter väldigt konstigt att det inte finns fiber i centrala Malmö? oO
Och lika konstigt att det är så långt till telestationen?

Permalänk
Skrivet av DrGuld:

Tror att man måste vara under 1500m för att få tillgång till vdsl :/

Okej, det var ju tråkigt för dig :/
ADSL däremot borde fungera tillräckligt bra!

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Låter väldigt konstigt att det inte finns fiber i centrala Malmö? oO
Och lika konstigt att det är så långt till telestationen?

Får hålla med. Vart i centrala Malmö finns de inte fiber??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Låter väldigt konstigt att det inte finns fiber i centrala Malmö? oO
Och lika konstigt att det är så långt till telestationen?

Skrivet av thexps:

Får hålla med. Vart i centrala Malmö finns de inte fiber??

Skickades från m.sweclockers.com

Amiralsgatan 43

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Amiralsgatan 43

Liten mindre privat föreing eller? Kanske kan lyfta frågan om att införskaffa fiber till föreningen.
Samtidigt vill jag passa på och rekommendera Vinnys krog som ligger i närheten, St knuts torg. Riktigt trevlig restaurang!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Liten mindre privat föreing eller? Kanske kan lyfta frågan om att införskaffa fiber till föreningen.
Samtidigt vill jag passa på och rekommendera Vinnys krog som ligger i närheten, St knuts torg. Riktigt trevlig restaurang!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset
Mellanstor förening antar jag; 142 längenheter i Malmö & 122 i Lund
http://www.tensorfastigheter.se/
Dock så antar jag att det är svårare att påverka när det är hyresrätt?

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Skrivet av DrGuld:

Okej, verkar luta åt xDSL
Verkar kunna få telia 30 men inte telia 60. Hur vet jag om jag kan få vdsl?
Med vänlig hälsning, Alex

Telia 30 och 60 är VDSL.

24 och ner är ADSL vad jag förstått det som. är inte så insatt i xDSL sen vi fick fiber.

VDSL har iaf lite lägre ping än vanlig ADSL som vi hade.

En vän till mig har det och han är nöjd.

Edit: Efter lite efter sök så verkar VDSL har 12mb upp vilket är bra mycket bättre än dom 1-2Mbit/s man har i vanliga fall.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

xDSL alla dar i veckan. Avgörande är fri surfmängd.

Levt i 2 år med mobilt bredband (100gb i månaden). Och det funkar att spela. får skaplig ping (~30-70ms) vilket går att spela FPS med. Dock är det enormt irriterande med ett maxtak.

Ivrig surfare, kollat mycket på film/serier samt spelar nya spel och vips så är surfen slut.

Fick fiber idag 250/100 och kan inte vara mer nöjd just nu. kör ADSL hos föräldrarna och det har fungerat relativt smärtfritt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM