Fråga till forumet: vad säger ni om HP Spectre x360?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en HP Spectre X360 just nu. Bara haft den sedan i tisdags. Men hittills är jag nöjd Jag har versionen med i5-5200U, FHD, 8GB ram, 256GB SSD. Snabb, trevligt tangentbord. Jag väntar just nu ivirgt på en Dell Active Stylus 750-AAHC. Jag är spänd på att se hur pennan fungerar tillsammans med datorn och Onenote.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Jag sitter på en HP Spectre X360 just nu. Bara haft den sedan i tisdags. Men hittills är jag nöjd Jag har versionen med i5-5200U, FHD, 8GB ram, 256GB SSD. Snabb, trevligt tangentbord. Jag väntar just nu ivirgt på en Dell Active Stylus 750-AAHC. Jag är spänd på att se hur pennan fungerar tillsammans med datorn och Onenote.

Hur uppfattar du skärmen? Får du någon gång känslan av att du borde valt QHD? Har lite svårt att bestämma mig, även om det nog slutar med att jag prioriterar batteritid och väljer FHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Hur uppfattar du skärmen? Får du någon gång känslan av att du borde valt QHD? Har lite svårt att bestämma mig, även om det nog slutar med att jag prioriterar batteritid och väljer FHD.

Hittills upplever jag skärmen som mycket bra. Men jag kommer från en Fujitsu LifeBook som hade en väldigt tråkig skärm. Har ingen ånger av att jag inte valde den högre upplösningen. Jag har ej redigerat bilder ännu, men kollat lite film, surfat och spelat lite AoE2HD och till det så har skärmen varit mycket trevlig.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

@SilenceLotto: Så, nu har jag haft min x360 i en dag ungefär. Trevligt bygge, men är inte alls vän med pekplattan. Den minns inte inställningar (verkar vara ett vanligt fel när man googlar), och att den är lite allmänt "nervös", det är väldigt enkelt att t.ex. råka zooma istället för att scrolla.

Är det något du upplevt problem med?

Permalänk
Medlem

@jaqob Jag visste inte att man kunde göra egna inställningar till pekplattan, så det har jag inte testat. Lite ovant med storleken och att man behöver klicka långt till höger för att högerklicka är ett problem som jag har märkt. Inga problem med xoom och scrollning förutom att det ibland tagit 1 minut efter att man väckt datorn från viloläge innan det fungerar att scrolla med pekplattan.

Kan även tipsa om att använda datorn tillsammans med en Dell Active Pen. Går underbart enkelt att ta anteckningar i onenote med den kombinationen.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

@jaqob Jag visste inte att man kunde göra egna inställningar till pekplattan, så det har jag inte testat. Lite ovant med storleken och att man behöver klicka långt till höger för att högerklicka är ett problem som jag har märkt. Inga problem med xoom och scrollning förutom att det ibland tagit 1 minut efter att man väckt datorn från viloläge innan det fungerar att scrolla med pekplattan.

Kan även tipsa om att använda datorn tillsammans med en Dell Active Pen. Går underbart enkelt att ta anteckningar i onenote med den kombinationen.

Det finns en synaptic-ikon nere vid klockan, där man kan ändra en hel del, bland annat storleken på högerknappen.
Här kan man även ändra så att scrollen inte är inverterad.

För att kunna spara inställningarna efter en omstart måste man tyvärr göra de här stegen:

1. Open up regedit.exe (I found this by opening up the "search window" icon and typing in "regedit")
2. Navigate through the folders to: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Synaptics\Sy­nTP\Install
~Note this is LOCAL MACHINE, not CURRENT USER.
3. Look for a key in that Install folder called DeleteUserSettingsOnUpgrade
4.Double click and change the value to 0
5. Now go back to the Synaptics control panel, set everything how you like, and reboot.

Från: http://h30434.www3.hp.com/t5/Other-Notebook-PC-Questions/How-...

Permalänk
Medlem

Jag har inte ändrat några inställningar för pekplattan ännu. Och efter ett tags användning blir man mer och mer van med att man behöver klicka långt till höger för att högerklicka. Känns som att det är en sak som förhoppningsvis snart sitter naturligt.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Jag har inte ändrat några inställningar för pekplattan ännu. Och efter ett tags användning blir man mer och mer van med att man behöver klicka långt till höger för att högerklicka. Känns som att det är en sak som förhoppningsvis snart sitter naturligt.

Jag har ändrat riktningen på skrollen, och stängt av zoomen, eftersom plattan hela tiden ville zooma istället för att skrolla.
Jag har ganska stora problem med "knapparna". Även vänsterklick känns som att det registreras vid kanske 75% av försöken. Men blir nog att jag vänjer mig vid att klicka på själva plattan, och högerklicka med två fingrar, istället för att bråka.

I övrigt är det en riktigt trevlig dator, även om den så klart hade vunnit på att väga två hekto mindre. Men frågan är om jag faktiskt inte prioriterar byggkvaliteten, som är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat ett nytt litet problem med datorn, när man klickar på batteriikonen så står det där batteritiden ska stå, Beräknar...
Och det kommer aldrig upp någon tid hur lång batteritid man har kvar. Någon som har hittat en lösning på det?

God Jul

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag har ganska stora problem med "knapparna". Även vänsterklick känns som att det registreras vid kanske 75% av försöken. Men blir nog att jag vänjer mig vid att klicka på själva plattan, och högerklicka med två fingrar, istället för att bråka.

Nu har jag använt datorn i drygt en månad, och detta vänjer jag mig inte vid. Det fysiska klicket man får från plattan när man trycker betyder inte nödvändigtvis att ett klick har registrerats, vilket är enormt irriterande. Oklart om det är hårdvara eller mjukvara som bråkar, men av vad jag kan läsa mig till i recensioner och på andra forum så är jag inte ensam om detta problemet.

Lösningen är väl en trådlös mus, men synd att det ska behövas.

Permalänk

Ni som haft denna modell ett tag.. hur känner ni för den nu? Nått som fattar? Vad spelar ni för spel på den?
Vad tror ni om denna? LIte dyrare, lite mer
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaesterlund:

Ni som haft denna modell ett tag.. hur känner ni för den nu? Nått som fattar? Vad spelar ni för spel på den?
Vad tror ni om denna? LIte dyrare, lite mer
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...

Jag kommer fortfarande inte överens med pekplattan. Där finns någon form av taktil feedback, mend en är inte 100% kopplad till att ett knapptryck verkligen har registrerats. Sista gången jag köper en dator med en platta utan fysiska knappar.

Hade jag fått göra om mitt val av dator så hade jag nog även köpt en dator utan pekskärm. I teorin är pekskärm enormt trevligt, men jag tycker inte det fungerar bra nog i W10. Det finns vissa få saker som fungerar bra, typ google maps, men annars så gå det snabbare och är enklare att styra på traditionellt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Hämtat bettan och sitter med den i knät nu, känns som en välbyggd maskin. Ett riktigt snyggt läderfodral följde med, med magneter i "locket", sweet. Efter 1 TB med Windows Updates, under vilken maskinen fläktade på och blev varm, så är den nu tyst och sval. Men fläktljudet var ändå hanterbart, säger jag som kommer från en Sony Vaio Pro 13". Känns lite som damens MBP i byggkvalité.

Skärmen är lite gulaktig, säkert något som går att tweka i Intel Grafikdrivaren, i övrigt skönt tangentbord och över förväntan med touchskärm, antar att jag vant mig från användande av android på telefon och plattor.

Om någon går i köptankar och har frågor så är det bara att skriva här i forumet eller PM-a så skall jag försöka svara om det är något jag kan hjälpa till med om maskinen.

Hej, jag funderar på att köpa http://www.billigteknik.se/dator-med-hog-prestanda/15715-hp-s... då jag ska börja studera.

Vore guld värt om du ville reccensera datorn nu när du har haft den ett år!

Permalänk
Medlem

@qube: Mycket nöjd med maskinen. Den har hängt med mig på resor och fungerat kanon. Rimligt tyst och batteritiden är bra, så inget att klaga på. Upplever inte längre att skärmen skulle vara gulaktig som jag gjorde i början, har säkert fixat sig med en ny drivrutin. Stadig och välbyggd.

All in all, en mycket trevlig maskin. Sätter den i "tält-läge" på tåg och flygplan och kollar tv-serier och film på den, går fint det.

Kort svar: Inget att klaga på som jag kommer på så här på rak arm.