Så dyrgripen till skärm pajade nyss.

Permalänk
Medlem

Vill bara upplysa om man sällan känner av en spricka i en skärm med fingret.
Det är ett inre lager som spricker, och det kan ske genom tryck - man behöver inte tappa eller slå något mot skärmen.

Om det däremot är en touchskärm så känner man det pga det är yttre glaset som oftast spricker. (finns såklart andra typer av touchskärmar, nu menar jag skärmar med repfri glas)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Alltså, bara för att jag skulle kunna köpa en ny klocka för 40k om jag tappar min i badrumsgolvet innebär det inte att jag vill ta den risken. Samma gäller med barnens iPad etc. där hemförsäkringen betalade ut inköpspriset för en 18 månader gammal iPad när den tappades bort av dottern.

I genomsnitt är all försäkring dyrare än din förväntade förlust, även om det finns personer som har högre sannolikhet att råka ut för en skada som tjänar på försäkring så gör genomsnittspersonen inte det. Så egentligen skall man rent ekonomiskt endast ha försäkring på sådant där skadan blir för dyr för dig att klara av, om man nu inte vet med sig att man tillhör en av de med mycket högre skaderisk.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MadFred:

Vill bara upplysa om man sällan känner av en spricka i en skärm med fingret.
Det är ett inre lager som spricker, och det kan ske genom tryck - man behöver inte tappa eller slå något mot skärmen.

Om det däremot är en touchskärm så känner man det pga det är yttre glaset som oftast spricker. (finns såklart andra typer av touchskärmar, nu menar jag skärmar med repfri glas)

Man kan även känna en "spricka" eller mer troligt - en repa av djupare modell i reflexfiltret.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Mezzlock:

Borde ju inte vara några som helst problem för det där att gå på garanti/reklamation. Du har ju hanterat skärmen som den SKA hanteras som jag förstår det, eller la du den så att framkanten på foten också låg på bordet?
Har lagt ner mina skärmar hundratals gånger på det där viset (även 40-55" TV apparater ett antal ggr) utan att det någonsin varit något problem. Även fraktat på så vis i bil utan några som helst problem flertalet ggr.

Tråden bör inte handla om han har drulle eller ej. Det är inte ett försökringsärende enligt mig

Skrivet av andreas_dock:

Jag hade samma fel, med en likadan skärm faktiskt..

För min del var det glapp i DP-kabeln.

Så mitt tips är att göra den strömlös och låda adaptern ligga utan väggkontakten i ett tag.
Och att prova med annan DP-kabel, gärna kort längd.

Men om man tittar på bilden nere i högra hörnet så är det en tydlig tryck / slag / panelskada. Jag ser sådana skador varje vecka på telefoner, bärbara datorer och vanliga monitorer. Dessa händer aldrig någonsin av sig själv, de lagar sig aldrig själva och blir heller aldrig bättre med tiden. Om det skulle finnas något sätt att få skärmen lagad / utbytt så är det endast via någon form av försäkring eller fullbetalning av ägaren själv.

Saken med denna skärm är ju också att den är "kant lös" och har således ingen ram i framkant som stadgar upp / lyfter panelen. får man då någonting emellan panel och den ytan som man lägger ned skärmen på kan det därför gå mycket illa väldigt fort (som vi nu ser i trådskaparens exempel)

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Flyttade plats på min skärm och ändrade höjden på stället (dvs lade den upp och ner och skruvade loss en grej) och nu ser det ut så här: http://imgur.com/3L6E62P

Är det kört eller? Är en LG 34UM95-P och den kostade minst sagt en slant. Rätt så uppenbart har det skapats en spricka där nere (känns inte på yta utan märks bara när panelen är påslagen) och nu är bilden oanvändbar.

Nån som har erfarenhet av detta? Köptes på webhallen. Kan man ens yrka att den borde klara småstötar eller är det bara att acceptera läget och köpa nytt?

Bästa skärm jag haft, men är inte pepp på att lägga dom pengarna igen.

Såg ut i princip exakt så där när min lillebror slängde sin mus rakt in i sin skärm, fanns tyvärr inget att göra :/

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Frågan är hur skärmen bara kan spricka sådär när du inte gjort något? Ser ut som ett skotthål nästan. Låg det något på underlaget du la skärmen på? Det hade jag misstänkt direkt om jag jobbat i butik. Ser ut som något legat på underlaget när du la skärmen med skärmytan ned och det tryckte sönder skärmen. Det yttersta lagret är i plast och spricker inte lika lätt så det ser ut som något spruckit inuti.

Det där kommer du aldrig få på garanti.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Mezzlock:

Må så vara, men nu är ju inte displayen sprucken på ett fysiskt sätt så det syns eller känns från utsidan. JAG skulle bedömma det som att det finns andra orsaker än yttre våld som orsakat detta. Och saker KAN gå sönder utan att man nödvändigtvis har utsatt dom för något dom i normala fall ska klara av. T.ex. att läggas face down på en plan yta.

Hursomhelst så hoppas jag att det löser sig för TS, tråkigt att något såpass dyrt går sönder utan att man gjort något fel.

Skärmen ser sprucken ut på bilden, det är vad jag utgår från. Sen finns det, som jag skrev, möjlighet att få den skickad till en serviceverkstad men där den med allra största sannolikhet kommer beläggas med ett kostnadsförslag.
Hade jag jobbat i den butik som tog emot skärmen hade jag starkt avrått kunden från att skicka in skärmen. Vi som servicepersonal har skyldighet att avråda kunder att skicka in produkter på service där vi misstänker att chansen är stor att reparationskonstanden skulle överstiga en viss del av produktens värde. Sen händer det så klart att vi har fel.

Jag försöker hitta mina källor här men det går inte så bra. Det kan vara så att våran skyldighet ligger i att avråda kund att acceptera kostnadsförslaget om det är just kostnadsförslaget som som överstiger värdet. Det låter dock, när jag själv läser det, som ganska tveksamt.

Permalänk
Medlem

Har inte haft drulle på hela min livstid på 26 år. Ingenting har hänt ännu, vilket jag är glad för. Sparat många roliga pengar på det.. Men kan tänka mig att det är bittert när något liknande detta händer..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har inte haft drulle på hela min livstid på 26 år. Ingenting har hänt ännu, vilket jag är glad för. Sparat många roliga pengar på det.. Men kan tänka mig att det är bittert när något liknande detta händer..

Jag hade inte heller haft det innan jag skaffade barn, men sedan dom kom till världen så har jag insett att Drulle är guds gåva

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Den där skärmen har fått ett kraftigt slag av ett trubbat objekt, eller kraftigt tryck mot ett objekt nere i högra hörnet. Den har inte gått sönder av att lägga de ned mot en plan yta.

Det är 100% handhavande-fel och kan inte täckas av något annat än Drulle-försäkring, vilket du inte har. En dyr läxa är vad det är, både i hantering av skärmar och värde av drulle-försäkring.

Hade du lagt skärmen på en plan yta, som ett rent bord utan saker på det, hade det aldrig hänt.

Permalänk
Medlem

Sjukt trist när man har sönder grejer bara för att man skulle pilla lite istället för att låta dem vara.

Men jag förstår inte riktigt varför en del i tråden ska krångla till ärendet så jäkla mycket. Är ju bara att dra en riktigt djup suck, kontakta butiken och skriva ärligt vad man gjorde och ev. vad man tror har hänt? Är det en känd brist eller svaghet i produkten så känner butiken ofta till det och kan fixa ersättningsvara eller reparation. Själv hade jag en TV som plötsligt fick lila ränder över bilden. Jag trodde butiken skulle krångla rejält men det var tydligen ett känt lödningsfel och jag fick hela panelen utbytt utan att det kostade nåt.

Annars går det ibland att reparera prylen betydligt billigare än vad det kostar att köpa en ny.

Permalänk
Medlem

@Frux:
Svårt att se utan att zooma in, stor panel trots allt. TS hintar att den har fått ett slag i första inlägget med. Var det något med hårdhet som stål eller dyl, en bra skruvmejsel som slog i, klart att glaset går sönder även vid lägre styrkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Den där skärmen har fått ett kraftigt slag av ett trubbat objekt, eller kraftigt tryck mot ett objekt nere i högra hörnet. Den har inte gått sönder av att lägga de ned mot en plan yta.

Det är 100% handhavande-fel och kan inte täckas av något annat än Drulle-försäkring, vilket du inte har. En dyr läxa är vad det är, både i hantering av skärmar och värde av drulle-försäkring.

Hade du lagt skärmen på en plan yta, som ett rent bord utan saker på det, hade det aldrig hänt.

Tvättäkta exempel på vad jag nog tippar på att skärmverkstaden eller ÅF skulle svara Du råkar inte jobba i en av branscherna?

Men skitsamma, för jag ser ju skadan och hur hopplöst detta blir att driva någonstans. Nog hade jag trott som du gjort om jag sett en skada som denna. 4k skärm ligger i framtiden och ska den någonsin justeras i skärmfoten så kommer jag lägga den face-down mot en madrass

Skickades från m.sweclockers.com

edit: För intresseklubben. Backstory. Ska sälja lgh och behöver städa upp inför fotografering. Skärmen har alltid stått på en liten "hylla" på ett bord. Nu flyttade jag den tillfälligt till ett annat bord där jag inte skulle ta med hyllan. Då visste jag att skärmen har två lägen man kan fästa foten i och att jag hade den på det lägre läget. Jag ville ha upp den lite för att kompensera skillnaden mot hyllan, så jag vände på skärmen. Då var bordet redan rensat från hylla, tagentbord och mus.

Men till synes så måste jag ha lagt den upp och ner genom att först lägga ned den på ena hörnet och sen andra. Det var ingen rejäl smäll eller nåt som jag gjorde mental anmärkning på när det skedde. Men det är ju en stor och ganska tung skärm. Som nämnt kantlös utan något vidare skydd inbyggt, och också jättebred och stor. Så jag antar att om ena kanten når bordet bara ett uns före resten så har den väl utsatts för större vikt och tryck än vad som är väntat.

Jag har väl liksom lagt ned hoppet att spara någon krona utan får stå för att det var vårdslöst på någon nivå. Men andra ägare av skärmen eller liknande skärmar kan ju se det som "a cautionary tale". Vidta försiktighet!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

@Teddis:
Kommer man in med en sån här skada och påstår att det inte är handhavandefel kommer du inte få något annat svar än det. Det enda man kan hoppas på är goodwill från företaget om man är ärlig.

Glas/paneler går inte sönder på det viset, skadan kommer från ett objekt av högre hårdhetsgrad som legat mellan panelen och bordet i så fall, kan ha varit en liten skruv eller dyl som är svår att se. Sedan har skärmens egen vikt och eventuellt tryck du lagt på den när du arbetade med den tryckt in det objektet i panelen så det sprack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Skärmen ser sprucken ut på bilden, det är vad jag utgår från. Sen finns det, som jag skrev, möjlighet att få den skickad till en serviceverkstad men där den med allra största sannolikhet kommer beläggas med ett kostnadsförslag.
Hade jag jobbat i den butik som tog emot skärmen hade jag starkt avrått kunden från att skicka in skärmen. Vi som servicepersonal har skyldighet att avråda kunder att skicka in produkter på service där vi misstänker att chansen är stor att reparationskonstanden skulle överstiga en viss del av produktens värde. Sen händer det så klart att vi har fel.

Jag försöker hitta mina källor här men det går inte så bra. Det kan vara så att våran skyldighet ligger i att avråda kund att acceptera kostnadsförslaget om det är just kostnadsförslaget som som överstiger värdet. Det låter dock, när jag själv läser det, som ganska tveksamt.

Du har nog rätt när jag kollat på senaste inzoomade bilderna, jag utgick ifrån vad han sa om att ingen spricka kändes.
Det ser inge vidare ut tyvärr för TS del.

Permalänk
Medlem

Stämmer att glaset på utsidan är intakt. Det är något lager inuti. Så inget syns när den är av.

Nåja. Sparade just in 8k på något annat orelaterat, så gråter inte för mycket längre, även om ångesten var total när jag startade tråden.

Sen som sagt så är det alltid kul med något nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Stämmer att glaset på utsidan är intakt. Det är något lager inuti. Så inget syns när den är av.

Nåja. Sparade just in 8k på något annat orelaterat, så gråter inte för mycket längre, även om ångesten var total när jag startade tråden.

Sen som sagt så är det alltid kul med något nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Roligt att någon har en positiv inställning. När saker pajar så han man en bra ursäkt till att uppgradera! Jag har fullt med gamla skärmar (fungerande) hemma som jag "vuxit ifrån".

Permalänk
Inaktiv

Man får ju inte lägga en skärm ner eller upp och ner, samma med tv.
Det som händer kan vara att kretskort/nätdel trycker på panelen som går sönder.

BAra kasta och köpa en ny, har du drulle försäkring går det på den.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon200632:

Man får ju inte lägga en skärm ner eller upp och ner, samma med tv.
Det som händer kan vara att kretskort/nätdel trycker på panelen som går sönder.

BAra kasta och köpa en ny, har du drulle försäkring går det på den.

Manualen i fråga vill ju att man ska lägga skärmen ner för att montera foten första gången, hur kan de rekommendera det om "man inte får"? Låter förlegat, och plasmarelaterat, där du har rätt i att det är en dålig idé.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Man får ju inte lägga en skärm ner eller upp och ner, samma med tv.
Det som händer kan vara att kretskort/nätdel trycker på panelen som går sönder.

BAra kasta och köpa en ny, har du drulle försäkring går det på den.

Att det är olämpligt att transportera stora skärmar liggandes köper jag, men att bara lägga den ner lite försiktigt? Nej, går den sönder av det så är det antingen tal om konstruktionsfel eller någon gammal skada som förvärras.

Permalänk
Medlem

Jag lade ner min 42" skärm på sängen väldigt försiktigt när foten skulle monteras och det var även vad som rekommenderades i bruksanvisningen.

Den funkar ännu 2 år senare så sängen är ett bra tips att lägga ner skärmen på vid montering utav fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

I genomsnitt är all försäkring dyrare än din förväntade förlust, även om det finns personer som har högre sannolikhet att råka ut för en skada som tjänar på försäkring så gör genomsnittspersonen inte det. Så egentligen skall man rent ekonomiskt endast ha försäkring på sådant där skadan blir för dyr för dig att klara av, om man nu inte vet med sig att man tillhör en av de med mycket högre skaderisk.

Lite offtopic men det där är en väldigt, väldigt bra sammanfattning på spelteori, och mer specifikt på delen om försäkringar (som man statistiskt sätt alltid förlorar) :). Tänk om någon som du hade kunnat skriva exempel till böckerna om nationalekonomi

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hur kan man snåla o skita i drulleförsäkring?

Hm, jag är 32. Aldrig behövt använda försäkring i hela mitt liv.
Kanske därför?

Skrivet av anon200632:

Man får ju inte lägga en skärm ner eller upp och ner, samma med tv.
Det som händer kan vara att kretskort/nätdel trycker på panelen som går sönder.

BAra kasta och köpa en ny, har du drulle försäkring går det på den.

Tror du datorskärmar transporteras ståendes med posten eller?
Knappast

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hm, jag är 32. Aldrig behövt använda försäkring i hela mitt liv.
Kanske därför?

Tror du datorskärmar transporteras ståendes med posten eller?
Knappast

Det finns dem som aldrig bränt ner huset eller krockat bilen.
Ändå har de hemförsäkring och helförsäkring på bilen.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Det finns dem som aldrig bränt ner huset eller krockat bilen.
Ändå har de hemförsäkring och helförsäkring på bilen.

Inte riktigt samma sak...

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Inte riktigt samma sak...

Nej men det är samma resonemang.
Det händer aldrig mig...

En kompis tappade sin plasma-TV när han skulle hänga upp den på väggen.
Alldeles ny 40k, han var glad att han hade drulle.

När jag bytte bolag tog jag en försäkring som även innehåller allrisk.
Har för mig den var 25kr dyrare per månad. En halv Big mac, kan vara värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det finns dem som aldrig bränt ner huset eller krockat bilen.
Ändå har de hemförsäkring och helförsäkring på bilen.

Inte alls samma sak på något sätt.
Jag har också hemförsäkring osv, det är klart.

Men att lägga massa pengar på drulleförsäkring är verkligen inte samma sak på något sätt (kan ju tillägga att många av dom "extra" på hemförsäkringarna inte täcker allt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Inte alls samma sak på något sätt.
Jag har också hemförsäkring osv, det är klart.

Men att lägga massa pengar på drulleförsäkring är verkligen inte samma sak på något sätt (kan ju tillägga att många av dom "extra" på hemförsäkringarna inte täcker allt heller.

Man betalar nödvändigtvis inte en "massa extra" för allrisk beroende på vilket försäkringsbolag man har.
Länsförsäkringars hemförsäkring inkluderar numera Allrisk.
Den ersätter Datorer/kringutrustning och kameror med 100% av inköpspriset de första två åren.

Tilläggsförsäkringar som man köper specifikt för en TV eller dator på stormarknaderna för 500-1000kr är
en "massa pengar", men nåt som skyddar ens saker i hemförsäkringen är väl ändå bra?

Bara får att du inte tappat/skadat något innebär det inte per automatik att det är skit för alla.
Jag är äldre än dig och ser det ändå som en trygghet om nåt händer trots att det ännu inte hänt..

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Jag ska precis få min första lägenhet (är 20 år) är dock väldigt försiktig och varsam med mina grejer. Jag valde dock hemförsäkring med drulle och utökat skydd för hemelektronik. Ca 1600kr per år kostar den mig vilket jag ändå får anse ok om självrisken hamnar på 500 kr för elektronik med 3 års fullvärde.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Ja det är väl rimligt för lite extra trygghet om nåt händer ens saker.

Men tillhör man den gruppen som är felfri och aldrig tappar kamera/telefon/whatever eller dabbar sig på något sätt
så är det bortkastade pengar